DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Postav dům, zasaď strom...

O snaze člověka zajistit si nesmrtelnost a nejistotě, kterou z života nelze vymýtit. O tom, že je zřejmé, že někdy zemřeme a je tak přirozené, že člověk hledá cesty, jak smrt překonat.

Snímek Postav dům, zasaď strom...  pracuje s velkým množstvím vzájemně se prolínajících symbolických rovin. Tou první je problém života, který je konečný. Člověk je nucen žít s vědomím smrti, ať již pojímaným barokně, jako nepřetržité memento mori, které na něj dýchalo z téměř každého obrazu, až po postmoderní vytěsnění smrti z veřejného prostoru.

První variantou, jak si zachovat život věčný je ta, která je spojená s určitou náboženskou představou. Po smrti je člověk postaven před soud, a pokud žil dobře, zamíří do věčné blaženosti, v opačném případě tam, kde bude jen pláč a skřípění zubů. Druhou variantu nabízí Epos o Gilgamešovi – nesmrtelnost je zajištěna přetrváváním povědomí, slavnými skutky a činy. Tato druhá rovina pak přešla do jazykové tvořivosti pokynem postavit dům, zasadit strom a zplodit syna. Jde o tři úkony, které alespoň na jednu generaci učiní člověka přítomným ve světě i po své smrti.

Klepněte pro větší obrázek
Postav dům, zasaď strom, foto: No21

Druhá významná symbolická rovina je spojená se stíny. Tak jak je postavení domu a zasazení stromu nejen privátní, ale především veřejná záležitost, dochází k tomu, že se stává součástí určité vnějškové prezentace. Je součástí té osobnosti, kterou se člověk snaží ukazovat druhým, jakoby tyto činy měly zhmotnit některé povahové, ekonomické nebo sociální kompetence a měly sloužit jako určitá vizitka. Avšak nejde v ní o obraz ostrý, tyto akty jsou pouze stínem skutečnosti, jak by celou věc zřejmě popsal Platón.

Možná poslední symbolický prvek ve snímku je jistá neostrost, roztřepenost. Jakoby autor snímku, kterým je No21, chtěl zdůraznit, že tyto velké skutky nemusí představovat nic definitivního, že jistota v učinění několika materiálních opatření lidský život nezachrání ani neprodlouží. Je třeba mu předně dodat ještě nějaký rozměr, ale současně je nutné se zmíněným rizikem či nejistotou žít, neboť jde o jednu z podstatných charakteristik dnešní doby.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

m.time na fotografii 14 nabízí pohled na psa, který sleduje kameny na počítadle. O čem asi přemýšlí? Zkouší počítat? Chápe smysl celého zařízení, anebo je to jen věc – jako každá jiná – která před ním stojí?

Klepněte pro větší obrázek
14, foto: m.time

Togogo nabízí fotografii plnou léta a vzpomínek. Každá rozesmátá tvář by jistě mohla vyprávět spoustu příběhů a zážitků. A byť si každý z nich nese řadu zranění a problémů, na tomto místě jsou šťastní. Uprostřed společenství prožívají radost ze vzájemné blízkosti a prožívají aktuální okamžik. Snímek nese název Posezení u Vltavy.

Klepněte pro větší obrázek
Posezení u Vltavy, foto: Togogo

Osvieženie je snímek, který na předchozí s tématem léta volně navazuje. Fontány jsou jedním z klíčových prvků, které umožňují ve městech horké dny přežít. A fdoko jednu takovou ze Slovenského Prešova zachytit v černobílém provedení.

Klepněte pro větší obrázek
Osvieženie, foto: fdoko

Na závěr ještě jedna fotografie s námětem letních dní a horského slunce, byť pořízená mobilním telefonem, tak celkově zajímavá a pěkná. Nese název Ostré stíny... a autorem je TondaZ.

Klepněte pro větší obrázek
ostré stín, foto: TondaZ
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii