DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Nebezpečné balónové přistání

Někdy je úhel pohledu tím, co nám brání vidět věci takové, jaké jsou. Avšak současně nám ukazuje zcela nové skutečnosti a dokáže pro nás naprosto pokřivit a zkreslit realitu okolního světa.

Lidové úsloví pravící, že kdo jí tvaroh, vidí až za roh, je zřejmě nesmyslné. Světlo se díky své vlnové délce za roh šíří jen minimálně, a právě díky tomu lze vidět věci ostře a jasně.

Fotograf se snaží zachytit fotony, které míří do jeho objektivu takovým způsobem, že konzervuje svět, který je před ním. Svět dvojsmyslů, nejasností, neurčitých tvrzení a dichotomií.

Jedinou možností, jak mu porozumět, je nesledovat jej doslovně, ale neustále jej interpretovat. Každý výraz tváře, věta nebo název ulice mají daleko blíže k symbolům, než k něčemu, co bychom měli vnímat jako čistý fakt. Symbol je něčím, co spojuje – dvě poloviny pečetě, zkušenost člověka s viděným světem.

Snímek Nebezpečné přistání zachycuje v jedné kompozici horkovzdušný balón a katedrálu svatého Víta na Hradčanském náměstí. Zatímco běžným okem není na celé scenérii nic zvláštního, snad mimo estetického pohoršení, že se létající objekt do kontextu Pražského hradu nehodí, zkušený fotograf vidí něco jiného.

Klepněte pro větší obrázek 
Nebezpečné přistání, foto: Dolittle

Tím, že dává k dispozici jen dvojrozměrný obraz bez kontextu, může balón napíchnout na kostelní věž. Činí to tak šikovně, že bez zkušenosti s fyzickým světem bychom jen těžko hledali důvod, proč se pasažéři nezřítí na nádvoří.

Autor, kterým je Dolittle, ukazuje dosti podstatnou vlastnost komunikace mezi divákem a fotografií. Spočívá v hledání kontextu, spojení, faktů, v tom, že fotografie zachycuje svět takový, jaký je a přesto ne pravdivě či úplně. Gratuluji autorovi k dobře načasovanému úlovku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Radost ze hry ukazuje snímek 3, 2, 1, na kterém je pěkně vidět základní charakteristika takové činnosti. Aby se dívka mohla hrou bavit, musí znát její pravidla a dodržovat je. Omezení svobody tak nemusí být vždy negativní, neboť může sloužit jako prostředek pro radostný a spokojený život. Autorem je aloys.

Klepněte pro větší obrázek 
3, 2, 1, foto: aloys

Svatební fotografie je často kýčová, uměle vylepšovaná, syntetická, bez nápadu, přeslazená. Snímek Jen světlo se dívá… se snaží tento stereotyp překročit a nabízí emoce, které nejsou u podobných fotografií zcela běžné – napětí, obavu, těšení se. Fotografii pořídil hary marwell.

Klepněte pro větší obrázek 
Jen světlo se dívá..., foto: hary marwell

Navyy zachycuje muže na člunu, uprostřed rybníka. Člověka obklopeného tichem, krásnou přírodou, usilovně veslujícího. Obyvatel města by možná řekl, že si jede vyčistit hlavu, odpočinout si od starostí, problémů, lidově řečeno vypnout. Naopak místní by v něm snad viděl rybáře, který jen dělá svojí práci. Fotografie rybářská II sice nabízí postoj autora, ale zároveň nebrání možnosti, se sním přít. Co když fotograf jen šel okolo a neví více než my?

Klepněte pro větší obrázek 
rybářská II, foto: navyy

Na závěr ještě jeden snímek kontextuálně orientovaný, jehož autorkou je Azhar a nese název o klukovi z plakátu VIII. Ke komparaci a analýze podobnosti obou mužů snad není možné cokoli dodávat, obraz sám mluví dostatečně jasně a přesvědčivě.

Klepněte pro větší obrázek 
o klukovi z plakátu VIII., foto: Azhar
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

kurzové sázení, velmi spolehlivé info <a … awe 14. 8. 2014, 09:45

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii