DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Postav dům, zasaď strom...

O snaze člověka zajistit si nesmrtelnost a nejistotě, kterou z života nelze vymýtit. O tom, že je zřejmé, že někdy zemřeme a je tak přirozené, že člověk hledá cesty, jak smrt překonat.

Snímek Postav dům, zasaď strom...  pracuje s velkým množstvím vzájemně se prolínajících symbolických rovin. Tou první je problém života, který je konečný. Člověk je nucen žít s vědomím smrti, ať již pojímaným barokně, jako nepřetržité memento mori, které na něj dýchalo z téměř každého obrazu, až po postmoderní vytěsnění smrti z veřejného prostoru.

První variantou, jak si zachovat život věčný je ta, která je spojená s určitou náboženskou představou. Po smrti je člověk postaven před soud, a pokud žil dobře, zamíří do věčné blaženosti, v opačném případě tam, kde bude jen pláč a skřípění zubů. Druhou variantu nabízí Epos o Gilgamešovi – nesmrtelnost je zajištěna přetrváváním povědomí, slavnými skutky a činy. Tato druhá rovina pak přešla do jazykové tvořivosti pokynem postavit dům, zasadit strom a zplodit syna. Jde o tři úkony, které alespoň na jednu generaci učiní člověka přítomným ve světě i po své smrti.

01.jpg
Postav dům, zasaď strom, foto: No21

Druhá významná symbolická rovina je spojená se stíny. Tak jak je postavení domu a zasazení stromu nejen privátní, ale především veřejná záležitost, dochází k tomu, že se stává součástí určité vnějškové prezentace. Je součástí té osobnosti, kterou se člověk snaží ukazovat druhým, jakoby tyto činy měly zhmotnit některé povahové, ekonomické nebo sociální kompetence a měly sloužit jako určitá vizitka. Avšak nejde v ní o obraz ostrý, tyto akty jsou pouze stínem skutečnosti, jak by celou věc zřejmě popsal Platón.

Možná poslední symbolický prvek ve snímku je jistá neostrost, roztřepenost. Jakoby autor snímku, kterým je No21, chtěl zdůraznit, že tyto velké skutky nemusí představovat nic definitivního, že jistota v učinění několika materiálních opatření lidský život nezachrání ani neprodlouží. Je třeba mu předně dodat ještě nějaký rozměr, ale současně je nutné se zmíněným rizikem či nejistotou žít, neboť jde o jednu z podstatných charakteristik dnešní doby.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

m.time na fotografii 14 nabízí pohled na psa, který sleduje kameny na počítadle. O čem asi přemýšlí? Zkouší počítat? Chápe smysl celého zařízení, anebo je to jen věc – jako každá jiná – která před ním stojí?

02.jpg
14, foto: m.time

Togogo nabízí fotografii plnou léta a vzpomínek. Každá rozesmátá tvář by jistě mohla vyprávět spoustu příběhů a zážitků. A byť si každý z nich nese řadu zranění a problémů, na tomto místě jsou šťastní. Uprostřed společenství prožívají radost ze vzájemné blízkosti a prožívají aktuální okamžik. Snímek nese název Posezení u Vltavy.

03.jpg
Posezení u Vltavy, foto: Togogo

Osvieženie je snímek, který na předchozí s tématem léta volně navazuje. Fontány jsou jedním z klíčových prvků, které umožňují ve městech horké dny přežít. A fdoko jednu takovou ze Slovenského Prešova zachytit v černobílém provedení.

04.jpg
Osvieženie, foto: fdoko

Na závěr ještě jedna fotografie s námětem letních dní a horského slunce, byť pořízená mobilním telefonem, tak celkově zajímavá a pěkná. Nese název Ostré stíny... a autorem je TondaZ.

05.jpg
ostré stín, foto: TondaZ
Další článek



Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: život jako tanec na neslyšitelnou hudbu

Fotografie týdne: život jako tanec na neslyšitelnou hudbu

Pro dnešního člověka mohou působit středověké matérie, které sledují život vesničanů jen těžko pochopitelně. Smrt u nich byla vnímána jako zásadní vysvobození se ze všeho těžkého a špatného, co je obklopovalo.

Tábor mobilem – město a jeho okolí fotoaparátem mobilního telefonu

Tábor mobilem – město a jeho okolí fotoaparátem mobilního telefonu

Výstava fotografií pořízených mobilním telefonem, které zároveň byly v mobilním telefonu za pomoci četných aplikací editovány – Tábor mobilem – se koná v jihočeském Táboře v galerii Vodárenská věž v období od 6. do 31. července 2016.

Fotografie týdne: Jen dva prstíčky...

Fotografie týdne: Jen dva prstíčky...

Příběh o Smolíčkovi a jezinkách je vlastně modelových příkladem toho, jak člověk může interagovat se špatnou myšlenkou. Na první pohled by se mohlo zdát, že například starokřesťanští autoři zbytečně přeceňují možnost hřešit myšlenkami.

Timelapse od Keitha Loutita znovu ukazuje krásu Singapuru

Timelapse od Keitha Loutita znovu ukazuje krásu Singapuru

Fotografie týdne: Stopped by the light

Fotografie týdne: Stopped by the light

Světlo je pozoruhodný fyzikální i filosofický fenomén. Z hlediska fyziky v sobě snoubí řadu zajímavých vlastností – je vlnou i částicí současně. Jakkoli má vlnovou délku, nelze u něj ale říci, jak je jeden foton dlouhý.

Dvoje oči Afghánské dívky: McCurry pod palbou kritiky

Dvoje oči Afghánské dívky: McCurry pod palbou kritiky

Návštěva výstavy díla známého fotografa může mít zajímavé důsledky. Lze totiž odhalit nečekané – dvojí tvář fotografií – a rozpoutat tak doslova mediální smršť ohledně manipulace s dokumentární fotografií.

Fotografie týdne: Sluníčko, déšť a kroupy...

Fotografie týdne: Sluníčko, déšť a kroupy...

Píseň z poloviny padesátých let obsahující známé verše o tom, že „poručíme větru, dešti, kdy má pršet a kdy vát“, se stala určitým motivem nejen budovatelského úsilí, ale především jistého posměšku.

Fotografie týdne: stres kam se podíváš

Fotografie týdne: stres kam se podíváš

Asi jen obtížně bychom našli nadužívanější slovo (nejen) v českém slovníku než je stres. Ve stresu je každý, je to on, který může za civilizační choroby, deprese a všechno ostatní.