9
Fotogalerie

Fotíme na dovolené

Letní měsíce se kvapem blíží a s nimi také čas dovolených. Možná máte již nyní koupený zájezd do zahraničí. V takovém případě je ideální čas promyslet si, jak a co budete fotografovat.

Letní měsíce jsou v obchodech plné slev, mnozí z vás možná uvažují, že si krom dovolené pořídí také nový fotoaparát, aby bylo čím fotit a snímky stály za to. Nápad to není zcela špatný. 

Pokud již váš digitál dosluhuje tak pátrejte po náhradě, jestliže je ale v dobré kondici, obvykle není zásadní důvod pro jeho výměnu a proto si raději počkejte na výprodeje koncem roku.

Ať tak či tak, velmi důležité je znát svůj přístroj tak dobře, jak je to jen možné, jen tehdy z něj totiž dokážete vytěžit maximum. Druhým důvodem, proč znát dokonale svůj fotoaparát, je pohotovost při fotografování. Není totiž nic horšího, než zmeškat dobrý záběr, protože jste hledali několik minut např. nastavení vyvážení bílé. Stejně tak je dobré mít osahaný digitál po stránce jeho rychlosti a reakcí, kompakty jsou stále přeci jen o něco pomalejší než zrcadlovky a je to znát zvláště při ostření.

foto_02.jpg 
Správně exponovaný snímek – vhodné světlo i kompozice – ideální do dovolenkového alba

Pevné základy

Ať už fotografujete digitálním kompaktem, ultrazoomem anebo zrcadlovkou, je dobré držet se několika osvědčených pravidel, abyste dosáhli co nejlepších výsledků. Nutným základem pro povedený snímek je pevná ruka. Zapomeňte na to, že budete fotit s digitálem v natažené ruce, kterou zároveň zmáčknete spoušť. To je nejlepší cesta jak mít kartu plnou rozmazaných snímků, které patří do koše. V natažené ruce nemá fotoaparát žádnou oporu a při stisknutí spouště se zákonitě změní jeho pozice vůči snímanému objektu. Jediným případem, kdy takto fotit, jsou autoportréty, když není poblíž nikdo, kdo by vás vyfotil.

Osvědčené je držení v obou rukách, s lokty zapřenými o hrudník, kdy vytvoříte poměrně stabilní základnu. V případě, že fotografujete na výšku, pak uchopte kompakt do jedné ruky a druhou rukou obemkněte zápěstí ruky s fotoaparátem. Pokud máte digitál s větším objektivem, tak je dobré chytit objektiv levou rukou a zároveň tělo digitálu podepřít dlaní či zápěstím. Obě dvě ruce opět zapřete o hrudník.

fotograf_držení.jpg
Správný úchop je polovinou úspěchu při cestě za ostrou fotkou

Ve všech uvedených případech se pak ještě soustřeďte na to, abyste stáli pevně na zemi, ideálně s jednou nohou vykročenou dopředu, tím zajistíte větší stabilitu celého těla. Při stisknutí spouště nepoužívejte zbytečně velkou sílu a rozhodně nedržte aparát příliš křečovitě. V okamžiku stisku spouště klidně zadržte na chvíli dech, tím zamezíte pohybu hrudníku a tím i pohybu digitálu.

 

SPRÁVNÉ DRŽENÍ FOTOAPARÁTU

  • Aparát vždy držte oběma rukama – pravou rukou za grips ukazováčkem na spoušti a palcem opřeným vzadu a levou rukou za rohy levé strany
  • Nikdy nedržte digitál v natažené ruce – téměř vždy bude snímek neostrý
  • Při správném držení mějte lokty opřené o tělo – lépe tak přístroj stabilizujete
  • Před stiskem spouště vydechněte a poté exponujte
  • Nedržte přístroj křečovitě, vyhnete se tak nekontrolovanému třasu a následné křeči
  • Při fotografování stůjte oběma nohama na zemi a rozkročení
 

Má-li váš fotoaparát mechanickou stabilizaci obrazu (plovoucí uložení snímače nebo čoček v objektivu), určitě ji využijte, avšak nepodceňujte výše uvedené rady. Pomohou vám zautomatizovat si činnosti a při přestupu např. na zrcadlovku bez stabilizace podvědomě zaujmete správný postoj, což se projeví i na kvalitě fotografií.

Jistota je základ

Před fotografováním je vhodné si pohrát s nastavením fotoaparátu. Prakticky každý přístroj umožňuje alespoň základní nastavení vlastností snímání. Vždy je lepší přizpůsobit nastavení konkrétní situaci než ponechat vše na automatice. Základní nastavení by se však mělo provést jednou a poté již stačí nastavit jen dílčí proměnné.

foto_01.jpg 
Kompozice je při fotografování tím nejtěžším, zlatý řez byste ale měli znát určitě

Rozlišení

Používejte vždy nejvyšší dostupné rozlišení, každý přístroj umožňuje nastavit i nižší rozlišení je to však zbytečné, protože snímek můžete zmenšit v počítači, kde dosáhnete lepších výsledků. Nekupovali jste přece 15 Mpx digitál, abyste fotili jen na 8 Mpx – mimo jiné vám to umožní i větší svobodu při ořezávání. S rozlišením úzce souvisí nastavení komprese snímku, ta by měla být minimální, ve fotoaparátu tedy vyberte nejlepší kvalitu snímku.

Citlivost

Citlivost určuje, v jakých světelných podmínkách budete moci fotografovat. Čím je vyšší, tím méně světla stačí pro snímání. Bohužel ruku v ruce s jejím navýšením jde také zvýšení šumu, u většiny digitálů již došlo v této oblasti ke značnému zlepšení. Hodnoty citlivosti větší jak ISO 800 (kompakty) nebo ISO 1600 (zrcadlovky) již jsou většinou příliš zašuměné, najdou se však i výjimky.

Vyvážení bílé

Zřejmě nejproblematičtější a zároveň velmi důležité nastavení. Automatika je ve většině případů spolehlivá, ovšem v nejnevhodnější okamžik zapracuje špatně. Vyzkoušejte si raději jak je na tom váš přístroj a podle toho se zařiďte. Naučte se také rychle změnit vyvážení bílé, případně jej nastavit ručně.

Blesk

Prakticky u všech kompaktů najdete vestavěný blesk, jeho použití je ale nouzové a sporné, obvykle totiž není možné nijak ovlivnit sílu záblesku a výsledkem jsou fotografie osob s plochou tváří a lesknoucím se čelem. Opodstatnění může mít blesk při fotografování na přímém slunci, kdy prosvětlí tvář fotografovaného – pro tyto případy je ale nutné vyzkoušet, zda jej automatika spustí sama nebo musíte zvolit nucený záblesk.

Zoom

Optický zoom používejte dle libosti, velkým obloukem se ale vyhněte zoomu digitálnímu, který pořizuje pouze výřez z fotografie a rapidně tak klesá kvalita obrazu.

Scénické režimy

Scénické režimy najdete i u těch nejjednodušších kompaktů, které nedisponují pokročilými expozičními režimy expozice. U takových přístrojů se nebojte zvolit některý z přednastavených módů, fotoaparát bude exponovat s nejvhodnějším nastavením času, clony a citlivosti, aby byly snímky povedené.

Pokračování 2 / 2

Nejčastější chyby a jak se jim vyhnout

Každý z nás má jiné fotografické oko a každý vidí svět na displeji nebo v hledáčku trochu jinak. Napříč generacemi i zkušenostmi se však stále dokola opakuje několik základních chyb při expozici a kompozici, které je poměrně snadné odstranit.

Nakloněný horizont

Nakloněný horizont je velmi častou a také velmi zbytečnou chybou při fotografování. Stačí dávat větší pozor a překontrolovat jak na tom dělící linie snímku je. U digitálních fotoaparátů je obvykle možné na displeji zobrazit pomocnou mřížku, která usnadňuje držení horizontu v rovině. Pokud tuto možnost v nastavení nenajdete, pomozte si spodní hranou displeje, s níž by měl být horizont rovnoběžný.

01.jpg 02.jpg
Vlevo je snímek s nakloněným horizontem, který výrazně ruší celou fotografovanou scénu

Podexpozice a přeexpozice

Přemíra světlých anebo naopak velmi tmavých tónů ve snímku není zcela ideálním stavem. Pro doladění expozice je možné použít jednak kompenzaci expozice, anebo také vhodně naměřit snímanou scénu. Na obrázku vidíte typickou situaci, kdy je zastoupení světlých a tmavých tónů ve snímku poměrně vyvážené, ovšem na první ukázce bylo zaostřeno při současném namíření aparátu více k zemi a na stromy.

 04.jpg
Přeexponovaný snímek

To zmátlo expoziční automatiku, která nastavila delší čas a výsledkem je vypálená obloha na snímku. U druhého obrázku byl digitál mírně pozvednut k obloze, aby na ní zůstala alespoň nějaká kresba, snímek je celkově tmavší avšak nejsou na něm přepaly a tmavší místa „vytáhnete“ v editoru.

03.jpg
Mírně podexponovaná fotka, kterou snadno upravíte v editoru

Volba pozadí a úhlu pohledu

Vhodné pozadí hlavního objektu je velmi důležitým prvkem fotografie, může snímku pomoci anebo také velmi uškodit. Než zmáčkněte spoušť, přemýšlejte, zda je vše vidět tak jak má být. Nebuďte líní a hledejte různé úhly pohledu a různé záběry téhož místa či objektu. Ne nadarmo se říká, že nejlepším zoomem jsou nohy fotografa.

05.jpg 06.jpg
Snímek vlevo nemá ideální kompozici, ale je mnohem lepší než snímek vpravo, kde hlavní objekt splývá s pozadím

Důležitost kompozice a mazání

Není nic horšího než přivést si z dovolené tisíce snímků a snažit se je nějak zpracovat. Proto pokud možno promazávejte fotky již na dovolené. S neostrými a špatně zkomponovanými fotografiemi hned pryč. Abyste se ale nemuseli každý den probírat množstvím špatných fotek, využívejte kontroly snímku na displeji hned po vyfocení. Je to jedna z největších výhod digitálu oproti analogové cestě. Bude-li snímek špatný, můžete jej navíc vyfotit ihned znovu a lépe.

Při fotografování se nenechte unést a nefoťte každou maličkost, zaměřte se na kompozici (už jsme o ní psali několikrát) a snažte se o to, aby vaše snímky byly nejlepší. Nechcete se přeci pochlubit přátelům tuctovými snímky.

Určitě si přečtěte

Články odjinud