DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: dva v ulicích v dešti a na kolečkách

Segway jsou zařízeními kontroverzními ve městech sami o sobě. Co teprve, když se k nim přidá déšť a slušivá helma? Tato kombinace pak vykouzlí velmi zajímavou scenérii na jinak všední ulici.

O Segway vozítcích se hovoří již od jejich postupného rozšiřování a toto téma stále vyvolává kontroverze. Je to dopravní prostředek, který umožňuje rychle projít město jako chodec, a přitom se pohodlně pokochat?

Nebo jde o stroj ohrožující a omezující chodce, který nedává žádný relevantní zážitek Známá esej hovoří o inženýrovi, který chtěl vybudovat lanovku na horu, aby se krásným pohledem mohl kochat každý a nemusel přitom jít pěší cestou. Brzy však zjistil, že pohled není dán jen místem rozhledu, ale především zážitkem z cesty samotné. Bez ní, jakoby neexistoval rozhled a zážitek z něj. Proto se můžeme setkat s tvrzením, že i cesta je cíl.

A právě to je jeden z bodů diskusí okolo elektrických vozítek. Vážnějším hlediskem je, že omezují chodce, kteří přicházejí o své zážitky a prožitky, když dochází k splývání chodníků a silnic. Osobně se domnívám, že Segway působí paradoxně až směšně vždy. Navyy ukazuje, že vše může dostat ještě mnohem zajímavější kontury, když začne pršet, neboť kombinace helmy (nutného bezpečnostního prvku) a pláštěnek vytváří kompozici téměř vojenskou.

Klepněte pro větší obrázek 
dva v ulicích, foto: navyy

Uprostřed města, ve stínu stromu se tak prohání dva lidé na vozítku, jako z vojenského futuristického filmu. Jen puška jim chybí. Nejedou přitom spolu, nemohou si povídat, jsou izolovaní od sebe stejně, jako od chodců když projíždějí náměstím. Město je místem, kde hovoříme o veřejném prostoru, sociálních interakcích lidí, kteří se v něm nacházejí. A dvojce jezdců se z tohoto rámce ve své samotě vymyká.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku, nesoucímu název dva v ulicích s nápaditou kompozicí, který díky černobílému provedení působí lépe a emočně intenzivněji, než kdyby byl barevný, a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Pokud máte rádi fotografie architektury a sport, pak lze jistě doporučit snímek, který pořídila Azhar na berlínském stadionu s prostým názvem II. Širokoúhlé panoramatické provedení poskytuje zážitek z prostoru a dává nahlédnout do duše architekta, co stavbou zamýšlel říci divákům sportovních klání.

Klepněte pro větší obrázek
II., foto: Azhar

Snímky pana Adamce má většina z nás spojené s krajinářským zasazením, ranní mlhou a prostředím především kroměřížským. Tentokráte ale nabízí pohled na sport, i když svoji míru fantazie, tajemna, nápadu a precizního provedení si ponechává také zde. Fotografie podání ukazuje tenisky tenistky a její stín.

Klepněte pro větší obrázek 
Podání, foto: Adamec

Kristyna_d nabízí zajímavý pohled na ženskou portrétní fotografii na černobílém snímku Thrill me, baby - Sveď mě! 6/2014, kde zaujme – mimo jiné – téměř cyklické zachycení vlasů slečny.

Klepněte pro větší obrázek 
Thrill me, baby – Sveď mě! 6/2014, foto: kristyna d

A na závěr ještě jeden pohled na sport a krajinu. Tentokráte v podání tchmes a snímku z Krkonoš... Zachycuje dvojici cyklistů, kteří společně zažívají tutéž námahu, krajinu, kontext. Jaký rozdíl oproti Segway.

Klepněte pro větší obrázek 
z Krkonoš, foto: tchmes 
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Výstava fotografií bez jediné vystavené fotografie – to je modernita

Výstava fotografií bez jediné vystavené fotografie – to je modernita

Může se to zdát nesmyslné, ale je to tak, současná doba přeje nevšedním přístupům, řešením a zážitkům. Na druhou stranu, jak byste chtěli vystavit pohyblivé fotografie – tedy něco co není ani fotkou a ani videem?

Fotografie týdne: S holubem na cestách

Fotografie týdne: S holubem na cestách

O překvapivém pohledu na svět a pozvánce do světa fotografie. Základní myšlenkou fenomenologie, tak jak o ní uvažuje Jan Patočka je, že věci ve světě se nám nikdy nezjevují cele a úplně. Vynořují se postupně, jejich pochopení je vždy ovlivněné tím, jak se zrovna cítíme, co vidíme, jací jsme.

Metropolitní muzeum zveřejnilo na 375 000 uměleckých kusů k volnému užití

Metropolitní muzeum zveřejnilo na 375 000 uměleckých kusů k volnému užití

První číslo magazínu Scene od Hipstamaticu je tady

První číslo magazínu Scene od Hipstamaticu je tady

Hipstamatic je jedna z neoblíbenějších mobilních foto aplikací. Její tvůrci vydávali i magazín o mobilní fotografii Snap, který nyní překřtili na Scene. Podívejte se, co nabízí jeho první číslo.

Fotografie týdne: tečka

Fotografie týdne: tečka

O vězeních a hradbách, která si vytváříme v sobě samých a strachu, který rozmotává ostnaté dráty. Karel Kryl ve své písni Karavana mraků mluví o městě, ve kterém je řád a pro každého práce, ale současně to není prostor k žití. Je obehnaný zdí nesvobody a totality.

Podívejte se na pravděpodobně první selfie fotografii na světě

Podívejte se na pravděpodobně první selfie fotografii na světě

Za popularizací focení tzv. selfíček mohou zejména mobilní telefony 21. století. Věděli jste ale, že nejstarší dochovaná selfie fotografie prokazatelně pořízená z ruky se datuje už k roku 1909?

Fotografie týdne: Ante portam inferam

Fotografie týdne: Ante portam inferam

Svět a světlo mají stejný jazykový kořen, a to nejen v češtině, ale také v dalších jazycích. Touto myšlenkou začíná Jan Patočka, ale také Jan Sokol, své pojednání o tom, co je svět a jak ho můžeme poznávat.