DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Minimální a minimalistická

O překračování naučených schémat a ochotě experimentovat. O podobnosti fotografie a psychologie. O látce, o kolážích a vůbec o světe kolem nás. O tom všem je dnešní fotografie týdne.

Pokud bychom hledali nějakou populární – téměř folkovou – formu umění, tak by to byla fotografie. Fotit není vlastně nic těžkého a výrobci fotoaparátů tomu také nahrávají; stačí sáhnout po kompaktním fotoaparátu nebo nastavit funkci automat a pak mačkat spoušť.

V podobné pozici je mezi vědami psychologie. K tomu, aby se člověk seznámil se základy, není třeba žádné složité matematiky ani formálních struktur jako v případě fyziky či jiných přírodních věd. A stejně jako v případě fotografování, lze velice pěkně a rychle aplikovat jednoduché poučky a sledovat výsledky.

Jenže znalost typů osobností v rovině flegmatika a cholerika nebo informace o tom, že focený objekt by nemusel být namačkaný na okraje snímku z člověka vědce ani umělce neudělá. Není asi možné říci, že přítomnost fotografů amatérů nebo psychologů na úrovni jedné nebo dvou příruček oboru nějak škodí, i když se na ně bude většina komunity dívat trochu skrz prsty. Jde o skvělý inkubátor budoucích talentů.

Jinak než takto jednoduše se začít dá jen obtížně. Neznám žádného fotografa, který by řadu let procházel dobré výstavy, načítal knihy o technice i teorii, věnoval se estetice a pak z prvních snímků uspořádal výstavu. Podobně vzácné by bylo najít psychologa, který by si neprošel fází analyzování sebe i celého svého okolí pomocí jednoduchých schémat, pouček nebo poruch.

Jak fotografování, tak i psychologie se stávají skutečně zajímavými až tehdy, když je člověk schopen odložit naučená schémata a – mající je někde vzadu v hlavě – začít pracovat vlastním způsobem, hledat nové cesty, souvislosti, metody, techniky. Tedy přejít z fáze reprodukce do kreativity či experimentu.

01.jpg
Minimální, foto: chloor

Snímek Minimální, jehož autorem je chloor ukazuje zajímavou věc. Látka vytváří relativně pravidelnou, postupně divergující, strukturu, která je – v oblasti zlatého řezu – narušená. Tak jako malá porucha v teorii chaosu nebo v nerovnovážné termodynamice zásadním způsobem mění vlastnosti celého systému, tak také zde je ona zacyklenost tím, co určuje celkový ráz.

Porucha – jak se takovým objektům říká – je zde centrálním prvkem, ne něčím nežádoucím, ale fundamentem, na kterém je stavěna celá výpověď. Je vykročením z litery, dechem svobody, který vytváří prostor pro interakci diváka s obrazem.

Gratuluji autorovi k zajímavému dvojbarevnému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Peter Cakovský přistupuje k fotografii jako kolážista. V prvním kroku promýšlí scénu, komponuje ji, hledá správné pohledy a souvislostí. V druhém fotografuje a ve třetím takto vytvořenou realitu dekomponuje, rozloží na malé části, transformuj je a spojuje v jeden nový – předem promyšlený celek. Vzniká tak zcela nová skutečnost, která je ale složená z výpovědi již existujícího světa. Tentokráte nabízí snímek, kterým by mohla začínat nějaká pohádka, fantasy příběh i třeba děsivý horor, s názvem Home.

02.jpg
Home, foto: Cako SK

Mila nabízí na snímku III velice pěknou hru se zrcadlením a symetrií, kterou je možné uspokojivě číst jen v kontextu celé, velice pozoruhodné série.

03.jpg
III, foto: mila...

K tématu psychologie a fotografování se vrací snímek Emócie, jejímž autorem je Landov. Nabízí pohled na slečnu, která ve výrazu své tváře rozeznívá složitou strukturu svého vnitřního světa, mezi nudou a údivem, zájmem a lhostejností, smutkem a vnitřním usebráním.

04.jpg
Emócie, foto: landov

Na závěr ještě jednoduchá, ale velice dobře komponovaná, fotografie od Paklíka, která spadá do jeho systematického studia supermarketů a obchodních center. Nese název moderní doba. a vyvolává otázky po hodnotách, které jsou pro nás důležité a činnostech, které jim často příliš neodpovídají.

05.jpg
moderní doba, foto: shimmell
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Dakujem Ti ;-) landov 15. 7. 2015, 12:15
Landov: gratulace :) Lotrandor 15. 7. 2015, 12:00

Další podobné články

Fotografie týdne: špión

Fotografie týdne: špión

O poznání ve skrytu a hledání toho důležitého. Proč je důležité se neslyšně schovat za skálu? Ve filosofii se v posledním století rozšířilo téma autenticity lidského bytí, respektive vztahu mezi tím, jak se člověk ukazuje druhým a jakým ve skutečnosti je.

Nikon Photo Contest – soutěžte bez poplatku o zajímavé ceny

Nikon Photo Contest – soutěžte bez poplatku o zajímavé ceny

Fotografie týdne: Girl in the corner

Fotografie týdne: Girl in the corner

Pokud se podíváme do pravidel etikety, snadno nahlédneme, že žena je usazována do místnosti vždy tak, aby měla co nejlepší výhled, nebyla v koutě a nehrozilo jí žádné nebezpečí. Totéž pravidlo samozřejmě platí pro libovolnou společensky důležitou osobu.

Fotografie týdne: Malověrní

Fotografie týdne: Malověrní

Být malověrným znamenalo pro středověkého nebo starověkého člověka zásadní problém. Například z dochovaných záznamů kázání z raného středověku je zřejmé, že většina se na smrt těšila – v nebi je bezpečí, klid, jídlo, nehrozí v něm války ani hladomor.

Fotografie týdne: Dva

Fotografie týdne: Dva

Michal Altrichter, když hovoří o vztahu jednotlivce a dvojice, zdůrazňuje, že jedna a jedna nejsou dva, ale dva a záření. Slovo je více než slovo, překračuje se, vede k zážitku srůstání a překračování vlastní slabosti, omezenosti, fragmentárnosti.

Výsledky EyeEm Awards 2016

Výsledky EyeEm Awards 2016

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

Technika fotografování a fotografie jako taková ušla od dob prvních snímků dlouhou cestu. Samotné fotografické zařízení už nemá s tím původním příliš společného. Jaká byla fotografie dříve a jaká je dnes?

Fotografie týdne: Fták

Fotografie týdne: Fták

Jednou z věcí, která se satelitním městečkům kolem metropolí vyčítá, jsou vysoké ploty, za které není vidět a často si bez nich obyvatelé nedokáží dům představit. Snaží se izolovat se od vnějšího světa, postavit mezi sebou a ním zeď.