DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Malověrní

Být malověrným znamenalo pro středověkého nebo starověkého člověka zásadní problém. Například z dochovaných záznamů kázání z raného středověku je zřejmé, že většina se na smrt těšila – v nebi je bezpečí, klid, jídlo, nehrozí v něm války ani hladomor.

Život, který by bylo možné přirovnat k slzavému údolí zde na zemi, přirozeně vyvolával touhu po eschatologickém rozměru existence mimořádně lákavě a intenzivně. Malověrnost proto znamenala jak krizi vlastní lidské identity v křesťanském světě, tak také ztrátu jistoty v to, že po smrti bude lépe.

V těchto dvou kontextech lze hovořit o malověrnosti nejen jako o problému známému z evangelií, který byl častým předmětem homilií, ale především jako o problému vlastního lidského bytí. Malověrnost se tak mohla blížit něčemu, co novověk označí za radikální skepsi nebo za nihilismus.

Jakkoli je smrt vysvobozením, tak nebe jisté není. A zde se objevuje další potíž s malověrnými. Jako by platila nerovnice – čím méně věří, tím dále je jim nebe, tím méně jistá je odměna. Všechny nejistoty lidského bytí se ve středověku amplifikují. Až moderna a postmoderna přijde s konceptem, který Tomáš Halík přetaví do názvu knihy „Co je bez chvění není pevné“, kdy z pochybnosti učiní přirozenou součást lidské náboženské, hodnotové, i racionální orientace.

Klepněte pro větší obrázek
Malověrní, foto: Kubislav5

Snímek Malověrní zachycuje dva symboly věčnosti. Kruh, který nikde nezačíná a nekončí, který ale vymezuje a ohraničuje. A kříž, který je spojený s konkrétní událostí v dějinách lidstva, který rozděluje i spojuje, čistí i podpírá. A v podivné hře stínů a šedi je každý divák vtažen do vlastního příběhu. Kam se umístí? Kde bude jeho místo? Zvolí si kruh nebo kříž? Může mít obojí?

Gratuluji autorovi, kterým je Kubislav5 k zajímavému, abstraktnímu a velice dobře zpracovanému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Pro pořízení dobré fotografie je často třeba snášet také různé nepohodlí, ranní vstávání nebo spaní v lese. Výsledkem ale může být například -- když vyšlo slunce – z Beskyd od skoupyr.

Klepněte pro větší obrázek
--když vyšlo slunce--, foto: skoupyr

Promart se také dívá na les, světlo a mlhu, také pracuje s atmosférou rána, ale místo ultra realistického zachycení skutečnosti se snaží spíše o snovost, práci s emocí a zážitkem. Taková je jeho Svetlomaľba.

Klepněte pro větší obrázek
Svetlomaľba, foto: promart

Shimmell pokračuje ve svých snímcích reflektujících lidi v kontextu architektury, urbanistických koncepcí a stavebních celků. Výsledkem je nepřehlédnutelný, specificky interpretující rukopis, tak jako na snímku krysař.

Klepněte pro větší obrázek
Krysař, foto: shimmell

A na závěr pohled na mořskou hladinu, lavičku a strom, který nechce být sám. Tuto černobílou, příjemně relaxační kompozici pořídil Gabriel Mego a nese název samotári....

Klepněte pro větší obrázek
samotári, foto: Gabriel Mego
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.