DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: komunikace v mlze

Snímek o tom, jak těžké může být porozumění druhému a co to znamená vstoupit do dialogu. Slovo komunikace a komunita mají společný jazykový původ a rozhodně není bez zajímavosti se na něj podívat.

Komunita, com-munio, kde com označuje být s druhými, vytvářet s nimi jistý pevný svazek, mun či munire pak odkazuje jazykově k obehnání hradbami. Monia pak doslova označuje jak městské hradby, tak také připravenost k činu, být s to něco udělat, plnit úkol, spravovat, pečovat.

Komunita je tedy integrací několika prvků – bytí spolu na nějakém území či prostoru, o který je třeba společně pečovat, chránit ho, starat se o něj. Hradby ani město nikdy nemohou existovat bez společného snažení se všech zúčastněných, bez existence společného zájmu a cíle. Ostatně velikost měst lze považovat za poměrně pěkný indikátor rozvoje či vyspělosti dané kultury či společnosti v průběhu času. Úpadek je vždy spojen s odchodem na venkov, s deurbanizací.

Být členem nějaké obce, jak zdůrazňuje například Patočka ve svém díle Evropa a doba poevropská, znamená překročit vlastní zájem a prospěch pro blaho obce, tedy nést osobní nasazení a zodpovědnost za prostor, ve kterém se pohybuji, odmítnutí preference rodu ve prospěch preference pravdy a spravedlnosti.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: mila

A právě zde se potkává komunikace a komunita. Komunikace není jen zachycením mluvení – monolog nemusí být komunikací, řeč může být taková, že druhý rozumí jednotlivým slovům, ale nemá ochotu nebo vůli pochopit druhého. Jinými slovy, tak jako komunita předpokládá komunikaci, protože bez ní není možná, tak také komunikace předpokládá osobní zájem o druhého, být s to k nějaké aktivitě či péči.

Snímek, jehož autorem je Mila se právě tématu komunikace věnuje. Zachycuje elektrické vedení, které spojuje dvě oddělená místa. A strom, který jako by tomu všemu nerozuměl, sdílí sice společnou krajinu, ale neví nic o tom, co se děje ve vedení, nezná jazyk, není součástí komunity. A pak je zde ještě jeden důležitý psychologický moment – mlha. Tedy to, co bychom mohli označit za informační šum. Jestliže chceme porozumět druhému, je třeba se prodírat prostorem nejistoty a neznámého, snažit se dojít až na dohled a nikoli do celého procesu vtáhnout své názory, projekce a předporozumění.  Jen tak se mohou komunita a komunikace skutečně setkat.

Gratuluji autorovi k pěknému zimnímu černobílému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších děl, která s ním tematicky či vizuálně souvisí a v posledním týdnu se objevila v naší galerii.

Dirtmaniak nabízí pohled na stopy ve sněhu, na první procházení napadaným krajem, na mýtinu a stromy. Otevírá přitom téma jedinečnosti, novosti, toho být první, ale také sám ve své odlišnosti. Téma mrazivé osamělosti i krásy, které toto spojení přináší, nabízí snímek Jedinečný.

Klepněte pro větší obrázek
Jedinečný, foto: Dirtmaniak

Balian si hraje s komunikací ve dvou rovinách. První je ostnatý drát a zeď, které takový proces buď zcela vylučují, nebo alespoň ztěžují. Ale současně dává fotografii ještě jeden význam, pojmenovává ji -If-, ptá se po podmínkách, za kterých jsme ochotni spolu být, mluvit spolu a rozumět si.

Klepněte pro větší obrázek
–If–, foto: Balian

Kľúč, co asi odemyká, kam vede, co může odhalit. Klíč je jak v jazyce, tak také v příbězích i komunikaci, něčím až mýtickým, přitažlivým, vyhledávaným. A pokud mu Ivan 76 propůjčí ještě tajemnost, jde o pěkný nápad na fotku.

Klepněte pro větší obrázek
Klúč, foto: Ivan 76

A na závěr ještě jeden pěkný krajinářský projekt - Kuželovský mlýn obalený jinovatkou, pohádkový, kouzelný, romantický, tichý. Autorem snímku je AntonVonTyroll.

Klepněte pro větší obrázek
Kuželovský mlýn, foto: AntonVonTyroll
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii