DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: ....baf ! aneb jak to vidí děti..

O možnostech poznání, dětském světě a neostrém divení se. Jakým způsobem poznávám svět? Tato otázka je základním problémem celé gnoseologie a v dějinách nabízela řadu možných přístupů.

Existuje představa jistého jasného materialismu, který vychází z představy, že věci poznáváme tak jak jsou. Svět kolem nás existuje a evolucí se nám vytvořily smysly, které jsou pro jeho zjevování adekvátní.

Jinou variantu nabízí proti tomu Platonská tradice, která vychází z představy, že ve světě jsou jisté ideje, substance či monády, zkrátka nehmotné cosi, na co se nedá sáhnout, dokonce to ani přímo pozorovat, ale ve věcech to je přítomné. To, o co v poznávání jde, není vidět ony věci, které jsou dostupné smysly, ale odhalovat v nich tuto – řekněme duchovní – povahu.

Tento přístup může vést k představě, že poznáváme na základě podobnosti. Ať již poznáváme cokoli, jde vždy o komparaci a diferenci s něčím, co je v naší mysli již přítomné. Když se děti bojí ve tmě, není to pro tmu samotnou, ale proto, že věci v ní mají podobu, která se může blížit jejich mentálním reprezentacím něčeho strašidelného nebo alespoň neznámého. Když je člověk starší, tak se doma tmy nebojí, protože jeho mikrosvět je mu známý a místo skříně se mu v hlavě neobjevují sloni či draci, ale právě skříň.

Mikoudelka na svých fotografiích tradičně pracuje s neostrým viděním světa. Svět zachycuje v jistém pohybu, bez jasných obrysů, snově. Jeho svět není snadno uchopitelný nebo popsatelný. Více než věci v něm se snaží zachytit zážitek z nich, což dává jeho tvorbě specifický charakter a náboj. Onen prožitek či počitek je pro něj doplněn také specifickou barevností, která více než hravostí je výrazem mihotavého skutečného substrátu, ze kterého samotný snímek vychází.

Klepněte pro větší obrázek
....baf !, foto: mikoudelka

Fotografie ....baf ! právě v této tradici pokračuje. Možná právě motivem dítěte, které svět vidí jinak, neostřeji a překvapivěji, bez prismatu dospělých seriózních zkušeností spojuje zajímavým způsobem formu a obsah do jednoho celku s typickou výtvarnou rukojetí.

U tématu nejasné diference mezi snem a skutečností, mezi objektivitou a subjektivitou, idejemi a prostým poznáváním skutečnosti, se věnuje také subal se svojí abstrakcí Oči se mi klíží. Pracuje s rozvolněností a zřídlovostí, linkami a propadáním se někam dovnitř reality.

Klepněte pro větší obrázek
Oči se mi klíží, foto: subal

Meteorologové očekávají vysoké teploty a přívalové srážky... je fotografií zachycující specifický pohled na realitu, který více než kognitivní sdělení pracuje s emocí, pocitem člověka, který očekává déšť navzdory aktuálně zcela jinému prožívanému klimatickému kontextu.

Klepněte pro větší obrázek
Meteorologové očekávají vysoké teploty a přívalové srážky... , foto: No21

Pohled na stěnu, kde se odráží lampa, jako ilustraci Platonovy jeskyně, jako sledování linky fantazie nebo přípravu na sen. To nabízí ve svém snímku, který pracuje s barvou sodíkového dubletu db strenický.

Klepněte pro větší obrázek
, foto: db strenický

A na závěr Cako SK nabízí vlastní kompozici reality poskládanou z 21 dílků. Fotografie Businessman je výsměchem, vtipem, ale také pohledem na strukturu a náhledem na svět, který není zdaleka samozřejmý.

Klepněte pro větší obrázek
Businessman, foto: Cako SK
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.