DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Girl in the corner

Pokud se podíváme do pravidel etikety, snadno nahlédneme, že žena je usazována do místnosti vždy tak, aby měla co nejlepší výhled, nebyla v koutě a nehrozilo jí žádné nebezpečí. Totéž pravidlo samozřejmě platí pro libovolnou společensky důležitou osobu.

Být v rohu, nemít možnost úniku, to je nejen stresující a nebezpečné, ale také společensky devalvující. Ostatně i lidové úsloví „sedávej panenko v koutě, když budou chtít, najdou tě“, odkazuje k jisté dávce skromnosti a pokory.

Rada je taková, že člověk má odložit své sebeprosazování a nadřazenost a čekat na to, až zazáří i z méně výhodné a výrazné pozice. Kout si tak lze zvolit také dobrovolně, ale v takovém případě, musí jít o vědomý a dobrovolný akt, který odlišuje onu pokoru a skromnost od útlaku a vězení.

Zahnat či zatlačit někoho do kouta je pak obrazem převahy – a to většinou nikoli negativní. Často jde o argumentační při, která vede k jednoznačnému výsledku, kdy protivník, který se ocitne v pasti, musí přiznat svoji porážku. Kout je místem, ze kterého se nedá utéci. Ostatně asi každý, kdo hrál amatérsky šachy, ví, že právě v rohu nebo jinak vytvořeném koutě se mat dává snad nejsnadněji.

Klepněte pro větší obrázek
Girl in the corner, foto: MarcelKolacek

Snímek Girl in the corner s tímto tématem pracuje velice expresivně. Zachycuje dívku, která je v prostoru, ze kterého nelze utéci, jako by byla vystrašená, zahnaná do prostoru sevření, ve kterém nezbývá žádná vnější svoboda. Bojí se, rukou se opírá o stěnu – stěnu, která na jedné straně vytváří neprodyšnou hranici pasti, ale současně je pevným místem v jejím nejistém světě.

Autor fotografie Marcel Koláček tak spojuje cestovatelský dokumentační snímek s něčím společensky angažovaným. Sociální fotografie se stává nástrojem pro úvahu, diskusi, emoci, má potenciál vyvolat aktivitu diváka. Emoční náboj podtrhuje jak práce s barevností snímku, tak také na běžné proporce přehnaný volný prostor, ve kterém se může každý sám ocitnout v časoprostoru s dívkou, prožít setkání, strach anebo se sám ocitnout v pasti.

Gratuluji autorovi a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Jack08 nabízí zajímavou abstrakci s názvem zrcadlení, která si hraje s rostlinnými motivy. Limitem fotografie je její velice omezená velikost.

Klepněte pro větší obrázek
Zrcadlení, foto: Jack08

SedlčánTek - MoML 5. září 2016 je fotografií pracující s motivem každodennosti, dokumentaristiky vlastních prožitků. Není tak náhoda, že vzniká v rámci systematického fotografického projektu autora, který svými snímky specifický provádí etnografický výzkum svého života.

Klepněte pro větší obrázek
Sedlčánek – MoML 5.září 2016, foto: martin.breza

Lesní snímek Neboj, ségra, tady jsme v bezpečí. se věnuje jednomu z detailů, které může fotograf odhalit – a jak dokazuje Chan, nejde jen o zachycení, ale také o schopnost daný obraz vložit do příběhu a originálním způsobem s ním pracovat.

Klepněte pro větší obrázek
Neboj, ségra, tady jsme v bezpečí, foto: Chan

Azhar nabízí velice pěkný a kompozičně precizní snímek, který si hraje se stínem, dětským výrazem a geometrií ulice.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: Azhar
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.