DIGIarena.e15.cz

Duel: Sigma 24–105 mm F4 Art vs Canon 24–105 mm F4L IS USM

Seznam kapitol
Univerzální zoom pro plnoformátové zrcadlovky se stálou světelností je ideálním nástrojem pro fotografování prakticky kdekoliv. Pokusili jsme se porovnat dva – parametry totožné – objektivy od Canonu a Sigmy

Na začátku duelu proti sobě stojí v ringu dva silní soupeři ze střední váhové kategorie. Oba mají podobné parametry, Na oba je vydán podobný kurz. Oba jsou reprezentanti vyhlášených škol a oba mají řady fanoušků.

Mám za to, že konec zápasu jasným KO ve třetím kole není tím koncem, na který by většina vsadila. Kurz se klaní spíše k výhře na body po dlouhém a vyčerpávajícím klání.

technické parametry Canonu 24–105mm F4 IS USM

  • rozměry: 77×107 mm
  • váha: 670 g
  • rozsah clon: F4–F22 (F4 po celé délce)
  • zorný úhel: 84–23,3°
  • poměr zobrazení: 0,23×
  • skladba: 18 členů ve 13 skupinách
  • autofokus: USM (ultrazvukový Motor)
  • stabilizátor: ano
  • filtry: 77 mm
  • bajonety: Canon EF
  • užití: plný formát i APS-C
  • cena: od cca 17 100 do 25 900 Kč
  • zaostří: od 45 cm
  • interní zoom: ne
  • počet lamel clony: 8

technické parametry Sigmy 24–105mm F4 DG OS HSM Art

  • rozměry: 88,6×109,4 mm
  • váha: 885 g
  • rozsah clon: F4–F22 (F4 po celé délce)
  • zorný úhel: 84,1–23,3 °
  • poměr zobrazení: 0,22×
  • skladba: 19 členů ve 14 skupinách
  • autofokus: HSM (ultrazvukový Hyper Sonic Motor)
  • stabilizátor: ano
  • filtry: 82 mm
  • bajonety: Canon EF, Nikon DX a Sigma SA
  • užití: plný formát i APS-C
  • cena: od cca 20 000 do cca 22 000 Kč
  • zaostří: od 45 cm
  • interní zoom: ne
  • počet lamel clony: 9

První dojem

První dojem ze Sigmy je velmi dobrý. Je to převážně díky elegantnímu designu a očividně kvalitnímu řemeslnému zpracování. S téměř 900 gramy si buduje přirozený respekt. Povrch je hladký, kovový, pevný, působí solidně a „draze“ a to i díky decentní černobílé barevné kombinaci. K tomu vkusný menší font použitý na číselné hodnoty, protiskluzový prstenec na sluneční cloně, to všem Nám napovídá, že si v Sigmě dali s řadou ART práci a myslí to opravdu vážně.

highres-sigma-24-105mm-f4-a-9_1385718220.jpg Sigma-24-105mm-f4-OS-Lens-Top-View-with-Hood.jpg
 

Zkrátka držíte v ruce pořádný kus vybavení a zajímá vás, jestli taky fotí tak dobře, jak vypadá. Při pohledu na umístění a rozměr prstenců je nápadný rozdíl v šířkách ostřícího a zoomovacího. Objektiv je zřejmě uzpůsoben k práci s automatickým ostřením a více prostoru je věnováno zoomování, což na tento první dojem působí koneckonců výsostně logicky a správně, když jde o tak mocně používaný rozsah 24–105 mm. Přepínač autofokusu a stabilizace objektivu jsou umístěny ještě před ostřícím prstencem.

Canon drží na první pohled klasický Canon design. Červený proužek nám napoví, že jde o L řadu. Je lehčí, nepůsobí tak luxusním dojmem jako sigma. Větší a dobře čitelný font a jeho barevné varianty, také to, že prstence jsou dost daleko od sebe a dělí je výstupek, na kterém jsou umístěny přepínače ostření a stabilizátoru objektivu. I to, že prstenec zoomu má hrubší vzorek než vzorek prstence ostření lze považovat za znamení toho, že šlo v Canonu především o pohodlnou praxi a rychlé sžití s objektivem.

D3S_9220-rear-1200.jpg canon_eos_6d_with_24-105_mm_f4l_is_usm_lens_top.jpg

Stejně jako Sigmu nechci nařknout z toho, že design je pro ně důležitější než ovládání, tak stejně nechci tvrdit, že u Canonu uhýbá design před ovládáním. Ale na první dojem se tato odlišnost nabízí. Zacházení s každou technikou je ale z velké části o zvyku.

Druhý dojem

Sigma po nasazení působí vcelku dobře, průhled přes hledáček je čistý, obraz nevypadá mdle ani zašedle. Prstence se otáčí plynule a je potřeba na ně trošku větší silou. Přepínání stabilizace a ostření je bez problémů. Canon obraz při průhledu lehoulince zmatní. Prstence i přepínání fungují bezvadně.

canon_24-105.jpg canon-ef-24-105mm-f4l-is-usm.jpg

Testovat oba objektivy současně je ale zajímavá výzva, jelikož jak je naznačeno výše, Canon má první prstenec (bráno od fotoaparátu) zoomovací a druhý, vzdálenější, ostřící. Oba jsou dobře ovladatelné a stejně velké, mají mezi sebou velkou mezeru. U Sigmy je tomu obráceně s tím, že ostřící prstenec je drobounký a je hned vedle zoomu.

highres-sigma-24-105mm-f4-a-6_1384438034.jpg Sigma-24-105mm-f4-DG-OS-HSM-lens1.jpg

Zvyknout si na tuto diametrální odlišnost chvíli trvalo. Největším problémem se ukázala vzdálenost mezi prstenci u Sigmy. Jsou tak blízko u sebe, že občas otočíte buď oběma a nebo tím nesprávným. Když si zvyknete na jejich polohu, stejně se může stát, že v rychlosti otočíte oběma a nebo do toho druhého nechtěně šťouchnete. Tady si dokážu představit, že by to ze začátku mohlo vadit lidem, kteří s DSLR natáčí video. U Canonu nebyl během testování zjištěn žádný podobný problém s ovládáním. Znovu ale dodávám, že je to o zvyku a zkušenostech s danou technikou.

Další kapitola
Seznam kapitol

celkem 18 komentářů

Poslední komentáře

To jste toho viděl dost málo. Spíš mě zajímá… blixa 20. 12. 2014, 15:08
ještě chci dodat že žádný USB dok kupovat ne… josef dvořák 20. 11. 2014, 16:53
jsem vlastník této sigmy je vinikající hlavn… josef dvořák 13. 11. 2014, 21:24
Sorry, ale od sigmy jsem jeste nevidel dobrý… Nothing 5. 11. 2014, 08:54
Samozřejmě bylo, ale evidentně Sigma není sc… Martin Kozak 3. 11. 2014, 22:30

Další podobné články

10 nejdůležitějších fotoaparátů v historii Nikonu

10 nejdůležitějších fotoaparátů v historii Nikonu

Blíží se sté výročí vzniku společnosti Nikon. Ideální chvíle k ohlédnutí do historie japonského průkopníka v oblasti analogové i digitální fotografie. Co nejzajímavějšího za necelé století vzešlo z jeho dílen?

Leica Q dostala nový firmware

Leica Q dostala nový firmware

První objektiv Samyang s autofokusem bude dostupný už v srpnu

První objektiv Samyang s autofokusem bude dostupný už v srpnu

Panasonic vydal aktualizaci pro fotoaparáty se 4K záznamem

Panasonic vydal aktualizaci pro fotoaparáty se 4K záznamem

Leica představila stříbrnou verzi objektivu APO-SUMMICRON-M 50mm F2 ASPH

Leica představila stříbrnou verzi objektivu APO-SUMMICRON-M 50mm F2 ASPH

Řada objektivů Rokinon Xeen se rozšiřuje

Řada objektivů Rokinon Xeen se rozšiřuje

Outdoor a blesky na dronu jsou letos cestou k úspěchu

Outdoor a blesky na dronu jsou letos cestou k úspěchu

Dva největší rivalové na trhu digitálních zrcadlovek letos vyrukovali s novými fotoaparáty a také propagačním videem...které je v obou případech až příliš podobné jedno druhému.

Canon si patentoval objektiv 40–800 mm

Canon si patentoval objektiv 40–800 mm