DIGIarena.e15.cz

Běžte se zchladit do galerie – tipy na letní fotovýstavy

Seznam kapitol
Letošní léto je opravdu žhavé. Většina z nás prchá z rozpálených ulic někam k vodě. Galerie a muzea vám kromě (chladivé) úlevy na těle poskytnou i duševní (na vernisáži možná i jinou) stravu.

Amy Arbusová: On the Street, 1980–1990

Výstava představuje sérii černobílých snímků známé světové fotografky Amy Arbusové, které byly v letech 1980 až 1990 uveřejněny v newyorském časopise Village Voice v módní rubrice On the Street. Na svých fotografiích zachycuje Amy Arbusová nositele trendů v newyorské čtvrti East Village: nejvlivnější módní ikony, umělce a performery, návrháře, hudebníky, stylisty, tvůrce graffiti a hipstery. Před jejím objektivem se objevila mimo jiné Madonna, skupina The Clash, Anna Sui, Joey Arias, Susanne Bartsch a Phoebe Lègére.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sama autorka ke své práci říká: „Moje technika vznikla z nutnosti. Každý měsíc jsem se vydávala ven se svým fotoaparátem a hledala konkrétní témata: zvířecí vzory, kostkované věci, proužky, motýlky, klobouky nebo vzory, které neladily. Protože jsem fotila ve městě, které je kvůli vysokým budovám osvětleno téměř výhradně shora, a s lidmi často oblečenými v černé, osvojila jsem si práci s externím bleskem. Mé objekty pak vypadaly, jako by vyskakovaly z pozadí, a detaily ve stínu byly patrné i po otištění v novinách. Fotila jsem také z podhledu, takže mé modely vypadaly jako superhrdinové.“

  • KDY: do 6. 9. 2015
  • KDE: Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1

Osvětimské album

Výstava pořádaná ve spolupráci s Židovským muzeem prezentuje všech téměř 200 fotografií z tzv. Osvětimského alba, unikátního dokumentu z roku 1944 zachycujícího systematickou likvidaci evropských Židů. Ačkoliv jsou na fotografiích zachyceni převážně občané předválečného Československa z Podkarpatské Rusi, nebyl doposud v Čechách tento soubor fotografií vystaven.

Výstava zároveň objasňuje vznik alba: jeho nalezení osvětimskou vězeňkyní Lili Jacob a poválečný osud alba, v němž hraje významnou roli i Praha a Židovské muzeum v Praze. Samotné fotografie byly poprvé publikovány v československých publikacích (1949 Tragédia slovenských Židov, 1956 Továrna na smrt) a album i jeho kopie hrály významnou roli jako důkazní materiál v poválečných procesech s válečnými zločinci v Německu i Izraeli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Fotografie zachycují příjezd tzv. maďarských transportů koncem května nebo začátkem června 1944. Podle některých pramenů byly fotografie pořízeny během jednoho dne, podle jiných v průběhu několika týdnů.

  • KDY: do 20. 9. 2015
  • KDE: Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1

Karel Cudlín / Matěj Stránský / Milan Jaroš: Všude dobře

Fotoreportéři časopisu Respekt – Karel Cudlín, Milan Jaroš a Matěj Stránský – mají Českou republiku tzv. v oku, cestování a dokumentování okolního dění je totiž náplní jejich práce. V průběhu posledních pěti let byli u povodní i sněhových kalamit, předvolebních kampaní, jmenování vlády, průjezdu konvoje NATO, pochodu Prague Pride i zatmění slunce. Jejich fotografie ale také ukazují, že běžně spíš chodíme do nákupních středisek, muzeí či na festivaly, ale držíme i masopustní tradice či hrajeme paintball, hledáme v našich horách divočinu nebo se snažíme zvládat osobní tragédie a hledat v nich smysl a přitom fandíme hokeji nebo chováme včely.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: Karel Cudlín, vlevo – Rohanský ostrov, Praha; vpravo – Pomník obětem masakru, Dobronín
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: vlevo Matěj Stránský – Masopust, Únětice; vpravo Milan Jaroš – Příprava na operaci Leksellovým gama nožem, Praha

Retrospektiva pěti let práce tří významných fotožurnalistů určitě potěší všechny milovníky reportážní fotografie.

  • KDY: do 31. 8. 2015
  • KDE: DOX – Centrum současného umění, Poupětova 1, Praha 7

Lenka Hatašová: V jiném světle

Nikon Photo Gallery je zasvěcena výstavám fotografů používajících techniku značky Nikon. Mezi ně patří také česká fotografka Lenka Hatašová (1969), která se ve své komerční tvorbě specializuje na portrétování známý českých osobností. Jejími zákazníky jsou vydavatelé tištěných periodik, internetových magazínů; její snímky jsou též součástí reklamních kampaní televizních pořadů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Při realizaci zakázek stráví většinu času v ateliéru. Ten se ve svém volném projektu rozhodla opustit, ne tak své hlavní fotografické objekty – celebrity. Tentokrát je však zachycuje „v jiném světle“, nepracuje se zábleskovým světlem, nýbrž s různě modulovaným světlem přirozeným, popř. s alternativními světelnými zdroji – žárovkou, svíčkou atp. Výsledkem je zajímavá, netradiční kolekce portrétů českých osobností.

  • KDY: do 30. 8. 2015
  • KDE: Nikon Photo Gallery, Újezd 19, Praha 1

Lukáš Erba: V ateliérech AVU

Mladý kladenský fotograf Lukáš Erba se ve své tvorbě pohybuje na pomezí portrétní a dokumentární fotografie. Klade důraz na osobnost, která je zasazena do kompozičně promyšleného obrazu tvořeného prostředím, jež je subjektu vlastní, přirozené. Nosným pilířem vystavované série je spojení fotografie a výtvarného umění. Autor totiž portrétuje významné osobnosti české výtvarné scény, pedagogy působící na Akademii výtvarných umění v Praze, a to v jejich nejpřirozenějším prostředí – v jejich ateliérech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Lukáš Erba pracuje s legendárním fotoaparátem Leica a s výhradně černobílým negativem. Pozitivy pak zvětšuje klasickou mokrou cestou.

  • KDY: do 3. 9. 2015
  • KDE: Galerie Polagraph, Husinecká 14, Praha 3

Boris Baromykin: Co čas už nevrátí / Praha 60. let na fotografiích Borise Baromykina

Boris Baromykin (1941) absolvoval FAMU v oboru kamera a převážnou část života také jako kameraman a režisér Krátkého filmu pracoval. Souběžně, převážně pro vlastní potěšení, se ovšem věnoval dokumentární fotografií.

Výstavní kolekce čítající stovky černobílých snímků z 60. let dvacátého století je zaměřena dvěma směry. Jedním je žánrová fotografie z pražských ulic a veřejných prostranství, na nichž s velkou mírou talentu autor zachytil podmanivou dobovou atmosféru a neopakovatelné momenty každodennosti, které může divák vnímat doslova jako malé příběhy. Druhou obsahovou linií jsou fotografie dokumentující společenský a kulturní kvas na profilech tehdy populárních hudebních divadel (Apollo, Rokoko, Semafor) včetně portrétů jejich protagonistů a atmosféry jejich představení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
  • KDY: do 11. 10. 2015
  • KDE: Muzeum hlavního města Prahy, Na Poříčí 52, Praha 8

[Foto v perexu: Martin Stránský, Matějská pouť, Praha]

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Lepsi !) otofon 27. 7. 2015, 18:56
VSAK VSUDE SOU VIDLACI, JEN V PRAZE TO ZA NE… NAS-RATH 26. 7. 2015, 04:01
a co Saudek a nejaky nahodinky, akty, pozadi… NAS-RATH 26. 7. 2015, 04:01
Hmmm a mimo Prahu pusto prázdno co? otofon 24. 7. 2015, 11:43

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii