DIGIarena.e15.cz

Canon DPP 3.11 dokáže napravit vady objektivů

Digital Lens Optimizer, který je součástí aplikace Canon Digital Photo Professional, dokáže nečekaně dobře opravit vady snímků, za kterými stojí optika objektivů.

Novinkou v chystané další verzi programu Canon Digital Photo Professional (dále DPP), tedy konvertoru formátu RAW, který vyjde spolu s fotoaparátem Canon 5D Mark III, je Digital Lens Optimizer (dále DLO).

Dle slov Canonu jde o „revoluční nástroj, který zvýší rozlišení vašich fotografií. Sérií komplexních matematických funkcí replikuje cestu světelných paprsků optickým systémem. Získaná data využívá k opravě optických vad a ztráty rozlišení způsobeného AA filtrem fotoaparátu za účelem vytvoření snímku blížícího se tomu, jak jej vidí lidské oko.

Přeloženo do normální češtiny: DLO dokáže na základě modelu těla a profilu objektivu opravit optické vady – aberaci, purple fringing (fialové aury kolem silných přepalů), úbytek ostrosti směrem do krajů a ostrost vůbec.

_titulni_foto.jpg
Prostředí nové verze Canon Digital Photo Professional

Čekání a dvojnásobná velikost

Na tomto místě se sluší říct, že nejde o nic zas tak revolučního; úpravami na základě profilů objektivů disponuje již DxO Optics Pro 7. Konkrétně umí opravit zkreslení, vinětaci, aberaci, ostrost a tzv. volume anamorphosis, neboli roztažení okrajů u širokoúhlých objektivů. A to vše nejen u RAWů, ale na rozdíl od DPP i u formátu JPEG. Něco málo pak ovládá i Lightroom – zkreslení a vinětaci. Canon by naopak mohl mít výhodu v tom, že lépe zná své fotoaparáty a objektivy, ale jde čistě jen o teoretický předpoklad.

Seznam podporovaných objektivů si prohlédněte na následujícím obrázku. Zatím jich moc není. Dá se ale očekávat, že seznam bude postupně narůstat, ačkoli bych si nevsadil na to, že Canon někdy zahrne i objektivy třetích výrobců.

DLO_objektivy.jpg
Podporované objektivy, zatím žádná sláva

DLO najdete na poslední čtvrté záložce Lens. Napoprvé je třeba stáhnout profil objektivu. To provedete tlačítkem Update a zaškrtnutím a stažením požadovaného profilu. Velikost stahovaných dat kolísá, profil pro Canon 50/1.4 má 3,7 MB, profil pro Canon 70-200/2.8L IS už 25 MB. V případě, že profil pro váš objektiv není k dispozici, dá to DPP najevo nápisem Lens Data: Not available.

DLO1.jpg
Ovládání Digitel Lens Optimizeru

Vzhledem k náročnosti algoritmu si musíte na náhled po změně počkat pár sekund, což je dost nepříjemné. Bohužel ani není možné regulovat zvlášť třeba odstranění chromatické aberace a zvlášť doostření, všechno je totiž spojené do jednoho posuvníku. Naštěstí se ale zdá, že oprava aberace má daleko strmější náběh než doostření, tudíž při nastavení posuvníku na hodnotu 10 aberace zmizí, ale doostření se ještě neprojeví.

Jak bývá u DPP zvykem, veškeré úpravy se ukládají přímo dovnitř souboru CR2. Nejinak se tomu děje u DLO po kliknutí na tlačítko Save. Zpracování a ukládání trvá na čtyřjádrovém i5-2500K dlouhých 14 sekund. Nepříjemně překvapil nárůst velikosti souboru z 31,6 na 61,6 MB u prvního testovacího RAWu a z 21,8 na 41,5 MB u druhého – tedy zhruba na dvojnásobek.

Testujeme a zkoumáme

Na první ukázce je porovnání stavu před úpravami a po aplikaci DLO na 60 %. Výřez pochází z pravého horního rohu snímku. Rozdíl je ohromný, po aplikaci DLO dokonale zmizela aberace a došlo k zostření fotografie.

roh_ph_bez.jpg roh_ph_upr.jpg
Až neuvěřitelná změna s 60% nastavením

Šipkami můžete mezi fotografiemi rychle přecházet tam a zpět

Na dalších dvou ukázkách se můžete přesvědčit, že nejde opravdu o plošné doostření, ale že se bere v úvahu kresba objektivu v různých částech obrazu. Jinými slovy obvykle měkčí okraje jsou doostřeny silněji než častěji ostřejší střed.

Záměrně jsem tentokrát účinek přehnal a posuvník nastavil úplně doprava na 100 %. Výsledek je opět výborný, ostrost okrajů se téměř srovnala se středem a pochopitelně zmizela aberace. Pryč je i růžovofialová aura kolem přepáleného odlesku na motokáře. Trochu se mi zdá, že došlo k desaturaci, ale pravděpodobně to takto má být.

stred_bez.jpg stred_upr.jpg
Účinnost na středu 
okraj_bez.jpg okraj_upr.jpg
Účinnost na okrajích

Další dvojice ukazuje, jak si DLO poradí s purple fringing – fialovými (fialovo červenými) aurami kolem silných přepalů. Výřez pochází ze středu snímku pořízeného objektivem 50/1.4 s plně otevřenou clonou. S purple fringing si DLO moc neporadilo – slabé načervenalé aury na odlescích vlevo sice zmizely, ale silné fialové okraje na vzduchových filtrech byly nad síly algoritmu.

pf_bez.jpg pf_upr.jpg
Oprava purple fringing je spíše zklamání

Poslední ukázka porovnává výstup z Canonu DPP s DLO a korekcemi v Lightroom 4. Aby bylo srovnání férové, nastavil jsem posuvník DLO na hodnotu 15, abych dosáhl odstranění aberace a pouze minimálního doostření, neboť Lightroom ekvivalentem doostření podle profilu objektivu nedisponuje. Lightroom 4 má pro odstranění chromatické aberace nově pouze jedno zatržítko, které neumožňuje žádné volby nebo ladění. To se projevilo i na výsledku, kdy Canon DPP s DLO podává mnohem lepší výsledky. Na vzorku z Lightroom je stále vidět fialový nádech – pozůstatek aberace.

aberace_LR4.jpg aberace_DLO.jpg
Vlevo je výsledek Digital Lens Optimizeru, vpravo Lightroomu 4

Shrnutí na konec

  • DLO umí opravit či vylepšit aberaci, purple fringing a ostrost
  • Opravy lze aplikovat jen na RAW, aplikace nepodporuje JPG, sRAW ani mRAW
  • Po uložení úpravy naroste velikost souboru na dvojnásobek
  • DLO zatím nepodporuje mnoho objektivů
  • Výpočet DLO je velmi pomalý
Další článek



celkem 14 komentářů

Poslední komentáře

Jak je napsáno v článku, teprve vyjde. Martin Kozak 26. 3. 2012, 14:26
Zkoušel jsem hledat na webu canonu i na jiný… jan klimeš 26. 3. 2012, 14:20
Dobrý vědět, dík Tomáš Adamec 26. 3. 2012, 10:59
Tak větve v rohu potřebujete mít na 100% doo… Radek71 23. 3. 2012, 18:07
Re: To by mne taky zajímalo - natáhne ten zr… mk 23. 3. 2012, 17:03

Další podobné články

6 důvodů proč fotografovat do JPEGu a RAW si nechat v záloze

6 důvodů proč fotografovat do JPEGu a RAW si nechat v záloze

Pro mnoho fotografů je snímání do surového RAWu jedinou možností, kterou při ukládání fotografií používají. Ovšem pokud nejsme profesionálové, kteří se fotografováním živí, proč opovrhovat JPEGem?

10 nejlepších a nejhorších věcí na Photoshopu CC

10 nejlepších a nejhorších věcí na Photoshopu CC

Adobe Photoshop je jeden ze základních nástrojů, bez kterého většina fotografů nemůže řádně fungovat. Mnoho let je přední aplikací při postprodukci, určitě však není perfektní.

Outdoor a blesky na dronu jsou letos cestou k úspěchu

Outdoor a blesky na dronu jsou letos cestou k úspěchu

Dva největší rivalové na trhu digitálních zrcadlovek letos vyrukovali s novými fotoaparáty a také propagačním videem...které je v obou případech až příliš podobné jedno druhému.

Jak vypadá časosběr z Číny prohnaný filtrem Prisma?

Jak vypadá časosběr z Číny prohnaný filtrem Prisma?

Adobe Camera RAW ve verzi 9.6.1 ke stažení

Adobe Camera RAW ve verzi 9.6.1 ke stažení

Canon si patentoval objektiv 40–800 mm

Canon si patentoval objektiv 40–800 mm

Polaroid Swing – aplikace pro „sociální“ Live Photos

Polaroid Swing – aplikace pro „sociální“ Live Photos

Aplikace Polaroid Swing dokáže rozpohybovat vaše fotografie. A protože to není zas tak nic nového, přichází i se svou sociální sítí, která cílí jen a pouze na záznamy tohoto druhu.

Finální verze Affinity Photo 1.5 přinese řadu vylepšení

Finální verze Affinity Photo 1.5 přinese řadu vylepšení