DIGIarena.e15.cz

Co nám říká expozice?

Plně automatizované funkce nejen u fotoaparátů jsou často příčinou neznalosti základních pravidel, především u začátečníků.

Expozice je alfou a omegou při klasické i digitální fotografii – bez správného určení expozice by byla fotografie sázkou do loterie s nejistým výsledkem. Fotografie je tvořena světlem, a o tom kolik světla má snímač či film zachytit, aby ho nebylo příliš mnoho ani příliš málo, rozhodujeme právě při nastavení expozice.

Pokud bychom měli nějak jednoduše definovat expozici, pak je to proces, kdy je snímač či film vystaven dopadajícímu světlu. Expozice se určuje v jednotkách EV (exposure value) a celý proces ovlivňují tři proměnné – čas, clona, citlivost. Expoziční čas udává dobu působení světla na snímač, clona určuje jaké množství světla projde objektivem a citlivost pak označuje, jak je snímač nebo film citlivý vůči dopadajícímu světlu.

Zcela nezbytným, zařízením, bez kterého bychom správnou expozici neurčili, je expozimetr. Dříve byl tento přístroj samostaný, nyní je zabudovaný přímo ve fotoaparátu a právě s jeho pomocí nastavuje automatika digitálu správnou hodnotu času a clony.

Klepněte pro větší obrázek 
Starší expozimetry byly samostatné, na obrázku expozimetr Minolta. Zdroj: Wikipedia 

Zlomek vteřiny stačí

Expoziční čas je zapisován nejčastěji ve formátu zlomku a určuje se v sekundách. Tzv. časová expoziční řada jsou jednotlivé stupně času, kdy každá hodnota je dvakrát tak větší (či menší) než hodnota vedlejší.

30, 15, 8, 4, 2, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000, 1/4000, 1/8000

Pravidelnost ja narušena pouze u několika dvojic, kdy je čas zaokrouhlen. Mezi dvěma sousedními časy je takový vztah, že při zachování citlivosti a clony se změnou času o jeden stupeň změní množství dopadjícího světla o jeden expozičné stupeň – 1EV. Expoziční čas má na starosti závěrka – elektronická anebo mechanická.

Clona je mechanické zařízení, které je umístěno v objektivu fotoaparátu a jako taková ovlivňuje množství světla, které objektivem projde. Setkat se můžete se dvěma druhy zápisu clony – F+číslo anebo f/číslo. Podobně jako čas, i clona má ustálený zápis a stupnici, tentokrát ovšem v bezrozměrných jednotkách.

F1,4; F2; F2,8; F4; F5,6; F8; F11; F16; F22; F32; F45; F64

Jistě si i zde všimnete pravidelnosti, kdy jsou vyšší čísla odvozena od těch nižších. Platí zde stejné pravidlo, jako v případě času – změna clony o jeden stupeň změní expozici o 1EV. Důležité je vědět, že čím je clonové číslo větší, tím je množství procházejícího světla menší.

Klepněte pro větší obrázek 
Všimněte si různě velkého otvoru uprostřed objektivu - na horním obrázku je objektiv odcloněn (nízké clonové číslo) na druhém pak zacloněn (vyšší clonové číslo). Zdroj: Wikipedia

Když je digitál citlivka

Posledním z trojice parametrů je citlivost, která udává senzibilitu citlivé vrstvy snímače či filmu ke světlu. Různé citlivosti se dosahuje různým zesílením signálu, který je odečítán ze snímače – změna citlivosti je tak možná dle aktuální potřeby. Při fotografování na film nebylo možné citlivost libovolně měnit, protože celý filmový pás měl vždy stejnou citlivost, v případě potřeby vyšší citlivosti bylo nutné vyměnit založený film.

I u citlivosti platí pravidlo změny expozice o 1EV při změně expozice o jeden stupeň. Hodnota citlivosti se udává v jednotkách ISO a řada vypadá následovně.

ISO 50, ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400, ISO 12800, ISO 25 600

Mezi třemi proměnnými platí jednoduché pravidlo – pokud jednu z hodnot zvýšíme, pak je nutné jinou snížit, abychom zachovali stejnou expozici. V praxi tedy můžete využívat různé kombinace těchto tří veličin pro to, aby byla zachována shodná expozice.

Klepněte pro větší obrázek 

K čemu je dobré znát expozici?

Čas i clona mají velký vliv na výslednou podobu fotografie a mimo jiné také na to, zda bude snímek při fotografování z ruky ostrý či neostrý. A právě zvládnutí práce s clonou, časem a citlivostí je základní dovednost, kterou by měl znát každý, kdo chce fotografovat kreativně.

Ostatně kreativní fotografie je právě ten důvod, proč byste měli něco vědět o cloně, času a citlivosti. V praxi bude nejjednodušší si zapamatovat několik jednoduchých pravidel, na která se můžete spolehnout a při jejichž využívání sami zjistíte, jak různý čas i clona fungují při tvorbě fotografie.

citlivost

  • vyšší hodnota – umožňuje fotografovat při špatném osvětlení; nese s sebou vyšší šum
  • nízká hodnota – má menší hladinu šumu a tím i menší zrnitost, při snímání ve špatném světle musíte použít dlouhý čas, kde je riziko neostrosti

clona

  • menší hodnota – umožňuje fotografovat při menší hladině osvětlení, má menší hloubku ostrosti (ostrá je pouze určitá oblast na snímku)
  • vyšší hodnota – má větší hloubku ostrosti (snímek je ostrý celý)

čas

  • krátký čas – dokáže ostře zachytit (zmrazit) rychlý pohyb
  • dlouhý čas – umí "kreslit" ve fotografii, používá se například při snímání tekoucí vody

 

Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Nízké hodnoty ISO dovolují fotit za velmi do… T-Lama 8. 9. 2012, 05:02
Děkuji za vysvětlení a návod. Jsem vlastně z… Claudie Nikolajenková 6. 9. 2012, 17:36
citlivost - vyšší hodnota – umožňuje fotogra… Ganec 3. 9. 2012, 19:55
Ta tabulka je v pořádku, všechny uvedené kom… T-Lama 3. 9. 2012, 11:55
berem spat je to ok, ja som sa splietol... vov 3. 9. 2012, 11:51

Další podobné články

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

DIY zábava na dlouhé podzimní a zimní večery

DIY zábava na dlouhé podzimní a zimní večery

Jak na dolly efekt bez zoomu?

Jak na dolly efekt bez zoomu?

7 nejčastějších začátečnických chyb při fotografování

7 nejčastějších začátečnických chyb při fotografování

Každý fotograf nějak začínal a každý fotí trošku odlišně a tím si buduje svůj fotografický rukopis. Výsledkem jsou fotografie originální pojetím i obsahem. Velmi často se začátečníci dopouštějí celé řady chyb. Jaké jsou ty nejčastější?

Učte se online! Stanfordský profesor nabízí svůj fotokurz zdarma

Učte se online! Stanfordský profesor nabízí svůj fotokurz zdarma

Jak vybrat toho pravého svatebního fotografa

Jak vybrat toho pravého svatebního fotografa

Svatební fotografie je často podceňovaným žánrem, na který si hrdě troufne i mnoho nezkušených amatérů. Taková cesta je však často cestou do pekla. Jak se zorientovat v nabídce profesionálů?

Jak vytvořit dramatický portrét s jedním světlem?

Jak vytvořit dramatický portrét s jedním světlem?

Jak ručně vyvážit blesk s okolním trvalým světlem

Jak ručně vyvážit blesk s okolním trvalým světlem