10 tipů, jak uspět při prodeji snímků do fotobanky

10 tipů, jak uspět při prodeji snímků do fotobanky

Kdo už někdy zkoušel zpeněžit své obrázky ve fotobance, zjistil možná, že projít schvalovacím procesem administrátorů nemusí být vůbec jednoduché.

Ani v případě, že vaše fotografie schvalováním projde, neznamená to, že se bude dobře prodávat, čímž by splnila svůj účel. Ve spolupráci s odborníky z fotobanky Pixmac.cz jsme proto připravili desítku rad, díky kteým bude vaše cesta vstříc vysněným výdělkům jistější.

Co je tedy nutné udělat, aby vaše obrázky splňovaly všechny požadavky co nejlépe a měly tak co největší naději na úspěch?

1. Technická kvalita je základ

Na prvním místě je v každém případě technická kvalita. Ač se to může zdát zcela samozřejmé, stále poměrně velké procento autorů nahrává obrázky, které jsou neostré, zrnité nebo špatně osvětlené. Je ale zřejmé, že žádná fotobanka nebude prodávat nekvalitní snímky.

Před náhráním obrázku na fotobanku si tedy pořádně prohlédněte fotku v originální velikosti (100% zobrazení) a zkontrolujte, zda je ostrá ve všech očekávaných místech (samozřejmě neostrost nevadí tam, kde je to evidentní umělecký záměr), zda nejsou speciálně velké plochy příliš zrnité (nebe, voda) a zda se neobjevují žádné další vady (například chromatická aberace na stranách fotografie). Jen perfektně technicky provedená fotografie má šanci na úspěch.

technicka-kvalita.jpg 
Při výběru snímků pro fotobanky vybírejte pouze ty skutečně kvalitní

2. Hlídejte si povolené formáty

Dalším kritériem pro akceptování obrázku fotobankou je jeho formát. Pokud se jedná o fotografie, většinou je požadován formát JPEG, spíše výjimečně pak TIFF. U vektorových ilustrací to bývá různé, nejčastěji přijímané formáty jsou SVG a EPS, některé fotobanky si ale poradí s jakýmkoliv vektorovým formátem.

Vektory jsou však zrádné tím, že pokud jsou vytvořeny v nových verzích softwaru jako například Adobe Illustrator, ve starších verzích nepůjdou otevřít. Doporučuje se tedy soubory ukládat jako co nejstarší verzi. Ta sice nemusí podporovat některé drobné úpravy, ovšem vyhnete se problémům, kdy si někdo zakoupí váš obrázek, nebude s ním moci pracovat a bude požadovat své peníze zpět.

3. Je váš snímek dost velký?

Důležitá je i velikost snímku. Fotobanky obvykle přijímají fotografie s rozlišením 3 nebo 4 megapixely a výše. Někdy bývá omezena velikost souboru (ta se týká i vektorových ilustrací) – na 30 nebo 50 MB. Konkrétní podmínky je však potřeba si ověřit u dané agentury.

4. Přiložte „model release“

Pokud jsou na snímku rozeznatelní lidé, je nutno doložit tzv. model release dokument – souhlas fotografované osoby s prodejem snímku. Platí, že dokument musí být přiložen pro každou osobu na obrázku – tedy stejný počet dokumentů jako osob. Týká se to i malých dětí – za ně podepisují dokument jejich zákonní zástupci.

Občas autoři nahrávají i velice staré naskenované fotografie, přičemž osoby na snímcích jsou již po smrti. V takovém případě lze připojit prohlášení, že je osoba po smrti a případně podpis dědice jako souhlas s distribucí obrázku.

model-release.jpg
Pokud je na fotografiích zachycena jakákoliv osoba, musíte disponovat jejím
písemným souhlasem, tzv. model release, abyste se snímky mohli jakkoliv nakládat
 

5. Kdy je potřeba „property release“?

Podobný dokument je potřeba doložit i u předmětů, které podléhají vlastnictví. Typicky se jedná o auta s viditelnou SPZ, moderní budovy nebo výtvarné předměty. SPZ se dá vyretušovat, ale u budov je nutno si vždy zjistit, zda je možno jejich obrázky prodávat. Tyto informace se obvykle dají najít na stránkách majitele nebo třeba na Wikipedii. Příkladem může být třeba Eiffelova věž – její obrázky pořízené za dne můžete prodávat bez omezení, pokud byste ale chtěli zpeněžit obrázek osvětlené věže ve tmě, musíte nejprve získat povolení od Paříže.

6. Pozor na copyright

Na obrázcích určených k prodeji není možné zachycovat loga nebo design, který podléhá copyrightu. Toto omezení je poměrně zrádné – logo se nesmí objevit ani na oblečení modelů nebo na obchodu, který je součástí panoramatu města. Samozřejmě si můžete pomoci citlivou retuší. Kromě log ale nesmí být zobrazeny ani předměty, jejichž design je licencovaný. Obvykle se jedná o produkty významných značek, jako například notebooky a telefony Apple, hračky z Lega nebo motocykly Harley-Davidson.

Začíná vám z toho jít hlava kolem? Pak vězte, že administrátorům při schvalování taky. Už ale končíme se zákazy a začneme s doporučeními.

7. Klíčová slova ve správném jazyce

Různé fotobanky mají různé požadavky na jazyk, v němž mají klíčová slova být. Speciálně mezinárodní agentury často požadují klíčová slova v angličtině. Důvod je jednoduchý – vyhnout se chybám při automatickém překladu. Zjistěte si tedy, v jakém jazyce konkrétní agentura klíčová slova přijímá.

klicova_slova.png 
Ani ta nejkvalitnější fotografie nedostane šanci,
pokud jí nebudou správně přiřazena klíčová slova

8. Čím více klíčových slov, tím lépe? Běžný omyl

Mnoho uživatelů si myslí, že čím více klíčových slov (i jen vzdáleně souvisejících s obrázky) přidají, tím častěji se jejich snímky objeví ve výsledku vyhledávání a tím více prodejů budou mít. Není to ale zcela pravda. Určitě je výhodou vkládat například více synonym pro jeden výraz a co nejlépe popsat vše, co se na obrázku objevuje. Na škodu není ani nálada nebo pocit, který z obrázku vyzařuje. Ovšem používání velkého množství klíčových slov je spíše na škodu.

Pokud se váš obrázek bude zobrazovat na nesouvisející vyhledávaný výraz, zhoršuje se tím relevance vyhledávání a uživatel může odejít znechucen tím, že nenašel co hledal (nebo našel co nehledal). Některé fotobanky obrázky s nerelevantními klíčovými slovy penalizují ve vyhledávání, jiné vrací k opravě nebo dokonce mažou.

9. Co tedy jsou relevantní klíčová slova?

Zatím neexistuje žádný standard, který by toto stanovil. Každá fotobanka je jiná a očekává trošku jiná klíčová slova. Obecně platí, že by se mezi nimi mělo objevit vše, co na obrázku reálně najdete a hraje to významnou roli. Nemá smysl tedy přidávat slovo „tráva“, pokud se objevuje jen kdesi v růžku.

Popište všechny výrazné předměty. Doplňte nálady a pocity, které z obrázku dýchají. Jednotlivé barvy se hodí, pokud je celý obrázek laděn do stejné barvy – jinak nemá smysl vypisovat všechny barvy, které se na obrázku vyskytují.

Speciální důraz dávejte na obrázky osob: popište jejich věk (batole, senior), barvu vlasů (blond, bruneta), typ postavy (sportovní), vzhledový typ (elegantní, sexy) atd. Často se totiž vyhledávají konkrétní typy lidí.

10. Mějte po ruce slovník synonym a využijte i častých překlepů

Využijte slovník synonym a zadejte všechna slova stejného významu – každý může používat jiné výrazy na popsání toho samého. A můžete přidat i překlepy, pokud se jedná o častou chybu.

Když se vrátíme k příkladu s Eiffelovou věží, dá se očekávat, že poměrně velké procento lidí zadá „Eifelova“ pouze s jedním „f“. Využijte toho. A pokud vás už nic nenapadá, klidně opisujte. Najděte si mezi již přijatými snímky k prodeji nějaký, který je podobný tomu vašemu. Podívejte se, jaká klíčová slova u něj jsou – a inspirujte se.

Pokud dodržíte všechna výše uvedená pravidla, velmi tím zvýšíte pravděpodobnost na přijetí obrázku fotobankou k prodeji. Ovšem k tomu, aby se vaše snímky dobře prodávaly, ještě potřebujete druhou polovinu úspěchu – dobře vybrané téma a pěkně provedenou, nápaditou fotografii. O tom si povíme více v dalším článku. Máte-li jakékoliv dotazy ohledně technických záležitostí nebo přidávání klíčových slov, ptejte se v komentářích.

Určitě si přečtěte

Články odjinud