DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Ante portam inferam

Svět a světlo mají stejný jazykový kořen, a to nejen v češtině, ale také v dalších jazycích. Touto myšlenkou začíná Jan Patočka, ale také Jan Sokol, své pojednání o tom, co je svět a jak ho můžeme poznávat.

Svět je to, na co svítí světlo, tedy to, co můžeme vidět. Uvažovat cokoli, co je zraku nedostupné jako kategorii světa bylo pro starověkého člověka nezajímavé a nepochopitelné. V tomto ohledu se nabízejí přitom dvě nesmírně zajímavá témata k úvaze.

Předně to, co poznáváme zrakem, tedy primárním detektorem světa, tvoří nesmírně malou výseč toho, co „vidíme“ – od bakterií až po galaxie, to vše jsou věci, které okem vidět nemůžeme, ale vidíme je díky světlu, byť třeba i jiné vlnové délky. A je samozřejmě relevantní otázkou, zda například o obrazu z elektronového mikroskopu můžeme uvažovat tak, že se díváme, když nosičem informací nejsou fotony, ale jiné částice.

Druhé téma je také zajímavé totiž proto, že fotografie je v tomto ohledu zjevovatelem a zachycovatelem světa. Jestliže svět je to, co je vidět díky světlu, tak fotografie, která není ničím jiným než malováním světlem, jako by v této rovně měla jisté umělecké privilegium. Zachycuje fenomény takové, jaké jsou, respektive takové, jak se zjevují fotografovi.

Klepněte pro větší obrázek
Ante portam inferam, foto: Kubislav5

Jestliže by se mělo najít umění, které ukazuje, jakým způsobem funguje fenomenologická filozofie, pak právě fotografování je jejím dobrým příkladem. Obratem k subjektu vidoucího, v proměnlivosti, selektivním výběru toho, co se ukáže. V tom, že každý divák může vidět něco trochu jiného, do zachyceného totiž vždy projektuje sám sebe, poznává na základě své vlastní zkušenosti a situace.

Snímek Ante portam inferam, zachycuje právě takové zachycení světa, které souzní s myšlenkovým světem autora, kterým je Kubislav5. Ono souznění se přitom může projevovat různě – od výběru látky k focení, přes zpracování a kompozici, po postprodukci až zvolený název. To vše je součástí onoho specifického pohlížení na svět, hraní si se světlem, a vyprávění příběhu o tom, jaký svět je.

Gratuluji autorovi snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Pro milovníky polární záře je určený severský snímek ... ZRCADLO ..., který si hraje s barvami, odrazy, jde až téměř na hranu nereálnosti celého snímku. Autorem je miiiba.

Klepněte pro větší obrázek
...ZRCADLO..., foto: miiiba

O tom, jak různě lze vykládat obsah fotografie se lze přesvědčit na příkladu fotografie Za oknom, která může mít intepretaci hororovou, ale je i běžně dokumentaristická, hravá, saunovací,… Každý si může do dvojice opřených rukou promítnout to, co se mu aktuálně honí hlavou. Autorem je Karol Ox.

Klepněte pro větší obrázek
Za oknom, foto: Karol Ox

Nekonečno je něčím s čím má řada lidí potíže. A to si ještě vše můžeme nezkomplikovat tím, že v matematice jsou nekonečna různě mohutná a fyzikální nekonečno není vůbec matematické, že potenciální není aktuální. Jedno takové subjektivně prožívané a viděné zachycuje snímek Do nekonečna od Dirtmaniak.

Klepněte pro větší obrázek
Do nekonečna, foto: Dirtmaniak

A na závěr ještě jeden snímek reflektující aktuální klimatické podmínky. Atrsakr nabízí namodralý pohled s názvem z ledu.

Klepněte pro větší obrázek
Z ledu, foto: atrsakr
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii