DIGIarena.e15.cz

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků


Karel Kahovec  |  19. 07. 2016 07:08  |  [93.91.150.xxx]

Typická zákaznická věta, která dnes a denně štve člověka, který skládá počítače: Nechci nic drahého, jen tak na hry...

Odpovědět  |   | 
SpookY  |  19. 07. 2016 10:51  |  [158.194.124.xxx]

Nostalgický fór z "dávných" časů

- A jaký ten počítač chcete dědo? - Ále, stačí nějaký obyčejný, to je pro vnoučka, on na tom stejně jenom hraje hry.

Zlatá doba kdy to takto bylo. Počítače jsme si stavěli ze součástek a dobře každou zvažovali. A graficky nenáročné, ale hratelností a promyšleností velmi sofistikované hry se hrály na klávesnici, se spoustou klávesových zkratek.

Dnešní generace (ne tak vzdálená věkem, ale na světelné roky myšlením) "hraje" hry na patlacím mobilu, dvěma tlačítky a s automatickou nápovědou (cokoliv víc je intelektuálně moc náročné, určité myšlenkově náročnější žánry her prakticky vymizely), semtam zapne dýchavičný notebook a na stolní počítač (jakkoliv výkonný) se dívá jako na něco muzeálního (o tom, že ergonomie práce je u něj zcela jinde, ani nepomyslí).

Odpovědět  |   | 
jeyare  |  19. 07. 2016 14:04  |  [213.81.164.xxx]

hosi, hosi - robite z toho vedu - existuju zakaznici, ktorym stacia nizko kvalitne vystupy - existuju zakaznici, ktori si nechaju doporucit pohlad odbornika - existuju zakaznici, ktori samozrejme nevedia co chcu - existuju vychytrali zakaznici A je jedno, ci je fotite, predavate auto, kupujete pojistku, nebo hledate dovolenku. Vzdy je to o rozhodnuti toho, kto dodava (predava), ze to vezme od Vas v dany cas a kvalite. Fotenie ma vsak jeden podstatny moment vs. nakup auta, dovlene apod: - fotite nekoho sucasnost, na ktoru budete casom pozerat ako na historiu, takze natahovat sa so ZAKAZNIKOM, ktory PLATI za pracu, ze mu nedate ten zaber, ktory sa VAM nepaci je zadani o pruser. Ak nezvladate techniku konzultace (a to je ten problem) a tlacite to na hranu, ze vy ste sef, tak to je ta zasadna chyba. Potom sa popri fotenei treba naucit komunikovat. a vtedy ste profik, dokonca zadany.

Odpovědět  |   | 
AnthonyX  |  19. 07. 2016 15:53  |  [89.102.154.xxx]

Kdo je to ten "vychytralý" zákazník? Ten co ví o kupované věci víc než ten co jí prodává? Dneska převážná většina prodávajících ví o výrobku jen cenu. Pro takové je "vychytralý" zákazník jen vopruz, kterého nemůžou okrást.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  19. 07. 2016 18:37  |  [94.142.234.xxx]

Zkuste se zeptat kohokoliv, kdo je v zákazníky denně v kontaktu - jistě vám poví mnoho zajímavých příběhů, kterým se vám nebude chtít věřit. Byť jich je naštěstí minimum (záleží na segmentu), je třeba se před nimi mít na pozoru. Stejně jako před vyčůranými obchodníky

Odpovědět  |   | 
LM  |  06. 08. 2016 21:14  |  [82.202.71.xxx]

Dohadovat se se zákazníkem je vždycky průser. Zákazník má nárok vidět fotky až po selekci, pak podobné dohadování nepřipadá v úvahu. A že platí? Nepovedené fotky nejsou (až na výjimky) na prodej, stejně tak jako nejsou k prodeji všechny věci nacházející se v nějaké prodejně. Přirovnal bych to k tomu, že v nějakém supermarketu někde v koutě vyšťouráte omylem zapomenuté prošlé zboží - a to podle legislativy obchodník ani prodat nesmí.

Odpovědět  |   | 
peter  |  19. 07. 2016 08:01  |  [193.84.207.xxx]

Chi :) Clanek je typicky pristup nafoukaneho cloveka. On je nejlepsi a nikdo to neumi udelat lip. Spravny clovek je otevreny moznostem. 1. A fotograf nemuze mit v atelieru satnik s kostymi ci doplnky, jako treba klobouk? 2. Proc by se zakaznik nemohl vyjadrit k dilu a proc to nenafotit znovu, kdyz to neni dobre? Preci, kdyz pujdu reklamovat boty, tak mi je vemou bez reci. S takovym pristupem se fakt radeji necham nafotit radeji doma v obyvaku brachou. 7. 8. Nevidim duvod, kdyz zakaznik chce, dat mu vsechny zdrojove soubory ci fotky. Oddeli tam ty, ktere vybral sam a dal at si o tom rozhoduje zakaznik. Nebo nevidim duvod, abych je zakaznikovi neukazal, at si po me volbe zkusi rozhodnout take a vysvetlim mu proc jsem vybral ty a ne ty druhe. Naopak, byl bych rad, ze ho to zajima, jake dostane zbozi. Nas zakaznik, nas pan! Ale jestli se chce chovat jako nepritel, pak na pracaku ho jiste privitaji s otevrenou naruci :)

Odpovědět  |   | 
cvakcvak  |  19. 07. 2016 08:32  |  [188.167.47.xxx]

Podla mna vsetky tieto vyhrady zo strany pana fotografa su uplne korektne, ak su jasnou sucastou dohody pred samotnym fotenim - ziadni brachovia a kamarati, ziadne RAW, zakaznik ma pravo/povinnost pocas fotenia pripomienkovat toto a toto, ostatne je na fotografovi, reklamacia sa vztahuje len na toto a toto... Nie kazdy asi ovlada interne pravidla a kodex komunikacie s fotografom. :)

Odpovědět  |   | 
MT osobně  |  19. 07. 2016 08:33  |  [77.240.103.xxx]

Peter - to, co jsi právě napsal, je ryzí pohled teoretika.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 08:48  |  [188.120.212.xxx]

Váš příspěvek je typický příklad nepochopení profese fotograf-kamerama (pro obě profese platí v podstatě to samé). Fotograf-kameraman si z pravidla nemyslí, že je nejlepší a klidně si nechá poradit (je to o lidech, vyjímky existují). Dokonce drtivá většina fotografů-kameramanů rádo ukáže a mrkne na vybavení, novinky z oboru, na place (pokud není ve svém atelieru) klidně přijme rady od lidí, kteří na této akci byli a mají zkušenosti s "dobrým" místem.

Na druhou stranu, fotograf-kameraman je autor díla, za které dává své jméno v šanc. Boty jsou sériová výroba o proti nesériové práci fotografa-kameramana. Pokud si necháte ušít boty na míru od mistra, tak mu taky nadiktujete požadavky, ale finále=poslední slovo je toho mistra. Pokud mu do toho začnete kecat, pošle váš k šípku. Vy si neuvědomujete, že fotograf-kameraman v určitém postavení si už může dovolit zákazníky vybírat. Když si nezasere porfolio vaší zakázkou, do budoucna bude mít lepší podmínky při vyjednávání a vydělá na tom.... takže to obligátní zákazník, náš pán zde neplatí až tak na 100proc....

Zákazníkovi se NIKDY!! opakuji, NIKDY!! nedává hrubý, nezpracovaný a neprobraný materiál. Fotograf-kamerana, který to dělá je blázen a nikdy si nevybuduje jméno, značku, prestiž. Garantuji vám, že pokaždé nastane to, že si zákazník upraví a vybere to nejhorší a prezentuje to jako konečné dílo fotografa-kameramana, přitom on by to takto nikdy neudělal(úprava a výběr).

Myslím, že máte úplně zcestné představy a doporučuji udělat pár zakázek foto či video, a rychle se srovnáte sám, bez keců, podle zaběhnutých, léty ověřených pravidel....

Odpovědět  |   | 
L.  |  19. 07. 2016 10:04  |  [193.165.169.xxx]

Já s tím NIKDY úplně striktní nejsem. Ale je to výjimečné a jen po předchozí dohodě. Jednou jsem dal RAWy z focení, nicméně jsem věděl, že je bude upravovat dobrá grafička.

A nedávno jsem zase dal k výběru k úpravě skoro všechny nafocené fotky v malých náhledech (krom vyloženě technicky špatných). Ale tam jsem věděl, že ti lidé jsou solidní a nebudou je nikde šířit.

Nicméně "náhodným BFU" RAWy fakt nedávám :)

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 10:13  |  [188.120.212.xxx]

JJ? je to o dohodě, jsou to vyjímky a jde o specifika zakázek. Já točím videa a taky odevzdám do redakce hrubáč, když to bude stříhat jiný střihač. Ale k zákazníkovi jde už hotové dílo..... Bavíme se tu spíš o vztahu fotograf-koncový zákazník...

Odpovědět  |   | 
Libor  |  19. 07. 2016 09:19  |  [91.139.12.xxx]

Když si kupujete auto, taky nepředpokládáte, že máte právo na na výrobní výkresy a 3D podklady. Proč si myslíte, že u fotografie na to právo máte? Kupujete si jasně definovanou službu, pokud s ní nesouhlasíte, můžete zkusit jiného fotografa, strejdu s kompaktem, nebo bráchu zrcadlovkou, co vám to pak v Picasse upraví. Zákazník v žádném případě nemám právo na všechen nafocený materiál. Se stolem taky nedostanete hobliny a třísky. Většina fotografů dokonce nepředává ani elektronickou verzi fotografie, ale to už je na dohodě. Souhlasím, že výběr z přebraného materiálu už je možné s fotografem konzultovat, ne vždy to, co připadá fotografovi skvělé tak vnímá i klient. Ale fotograf zase má právo odstranit fotografie, kterými se nehodlá prezentovat. Konečná úprava fotografií je opět na fotografovi.

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  19. 07. 2016 10:02  |  [194.50.202.xxx]

Co když je to auto na zakázku? Nemáte právo do toho mluvit? To bych se divil, Pokud fotograf, který fotí na objednávku nesnese připomínky, tak je k ničemu. To si můžu nakoupit pohlednice v trafice :DDDD

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 10:11  |  [188.120.212.xxx]

Jenže zakázka a domluvení zakázky má svá pravidla. Zákazník velí co chce, fotograf sdělí co je ochoten a schopen a za jakou cenu, určí postup a možnosti při focení. Dojde k dialogu a uzavření smlouvy.

Na konci předá výsledek, zákazník vznese požadavky, dojde k drobné úpravě a výsledek je hotov, ukončí se smlouva zaplacením...

Teď je otázka, co vy jako zákazník vnímáte, co je ještě v pohodě a jak to vnímá fotograf, jako vměšování do práce.

Pokud chcete mít plnou kontrolu na výsledku, musí to být jasné už na začátku a garantuji vám, že najdete jen velmi málo fotografů, kteří vás k tomu pustí, nebo si to nechají zaplatit.

Jsou nepsané postupy a cokoliv mimo to, je nad rámec dohody. Chcete-li něco navíc, musíte říct dopředu a dohodnout se... U auta na zakázku taky diktujete barvu potahů, vybíráte motor, ale nestojíte servisákům za zadkem a nediktujete, jak který šroub mají utáhnout a co do auta mají namontovat jako první....

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  19. 07. 2016 10:22  |  [194.50.202.xxx]

Souhlasím, já spíš řeším (z mé osobní zkušenosti), že fotograf se ani nechce dohodnout na podmínkách, Běžná praxe byla, že mi profi fotografové přestali odepisovat, když jsem chtěl, aby něco vyfotili, tak, aby z toho šla cítit nějaká nálada, aby fotka měla nějaký tón barev apod. Toto jednání mi připadalo velmi nevychované

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  19. 07. 2016 10:24  |  [194.50.202.xxx]

Tím myslím fotografy, kteří si účtují 5000,- za odpoledne

Odpovědět  |   | 
MK  |  19. 07. 2016 10:40  |  [92.63.50.xxx]

Ono když se fotilo jen na negativy tak určitě byly i jiné procesy směrem k zákazníkovi... Pokud fotím svatbu a jsem umělecký fotograf, tak si to možná dost rozmyslím, jestli mám takovou zakázku vzít - evidentně se novomanželům budou líbit fotky kde zobrazeno cokoli neuměleckého... Tam ten rozpor mezi zadavatelem a realizátorem bude velký... Umělecké foto, kde rozhoduje jméno fotografa je něco jiného. Mě to vychází, že na svatbu jsou nejlepší bráchové se zrcadlovkou

Odpovědět  |   | 
Programátor  |  19. 07. 2016 10:41  |  [85.71.70.xxx]

A proč srovnáváte nehmotné autorské dílo se sériovým hmotným výrobkem. Když chcete srovnávat, tak třeba se softwarem. Tam je také rozumné, aby zákazník dostal zdrojové kódy a většina programátorů kvičí, když to po nich chce. Takže v některých státech už uzákonili, že u státních zakázek tomu tak být musí.

Odpovědět  |   | 
Jan  |  19. 07. 2016 15:22  |  [95.131.128.xxx]

A dal by si mi vybrat aspon znacku ?

Odpovědět  |   | 
sdfsdf  |  19. 07. 2016 15:54  |  [85.248.64.xxx]

Ja si kludne do fabriky dodam vykresy, poziadavky a material. Ak sa tak s vyrobcom dohodnem, tak to tak bude. Iste, bude to drahe, ale da sa to :)

Odpovědět  |   | 
LM  |  06. 08. 2016 21:34  |  [82.202.71.xxx]

Hm Článek je typický přístup profíka 1. Fotograf sice může mít v ateliéru šatník, ale přitom nemusí, to záleží jen na něm. Je na zákazníkovi, aby si svoje požadavky předem s fotografem projednal a dohodl. 2. Na čem zákazníkovi záleží, musí říci on. Pokud se mu fitky nelíbí, může je reklamovat ale kokrétně, ne "já si to představoval jinak". Když reklamujete (třeba) pračku, tak taky musíte říci v čem konkrétně nefunguje a ne "já myslel že bude prát líp". 7,8. Nevidím důvod, když zájazník chce, proč mu při koupi Windows nepředat zdrojové soubory programu. Eh? Že je to něco jiného? Trochu ano, ale ne úplně. O tom, co je na prodej a co ne rozhoduje fotograf, respektive vzájemná dohoda. RAWy jsem předával jen zcela výjimečně a to výhradně zákazníkovi, který měl vlastní grafické studio, NIKDY běžným zákazníkům. Rozhodně jsem nestál o to, aby někdo ty fotky zmršil a pak mi kazil renomé.

Odpovědět  |   | 
Pepa  |  19. 07. 2016 08:35  |  [188.75.173.xxx]

Jojo, s takovýmto přístupem se nedivte, že lidi chtějí mít u focení kamaráda/bráchu kterej to trochu umí. Jak je člověk "fotograf", rozumí všemu nejlíp, zákazník by se na nic neměl ptát nebo nic navrhovat ale jenom platit

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 09:01  |  [188.120.212.xxx]

Zákazník si zadá požadavky, dostane výstup, připomínkuje, fotograf-kameraman upraví a jde se na nové kolo. Je to o dialogu. Zákazník většinou neví co chce, má nereálné požadavky. Od toho si najmul profíka,a by ho usměrnil. V to pořád chápete jako nějaký boj, aby ten profík oškubal zákazníka. Ale jeto o dialogu a pokud ten člověk o své profesi něco ví, měl byste jako zákazník naslouchat.

Pokud si myslíte, že máte mít jako zákazník poslední slovo, nic nebrání si vzít svého bráchu, kamaráda aby vám to nafotil-natočil... vždyť vy máte právo volby...

Pokud si myslíte, že za práci nenáleží odměna, tak si klidně kupte foto-video vybavení a dělejte to sám .-)))) máme tu hentůonů demokraciju

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 09:11  |  [188.120.212.xxx]

-16hodnocení během 3min..to musel můj příspěvek někoho pořádně namíchnout, že zapnul měnič serveru, aby mohl mínuskovat.... bohužel, pokud nejste schopni napsat proti-argumenty, tak jen potvrzujete, že mám pravdu

Odpovědět  |   | 
ass  |  19. 07. 2016 11:31  |  [160.44.230.xxx]

Když seš ten profík, tak poslední slovo má ten co si objednal. Pokud skutečně umíš a zákazník má čas a zaplatí ho tobě, sednete a upravíte podle požadavků a ne, že si budete jako fotograf dělat co chcete. Pokud vás někdo pozve na svatbu, tam je fotograf v roli kameramana a ten dělá co chce režisér, samozřejmě, že kameraman má právo úpravy obrazu atd. ale výběr a úpravu to nějaké nálady dělá podle požadavků režiséra. Pokud, ale chcete mít kontrlu, foťte umělecky a prodávejte jako Soudek, ale pak nedělejte fotografa zakázkového...

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 11:39  |  [188.120.212.xxx]

Nevím, zda jste tolik nechápavý nebo hloupý..... napsal jsem to v mnoha příspěvcích.... i kdyby se zákazník stavěl na hlavu, pokud se nedomluvíme dopředu, HRUBÁČ nedostane.....

zákazník si samozřejmě objednává službu, ale pokud to je nad rámec dohody, tak si buď připlatí nebo požadovaný nadstandard nedostane.... myšleno "objednávám jen focení obřadu", ale budete tu celý den... atd

Fotil jste někdy svatbu nebo ji točil?? Drtivá většina svatebčanů neví co má dělat.. režisérem je dobrý fotograf ve spolupráci s kameramanem....

Pokud by fotograf dal jen a pouze na výběr novomanželům, tak zakázku nikdy nedodělá... takže nejlépe zvládnutá zakázka je taková, kdy si novomanželé myslí, že si vybrali přesně co chtěli, ale v režii to má celé fotograf.. to je vrchol profesionality......!!

Odpovědět  |   | 
ass  |  19. 07. 2016 12:34  |  [160.44.230.xxx]

Ale vy nechápe a melete dokola něco o hrubáči. Hrubáč je vlastně negativ, běžné je desetiletí, že ho svatební fotograf dával, PROČ NAJEDNOU lidi jako vy si smyslili přechodem na digi, že se to najednou nebude dělat, a když zákazník toto chce je to diletat co nechápe tu jakousi umělcovu duši a jeho práva k fotkám?

Takže pro Vás zákazník před 40 lety si objednal službu/řemeslo od fotografa, ten přišel na svatbu nafotil to co chtěli lidi plus něco dle svého uvážení (zanedbejme počty dnes díky digi) a předal hotové fotky (vyvolané, dle svého uvážení) a samořejmostí bylo předání negativů.

Dnes místo negativů jsou "rawy", proč, co se stalo přechodem na digi, že to co platilo 100let najednou neplatí? Tolik k hrubáči a vaší novodigitální změně toco by mělo být normální, ale lidi jaksi nechápou vaši mysl...

K "fotil jste", si ujasněme co je v rámci dohody, já si objednám jako zákjazník kde řeknu co chci aby byl výsledek, kdy u něčeho co nevím, např. pózy, že většinu nechám na fotografovy, ale nejaké budu chtít podle sebe. Obřad, tam si také řeknu co MUSÍ BÝT a fotograf jako vy si může říkat co chce a bude to tam, a něco (většinu) nechám na něm. VY SI UVĚDOMTE, ŽE FOTOGRAF JE REŽISÉR, KDYŽ SE ODJEDE FOTIT "NA LOUKU, HRAD" APOD. jinak JE POUHÝ DOKUMENTARISTA, tj. drží hubu a fotí co chtěli mít a zbytek dle svých zkušeností. Pokud si myslíte opak, pak máte problém Vy s pochopením role fotografa na svatbě. Svatbu neřídí a nerežíruje fotograf, jak se snažíte prodat tady svýma příspěvkama vy, je to lež a blábol pokud to tvrdíte.

Zakázka je zvládnutá, pouze a jenom pokud splní to co chce zákazník ne co chce fotograf. Jinak, řečeno, zákazník chtěl nafotit určité konkrétní věci a u nich je samozřejmost, že si vybere co je nejlepší, pak je druhá skupina fotek, kdy fotil fotograf podle svých zkušeností a tam udělá výber on sám. ALE VŽDY JE SAMOZŘEJMOST PŘEDAT HRUBÁČ JAKO DŘÍVE NEGATIOV A VŠECHNA PRÁVA NA FOTKY MAJÍ POUZE A JENOM ZÁKAZNÍCI, pokud by je chtěl fotograf, musí zaplatit on jim... platilo to desítky let, nevidím důvod, proč když chce nějaký kárl co si koupil digifoták přistupovat na jeho nové podmínky jako standart...

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 13:32  |  [188.120.212.xxx]

Já jsem kameraman, ale domnívám se, že stejná pravidla platí o pro fotografy a tak to tak beru.

Domnívám se, že negativ a RAW není to samé. Negativ se předal až vyvolaný a prostříhaný. Domnívám se, že nevyvolaný negativ nikdy nikdo nepředával. Já jsem vyvolávání filmů zažil jako malý, když to dělal můj otec, ale nepamatuji si, že by dával nevyvolaný film někomu do ruky. A vždy negativ probíral. RAW je nevyvolaná fotka. V podstatě až fotka z RAWu je produkt k diskuzi.....

Dnešní doba je digitální, vše je trochu jinde. Fotí se víc, způsob použití či zneužití fotek je jednodušší a proto jsou jiná pravidla.

Z mnoha mých příspěvků je patrno a zdůrazňuji to i pro vás. Zákazník vrs. fotograf(kameraman) je diskuze a je to věc dohody, nikdo nemá navrch. Není to fotograf a ani zákazník. Zákazník platí, fotograf fotí a pokud nezaplatíte dost, některé věci prostě neudělá, i kdybyste se jako zákazník stavěl na hlavu.

Jestli máte běžného fotografa na svatbě a začnete mu za běžnou cenu kecat co přesně má fotit, odkud, co má použít za techniku, jaký filtry atd., tak vám garantuji, že se sebere a odejde.... vy, jako zákazník si stanovíte z kraje co má být výsledek, během akce si řeknete o pár momentů, zbytek je práce fotografa a kameramana.... vy jako zákazník se pak vyjádříte v závěru, doplníte si požadavky na úpravu, ale v rámci slušných pravidel... nikoliv jako plnou kontrolu..... za běžnou taxu vám na tento způsob zakázky přistoupí minimum lidí....

Samozřejmě 95proc akcí je bez problémů, protože lidi nemají čas fotografa honit, věnují se samotné akci, jakýkoliv požadavek (normální) fotograf udělá, protože s tím není problém..tak funguje diskuze....

Nevím kolik jste odfotil svateb.. já jich pár nafotil a mnohonásobně víc natočil.... mohu vám garantovat, že dobrý fotograf a kameraman si svatbu režíruje sám z 90proc... a světe div se... lidi jsou spokojenější než když si to v tom stresu mají dirigovat sami.... vrchol profesionality je, když si fo fotograf-kameraman odrežiruje sám, ale novomanželé mají pocit, že to měli pevně v rukách... to je ideální souhra a taková práce potěší.

Zakázka je hotovo, pokud dojde ke vzájemné dohodě. Pokud bude zákazník v závěru požadovat něco jiného, než za co má platit, tak fotky-video nedostane..... nebo se stanoví jiná dohoda a jiná cena...

Vy si zákazníkům dávejte co chcete, ale lidi které znám já, se kterými spolupracují, hrubý videozáznam, RAW fotky bez úprav a probírky, bez předchozí jasné domluvy, neodevzdávají!!....

AUTOREM videa a fotek je vždy kameraman či fotograf, pokud nedělají pro firmu, kde jsou pouhými zaměstnanci. Majitelem záznamu a jak je s ním nakládano, rozhoduje smlouva mezi autorem a zákazníkem, pokud tak není upraveno, je hrubý záznam videa, fotky vždy v majetku toho, kdo je pořídil.. i kdyby jste se na hlavu stavěl na sebevíc rozčiloval....

Odpovědět  |   | 
ass  |  19. 07. 2016 14:27  |  [160.44.230.xxx]

Ale stále dokola "kolik jste fotil svateb", nechcete chápat vy, že jste v roli kuchaře cateringu a stejně jako u cateringu si mám právo říct co chci a co nechám na vás, tak mám i právo kecat jestli v tom bude habanero nebo jenom madarska papricka natoz jestli mam pravo rikat, jaky je vysledek. Az budete v roli 4* michelinského kuchaře, co má restouraci (=soudek) budete v jiné roli, 99 svatebních fotografů jsou jenom "catering"...

Dobrý kameramen-fotograf, po sdělení jak bude svatba probíhat bude vědět kdy v jaký moment má být, aby měl dobrý fotky. Jestli by mě kecal kameraman-fotograf, jak má probíhat svatba, kde se mám fotit atd. tak sním každý normální člověk vyběhne. A to je co nechcete chápat vy, vaše role je přesně dopodropna se vyptat jak bude probíhat svatba, kde bude probíhat atd. a na základě zkušenosti vědět, kdy kde stát aby fotka vypadala "perfektně", tedy, žádné kecání do průběhu svatby. Opak je vrchol neschopnosti a arogance.

Jooo, je situace, kdy si snoubenci vyberou místo a po příjezdu se nechají dirigovat (až na pár hlavních póz co chtějí), a nechají to na zkušenostech fotografa, který zná "1000poz", zatimco snoubenci 15 co se jim určitě libí a chtějí. A profesionalita je nejenom, že fotogram je postaví "do 1000 jeho pouz a vybera 20 super fotek", ALE, že těch 15 co chtějí nafotí aby se jim minimalně přibližovali (těm 20 co vybral sám ze své "režiije"). Zde vám dám otázku, je normální, že snoubenci chtějí, aby jste nafotil svatebčany zvlášť a většina se nenechá postavit do pozice co chcete, co uděláte? Řeknete, že fotky nejsou, protože oni nechtějí poslouhcat? A co když toto řekne maminka-tatínek? Co pak udělají již manželé? Nepošlou vás někam a nezačnou dělat sakra problémy? Nebo to bude v reálu i když zde píšete opak, že nafotíte svatebčany jak chtějí oni?

Vrcholem profesionality není "vaše režie" behem svatby ta je vrcholem neprofesionality. Profesionalita a režie je jenom u fotek, které se ukázali prstem "tuto pozu a tento výsledek". Ale věřte, jestli by jste mi během podpisu by jste začal dirigovat postoj, tak vás 99 procent lidi posle nekam. A to same, pri blahoprani, tance a vlastne 90 procent casu svatby... Opět asi chcete, aby role fotografa byla nekde jinde, nez má být...

Ale pane raw se negativ? A co to prosím je? Profík "červánky nedělá" ve photoshopu, ale ví, v kterou hodinu je udělat a yvsvětlí snoubencům, že příroda je svině a nemusí "červánkouvou fotku" dostat. Profík, v rawu upravuje minimum, viz u jednoho fotografa odlesk skla na jeho portfoliiu ukazoval proč nechce dát raw... Ukázal jenom, že neví co je to např. filtr nebo znalost lomu světla... Pokud je profík, tak zase takovej rozdíl nebude raw vs fotka (když zanedbáme, že zná co musí poslat do tiskárny, aby to na papíře vypadalo jak chce), takže kecy, proč nevydat raw jenom ukazuje, že tím chce zakrýt neschopnost z hlediska svých schopností a znalostí a fakticky to co dělá "je retuš negativu"... Takže oět máte jenom blaboli, proč raw neeeee, protože chcete zakryt že něco neumíte....

A opět mícháte něco co nepíši s něčím co chcete do toho co jsem řekl já, aby jste dodal svému pohledu , pohled profíka. Takže znovu "výběr" děláte v tom co je čistě na vás (vše "dokumentarní" nebo na místě focení pozy co bylyi na vás), v tom co chtěli, aby jste nafotil dáte na výber lidem (napadá mě serie fotek polibku nebo podpis). Takže prosím nevkládat mi něco co jesem nenapsal, pak psát, že to vlastně píšu taky...

AUTOREM JSTE VY a nikdo nespochybnuje, ALE jako autor proste na svatbe to hlavni co chteji snoubenci nafotite a pokud pisete ze to nedeláte lžete. Osobne si myslim, že zaměňujete hlavní momentky (co chtěli snoubenci), a do nich vkládáte svoje fotky co nechali na vás. Což bohužel je pouze problém vašeho ega, a hloavní momenty budou to co chtěl zákazník ne co si s těch 500fotek co pořeádte určíte arogantně VY.

A majitelem autorských práv atd. zde opět píšete něco co by sjte chtěl a já píši o tom co je standart posledních 100 let a až od doby digi najednou "profesionálové" chtějí víc. Takže pro VÁS, STANDART JE, ŽE PŘEDÁNÍM FOTOGRAFIÍ ZTRÁCÍTE JAKÁKOLIV PRÁVA NA TYTO FOTOGRAFIE I KONTROLU NAD JEJICH NÁSLEDNOU ÚPRAVOU. Dám vám příklad vašeho směšného a arogantního náhledu. Snoubenci dostanou upravený jpg nebo zeskenují fotku a dál ju upraví jak chctějí oni, chcete říci, že vás mají žádat o povolení? Chcete říci, že toto někdo dodržuje, nebo jenom arogantně chcete tyto práva, ale fakticky na vás v reálu i když si myslíte opak kašlou?

Joooo, pane vy se rozčilujete, ale jenom nad tím, že chcete svět podle vás, ale svět bude kompromis mezi vámi a zbytkem populace, ve případě fotografa zákazníků. Až budete osobnost ve světě svatební fotografie jako je Saudek v úmělecké, pak asi budete mít pravdu a budete si režírovat svatbu a svatebčany vy, protože budute mít slovo "Soudka" ne někho kdo dělá catering...

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 14:59  |  [188.120.212.xxx]

Jedinej, kdo se rozčiluje, jste vy.... jedinej, kdo je arogantní a hňup, jste VY.... naučte se právo, slušnému chování a zásadám obchodu.. zkuste praxi a pak si povíme.....

Ještě jednou a naposledy.... vše je věc dohody, pokud dojde na lámání chleba rozhoduje smlouva případně právo. Tak to bylo dokonce již před tisícilety o proti vašim 100letům atd...je to základní model všeho slušného.. buď se domluvíme a budeme spokojeni oba, když ne, platí to podle zákona!!!!

Můžete tady rozebírat do mrtě co chcete, v praxi to chodí jinak. Navrch nemá mít ani zákazník ani fotograf.. nikdo není pán situace. Pokud bude hnusnej zákazník, tak fotografa nedonutíte k ničemu a ještě vám uteče, pokud bude blbej fotograf, tak zákazník může akorát změnit toho fotografa... pro fotografa bude vždy ideální kšeft takový, kdy bude spokojen zákazník a zákazník bude mít pocit, že vše nač si vzpomněl, má, přitom si to fotograf udělá podle sebe a spokojeni jsou oba... co na tom nechápete, to netuším....

Vůbec netušíte o čem píšete... jak fotograf,tak i kameraman si dirigují lidi a záleží podle dohody.... a pokud je domluva, že půjde o hraný svatební klip, tak novomanželé jsou čistokrevné loutky v rukách kameranama... pokud půjde o dokumentární fotografování, tak si fotograf občas lidi nediriguje do póz, jinak jede in natura jak situace přijde a odjede.... ale více či méně si to stále dirigují. Má tvrzení však nejsou v rozporu s tím, co píšu výše... drtivé většině se lidi prostě normálně domluví na všem....

Opakuji, jsme hlavně kameraman, ale drtivá většina principů platí i pro fotografy a jelikož je zde článek o fotografech, diskutuji... své názory kritice podrobuji se svými známi profíky fotografy, kteří se tím léta živí, nikoliv přiživují.. mimochodem, já točím 20let... Jak dlouho fotíte či točíte vy? Jestli to spíš nebude o dojmech a pojmech.... holinkách a hodinkách.... víc bych s vámi debatu neprodlužoval, protože mě nebavíte svými odpudivými narážkami a kecy..

Odpovědět  |   | 
Ass  |  19. 07. 2016 16:20  |  [90.176.73.xxx]

Pane chcete vazne prohlasit ze fotograf si kdykoliv behem svadby diriguje lidi nebo pouze v casech tomu urcenych, jako napriklad v zahrade apod.? Muzete mi rici na kolika svatbach si nechali snoubenci rici, pritom kdyz stali pred fararem, ze si maji stoupnout tak ci onak apod.? Pri prvnim tanci, ze si nechali dirigovat podle toho co chce kameraman?

V parxi a v jake, u vasich klientu nebo na 6 svatbach kde jsem byl na slovensku a nebylo to jak popisujete vy nebo na 10 v CR kde to ani v jedne nebylo, ze by krome vyhrazeneho casu si dovolil fotograf dirigivat snoubence kdyz zametali apod., ze podle vas dirigovani je zadost na svatebcana, aby poodsoupil, aby byl v zaberu par, tak to neni drezie situace, ale neco jako dat bokem zidli...

Netusim? Co netusim, ze nevim co chteli kamosi a vybrali si fotografa podle toho zda on plni jejich pozadavky a nevahali pro nej jet i do prahy 300km? A odhazeli od fotografu jako vy co jim do toho kecali? A jeden co si nechal kecat pak po svatbe prskal sklamane, ze si meli dupnout, aby meli zabery co chcteli misto a pouze tech co chtel fotograf?

Jo lide se domluvi na vsem, ale jenom s nekym kdo se domluvit chce. Ale z vasich slov je jenom to, ze bude co rekne fotograf, preda se jenom to co chce fotograf a kdyz hlupak zakaznik chce neco jineho at si tahne? Sorry ale to ukazuje na aroganci, ze vy jste panbu co vse vi a proste vysvetli co je dobre a kdyz zakaznik nesouhlasi at si tahne? To je profesionalita? Ze fotograf misto vyptavani co kdy a jak bude, aby byl pripraven fotit, chce jako vy rezirovat svatebni den? No prominte svatebni den je o te udalosti jak si ji naplanuji snoubenci uzt si ju a ne celou dobu skakat kvuly 20 super fotkam jak chce fotograf.. to radej pripaltit a dat 20kkč profikovi, co to dokaze nafotit bez toho aby "reziroval" a nicil svatebni den...

A na konci je to znovu, ja jako zakaznik(pristi rok), se ptal jinych zakazniku co bylo déobre a spatne a co vlastne mam chtit nemam pravo rici co mi zakaznici vas profiku rekli ze jim vadilo a co mam chtit nemuzu rici nazor, protoze vy fotite 20 let a ja ne? To myslite vazne nebo jenom ze srandy? Vasi reputaci nedela co si reknete s jinym profikem u vina, ale co reknou zakaznici. BV mem oboru je to stejne, lide si prectou podivaji a poptaji a pak prijdou za "odbornikem" a reknou a bud pristoupi na cenu a co chcou nebo ne. Ale narozdil od vas si uvedomuju, ze muzu u piva 1000x nadavat ze vi kulove o mem oboru, ale faktem, je ze kdyz to zakaznik chce tak to ma dostat pokud to neodporuje predpisum a u vas napr. vasi umelecke dusi, ALE NIKDY NEMUZU RICI, ZE NEMAJI PRAVDU JENOM JINY NAZOR, a to je co nas dva odlisuje, vy vite ze vimprd a nemam pravo pozadovat sluzbu jakou chcu, protoze vy jste si s jinym "profikem" u vina rekli, ze to ma byt jinak...

Na to reknu jenom jedno, to jsou ty same kecy, jake meli zastanci klasicke fotografie, ze digi je jenom vystrelek a jak skoncili... Nekdo to psal vyse, podobne recicky jako vy, meli fotografove pred 15 lety, ale lide chcou stale to same a nedali si promluvit do duse od vas "profiku", a praci misto vas dostavaji jini, i kdyz si osobne myslis, ze toto je vase "oficialni poza" a v realu udelate pokud to neni extrem to co chce zakaznik ne co chcete vy, nbatoz aby si od vas nechal zakaznik rezirovat krome tomu urcenych okamziku den...

Arogantni jste vy, kdy neustale 15 let "profici" jako vy opakuji co maji lide chtit, misto toho, aby jste profesionalne odvedli praci. Pak bych nemusel od kamosu a kamosek poslouchat po svatbe jak fotograf dobre, ale ze si nemeli nechat navest od neho do toho ci onoho a meli chtit co chteli... Ale pul roku po svatbe uz snima nemluvite, tak vite o jejich spokojenosti co? Nic... Vy si u piva s profikem reknete jak jste skveli, ja s kamosem "zakaznikem", jak jsou fotky dobre, ale kdyz si je budes nechat delat dej si pozor na to ci ono. To je pak náhled na vasi profesionalitu o necem jinem. Ano jsou vyjimky, ale myslim, dle vaseho postoje, vy jste zrovna ten na kterého si maji lide dat pozor, preci vy vite co zakaznik vlastne chce a tren bude poslouchat a kdyz ne, tak at tahne ted diletant...

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 16:30  |  [188.120.212.xxx]

pro hlupáka vše hloupé.... nemám co víc dodat

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 18:29

Jeden žasne, co všechno dokážete vydedukovat, Sherlocku.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  19. 07. 2016 15:09  |  [130.193.14.xxx]

"STANDART JE, ŽE PŘEDÁNÍM FOTOGRAFIÍ ZTRÁCÍTE JAKÁKOLIV PRÁVA NA TYTO FOTOGRAFIE I KONTROLU NAD JEJICH NÁSLEDNOU ÚPRAVOU." Předpokládám, že jste měl na mysli standard. A to, co píšete, je pochopitelně nesmysl. Doporučuji si něco o autorském právu nastudovat, to že v 99% procentech případů předáte hotové fotografie a dále si s tím klienti dělají co chtějí (a je vám to fuk), rozhodně neznamená že na ně ztrácíte práva.

Odpovědět  |   | 
asdfsq  |  19. 07. 2016 16:00  |  [90.176.73.xxx]

Ale pane, hadat se o cestinu, kdyz se hadame o tom jak to fugovalo 100let ve svatebni fotografii? Jako, ze fotograf prisel na svatbu a opravoval svatebcanum cestinu nebo jenom nemate co rici a hcete ponizit?

A co se týka práva, no co to rozvest, jako ze svatebcane dali fotografovi pravo je fotografovat jenom pod podminkou, ze vysledek bude majetkem snoubencu? Dohodou s fotografem, dali snoubenci dali pravo manipulace z obrazem jenom do predani hotoveho vyrobku? tedy fotografie? Ale pane naucte se neco o autorskem pravu vy, tim ze je predate a reknete ze si snima muzou delat co chteji, tak mohou a vy mate prava je "valstnit", ale pokud by jste s nimi chteli dal delat cokoliv musite s prosikem nejenom za mazelama co vas zaplatili, ale i si nechat podepsat papir i tech lidi na fotkach. Ve vysledku muzete ty byty mit na disku, ale nesmite snima nic delat, ale to je na vas moc, kdyz hlavni znalost je jenom cestina...

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 16:16  |  [188.120.212.xxx]

Každý zde sem tam udělá chybu, ale standarta je něco jiného než standard... takže ani nejde u překlep jako u upozornění na význam slova!!..

Autorské právo se jistojistě vyvíjí, takže co bylo před 100lety je irelevantní... v dnešní době platí, kdo fotí je autor a majitel práv, pokud je nepředá či neprodá. Autorství zůstává nepřenosné. co se týká vlastnictví, fotograf zpravidla (pokud to není podle smlouvy jinak), prodává jím upravené fotografie v takovém stavu jakém jsou pro osobní užití.

Pokud máte pocit, že si třeba novomanželé mohou s fotkami dělat komerčně co chtějí, tak to bez uzavření smlouvy není možné...

Fotograf si také bez souhlasu vyfocených osob, nemůže s fotkami dělat co chce. Jiná věc je u vyfotografovaných objektů a předmětů. Tam souhlas nepotřebuje žádný (vyjímky samozřejmě existují). Naopak, novomanžele nemohou např. vyfocený kostel, pokoj hotelu atd dál komerčně využívat.....

myslím, že pravidla jsou dost jasná, otázkou je něco jiného a to tzv. kde není žalobce, není ani soudce.. na to bych však v dnešní moderní digitální době nespoléhal. Víte např., že přes google se dá vyhledávat i podle fotky?

Odpovědět  |   | 
Michal  |  19. 07. 2016 16:21  |  [130.193.14.xxx]

Bohužel kultivovanost projevu (křičení pomocí kapitálek, ignorace základu jazyka v duchu “hlavní je infromace”, neochota si po sobě přečíst napsané apod.) v nemálo případech souvisí s nejen sociální inteligencí autora a to, jakým stylem diskutuje a prezentuje své názory.

Reagoval jsem na onen zmíněný jakožestandard, kdy … “PŘEDÁNÍM FOTOGRAFIÍ ZTRÁCÍTE JAKÁKOLIV PRÁVA NA TYTO FOTOGRAFIE I KONTROLU NAD JEJICH NÁSLEDNOU ÚPRAVOU”

Nechápu, proč ve svém komentáři zmiňujete konkrétní případ, kdy se nějak fotograf/kameraman domluví na podmínkách. Pak je vše pochopitelně věc dohody, byť byla jen ústní. A ne, pak skutečně nepotřebujete podepsat papír od lidí, zachycených na zmíněných fotografií…

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 16:14

Nemáte pravdu, podle AZ je autorem fotografie fotograf a jako takový má výhradní právo nakládání s dílem. Pro upřesnění práv a povinností se doporučuje sepsat tzv. model release, nebo-li smlouvu o pořízení a užití díla. Tak obvykle ujednává způsob, jak bude dílo využito, v jakém rozsahu, dává právo modelu/subjektu na užití fotografie předem určeným způsobem. Dílem je v tomto smyslu samozřejmě výsledná upravená fotografie, nikoliv nějaký polotovar v podobě souboru obsahující data ze snímače v okamžiku expozice. Zasahování do díla je na delší povídání a pokud by vaši snoubenci svým zásahem a následnou publikací či šířením upraveného díla zasáhly do práv fotografa, případně je nějak poškodili, asi by byli dost překvapení. Samozřejmě je otázka, jak by rozhodoval soud, nicméně to se dá podpořit právě výše uvedenou smlouvou. smlouva o pořízení a užití díla samozřejmě vymezuje i práva modelu a je dobré, aby byl vztah vyvážený. Nicméně šance, že vám fotograf poskytne RAWy, nebo dokonce "všechny fotografie" je dost mizivá a s podobným postupem se setkáte jen u amatérů, nebo v případě výjimečné důvěry (a pak to nebývá obchodní vztah).

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 16:18  |  [188.120.212.xxx]

Děkuji za příspěvek.. už jsem se ve zdejší diskuzi mezi zdejšími "právníky" začínal ztrácet..

Odpovědět  |   | 
LM  |  06. 08. 2016 22:03  |  [82.202.71.xxx]

Ptáte se: "co se stalo přechodem na digi, že to co platilo 100let najednou neplatí?" Tak jednak to neplatilo 100 let, před digitální érou + 100 let, to byl začátek dvacátého století a svatby se nefotografovaly reportážně, ale ateliérově. A fotografické ateliéry si negativy nechávaly. DRuhal ani při reportížním focení nepředávali negativy všichni. A hlavně třeťak, DOŠLO K PROMĚNĚ KVANTITY V KVALITU! Při focení na film byl rozsah neskonale menší, z obřadu obvykle 2 filmy, tj. 72 snímků a vyjma technicky zmršených se předávaly prakticky všechny. Záběry se nedublovaly, takže pokud měl někdo na snímku zavřené oči, tak je holt měl zavřené. Digitechnika umožňuje udělat svtovky snímků a pak vybrat. Pokud má dnes někdo na snímku zavřené oči, tak se VŽDY zákazník zeptá, proč to fotograf nevyfotil ještě jednou. Proto má zákazník právo na fotky až po selekci, zmetky prostě nejsou určeny k prodeji v žádném oboru.

A co se týče práv na fotky - doporučuji si přečíst autorský zákon, otevřou se vám netušené obzory

Odpovědět  |   | 
Fero  |  19. 07. 2016 08:37  |  [147.175.145.xxx]

Vypada to, ze niekto by si mal precitat Clients From Hell aby vedel, ako vypada pekelny zakaznik

Odpovědět  |   | 
ziki  |  19. 07. 2016 09:26  |  [91.217.97.xxx]

Osobně mě napadají jen dva logické důvody, proč nepustit RAWy z ruky: 1) Být NAVŽDY NEJVYŠŠÍM PÁNEM svých výtvorů! Ať už se jedná jen o kamarádské focení nebo placenou zakázku, tak vlastník RAWů bude mít vždycky navrch před majiteli i těch nejlépe upravených JPEGů třeba pro případné budoucí úpravy . 2) NECHLUBIT se vlastními CHYBAMI! Rozdíly mezi surovými RAW snímky a finálními fotkami bývají často až drastické a i z nepovedeného snímku se díky focení do RAWu a photoshopovému harakiri dá hodně zachránit. A nikdo se nechce chlubit (a profi fotograf tím tuplem), že např. finální hezká černobílá svatební fotka vznikla ze špatně nakomponovaného, podexponovaného a ještě nezaostřeného snímku, kde navíc nevěstě trčí z hlavy dopravní značka . Další důvody, proč nedávat RAWy, jsou myslím jen okecáváním, snažící se zakrýt některý z výše uvedených důvodů .

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 09:41  |  [188.120.212.xxx]

ad 1) souhlasím.. jako autor prostě chcete být nejvyšším pánem díla.. je to naprosto logické, přirozené, zejména v digitální době. Proč myslíte, že spousty videí a fotek obsahují vodotisk, loga, značky atd?? Dokonce si to dovolí i malíři obrazů, označkovat své dílo....

ad2) souhlasím, nikdo se nerad chlubí chybami, zejména svými, ALE... Co existuje fotografie, co existuje video... neexistuje období, byť sebe kratší, že by nikdo neupravoval surový materiál. Vy možný vnímáte, že cvaknutím spouště končí výroba fotky,ale takto tomu rozhodně není. Takže ono nejde tak o chyby, jako o dodělání díla. Nebo vy chcete od malíře obrazů jen šmírák, který si namaloval z kraje, aby na něho následně maloval samotný obraz?

Celkově opět jde o nepochopení práce fotografa.... Fotograf, jako každý umělec si buduje portfólio, na základě je hodnocen a získává zakázky=obživu. A kupodivu, i zákazník si přeje to nejlepší a souhlasí a respektuje, že fotka nekončí cvaknutím spouště..

Zkuste někomu nafotit zakázku a respektovat jeho veškeré požadavky, neoponovat, odevzdat veškerý hrubý materiál.... myslím, že to uděláte jen jednou a rychle přijmete pravidla, která jsem naznačil..... neteoretizujte, ale zkuste to... uvidíte sám

Odpovědět  |   | 
MT osobně  |  19. 07. 2016 09:46  |  [77.240.103.xxx]

Tady nejde ani tak o chyby, ale jakmile někdo uvidí RAWy ze svatby, tak první co řekne, je že "ty fotky jsou nějaké tmavé, vyšisované a s divným barevným posunem. Nevěsta má totiž šaty světle-šedo-zelené..." Ti lidi kolikrát vůbec netuší, proč to tak je a k čemu je to dobré.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 09:54  |  [188.120.212.xxx]

Přesně tak, proto se zákazníkovi ukazuje výsledek, nikoliv hrubáč.... jako zákazníka nepouštíte do výrobny paštik, protože by to pak nežral, tak i proto mu nedáváte RAWy, protože málokdo z nich pochopí, že to je jen půlka výsledku...

Odpovědět  |   | 
ziki  |  19. 07. 2016 10:28  |  [91.217.97.xxx]

Já už něco nafoceno mám, takže nemusíte vysvětlovat, co fotografování obnáší. Uvedl jsem, dle mého názoru, jediné dva logické důvody, proč fotografové nechtějí pouštět RAWy z ruky, nic víc, nic míň a to ať už se jedná o focení zdarma či o placenou zakázku. Ostatní často omílané důvody jsou myslím jen plky, které se stejně točí jen kolem výše uvedených dvou důvodů. I ten Vámi zmiňovaný vodotisk, loga a značky mají kromě podpisu autora jen za úkol "znehodnotit" zveřejňovanou kopii pro další použití dle bodu 1). V době filmové fotografie bylo běžné dodat společně s fotografiemi i negativ bez nějaký okolků, ale dnes pomalu někteří fotografové nechtějí, aby si platící zákazník bez jejich vědomi svou zaplacenou fotografii pomalu i vytiskl! Pokud platící zákazník během domluvy výslovně požádá i o RAWy (i když osobně jsem to často nezažil), tak proč mu nevyhovět podle rčení "Náš zákazník, náš pán"? Pokud s předáváním RAWů nesouhlasím, tak mohu zakázku odmítnout. Ale bacha, konkurence ve fotografii je velká!

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 16:25

Já třeba RAWy ze své svatby nemám, nemám ani negativy, na které byla focena. Mám CD s JPG pro tisk tuším na něco o trochu většího než 10x15. Tak nevím jak to bylo dřív.

Každopádně, když fotím zakázku, RAWy prostě nedávám. Pokud mám naprostou důvěru (kolega grafik) tak korigovaný TIFF. Běžný zákazník dostane JPG s dostatečnou kvalitou pro tisk na A4, dostane verzi pro sociální média, dostane baner na FB, dostane prezentaci, zdroje ale nikdy. Navíc, asi jsem v tomhle staromilec, zákazník dostane dohodnutý počet 25/40/150 fotografi na větším formátu (tak do půlky A4), vytištěné na papír. Jsem v tom tdy trošku exot, konkurence smlouvá o každou fotku, ale já mám prostě za to, že fotograf dělá fotku, digitální verze je bonus. Už jsem se ale setkal s dotazem, kde si to mám nechat vytisknout, když se ty fotky na papír "nevejdou"?

Odpovědět  |   | 
L.  |  19. 07. 2016 09:56  |  [193.165.169.xxx]

Zapomněl jsi na nejdůležitější důvod:

0) RAW je polotovar. Když přijdeš za šéfkuchařem ve vyhlášené restauraci s tím, ať ti jen nakrájí ingredience do hrnce, že ti to dovaří doma žena, tak tě taky rychle vypoklonkuje :D

Odpovědět  |   | 
ziki  |  19. 07. 2016 10:10  |  [91.217.97.xxx]

Ale i RAW už se dá vyfotit dobře, ale pokud se musí tento polotovarem ještě hodně zpracovávat, tak je asi někde něco špatně a to popisuje bod 2)

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 10:16  |  [188.120.212.xxx]

A proč by to mělo být špatně? Jsou situace, kdy prostě nemáte čas nebo nechcete riskovat (neopakovatelnost situace), tak to nafotíce co nejuniverzálněji s tím, že dopředu víte, jaké možnosti má RAW.

Samozřejmě nevylučuji špatné fotografy, kteří na to spoléhají, že to po úpravě nějak dopadne..

Odpovědět  |   | 
ForeignerOnEarth  |  19. 07. 2016 14:52  |  [195.113.160.xxx]

Pokud bych musel požádat fotografa o nafocení akce, kterou nemohu fotit sám třeba proto, že se jí účastním jinak, pak bych nasmlouval vysloveně nafocení RAWů s tím, že já tomu chci dát finální podobu, takže si chci koupit výslovně polotovar, no a pokud nechce nafotit polotovar, tak sorry, obrátím se na někoho jiného.

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 16:30

To je ale daný tím jak k tomu přistupuješ. Ačkoliv jsem fotograf, tak třeba na rodinné snímky chci rukopis někoho, komu věřím. A v tom "věřím" je i celkové vyznění, podání, barvy, stylizace. Za své peníze chci hotový produkt.

Tenhle přístup z dob "za komára", kdy nikdo neuměl nic a všichni všechno je největší prokletí.

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  19. 07. 2016 14:34  |  [194.50.202.xxx]

Hlavní chyba vašeho tvrzení je, že jste v restauraci a kuchař se kromě vám věnuje dalším hostům, platíte běžnou cenu a tam prostě nezbývá prostor pro individuální přístup.

Něco jiného je když si ho zaplatíte, aby přišel k vám domů a udělal specialitu podle vašeho přání.

Odpovědět  |   | 
L.  |  19. 07. 2016 14:43  |  [193.165.169.xxx]

Už vidím, jak nějaký kuchař kývne na to, že ti někam přijde, nakrájí suroviny a dovaříš si to sám :D

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  18. 08. 2016 12:33  |  [194.50.226.xxx]

jen pro tvou informaci https://www.sasazu.com/cs/in-the-kitchen... Nevím kde žiješ

Odpovědět  |   | 
LM  |  28. 08. 2016 23:43  |  [82.202.71.xxx]

Vtipné ... ale zcela mimo mísu. SaSaZu to jednak jako službu přímo nabízí, ale PŘEDEVŠÍM to nenechá zákazníka dovařit samotného, ale za energické (sic!) přítomnosti jejich šéfkucháře a jeho týmu. Jinými slovy, dovaří to šéfkuchař během kibicování zákazníka. Přirovnal bych to k tomu, kdy zákazník na výběru fotek spolupracuje a proti tomu nemám žádné námitky (jsou-li pro to vhodné podmínky - tak jako jsou pro dovaření jídla v SaSaZu)

Odpovědět  |   | 
Antonín  |  19. 07. 2016 09:37  |  [93.91.149.xxx]

To je jako když si chcete zaplatit prostitutku, a ona vám dá seznam požadavků co smíte a nesmíte, tváří se nasraně a dává vám najevo, že jste blbec, který nemá co do čeho mluvit. Bohužel podobní namachrovanci se v čechách najdou od doktorů až po řidiče autobusu. Nízká sociální inteligence, spojená s nízkými nároky na školách a přebytek testosteronu udělá z pána diktátora.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 09:45  |  [188.120.212.xxx]

Zkuste se vrhnout na prostitutku s něčím, co ona nedělá... myslím, že ho už bude vždy používat jen na bolestivé čůrání..on vám to Voloďa, její "bodyguard" vysvětlí, jak se to má s dohodami......

Je to jednoduché. Ten, kdo poskytuje službu není jen otrok. Je to o dohodě, pokud požadujete víc, než jsou ochotni ostatní nabídnout, tak si to prostě udělejte sám.... dnes si může techniku koupit každý, atelier vybavit čím chcete... kurzy focení se dají taky sehnat....

Je to o vzájemném respektu.. .ale vy jste koukám, taky trochu extrém... když není po vašem, tak je chyb vždy na druhé straně....

Odpovědět  |   | 
ass  |  19. 07. 2016 12:03  |  [160.44.230.xxx]

Tak mi to vysvetlete, rodice se brali pred 40 lety a dostali negativy (=raw) a dostali hotové fotografie upravené při vyvolání (=JPG či přímo fyzicky fotku). Proč nesmín dnes dostat negativy, když to desetiletý šlo? Že díky přestupu na digi najednou fotograf je něco víc a stal se z něj umělec? Kulové, jenom mají pocit, že se dá zákazník ždímat protože je přeci onen umělec? co si uvědomit, že umělec je např. Saudek a když chce někdo umělecké fotky jde za ním, ale u svatebního fotografa chce řemeslo...

Ano je to po dohodě, jak píšete, ale faktem je, že by si měl svatební fotograf uvědomit, že dělá řemeslo ne umění a přestat psát, něco o uměleckém díle cosi jako ten Saudek a podle toho pak jednat se zákazníkem!!!

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 13:38  |  [188.120.212.xxx]

Nesdílím váš názor, že RAW=vyvolaný negativ. Jako RAW je hrubý záznam, který se vyvolá a fotka se upraví dle potřeb, tak i negativ z foťáku šel nejprve k vyvolání, kde probíhala první korekce expozice. Pak se udělala probírka, ne každá nafocená fotka se vyvolávala....

Takže vaše srovnání hodně kulhá. Vyvolaný negativ, řádně upravený, probraný (negativ se stříhal o sto šest) se dával proto, aby si zákazník mohl udělat kopie fotek. Dnes, odevzdaný JPG splní tu samou roli, takže se praxe nezměnila, protože vyvolaný a upravený (i retuší) negativ zákazník dál neladil(neupravoval, neměnil expozici, barvy, jas atd), jen si z něho dával vyvolat=dnes tisknout, fotky....

Vy jste tak urputně v opozici, až se mi zdá, že mluvíte o nesmyslech.....krapet

Odpovědět  |   | 
Peter oco  |  19. 07. 2016 14:25  |  [212.81.16.xxx]

Ahoj Nesuhlasim, raw je z procesného hladiska negativ, ktory sa nasledne upravuje tak, ako sa nasvietenim a dalsimi upravami ( retusami a pod. ) nasledne nasvietili a lestili finalne fotky na fotopapier. Ak mate problem a zda sa ze az paranoiu, ze niekto vie takto zistit ake "fičúry" pouzivate na finalnu upravu je to Vasa vec ale dajte si do zmluvy, ze raw je Vase dielo a mate nan autorske prava. Potom vsak neodfotite vela akcii, ked mladezi dojde co to evokuje, hlavne z hladiska mozneho autorskeho publikovania z Vasej strany. Ak chce niekto mat zdroj za ktory zaplatil z ktorého mu mozno raz niekto sikovnejsi s modernejsimi nastrojmi urobi zaujimave fotky, preco s tym mate problem ? Alebo je to len otazka ci si za taku sluzbu zaplatil a vtedy mu ich odovzdate a u seba zmazete ? Ak ano pardon a cele vlakno diskusie bolo zbytocne.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 15:13  |  [188.120.212.xxx]

Ale já nejsem apriori proti předání hrubáče... Opakuji jsem kameraman, princip se ale vztahuje na fotografy stejně (mám potvrzeno od kamarádů, kteří se focením léta živí, nikoliv přiživují.)

Pokud bude v dohodě, že někdo chce hrubý materiál z důvodu dalších úprav, je to věc domluvy. Pokud taková domluva dopředu není, tak se hrubý materiál ze zásady nepředává!!!!

Shodou okolností jsem minulý týden točil svatbu kamaráda. Předal jsem mu dílo, chtěl úpravy, dodělal jsem a pak mi řekl, že chce i hrubý záznam. S omluvou jsem odmítl. Co jsem pro něj udělal, že jsem sestříhal nepoužité záběry, upravil je podle sebe a předal.. domluvili jsme se na kompromisu a bylo to... Hrubý záznam, tak jak mi to vylezlo z kamery komplet, prostě dám jen po jasné domluvě předem.... např. jsem točil pro místní redakci, tak jsem odevzdal kartu z kamery a další střih a úpravy šly mimo mě. Byla to jasná domluva i s vyjasněnými právy co a jak, kde jaký záběr použijí. V případ, že měl o záběry zájem někdo další, vždy volali a došlo k další následné domluvě co a jak... takhle se to dělá mezi slušnými lidmi, profíky.....

Když fotograf či kameraman přijímá zakázku, vždy se řeší i výstup a ten je věcí domluvy...v drtivé většině (z 99proc) fotograf odevzdává DVD, flashdisk s upravenými JPG..... lepší fotograf to dá v krabičce s obalem a domluví případně tisk fotek a další možnosti...

Nechápu, co na tom nechápete...

Odpovědět  |   | 
Peter oco  |  19. 07. 2016 15:46  |  [212.81.16.xxx]

co znamenala Vasa posledna veta teraz skutocne nechapem ja. Ako odpoved na moj príspevok je tato veta uplne mimo. Najskôr skonstatujete ze nemate problem s odozvdanim "zdroja", cim to mohlo skoncit, ale nie vy sa este musite "vykecat" a mat posledne slovo ako zeny a na zaver pre zvyraznenie neviem coho, kedze sme sa de facto zhodli, pouzijete vetu Nechapu ... Zda sa ze nema zmysel pokracovat v tejto logike unikajúcej debate od Vas. Bude asi najlepsie ak budete pisat sam pre seba a aj fotit sam pre seba ...

Odpovědět  |   | 
LM  |  06. 08. 2016 22:41  |  [82.202.71.xxx]

RAW principiálně není negativ, není to obrazový soubor. Maximálně by se dal přirovnat k negativu nevyvolanému, I RAW se musí "vyvolat", běžné prohlížeče fotek ho nezobrazí. A za celý svůj dlouhý život jsme se nesetkal s tím, že by fotograf předal zákazníkovi nevyvolaný negativ, aby si ho zpracoval sám.

Odpovědět  |   | 
Luboš  |  19. 07. 2016 14:29  |  [80.95.98.xxx]

Jpeg ze své podstaty ztrátové komprese nikdy nemůže splnit tu samou roli jako formát nekomprimovaný, případně využívající bezztrátové komprese. I to může být důvod, proč chtějí lidé původní materiál, když si lidé Vašeho typu myslí, že každému musí stačit zprasený výsledek, který jim nutíte.

Odpovědět  |   | 
LM  |  06. 08. 2016 22:44  |  [82.202.71.xxx]

RAW obrazový formát NENÍ!!!!!!!!!!!!!!!!!

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  19. 07. 2016 09:49  |  [194.50.202.xxx]

Pokud některý fotograf nesnese takové dotazy, tak ať focení za peníze nedělá. Můj zákazník, můj pán. Nic víc v tom není.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 09:51  |  [188.120.212.xxx]

Pokud vy nerespektujete fotografa a jeho požadavky, najděte si jiného... svoboda trhu.. Nic víc v tom není

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  19. 07. 2016 09:54  |  [194.50.202.xxx]

Ano máte pravdu. To je i důvod, proč jsem sám začal fotit, Než přemlouvat nějakého guru, aby nastylizoval fotku podle mě (zákazníka)

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 09:58  |  [188.120.212.xxx]

Ale tak je to ideální.. pokud jste nenašel nikoho, kdo vám vyhoví na 100porc, šel jste svoji cestou.... proč ne...

A děláte zakázky o pro ostatní? A když ano, vyhovíte každému na 100proc s čímkoliv??!!

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  19. 07. 2016 10:06  |  [194.50.202.xxx]

NIkdy jsem se nikomu nenabídl

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 10:21  |  [188.120.212.xxx]

Tak to zkuste, abyste ochutnal i z druhé strany... pak zjistíte, že třeba vaše investice byla zbytečná, že stačilo být tolerantnější nebo jste měl mít víc pochopení pro toho fotografa

Odpovědět  |   | 
Zeratul  |  19. 07. 2016 10:14  |  [194.50.202.xxx]

Ideální to není, protože mě to stálo o 80k víc než pronájem fotografa a taky půl roku studování práci se světlem a úpravou fotek.

Odpovědět  |   | 
Super článek  |  19. 07. 2016 10:12  |  [88.101.204.xxx]

A co grafika? Když chcete např. logo, tak si koupíte raději Corel a uděláte si to logo sám, že jo? Fascinuje mě, jak někomu absolutně chybí sebereflexe, celej článek je jen o psychopatech, kteří to tu ještě rozporují

Odpovědět  |   | 
JM  |  19. 07. 2016 10:25  |  [146.102.76.xxx]

Když chci logo, tak sakra hodně mluvím grafikovi do toho, jak má vypadat. Když chcete logo, tak si počkáte jen na to, co vám grafik dodá jako své nejlepší dílo dle svého vlastního uvážení a bez řečí to zaplatíte a budete to pro firmu používat? IMHO zákazník může i fotografovi říkat, co chce, žádný dotaz či požadavek není špatný. Klidně může chtít vidět i náhledy všech fotek. Jiná věc je, zda ten grafik s tím bude souhlasit. Když se nedohodnou, tak holt zákazník ani fotograf nebudou mít nic. A samozřejmě, většinu by si měli dohodnout předem.

Odpovědět  |   | 
Grafik  |  19. 07. 2016 10:52  |  [85.71.70.xxx]

Logo mi udělá podle požadavků grafik. Jenže ten grafik mi pak dá to logo ve vektorovém formátu a ne jen PNGéčko 200×200 px s hláškou, že takhle podle něj vypadá nejlíp a v jiné podobě ho stejně nebudu potřebovat.

Odpovědět  |   | 
Peter oco  |  19. 07. 2016 14:28  |  [212.81.16.xxx]

100 bodov, to logo sadlo na smec

Odpovědět  |   | 
L.  |  19. 07. 2016 14:47  |  [193.165.169.xxx]

Tomu říkám střelit se do vlastní nohy :D

Ano, dostanete vektorový formát, stejně tak jako fotografii dostanete ve velkém rozlišení (*). Ale nedostanete PSD (nebo v čem to grafik dělal) s různými vrstvami, pomocnými čarami atd. - což by byl ekvivalent RAWu.

*) To, že považujete za běžné dávat lidem fotografii v PNG 200x200px o vás říká mnohé...

Odpovědět  |   | 
Peter oco  |  19. 07. 2016 15:15  |  [212.81.16.xxx]

Do nohy sa ale nestrelil grafik, naopak uplne vystizne pouzil priklad s pixlami a vektormi. Procesne je ekvivalent Vasich vrstiev a pomocnych ciar samotne nastavenie fotopristroja, jeho zakladne nastavenie pri foteni , cas , uzavierka, pouzite prisvietenie a pod. Tie ma vsak ako klienta nezaujimaju, ale ako tu uz niekto na inom mieste spomenul, preco mam dostat len stratovu kompresiu (JPEG) a nie aj zdroj ? Okrem toho mozno niekto raz v buducnosti vytvori specificky nastroj/filter/prevod do 3D a pod. a kde ja potom budem hladat fotografa a hlavne jeho archiv ?

Odpovědět  |   | 
L.  |  19. 07. 2016 15:44  |  [193.165.169.xxx]

Ten příklad s pixely a vektory není výstižný ale naopak úplně nesmyslný. Logo je typicky vytvářeno ve vektorech, tedy se předají vektory. Fotografie je ale z principu pixelová, proto se předávají pixely. Nic víc za tím rozdílem není.

Naopak věci jako kresba s vrstvami, pomocnými čarami, různé pracovní verze (pokud existují) nebo ve fotografii RAW jsou polotovar a zákazníkovi se nepředávají. (Koncovému zákazníkovi - nemyslím teď pokud je fotograf součástí většího produkčního týmu.)

Jinak je hezké, jak se diskuse rozdělila na dvě poloviny. V jedné jsou lidé co nacvakají fotky a hodí je bez úprav ven. Ti samozřejmě nechápou, proč by se neměl RAW zákazníkovi dávat, když je to zdroj fotek (jako vy). A také jsou pozoruhodně často zcela mimo v oblasti autorského práva (*).

Druhá část lidi fotky upravuje, RAW je pro ně jen nehotový polotovar, který je určený pro další zpracování a ne pro koncového zákazníka. Opět zdůrazňuji, že jsou situace kdy je předem dáno, že RAW fotky nebude zpracovávat fotograf - pak se samozřejmě RAWy předají a typicky naopak jen ty RAWy.

Pokud by někdo chtěl v maximální kvalitě, tak nedostane RAW (logicky - protože v něm není výsledná fotka ale jen polotovar) ale může dostat vyexportovaný TIFF. Nicméně to je takový pixel-peeping; JPEG s dostatečně vysokou kvalitou poslouží stejně dobře.

*) Opět poznámka mimo - zaznělo tady někde že zlý fotograf "si pak dá fotky na svoje stránky". To samozřejmě z hlediska autorského práva možné bez předchozí dohody s focenými, takže opět blábol.

Odpovědět  |   | 
oco  |  19. 07. 2016 16:20  |  [212.81.16.xxx]

Vektory boli pouzite v zmysle, ze nedostanem iba stvorcekove pixle, ale mozem s logom manipulovat zvacsovat a pod. a stale to bude ono.

Ak uz zacinate "kastovat" ludi a generovat Vase osobne predpoklady, ktore vychadzaju z vlastnych mylných predsudkov ( pozoruhodne casta neznalost autorského prava a pod.), pozrite sa prosim najskôr na seba a zatriedte sa do správneho suflika, t.j. ludi ktori nedostatok argumentov zakryvaju vatou s predsudkami a okrem toho sa snazia diskusne glorifikovat RAW na HOLOGRAM z celou 3D scenou, na ktory si sucasne "uzurpuju" autorske prava.

Odpovědět  |   | 
L.  |  19. 07. 2016 19:23  |  [91.219.246.xxx]

S tím, že z RAWu dostane 3D scénu jste přiěel vy :D

A autorská práva si neuzurpuju, jen říkám, jak to je (koukám, že už to rozepsal někdo v příspěvku výše).

Odpovědět  |   | 
Peter oco  |  20. 07. 2016 10:15  |  [212.81.16.xxx]

Nemiesajte prosim jablcka z hruskami. Fiktivne/hypoteticky pouzity prevod do 3D a pod., znamena pohlad z jedneho miesta. "HOLOGRAM z celou 3D scenou", nie je z jedneho miesta, to je cela scena, kde si vyberiem akykolvek uhol pohladu z akehokolvek miesta

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 16:41

Ano, každý fotograf dříve či později pochopí význam rčení, "Ne každý zákazník je můj zákazník" :)

Odpovědět  |   | 
Super článek  |  19. 07. 2016 10:05  |  [88.101.204.xxx]

Místama je to univerzální, aplikovatelné třeba na obor grafiky, což je taky řemeslo. Všude samej psychopat, zvlášť v Česku, kde je to navíc samej fušer. Až z toho vzniknul fenomén jménem Véna Korelista - negramotný lidový estét s Corelem a dnes už i Gimpem, který zadělal celou republiku tak odpornou outdoor reklamou, že ta by se líbila akorát tak Bulharům... Bohužel Véna se prostě umí přizpůsobit "klientům" dost podobným způsobem, jak je v článku uvedeno. Tak by mě zajímalo, jestli i v oboru fotografie máte také nějakého Vénu?

Odpovědět  |   | 
David Novák  |  19. 07. 2016 10:14  |  [88.101.204.xxx]

Zeratul

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 10:29  |  [188.120.212.xxx]

Bohužel, nabídka-poptávka.... každý začínal tak, že se nabízel pod cenou s "kopírovaným" dílem.... až čase zjistil, že je potřeba za software platit, že pokud se chce uživit, musí mít jiné ceny atd atd....

tohle platí pro každý obor.. foto..video..grafika..web atd

Odpovědět  |   | 
ass  |  19. 07. 2016 12:19  |  [160.44.230.xxx]

Kecy, zákazník dostane to co chce, když by se to zákaníkovi nelíbilo tak to nekoupí. Že vám se to nelíbí, ta reklama? Pro zákazníka je důležité funguje/nefunguje, názor úmělce je mu ukradený, když dostane za cenu co je ochoten zaplatit to co funguje.

Co vám osobně vadí, že lidi chtějí co bylo běžné před 30 lety i dnes, ale fotografům se to nelíbí, a zuákazník na jejich názor kašle? A co je zákazníku do pocitů fotografa nebo jeho přání? Faktem je a bude, přijde zákazník chci to a toto a zaplatím toto, fotograf přijme/nepřijme. S všech těch keců "profesionálů", čtu jenom, že zákazníci chtějí přesně to samé co jejich rodiče před x lety, ale protože je rok 2016 tak to nejde, protože proč? Zvedla se kvalita svatebníchj fotografů, že najednou by se měli měnit pravidla hry? Nebo jejich ego a chtíáč po větších penězích jako kolegové co mají "jméno" a fotí za jiné sazby?

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 16:43

Jen kontrolní otázka, co s těmi negativy dnes děláte?

Odpovědět  |   | 
Iggy  |  19. 07. 2016 10:12  |  [194.228.7.xxx]

Kdybych si zaplatil fotografa na svatbu, tak bych určitě chtěl, aby mi snímky poskytl v elektronické podobě (klidně velký kvalitní jpeg).

Ale určitě bych nechtěl, aby měl dál na snímky autorská práva a mohl s nimi operovat dál.

Já jsem je objednal, já jsem je zaplatil, tak bych chtěl, aby plně přešly na mne. A že autor do toho dává svoji invenci? Ano dává, a já mu za ní platím.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 10:27  |  [188.120.212.xxx]

Ale pokud něco chcete, tak to musí být v dohodě. Fotograf vždy bude autor fotek, následné nakládání s fotkama lze určit smlouvou. Zejména, kde jsou rozpoznatelné tváře, by měl mít fotograf od každé osoby výslovný souhlas.

Někteří fotografové bez uzardění vystaví svatby jako svoje portfólio, někdo dokonce do výlohy na náměstí, někdo na Facebook atd....

Proto si fotografa vybíráte podle referencí.... nejde jen o kvalitní focení, ale i o férové chování

Odpovědět  |   | 
ass  |  19. 07. 2016 12:13  |  [160.44.230.xxx]

Ale otázka zní co je má být standart ne co chcete vy jako standart protoze jste onen umelec. V minulosti nedigitální "fotograf došel nafotil, vyvolal o něčeho víc fotek od zzbytku po jedné a předal včetně negativů a práv", nikdo ani nepomyslel na váš pohled, že musí být vše do posledního smluvně podloženo, tento postup byl základ a ani jeden fotograf si nedovolil tehdá říci, že ne. Jooo, drazí co měli jméno, si mohli klást podmínky, ale opět ani ti si nedovoli říci, že nepředají negativy a práva. Jenomže dnes, na základě všech těch umělců co tvoří filmy pro TV atd. si najednoou i fotografové řekli, to co platilo 100let platit nebude, protože i my jsme umělci a chceme kontrolu nad tím co s negativem zákazník udělá. Že lidi na toto nepřistupuzjí a fotografové zde brečí co, že jsou lidi zájkazníci zač, že chctějí stejnou službu jako jejich rodiče před 40 lety? To spíše říká něco o dnešních fotogrtafech, než o zákaznících...

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 13:41  |  [188.120.212.xxx]

Ale dnes to taky tak platí... v drtivé většině dohod stačí jen podání ruky a nikdo nedělá problémy, ani fotograf-kameraman ani zákazník... bavíme se tu o článku, když dojde na problém..střet názoru zákazník vrs. autor, tj. fotograf.... nevím, proč se čílíte.....

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 16:50

Pamatuju si, jak fotografie moje a mého malého bratra byla asi 2 roky ve výloze městského fotografa a pochybuju, že měl souhlas. Tehdy se to tak neřešilo. Tehdy se neřešilo spousta věcí, které dnes autorský zákon řeší podobně.

Nicméně odpověď autorovi příspěvku, na který jste reagoval: fotograf je autorem díla a jako takový s ním může nakládat. Na legislativě pak záleží, co se připouští dál, ale určitě neškodí si s modelem ujednat, jak chci tu fotografii použít. Vyhnu se tím možnosti, že mě vyzve k upuštění od nějakého mého jednání, byť v dobré víře. Je obvyklé, že si fotograf vystaví fotku, "která se mu povedla", a nepožádá o souhlas. Je však také obvyklé na výzvu fotku stáhnout. U soutěží, nebo komerčního použití je smlouva podmínkou. Výjimkou je fotka pořízená ve veřejném prostoru, kdy se připouští užití v rozsahu, kdy nejsou dotčena práva zobrazované osoby. Netuším, jak si v tomto ohledu stojí svatba, která je v podstatě reportáží, ale třeba pro zpravodajství je použití záznamů naprosto legitimní. Dotyčný by musel dokázat, že je zveřejněním poškozen, aby jeho žádost o stažení uspěla. U veřejně činných osobností dokonce platí, že by se na veřejnosti měly zdržet aktiit, při kterých nechtějí být zachyceny, protože taková osoba musí předpokládat .... a je ve veřejném zájmu .... platí pro politiky, ale i herce a pod.

Odpovědět  |   | 
tallpe  |  19. 07. 2016 10:33  |  [193.165.252.xxx]

Někteří lidé nikdy nepochopí plný význam slov autor a dílo. Zato se budou ohánět pochybným tvrzením "Náš zákazník, náš pán", které platí leda tak v hokynářství. A budou žít trvale s pocitem, že když za něco platí, jsou bohové. Nezávidím komerčním umělcům jejich úděl a smekám před nimi.

Odpovědět  |   | 
ass  |  19. 07. 2016 12:09  |  [160.44.230.xxx]

Ale notak, svatební fotograf není Saudek a dělá řemeslo jako "zedník", kdyby chtěl někdo umělěcké žádá lidi jako Saudka. Že si "autoři zvykli" na polistopadove bordel, kdy ani ČT nemá smluvně ošetřena práva na film, dokument atd. co si nechala vyrobit a autoři si zvykli na samozřejmost, že mají automatické právo na vše a zákazník na nic? To co chcou lidé, tedy předat "od negativu po výsledek v jedné ceně včetně všech práv" má být stanbdart ne, že si fotografové chtějí rejžovat i z prdu...

Odpovědět  |   | 
t603  |  19. 07. 2016 10:44  |  [193.245.34.xxx]

Par svateb (s jednou vyjimkou vse jako host) jsem uz zazil. Tyhlety stesky profi fotografu jsem cetl pred 15+ lety. K tomu mam par poznamek: 1) Vybava: Skoro zadny profesional nedorazil na obrad, co se konal i v exterierech v lete za slunecneho pocasi vybaveny kinofilmovou zrcadlovkou. Vse to cvakali jen (drahym) digitalem. Na dynamickem rozsahu fotek to pak bylo poznat. Nikdo si neprinesl odrazne desky, difuzery nic. Zato velmi drahe zrcadlovky s extradrahym zoomem. Zas to bylo na tech fotkach ve stylu radoby svetelnych 50 poznat. Kamarad, co seni profesional, na jedne svatbe fotil, prinesl si kinofilm s fix 50 na ven, pritelkyne mela odraznou desku na nesviceni paru, mel zrcadlovku s dvema objektivy (fix 50, zoom tele), ktere nebyl liny prehodit. 2) Outfit fotografa: No, vetsinou des. Na svatbu dorazit v ex-maturitnim obleku a sandalech, ci podobne veci, fotograf muze byt umelec-bohem, ale s takovym outfitem jenom kdyz si foti desktop. 3) Problem prifoticich kamaradu. Zalezi na tom, jaks se domluvi a jak ty domluvy dorzuji. Je svinstvo fotit proti hlavnimu fotografovi, zvlast s bleskem, to je na odstrel. Ja sam delal dvakrat prifoticiho fotografa. Prvni, co jsem vzdy sledoval, bylo kde stoji fotograf, abych nebyl v zaberu a nikdy jsem nefotil s bleskem. Ono zas na druhou stranu mohou byt velmi zajimave fotky, kde druhy fotograf sleduje reakce okoli, nalady v oblicejich lidi, co nejsou foceni prvnim (hlavnim) fotografem. Takze zatimco prvni fotogram foti novomanzele, druhy ma cas pri tom fotit rodice, deti a i prvniho fotografa Blby je, coz jsem take zazil, kdyz vsichni foti a neni koho fotit. Smutne. Kdyz i vsichni nejblizsi foti, tak je to smutne: Pockej, nefot, ja si te vyfotim, pak vyfotis ty me. Grrr. 4) K tomu "Mam napad": Zalezi na tom, jestli v danem exterieru ci interieru uz dany fotograf fotografoval. Pokud ano, ma i amater znatelny naskok pred profikem. A pokud nekdo, kdo tam nefotil a foti akci, kde se moment nevraci, dorazi spolu se svatebcany, poslal bych ho nejradsi supem domu, A vetsina svateb byla takova, ze prvni fotograf dorazil pul hodiny pred obradem. Je otazkou, jestli to ma od hodiny a jestli mu to svatebcane (pripravu) zaplati. Proto kdyz se mnou dvakrat konzultovali vyber prvniho fotografa (a ja jim nikdy z mnoha duvodu nebyl), tak jsem rikal, at pozadaji nekoho, kdo tam uz fotil. A zpet k tomu napadu - pokud nekdo ze svatebcanu vladne tuzkou, muze predem fotografovi dodat skicy na papire. Cimz se dostavam k dalsimu - nikdy jsem nepotkal fotografa, co by poslal skicy stylizovanych portretu novomanzelu. Nejak to nechapu. Asi dnes fotografove neumi kreslit.

Toz tak, Stepan

Odpovědět  |   | 
ass  |  19. 07. 2016 12:36  |  [160.44.230.xxx]

Konečně nějaký normáln názor co chápe, že fotografie svatební je řemeslo a pravidla se přechodem na digitál nezměnila, protože to pár "takyúmělců " chce.

Odpovědět  |   | 

Jakto že se pořád drží ten nesmyslný názor, že digitál stále nestačí dynamickým rozsahem na kinofilm?

martinkozak.com, artofsport.cz

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 13:43  |  [188.120.212.xxx]

ojedinělý výkřik neberte za všeobecný názor... jsou lidi co si myslí, že nebyla ani světová válka...

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  20. 07. 2016 09:10

V případě špičkových materiálů to platí, ale spíš u pohyblivých obrázků. viz třeba skělý rozhovor s Emmanuelem Lubezki na dpreview, http://www.dpreview.com/interviews/4663212665/int... ...

Doslova tam píše, že filmové materiály které používá, mají větší DR, ale menší citlivost. Digitál "vidí ve tmě", film vidí větší větší část scény. Na té Aljašce použití digitálu znamenalo, že natáčecí den byl 6 hodin, místo 4. Navíc většina scén ve stínu, takže rezignovali na vypálenou oblohu, který by býval na film zaznamenal (ale Leo už by byl ve tmě, viz třeba scéna "pod břehem").

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 16:55

Když máš za obřad 2k, tak tam prostě přijdeš na poslední chvíli. Na focení "jen obřadu", to je nejhorší job. Už jenom proto, že vám někde utíká zakázka na celodenní svatbu.

Odpovědět  |   | 
Arvo  |  19. 07. 2016 13:42

Vždycky na všemožných akcích pozoruji fotografy, co "vypadají" jako profesionálové a organizátoři si je tam najali. Na vyšších modelech zrcadlovek je na displeji vidět, do jakého formátu ukládají a jaký režim snímání mají zařazený. Opravdu v nadpoloviční většině je to plná automatika a JPEG.

Jednou po mně chtěli RAWy neb snímky se tiskly na dvě různá média a ještě použily na web. Celkem snadno jsem grafikovi vysvětlil, že mu ušetřím práci (např. s kompenzováním vad objektivů) tím, že mu pošlu 16 bitové TIFFy a to mu umožní jak tonální úpravy, tak konverze do jiných barevných profilů.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 13:48  |  [188.120.212.xxx]

Tak jistě se shodneme, že v drtivé většině jde fotka někam, kde je RAW zbytečný. A ona konverze z RAWu taky stojí nějaký ten čas=peníze a když vidím, co někteří zaplatí za půldenní focení (v řádu stokorun), tak se není čemu divit....

Jde vždy uhel pohledu a je potřeba znát veškerá fakta. Ne všude stojí za to dát do toho 100proc nasazení a 100proc. výkonu techniky .-)

Tím nevylučuji tzv. "takyprofíky", kteří si myslí, že koupí nejdražší techniky mají vyhráno .-)))

Odpovědět  |   | 
Lotrandor  |  19. 07. 2016 16:57

Tam je důležitá poznámka "o grafikovi". Nedokážu si úplně představit, že dám novomanželům 16bit TIFFy :)

Odpovědět  |   | 
Milan  |  19. 07. 2016 14:44  |  [82.119.104.xxx]

Ty jo, to je samý svadobný fotograf tu Menia sa nejako podmienky, ak to fotím nie technologicky zastaralou DSLR ale modernou bezzrkadlovkou?

Odpovědět  |   | 
roman  |  19. 07. 2016 15:23  |  [46.135.152.xxx]

kárle, kárle... když už si naklikáváte pluska, tak to dělejte aspoň věrohodně.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 15:46  |  [188.120.212.xxx]

... jakou máte radu pro ty, kteří naklikávají mínuska?....

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 15:48  |  [188.120.212.xxx]

jé sorry, já myslel, že hrajeme hru, kdo napíše větší ptákovinu... přiznávám.. vyhrál jste

Odpovědět  |   | 
budulinek  |  19. 07. 2016 16:59  |  [151.236.224.xxx]

A hele, jak to tady hezky žije!

Odpovědět  |   | 
Mato  |  19. 07. 2016 17:11  |  [95.102.69.xxx]

Tie RAWy nikdy nepochopím prečo nie,ja si za fotky zaplatím,a dostanem aj raw.Prečo?Lebo si za ne ZAPLATíM.A neželám si aby ostali u fotografa v pc,ani jpeg.Može si fotograf pravdaže vypítat viac penazí,to je jasné.A ked nie,možem oslovit iného fotografa,alebo kamaráta.

Odpovědět  |   | 
karl  |  19. 07. 2016 17:22  |  [188.120.212.xxx]

A teď jste na o kápl. Vy chcete nějakou službu, poptáte ji a a pokud vaše specifika někdo splní, máte vybráno... na druhou stranu někdo službu nabízí a některé parametry nechce nebo nemůže nabídnout... svoboda trhu... a tak to má být....

Odpovědět  |   | 
al pacino  |  20. 07. 2016 11:20  |  [85.239.229.xxx]

píše se to "howgh"

Odpovědět  |   | 
rad111  |  20. 07. 2016 15:02  |  [188.246.111.xxx]

Kde se bere ta predstava ze kazda svatba je kralovska zalezitost... Na to aby mi nekdo udelal par fotek pred kostelem a par uvnitr plus neco v parku u kostela nepotrebuju zadneho predrazeneho experta, proste dam neco nejlevnejsi nabidce a cau.

Odpovědět  |   | 
Milan  |  20. 07. 2016 16:38  |  [82.119.104.xxx]

Súhlasím. Len potom nie je na mieste sa rozčuľovať že - kde mám nohy? Prečo mám len pol hlavy? Prečo je obloha biela? Prečo mi nie je pol ksichtu vidieť, lebo je v tieni a pod...

Odpovědět  |   | 
zemekf  |  21. 07. 2016 14:33  |  [212.111.31.xxx]

hele co tak workshop na čištění žump, baby s tím sice nezbalíte, moc kamošů mít nebudete, ale budete zaručeně ve vatě a kdejaký jouda co si koupí montérky vám do toho kecat nebude

Odpovědět  |   | 


Posílat příspěvky e-mailem na adresu: Přihlásit k odběru