DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: na kolejích a přesto mimo ně

Zřejmě bychom jen obtížně hledali romantičtější dopravní prostředek nežli vlak a romantičtější industriální stavbu nežli koleje. Obojí se objevuje na dnešní fotografii týdne

Na přelomu osmnáctého a dvacátého století se objevuje vlak jako zvláštní příznak, jeden z nejpozoruhodnějších průvodních jevů průmyslové revoluce. Původní využití parního stroje v podnicích a průmyslu jako takovém je brzy doplněné transportním charakterem.

Není již nutné vytvářet vše v bezprostřední blízkosti místa spotřeby, je možné suroviny, výrobky i osoby relativně snadno a levně převážet. Devatenácté století je pak poznamenané stavbou železničních sítí, které rychle oddělovaly vyspělé a bohaté od chudých a zaostalých. Toto dělení se primárně týkalo měst či přilehlých oblastí, ale pochopitelně rychle vstoupilo také do běžných životů konkrétních lidí.

Železniční stanice byly místem, kde byl hostinec, sídlila pošta, sklady, banky, prostor pro obchod a setkávání. Dnes je velkorysost těchto staveb až zarážející a se změnou životního stylu nepochopitelná. Železnice ale také výrazně zkrátila vzdálenosti. Člověk mohl snadno cestovat po Evropě, aniž by pouhým přesunem ztratil mnoho týdnů času. Mohl poznávat svět a také informace či tisk se díky železným ořům šířily stále rychleji.

Pohled na železnici v jedenadvacátém století je ale v mnohém jiný, než jak jej viděli lidé v době její největší slávy. Není symbolem spěchu a pokroku, ale pohodlným dopravním prostředkem, který se (tu více, tu méně) líně proplétá krajinou s romantickým drkotáním. Již nemá rozměr nejrychlejšího přenašeče informací, ale místa, kde je možné si během cesty odpočinout. A vlivem pokrytí mobilním internetovým signálem mnohem více než by sama železnice chtěla, je paradoxně místem, kde jsou informace dosažitelné jen velice pomalu.

Klepněte pro větší obrázek 
..., foto: danyjelvlk

Snímek … pracuje s řadou zaběhlých obrazů a stereotypů. Je zde výhybka, která již svou roli plní jen zřídka, zrezivělé vagóny jako obraz dřívější, dnes již nepotřebné a odložené moderny.Koleje, po kterých nikdo nejede, ale přesto jsou nachystány pro případné cestující. Také černobílé provedení s hrubým zrnem, které zvolil danyjelvlk a čtvercový formát k nostalgickému ponoření se do mýtu železnice přímo vybízí. Možná člověk mýtus tohoto druhu potřebuje, aby měl kam uniknout, kde snít.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku s poutavou atmosférou a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

U tématu dopravy ještě chvíli zůstaneme. Snímek služebně zachycuje dvojici vojaček, které projíždějí na kole po nábřeží. Snad se vrací z výletu, snad mají nějaký úkol, kdo ví. Každopádně jejich družný hovor a nespěchající tempo pěkně zachytil navyy.

Klepněte pro větší obrázek 
služebně, foto: navyy

Jokr7 si hraje se sklem a odrazy, hledá nové kontextu krajiny města, experimentuje v hledání nečekaných kompozic a kontextů. Tak by se dal stručně charakterizovat snímek potkal jsem slunce v nekrajině.

Klepněte pro větší obrázek
potkal jsme slunce v nekrajině, foto: jokr7 

Také No21 nabízí svůj pohled na hru s odrazy, světlem, sluncem a stíny. Na rozdíl od předchozího snímku barevně a s příjemným důrazem na geometrii. Fotografie nese název Z paralelních světů...

Klepněte pro větší obrázek 
Z paralelních světů..., foto: No21

Závěrem ještě jeden snímek, který potěší milovníky renesanční malby. Snímek Zátiší 2 je barevností, kompozicí i provedením něčím, co se ve fotografii často nevidí. Autorem je tomkuklik.

Klepněte pro větší obrázek 
Zátiší 2, foto: tomkuklik
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii