DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Minimální a minimalistická

O překračování naučených schémat a ochotě experimentovat. O podobnosti fotografie a psychologie. O látce, o kolážích a vůbec o světe kolem nás. O tom všem je dnešní fotografie týdne.

Pokud bychom hledali nějakou populární – téměř folkovou – formu umění, tak by to byla fotografie. Fotit není vlastně nic těžkého a výrobci fotoaparátů tomu také nahrávají; stačí sáhnout po kompaktním fotoaparátu nebo nastavit funkci automat a pak mačkat spoušť.

V podobné pozici je mezi vědami psychologie. K tomu, aby se člověk seznámil se základy, není třeba žádné složité matematiky ani formálních struktur jako v případě fyziky či jiných přírodních věd. A stejně jako v případě fotografování, lze velice pěkně a rychle aplikovat jednoduché poučky a sledovat výsledky.

Jenže znalost typů osobností v rovině flegmatika a cholerika nebo informace o tom, že focený objekt by nemusel být namačkaný na okraje snímku z člověka vědce ani umělce neudělá. Není asi možné říci, že přítomnost fotografů amatérů nebo psychologů na úrovni jedné nebo dvou příruček oboru nějak škodí, i když se na ně bude většina komunity dívat trochu skrz prsty. Jde o skvělý inkubátor budoucích talentů.

Jinak než takto jednoduše se začít dá jen obtížně. Neznám žádného fotografa, který by řadu let procházel dobré výstavy, načítal knihy o technice i teorii, věnoval se estetice a pak z prvních snímků uspořádal výstavu. Podobně vzácné by bylo najít psychologa, který by si neprošel fází analyzování sebe i celého svého okolí pomocí jednoduchých schémat, pouček nebo poruch.

Jak fotografování, tak i psychologie se stávají skutečně zajímavými až tehdy, když je člověk schopen odložit naučená schémata a – mající je někde vzadu v hlavě – začít pracovat vlastním způsobem, hledat nové cesty, souvislosti, metody, techniky. Tedy přejít z fáze reprodukce do kreativity či experimentu.

Klepněte pro větší obrázek
Minimální, foto: chloor

Snímek Minimální, jehož autorem je chloor ukazuje zajímavou věc. Látka vytváří relativně pravidelnou, postupně divergující, strukturu, která je – v oblasti zlatého řezu – narušená. Tak jako malá porucha v teorii chaosu nebo v nerovnovážné termodynamice zásadním způsobem mění vlastnosti celého systému, tak také zde je ona zacyklenost tím, co určuje celkový ráz.

Porucha – jak se takovým objektům říká – je zde centrálním prvkem, ne něčím nežádoucím, ale fundamentem, na kterém je stavěna celá výpověď. Je vykročením z litery, dechem svobody, který vytváří prostor pro interakci diváka s obrazem.

Gratuluji autorovi k zajímavému dvojbarevnému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Peter Cakovský přistupuje k fotografii jako kolážista. V prvním kroku promýšlí scénu, komponuje ji, hledá správné pohledy a souvislostí. V druhém fotografuje a ve třetím takto vytvořenou realitu dekomponuje, rozloží na malé části, transformuj je a spojuje v jeden nový – předem promyšlený celek. Vzniká tak zcela nová skutečnost, která je ale složená z výpovědi již existujícího světa. Tentokráte nabízí snímek, kterým by mohla začínat nějaká pohádka, fantasy příběh i třeba děsivý horor, s názvem Home.

Klepněte pro větší obrázek
Home, foto: Cako SK

Mila nabízí na snímku III velice pěknou hru se zrcadlením a symetrií, kterou je možné uspokojivě číst jen v kontextu celé, velice pozoruhodné série.

Klepněte pro větší obrázek
III, foto: mila...

K tématu psychologie a fotografování se vrací snímek Emócie, jejímž autorem je Landov. Nabízí pohled na slečnu, která ve výrazu své tváře rozeznívá složitou strukturu svého vnitřního světa, mezi nudou a údivem, zájmem a lhostejností, smutkem a vnitřním usebráním.

Klepněte pro větší obrázek
Emócie, foto: landov

Na závěr ještě jednoduchá, ale velice dobře komponovaná, fotografie od Paklíka, která spadá do jeho systematického studia supermarketů a obchodních center. Nese název moderní doba. a vyvolává otázky po hodnotách, které jsou pro nás důležité a činnostech, které jim často příliš neodpovídají.

Klepněte pro větší obrázek
moderní doba, foto: shimmell
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Dakujem Ti ;-) landov 15. 7. 2015, 12:15
Landov: gratulace :) Lotrandor 15. 7. 2015, 12:00

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii