DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Amundsenova fata morgana...

Antoine de Saint-Exupéry ve své knize Malý princ, uvádí následující myšlenku: „Tady je to mé tajemství, úplně prostinké: správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné.“

Etymologicky je třeba říci, že toto tvrzení v sobě na první pohled obsahuje jistý rozpor – slova svět a světlo mají stejný jazykový základ. Světem je to, čeho se dotklo světlo, co jsme schopni zachytit očima.

Takové naivní vnímání reality může být ale značně problematické. Například Richard Buckminster Fuller hovoří v knize O vzdělávání o tom, že mezi pojmy a intuitivními představami je těsná jednota. Jenže pokud je země přibližně rotačním elipsoidem a časoprostor je zakřivený, jaký smysl mají pojmy nad a pod?

Asi každý, kdo někdy v Minkowského časoprostoru něco kreslil či počítal, ví, že numericky nad a pod vyjádřit je snadné, ale intuitivní to rozhodně není a názorně to zakreslit je ještě horší. Ostatně stejně jako relativnost času a s ní spojené paradoxy, které i po více než sto deseti letech nepřestávají většinu lidí překvapovat.

Svět, tak jak ho experimentálně, tedy „očima“ poznáváme, není intuitivní, dokonce je v rozporu s naší běžnou zkušeností. Současně je možné najít také další zdroje „světla“, kterými lze na svět pohlížet. Pro baroko je typický rozum osvícený vírou, takže světlo víry jako další rovina poznání světa je zde jednoznačně přítomná, byť čistě racionálně můžeme pochybovat o její kvalitě. Je tu také světlo umělecké, které sice reflektuje nějaký objektivní fenomén, ale přeměňuje jej do něčeho zcela nového.

Klepněte pro větší obrázek
Amundsenova fata morgana, foto: No21

Snímek Amundsenova fata morgana... spojuje onu neintuitivnost a umělecké světlo. Ukazuje fotografii ne nedokumentární či uměleckou, ale zcela konstruující novou realitu. Z pole vytváří moře, z remízku ostrov, bójku. K diskusi o vztahu skutečnosti a snímku je třeba poznamenat, že právě fotoaparát nahrazuje lidské oko tam, kde není spolehlivé a přesné, měl by tedy mít pravdu on, jakkoli jde o představu pro většinu lidí asi obtížně přijatelnou.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je No21 k fotografii týdne a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Maasai Friends, Zanzibar je snímkem od Matěje Michalíka a přináší zajímavé exotické prostředí, silný lidský příběh a přesah do světa fantazie, do kterého diváka autor zve – kdo jsou, kam jdou, odkud přijeli, nad čím přemýšlí?

Klepněte pro větší obrázek
Maasai Friends, Zanzibar, foto: Matej_Michalík

Balian nabízí další černobílý snímek, tentokráte se věnující architektonickému detailu. Za zajímavé je přitom třeba považovat nejen snímek samotný, ale spojení prvku fyzického světa s jeho symbolickou reprezentací v podobě názvu: -|--.

Klepněte pro větší obrázek
-|--, foto: Balian

Shimmell tentokráte nepracuje s člověkem a architekturou, ale zvolil téma emočně subtilnější, expresivní a přitom technicky dobře zpracované, které nese název zahulíme, a je možné jej číst v několika významových rovinách, které se přitom vždy těsně dotýkají samotné snímkové materie.

Klepněte pro větší obrázek
zahulíme., foto: shimmell

Na závěr ještě alespoň jeden barevný, byť ne typický, snímek od Danygo, který nese název zrcadlení. Na první pohled nejde o běžné nebo předpokládané vidění sebe sama v zrcadle. Možná snímek může vést k úvaze nad tím, jaký je vztah mezi člověkem samotným a jeho vnímání sebe sama.

Klepněte pro větší obrázek
zrcadlení, foto: Danygo
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Amundsen vs Scott - ten jeden severni pol ne… ohmé 11. 2. 2016, 14:24
Zdá sa, že za umeleckú fotografiu je považov… Ja 11. 2. 2016, 09:28
Stále viac zisťujem, že "ťažké umelecké foto… jaaaaaaaaaaaaj 10. 2. 2016, 20:21
Ten prvý obrázok by som bral, to s morom, os… Ja 10. 2. 2016, 10:45
Paci sa mi filozoficky pristup autora v tejt… Milan 10. 2. 2016, 07:22

Další podobné články

15 nejlepších snímků listopadu z galerie DIGIareny

15 nejlepších snímků listopadu z galerie DIGIareny

Prohlédněte si nejlepší fotografie, které jste společně s dalšími uživateli nahráli v měsíci listopadu do galerie DIGIareny. Tentokrát především ve znamení černobílých zátiší a ukázky zimní zvířeny.

Fotografie týdne: O životě jako čekání na smrt

Fotografie týdne: O životě jako čekání na smrt

Život člověk se skládá z neustálého čekání na něco. Na to, než bude moci jít do školy, dostane vlastní klíče od domu, než dostane občanku nebo na možnost legálně si koupit pivo a cigarety.

Soutěž Nikon kalendář 2017 zná své vítěze

Soutěž Nikon kalendář 2017 zná své vítěze

Fotografie týdne: Mrazík začal cenit zoubky...

Fotografie týdne: Mrazík začal cenit zoubky...

Podzim má v našich zeměpisných podmínkách zvláštní charakter. Jako by se v něm zrcadlilo z jedné strany léto, označované jako babí, z druhé strany do něj volně vstupoval mráz a chlad zimy.

Fotografie týdne: O hledání krásy, oku a hraní si detailem

Fotografie týdne: O hledání krásy, oku a hraní si detailem

Kdo je to vlastně fotograf? Tuto otázku si musí klást každý, zejména pak každá fotografická soutěž. Pokud chce nějakým způsobem definovat kategorie, nic jiného, než právě práce s hledáním zapeklité otázky z úvodu jí nezbývá.

Časopis TIME chystá oslavy 175 let fotografie výběrem 100 nej snímků

Časopis TIME chystá oslavy 175 let fotografie výběrem 100 nej snímků

Fotografie týdne: Jdeme na přistání

Fotografie týdne: Jdeme na přistání

Snímek o setkání se sebou samým v zrcadle vlastního bytí. Obraz v zrcadle je jedním z mytologicky i literárně vděčných témat. Je zajímavé sledovat, že je často líčené téměř jako svébytná literární postava. Medusa díky němu nemůže zabít Persea.

Fotografie týdne: ~ 2073 – O domovu a různorodosti střech

Fotografie týdne: ~ 2073 – O domovu a různorodosti střech

Střecha nad hlavou vytváří základní obrys lidské sociální ukotvenosti. Jan Sokol poukazuje na to, že svůj silný prožitek dospělosti má spojený s tím, že dostal vlastní klíče od domu. Mohl přijít kdy chtěl, odejít dle své vůle, a přesto mu nehrozilo, že bude stát venku a bude mu pršet na hlavu.