DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Dva

Michal Altrichter, když hovoří o vztahu jednotlivce a dvojice, zdůrazňuje, že jedna a jedna nejsou dva, ale dva a záření. Slovo je více než slovo, překračuje se, vede k zážitku srůstání a překračování vlastní slabosti, omezenosti, fragmentárnosti.

Také biblické obrazy jsou této myšlence nakláněné – není dobře člověku samotnému, jakoby odkazovalo k tomu, co moderní učebnice managementu budou označovat jako synergie. Dokonce i lidové tvrzení, že ve dvou se to lépe táhne, vychází z téhož pramene či zkušenosti.

Člověk je mezi všemi živočichy specifický tím, jak dobře se dokáže přizpůsobit, specializovat, jak se rodí neúplný, aby se mohl rozhodnout, čím se učiní.  To vše ale předpokládá, že nebude sám. Člověk opuštěný snáze upadá do depresí, říkají psychologové, dříve umírá a je více nemocný. Mluví přitom o člověku, který je uprostřed města, jen nemá partnera nebo blízké přátele či rodinu. Jak by na tom mohl asi být člověk, který by byl zcela sám?

Jistou zkušenost nabízejí pouštní otcové, tedy poustevníci, kteří ve čtvrtém až šestém století volili radikální samotu místo života ve společnosti. Arsenius podle tradice utíkal, kdykoli v dálce spatřil člověka. Tato jejich samota ale nebyla psychologicky běžnou samotou – věřili a pociťovali blízkost Boží. A kdykoli se tak nedělo, akcentují zkušenost velice bolestnou, zraňující.

Klepněte pro větší obrázek
II, foto: mila...

Být sám s pocitem osamění vede k tomu, že se člověk zblázní. Jakkoli můžeme mít pocit, že nás vztahy a bytí s druhými lidmi spoutávají a omezují, že by nám bez nich bylo snad lépe, tak pobyt v poustevně, na Antarktidě či na horách je zajímavý právě tím, že víme, že se k lidem vrátíme. Že se připravíme na zažívání oné participativní blízkosti s druhými.

Snímek II jehož autorem je Mila právě takový pohled na blízkost nabízí – ve vší schématické jednoduchosti, šedi stínů ukazuje, co je nejvlastnější obrysu osoby – dotek, zakoušení nesamoty a smazání vzdáleností. Stávání se osobností místo individuem.

Gratuluji autorovi k zajímavému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Noc v tunelu zaujme barevností i sociální naléhavostí. Jako by bylo možné schovat druhého pod povrch, do tmy a nevšímat si jej, necítit určitou formu zodpovědnosti za lidstvo jako celek. Ale stejně palčivě nabízí otázku – jsme ochotni projít onou temnotou tunelu, ze kterého se nedá odbočit ani utéci blíže druhému? Autorem snímku je zewag.

Klepněte pro větší obrázek
Noc v tunelu, foto: zewag

Milovníky abstraktní fotografie, melancholické neostrosti a zrcadlové hry barev jistě potěší snímek bludiště, jehož autorem je rol_men.

Klepněte pro větší obrázek
bludiště, foto: rol_men

Co je jazyk? Na tuto otázku není snadné odpovědět, stejně tak, jako na to, zda řeč člověka a zvířat může vykazovat nějaké společné rysy. Ti, kdo znají seriál Arabela, by jistě vzpomněli na myšlenku slovníku, která byla dětsky naivní. Pro ty ostatní je zde Jokr7 a jeho snímek o labuti která neumí japonsky.

Klepněte pro větší obrázek
o labuti která neumí japonsky, foto: jokr7

Na závěr ještě jeden snímek se sociální tématikou, tentokráte v dokumentaristickém provedení, jehož černobílé provedení jakoby zvyšovalo naléhavost a emocionalitu situace. Marcel Koláček takto zachytil Mother with child čekající v nemocnici.

Klepněte pro větší obrázek
Mother with child, foto: MarcelKolacek
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.