DIGIarena.e15.cz

Fenomén Outlaw Instagrammers – ti, kteří znají město jinak

Chtějí z města vidět víc a zachytit jej z netradičních úhlů. Musí k tomu mít dostatek odvahy, poté vylézt na místo, kam se obyčejný smrtelník neodváží, pořídit snímek a sdílet jej na sociálních sítích

Na světě existuje místo, které je jako stvořené k fotografování města ze závratných výšin – New York, protkaný monstrózními mosty, mrakodrapy, v noci ozářen neony a lampami....

Není proto náhodou, že právě zde se zformovala silná komunita sdružená pod názvem Outlaw Instagrammers. Abychom nebyli nespravedliví, podobné partičky působí i v jiných velkoměstech – Torontu, Paříži, Moskvě nebo Hong Kongu, New York je však považován za baštu této fotografické disciplíny.

1humzadeas.jpg 2humzadeas.jpg
Foto: Humza Deas

Mírové prapory na Brooklynském mostě

Outlaw Instagrammers se dostali do širšího povědomí díky červencové akci, během níž neznámí performeři (později se k činu přihlásili němečtí umělci Mischa Leinkauf a Matthias Wermke) vyměnili na Brooklynském mostu americké vlajky za bílé prapory. Omylem byl tento artistický kousek připisován jednomu z členů Outlaw Instagrammers.

Onen se proto rozhodl vyvést veřejnost z omylu a poskytl médiím rozhovor, který dal nahlédnout do zákulisí (nejen) jeho koníčku. Prozradil například, že ideální podmínky ke zlézání mostů jsou brzy ráno, těsně poté, co zhasne veřejné osvětlení.

3bradleycrump.jpg 4bradleycrump.jpg
Foto: Bradley Crump

O tuto propagaci se postaral sedmnáctiletý „šplhač“ Humza Deas, jehož snímky si můžete prohlédnout výše. Prozrazením některých zákulisní informací a soustředěním pozornosti (i policejní) na činnost Outlaw Instagrammers vyvolal v komunitě vlnu nevole a dokonce si vysloužil několik výhrůžek smrtí.

Outlaw Instagrammers se považují za uzavřenou komunitu, subkulturu, která svým způsobem navazuje na počínání tzv. městských průzkumníků. Od těchto svých předchůdců se však distancují, ba dokonce na ně nahlížejí s jistým despektem. Samotný Humza Deas komentuje jejich aktivity slovy: „Vylezou na vrchol mostu, dotknou se ho a jsou spokojení...“. Pro Outlaw Instagrammers je však důležitý obraz, nikoliv sportovní výkon. Cíl si vybírají podle toho, jaký výhled jim může poskytnout, někteří odhadem při toulkách městem, jiní pečlivěji pomocí Google Maps.

5wrongrob.jpg 6wrongrob.jpg
Foto: Wrong Rob

Magické „K“ a tenisky nad propastí

Důrazem na výtvarný prvek a jistou nezákonnost „tvůrčích“ postupů – lezení po mostech a mrakodrapech je zhusta ilegální – se blíží autorům graffiti. Na rozdíl od nich však nezanechávají stopu v reálném světě, na cizím majetku (zdech atp.) – maximálně otisk boty, ale volí jiný způsob prezentace: Své výtvory zveřejňují prostřednictvím sociálních sítí, především Instagramu.

Nejlepší Outlaw Instagrammers mají dokonce vlastní specializace, např. mosty nebo mrakodrapy, a jejich úspěšnost je měřena počtem sledujících na webu. Elitní skupina je označena písmenem „K“. Na první pohled tajemná Iniciála neznamená nic jiného než to, že její členové mají na Instagramu přes 10 tisíc sledujících (písmeno „K“ nahradí nuly poté, co počet sledujících přesáhne magickou hranici 10 tisíc).

7demidism.jpg 8demidism.jpg
Foto: demidism

Nejčastějším námětem snímků je výhled přes okraj mrakodrapu či konstrukce mostu. Některé fotografie lze považovat za jakýsi druh extrémní selfie. Velmi často je do záběru zakomponován sám autor nebo jeho část, nepřehlédnutelný je opakující se motiv nohou obutých do značkových tenisek čnících nad hlubinou. Výtvory vybraných Outlaw Instagrammers si můžete prohlédnout na následujících odkazech:

Na mrakodrap lze vyšplhat také s videokamerou a poté si na vrcholku budovy udělat menší piknik.

Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Mně spíše zaráží, že v Německu snad už nikde… vFb 10. 11. 2014, 19:08
Ti, kteří znají město jinak. <a rel="nofoll… milkom 10. 11. 2014, 13:22
Já se o něčem takovém poprvé dozvěděl od nad… bretacr 10. 11. 2014, 12:52
Co je na tech botach drsnyho? :D Obycejny bo… vegasgeek 10. 11. 2014, 10:20
Jak má každej cool borec drsný boty .... … Pindulin 10. 11. 2014, 01:19

Další podobné články

Fotografie týdne Pozápadová – o hvězdách, hmotě a času

Fotografie týdne Pozápadová – o hvězdách, hmotě a času

„Hvězdné nebe nad hlavou a mravní zákon ve mě, to jsou dvě věci, které mne nepřestávají naplňovat údivem.“ Tato slavná Kantova věta jakoby rámovala vztah člověka ke hvězdám.

Fotografie týdne: špión

Fotografie týdne: špión

O poznání ve skrytu a hledání toho důležitého. Proč je důležité se neslyšně schovat za skálu? Ve filosofii se v posledním století rozšířilo téma autenticity lidského bytí, respektive vztahu mezi tím, jak se člověk ukazuje druhým a jakým ve skutečnosti je.

Nikon Photo Contest – soutěžte bez poplatku o zajímavé ceny

Nikon Photo Contest – soutěžte bez poplatku o zajímavé ceny

Fotografie týdne: Girl in the corner

Fotografie týdne: Girl in the corner

Pokud se podíváme do pravidel etikety, snadno nahlédneme, že žena je usazována do místnosti vždy tak, aby měla co nejlepší výhled, nebyla v koutě a nehrozilo jí žádné nebezpečí. Totéž pravidlo samozřejmě platí pro libovolnou společensky důležitou osobu.

Fotografie týdne: Malověrní

Fotografie týdne: Malověrní

Být malověrným znamenalo pro středověkého nebo starověkého člověka zásadní problém. Například z dochovaných záznamů kázání z raného středověku je zřejmé, že většina se na smrt těšila – v nebi je bezpečí, klid, jídlo, nehrozí v něm války ani hladomor.

Fotografie týdne: Dva

Fotografie týdne: Dva

Michal Altrichter, když hovoří o vztahu jednotlivce a dvojice, zdůrazňuje, že jedna a jedna nejsou dva, ale dva a záření. Slovo je více než slovo, překračuje se, vede k zážitku srůstání a překračování vlastní slabosti, omezenosti, fragmentárnosti.

Výsledky EyeEm Awards 2016

Výsledky EyeEm Awards 2016

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

Technika fotografování a fotografie jako taková ušla od dob prvních snímků dlouhou cestu. Samotné fotografické zařízení už nemá s tím původním příliš společného. Jaká byla fotografie dříve a jaká je dnes?