DIGIarena.e15.cz

5 tipů pro lepší portréty

Portrétní fotografie je jedním z nejrozšířenějších žánrů mezi amatérskými fotografy. Aniž by si to třebas uvědomovali, pořídí portrét téměř všichni, kdo někdy zmáčknou spoušť. A opakovaně se dopouští stejných chyb. Jakých?

Rodinná fotografie, podobenky domácích mazlíčků, snímky z cest typu „Já na pláži“ patří svým způsobem do kategorie klasické portrétní fotografie, která se řídí určitými zákonitostmi.

Kuběna Miroslav-VOjta.jpg
Ukázka dobře zvládnutého portréru (foto Miroslav Kuběna: Vojta)

Většina fotografů se s oblibou spoléhá na automatiku fotoaparátu a popravdě většina je také s výsledkem spokojena, aniž by si uvědomila, že jejich dílo až tak skvělé není. Pokud se chcete v této disciplíně zdokonalit, je dobré řídit se několika dobrými pravidly a vzít v úvahu hlavní zákonitosti, které ovlivňují (technickou) kvalitu snímku. A které to jsou?

Expoziční trojúhelník

Předem a především: Chceme-li mít portrétování pod kontrolou, je nutné pochopit vztahy mezi základními expozičními parametry – citlivostí (ISO), velikostí clony (F) a doby expozice (s), které bývají označovány jako expoziční trojúhelník. Tato problematika není tématem tohoto článku, proto, pokud jste o těchto pojmech nikdy neslyšeli, mrkněte na tento ODKAZ.

 

1. Světlo 

Zásadním předpokladem pro ostrý a technicky precizní snímek je dostatek světla proudícího správným směrem, přičemž platí jednoduchá rovnice: Čím více světla, tím více obrazových informací a ve výsledku čistší obraz s dobře prokreslenými detaily. Pokud máte dostatek světla, můžeme nastavit nižší citlivost bez obav z rizika pohybové neostrosti, která je důsledkem nastavení příliš dlouhé doby expozice.

DSC_0050w.jpgDSC_0251ww.jpg
foto JanysF: Princezny... a Terča a Týnka

2. Optika

Respektive výběr správného ohniska. Existují speciální portrétní objektivy – pevná světelná skla (50 mm, 85 mm, 105 mm, 135 mm ad.), ale portréty lze pořizovat také objektivy s proměnlivým ohniskem (zoomy, nejlépe cca 70–200 mm). Zjednodušeně platí, že s kratším ohniskem hůře dosáhnete plynule rozostřeného pozadí, zejména pokud budete chtít zachovat ostrý celý hlavní objekt (myšleno do hloubky), zatímco s delším ohniskem snáze odpíchnete model od pozadí.

Samozřejmě záleží na tom, jakou část postavy chcete zachytit – obličej, celá postava atp., neboť každé ohnisko vyžaduje určitý odstup pro korektní („slušivé“) podání portrétované osoby (viz perspektivní zkreslení níže).

simulace 200 mm.jpgsimulace 50 mm F4.jpg
Rozdíl v podání pozadí při cloně F4, vpravo 50 mm, vlevo 200 mm, podle dofsimulator.net (autor kresby: Denis Cristo, pozadí autor: Jeff Hitchcock)

na perspektivní zkreslení! To nesouvisí s výběrem ohniska, ale se vzdáleností, z níž model fotíte. Zkreslení je patrné zejména při fotografování s nastavenou kratší ohniskovou vzdáleností: čím blíže k objektu stojíte, tím je hloubka ostrosti menší a více rozostřené pozadí, ale může dojít k deformaci reálných proporcí fotografovaného. Totéž platí při nedostatečném odstupu při focení s dlouhým ohniskem – tvář a tělo modelu se zploští a ztratí hloubku, plastičnost, což většinou nebývá příliš lichotivé.

Fotoškola

Perspektiva – tvůrčí nástroj ve fotografii

Každá fotografie je výsledkem snahy autora o zobrazení trojrozměrné reality nebo představy na dvourozměrnou fotografii.

3. Clona

Každý objektiv má hodnotu clony, při níž nejlépe kreslí, tzv. sweet spot – detaily jsou nejostřejší, obrazové vady minimální. Špičkové pevné objektivy jsou ostré i na tzv. plnou díru, nejlepší výkon však podávají až po mírném přiclonění – obvykle o 2 clony; u složitějších optických konstrukcí (především levnějších, setových zoomů) je však nutno počítat s podstatnějším navýšením hodnoty clony (např. až F11).

Lilu1 - Jan.jpg
Ne vždy musí být malá hloubka ostrosti žádoucí, zde je čitelné pozadí zásadní součástí kompozice snímku (foto Lilu1: Jan)

Nastavení clony je tak vždy otázkou volby a tvůrčího záměru: na tzv. plnou díru dosáhnete menší hloubky ostrosti a více eliminujete rušivé prvky v pozadí. Ale pozor: díky menší hloubce ostrosti může být složité udržet objekt v oblasti zaostření, ať už v důsledku pohybů vlastních nebo pohybu modelu. Při zaclonění objektivu zase získáte lepší kresbu a ostrost, nedosáhnete však rozostřeného pozadí.

Existuje řada programů a aplikací na výpočet a simulaci hloubky ostrosti, např. zde.

4. Rychlost závěrky

Nastavení správného času expozice zabrání rozmazání obrazu v důsledku pohybu a otřesu fotoaparátu. V tomto případě opět není záhodno spoléhat na automatiku, která leckdy tíhne k nastavení delších časů místo toho, aby adekvátně navýšila citlivost. Pro nastavení správného času při fotografování víceméně nehybných objektů platí jednoduchá pomůcka: Pokud je ohnisko (efektivní!) 50 mm, potom by rychlost závěrky měla být nastavena na minimálně 1/50 s, pokud 200 mm, potom 1/200 s.

Jestliže fotografujete z ruky, vyplatí se zapnutí stabilizace, čímž získáte k dobru, podle účinnosti stabilizace, 3–4 EV, zjednodušeně řečeno budete moci pracovat s delšími expozičními časy. Ovšem pozor: účinnost stabilizace a obecné doporučení týkající se poměru ohnisko–doba expozice se vztahuje pouze k vaší schopnosti udržet fotoaparát v klidu! Druhou zásadní proměnnou je pohyb fotografovaného objektu…

jája1976_Petra.jpg
Pro zmrazení pohybu vám čas odpovídající jedné setině ohniskové vzdálenosti stačit nebude (foto jája1976 - Petra)

…Klidný model aneb nedýchat: S povelem „Nedýchat!“ se většina z nás setkala při návštěvě radiodiagnostického oddělení. Pro pořízení dobrého rentgenového snímku je nezbytná nehybnost ozařované osoby. S nadsázkou to platí i při fotografování portrétů. Dýchání samozřejmě zakázáno není, nicméně hyperaktivní objekt též není žádoucí, pokud se tedy nejedná o záměr… v tom případě už se dostáváme k jiné fotografické disciplíně, než je klasický portrét, pro niž platí poněkud jiná pravidla…

5. Režim ostření

Automatické, nebo ruční ostření? Jeden by si myslel, že se může při pořizování portrétů plně spolehnout na automatické ostření – objekt se přece nehýbe. Ovšem autofokus není neomylný a už vůbec nedokáže předvídat vaše tvůrčí záměry. Obzvláště při práci s malou hloubkou ostrosti se vyplatí buď zcela ruční ostření, nebo kombinace autofokusu a jemného manuálního doostření, které je dostupné i u nejlevnějších modelů zrcadlovek. Pokud nemáte k dispozici velký, jasný hledáček, vyplatí se využít moderních pomůcek, jako je zvětšení zaostřované oblasti nebo zvýraznění hran objektu.

P_t_.jpg
Ukázka perfektního zaostření při velmi malé hloubce ostrosti (foto Bullss - Pšššššt !!!)

Při práci s malou hloubkou ostrosti není záhodno používat metodu zablokování ostření namáčknutím spouště a následným překomponováním. Už jen malé vychýlení fotoaparátu, může vést k nenapravitelným škodám.​

[perex: autor Karmiana]

Další článek



celkem 3 komentáře

Poslední komentáře

Jeden príklad setového objektívu, ktorý má n… berkovec 1. 12. 2015, 13:24
Nejdůležitější prý tenhle článěk :-D xx 30. 11. 2015, 16:46
Svetlo svetlo svetlo .. a pak ten zbytek Vita Vecera 30. 11. 2015, 15:06

Další podobné články

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Chcete svým fotoaparátem natáčet video, a nevíte, jak na to? Přinášíme vám několik základních tipů, jak dosáhnout dobrých výsledků – rychle a jednoduše.

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

Fotografie, podobně jako jiné služby, je závislá na komunikaci se zákazníkem. A ta může být leckdy zapeklitá, zvláště má-li váš klient mylné, zkreslené, popř. žádné představy o tom, jak toto řemeslo funguje.

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Staňte se mistrem streetfotografie

Staňte se mistrem streetfotografie

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Zkuste malování světlem – není to těžké

Zkuste malování světlem – není to těžké

Malování světlem neboli lightpainting je v poslední době stále populárnější technikou při fotografování – ovšem jak ji správně ovládnout? Přístupy a postupy jsou různé a praxi rozhodně nenahradíte.

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Za prvé proto, aby mohli zabavit děti a provozovat bezpečný sex. Zadruhé proto, aby si mohli nafouknout difuzér anebo vyrobit jednoduchý stativ pro dlouhou expozici. Nevěříte?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?