DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: na kolejích a přesto mimo ně

Zřejmě bychom jen obtížně hledali romantičtější dopravní prostředek nežli vlak a romantičtější industriální stavbu nežli koleje. Obojí se objevuje na dnešní fotografii týdne

Na přelomu osmnáctého a dvacátého století se objevuje vlak jako zvláštní příznak, jeden z nejpozoruhodnějších průvodních jevů průmyslové revoluce. Původní využití parního stroje v podnicích a průmyslu jako takovém je brzy doplněné transportním charakterem.

Není již nutné vytvářet vše v bezprostřední blízkosti místa spotřeby, je možné suroviny, výrobky i osoby relativně snadno a levně převážet. Devatenácté století je pak poznamenané stavbou železničních sítí, které rychle oddělovaly vyspělé a bohaté od chudých a zaostalých. Toto dělení se primárně týkalo měst či přilehlých oblastí, ale pochopitelně rychle vstoupilo také do běžných životů konkrétních lidí.

Železniční stanice byly místem, kde byl hostinec, sídlila pošta, sklady, banky, prostor pro obchod a setkávání. Dnes je velkorysost těchto staveb až zarážející a se změnou životního stylu nepochopitelná. Železnice ale také výrazně zkrátila vzdálenosti. Člověk mohl snadno cestovat po Evropě, aniž by pouhým přesunem ztratil mnoho týdnů času. Mohl poznávat svět a také informace či tisk se díky železným ořům šířily stále rychleji.

Pohled na železnici v jedenadvacátém století je ale v mnohém jiný, než jak jej viděli lidé v době její největší slávy. Není symbolem spěchu a pokroku, ale pohodlným dopravním prostředkem, který se (tu více, tu méně) líně proplétá krajinou s romantickým drkotáním. Již nemá rozměr nejrychlejšího přenašeče informací, ale místa, kde je možné si během cesty odpočinout. A vlivem pokrytí mobilním internetovým signálem mnohem více než by sama železnice chtěla, je paradoxně místem, kde jsou informace dosažitelné jen velice pomalu.

Klepněte pro větší obrázek 
..., foto: danyjelvlk

Snímek … pracuje s řadou zaběhlých obrazů a stereotypů. Je zde výhybka, která již svou roli plní jen zřídka, zrezivělé vagóny jako obraz dřívější, dnes již nepotřebné a odložené moderny.Koleje, po kterých nikdo nejede, ale přesto jsou nachystány pro případné cestující. Také černobílé provedení s hrubým zrnem, které zvolil danyjelvlk a čtvercový formát k nostalgickému ponoření se do mýtu železnice přímo vybízí. Možná člověk mýtus tohoto druhu potřebuje, aby měl kam uniknout, kde snít.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku s poutavou atmosférou a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

U tématu dopravy ještě chvíli zůstaneme. Snímek služebně zachycuje dvojici vojaček, které projíždějí na kole po nábřeží. Snad se vrací z výletu, snad mají nějaký úkol, kdo ví. Každopádně jejich družný hovor a nespěchající tempo pěkně zachytil navyy.

Klepněte pro větší obrázek 
služebně, foto: navyy

Jokr7 si hraje se sklem a odrazy, hledá nové kontextu krajiny města, experimentuje v hledání nečekaných kompozic a kontextů. Tak by se dal stručně charakterizovat snímek potkal jsem slunce v nekrajině.

Klepněte pro větší obrázek
potkal jsme slunce v nekrajině, foto: jokr7 

Také No21 nabízí svůj pohled na hru s odrazy, světlem, sluncem a stíny. Na rozdíl od předchozího snímku barevně a s příjemným důrazem na geometrii. Fotografie nese název Z paralelních světů...

Klepněte pro větší obrázek 
Z paralelních světů..., foto: No21

Závěrem ještě jeden snímek, který potěší milovníky renesanční malby. Snímek Zátiší 2 je barevností, kompozicí i provedením něčím, co se ve fotografii často nevidí. Autorem je tomkuklik.

Klepněte pro větší obrázek 
Zátiší 2, foto: tomkuklik
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: S holubem na cestách

Fotografie týdne: S holubem na cestách

O překvapivém pohledu na svět a pozvánce do světa fotografie. Základní myšlenkou fenomenologie, tak jak o ní uvažuje Jan Patočka je, že věci ve světě se nám nikdy nezjevují cele a úplně. Vynořují se postupně, jejich pochopení je vždy ovlivněné tím, jak se zrovna cítíme, co vidíme, jací jsme.

Metropolitní muzeum zveřejnilo na 375 000 uměleckých kusů k volnému užití

Metropolitní muzeum zveřejnilo na 375 000 uměleckých kusů k volnému užití

První číslo magazínu Scene od Hipstamaticu je tady

První číslo magazínu Scene od Hipstamaticu je tady

Hipstamatic je jedna z neoblíbenějších mobilních foto aplikací. Její tvůrci vydávali i magazín o mobilní fotografii Snap, který nyní překřtili na Scene. Podívejte se, co nabízí jeho první číslo.

Fotografie týdne: tečka

Fotografie týdne: tečka

O vězeních a hradbách, která si vytváříme v sobě samých a strachu, který rozmotává ostnaté dráty. Karel Kryl ve své písni Karavana mraků mluví o městě, ve kterém je řád a pro každého práce, ale současně to není prostor k žití. Je obehnaný zdí nesvobody a totality.

Podívejte se na pravděpodobně první selfie fotografii na světě

Podívejte se na pravděpodobně první selfie fotografii na světě

Za popularizací focení tzv. selfíček mohou zejména mobilní telefony 21. století. Věděli jste ale, že nejstarší dochovaná selfie fotografie prokazatelně pořízená z ruky se datuje už k roku 1909?

Fotografie týdne: Ante portam inferam

Fotografie týdne: Ante portam inferam

Svět a světlo mají stejný jazykový kořen, a to nejen v češtině, ale také v dalších jazycích. Touto myšlenkou začíná Jan Patočka, ale také Jan Sokol, své pojednání o tom, co je svět a jak ho můžeme poznávat.

Fotografie týdne: komunikace v mlze

Fotografie týdne: komunikace v mlze

Snímek o tom, jak těžké může být porozumění druhému a co to znamená vstoupit do dialogu. Slovo komunikace a komunita mají společný jazykový původ a rozhodně není bez zajímavosti se na něj podívat.

Rentgenová fotografie v praxi

Rentgenová fotografie v praxi