DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Fták

Jednou z věcí, která se satelitním městečkům kolem metropolí vyčítá, jsou vysoké ploty, za které není vidět a často si bez nich obyvatelé nedokáží dům představit. Snaží se izolovat se od vnějšího světa, postavit mezi sebou a ním zeď.

Pokud k takovému kroku přistoupí jeden člověk, je to obvykle směšné, pokud se tak neděje v nějaké umělecky citlivé oblasti. Pokud ale více, mění se městečko na vězení či zvláštní ubikační tábor.

Člověk může být uvězněn do prostorů, které si sám postaví, ale také do vězení, ze kterého není úniku po zemi. V koncentračních táborech jsou jen ploty a zdi, ale zůstává volné nebe. Pták je tak relativně přímočarým symbolem volnosti. Může se vznést, překonat všechny pozemní překážky a letět si kam, chce.

Otázkou je, zda totéž nemůže také člověk. Pokud čteme příběhy lidí, kteří přečkali vězení a koncentrační tábory, můžeme snadno nahlédnout, že jedním ze společných rysů byla schopnost létat. Nikoli fyzicky, ale mentálně. Tedy, že měli ideu, touhu, pro kterou chtěli žít, kterou jim nebylo možné odcizit, podobali se ptákům, které neomezují ploty a zdi, nenechají se uvěznit a letí si, kam chtějí. Známé přednášky ve věznicích během draní peří, ale i jiné formy intelektuálního života jsou toho důkazem. A jistě byla potřeba i jistá dávka štěstí a příznivé subjektivní charakteristiky.

Klepněte pro větší obrázek
Fták, foto: liil3

Snímek Fták zachycuje ptáka, který sedí na dvou vrstvách plotu, aniž by mu to vadilo. Sedí a rozhlíží se, sleduje, co se kolem děje, rozhlíží se, kam by mohl letět dál. A zdá se, že to, co by se člověku mohlo jako překážka jevit, tak on vnímá jako místo odpočinku. Ukazuje, že pokud se na svět díváme z jeho perspektivy, vypadá zcela jinak. Snad menší a svobodnější.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je liil3 k technicky, kompozičně i barevně výborně vyladěné fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Nejmil pokračuje svými snímky slečen a mléka. Tentokráte Milkiller působí, jako pracovní porada či vstupní pohovor. A autor snímku nechává na fantazii diváka, kdo koho přijímá, kdo je nadřízený a kdo musí poslouchat. Vztah člověka a mléka je zajímavý také obecně biologicky – téměř všichni savci po odstavení přestávají mít schopnost trávit laktózu, ale od neolitické revoluce tuto schopnost člověk udržuje. Je to zřejmě poslední velká genetická změna, kterou náš biologický druh prošel.

Klepněte pro větší obrázek
Milkiller, foto: nejmil

Připomínka toho, že je léto. Takovým způsobem působí snímek Pozdrav z pekla od dragolise, který spojuje vodu, žár a člověka do jednoho výtvarného celku.

Klepněte pro větší obrázek
Pozdrav z pekla, foto: dragolis

Parallel worlds kombinuje emoci cestovatele s dokumentaristickým přístupem. A tento subjektivní zážitek Marcel Koláček přenáší do vlakové fotografie.

Klepněte pro větší obrázek
Parallel worlds, foto: MarcelKolacek

Na závěr ještě jeden snímek, téměř hororového provedení, který nese název Poslední přání... a jeho autorem je sysho. Pracuje s plátnem a stínem, což dohromady vytváří poměrně kompaktní, myšlenkově sevřenou scénu, kterou se divák může nechat s radostí postrašit.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední přání, foto: sysho
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Je neskutečné, co všechno se dá napsat k jed… Grimjaur 24. 8. 2016, 12:35

Další podobné články

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.