Třetí rozměr jako běžná součást zobrazování fotografií na mobilních zařízeních? Proč ne! Apple pracuje na nové 3D technologii, která by brzy mohla být součástí jeho přenosných produktů.
Jedná se o metodologii zobrazení fotografií nebo videa na standardním dvourozměrném displeji, které se jeví jako trojrozměrné. Jablíčkáři již něco podobného znají ze svých iPhonů a iPadů…
… od verze operačního systému iOS 8 je na domovské ploše počítačově simulován třetí rozměr čili hloubka. Nová technologie Parallax Depth Rendering by však měla jít o krok dál. Kromě simulace tzv. efektu paralaxy (jak to Apple nazývá) totiž pracuje také se simulací hloubky ostrosti.
Vykouzlení 3D iluze předchází tři úkony: pořízení vstupního snímku/videa, rozdělení obrázku do dvou a více vrstev (segmentů) a získání informace o vzdálenosti mezi obrazovkou a divákem. Po vyrenderování se poté obrázek na obrazovce „mění“ při pohybu se zařízením podle úhlu/vzdálenosti, pod nímž/ z níž se na něj pozorovatel dívá.
Parametry, které mohou být změněny u jednotlivých částí (vrstev) obrazu pro vytvoření efektu paralaxy, zahrnují polohu, měřítko, natočení, perspektivu a zkreslení, pro simulaci hloubky ostrosti to jsou rozostření, ostrost, měřítko, pozice, rotace, barva, kontrast, sytost, odstín a jas. Jednotlivé segmenty obrazu jsou poté následně „naskládány“ na sebe a renderovány jako vícevrstevný obraz. Informace o pozici/vzdálenosti mezi pozorovatelem a displejem je analyzována prostřednictvím objektivu fotoaparátu zabudovaného v zařízení (smartphonu, tabletu…).
Rozdělení obrazu na jednotlivé části lze dosáhnout hned několika způsoby, např. pořízením snímků s různým bodem zaostření, nebo dvou snímků, z nichž jeden je exponován s bleskem a druhý bez. U fotografií, kde je hlavní objekt zřetelně oddělen od pozadí (např. u portrétů) lze rozdělení obrazu provést jednoduše prostřednictvím identifikace objektu v popředí.
Kdy se tato technologie objeví v některém z produktů značky Apple, není známo. Velmi pravděpodobně ji ale nenajdeme v následující generaci iPhonů, jež by měly být ohlášeny toto září.
Podrobnosti o vyvíjené technologii s názvem Parallax Depth Rendering byly zveřejněny na webu patentlyaple.com.