DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: S holubem na cestách

O překvapivém pohledu na svět a pozvánce do světa fotografie. Základní myšlenkou fenomenologie, tak jak o ní uvažuje Jan Patočka je, že věci ve světě se nám nikdy nezjevují cele a úplně. Vynořují se postupně, jejich pochopení je vždy ovlivněné tím, jak se zrovna cítíme, co vidíme, jací jsme.

Jedna a táž skutečnost ve světě se může do mysli lidí a do jejich paměti i vnímání vtisknout více zcela protichůdnými způsoby. Platonovo podobenství o jeskyni je v tomto ohledu pravdivé jen částečně. S fenomenologií souhlasí v tom, že nepoznáváme, jak se věci mají z hlediska jejich substance, která je našemu vnímání nedostupná.

To, co vidíme jsou obrazy v naší mysli. Patočka by se pak mohl s Platonem přít o to, zda substance existují nebo nikoli, zda jsou něčím, co jest, nebo jen projektem lidského ducha, logickou formou, která byla v určité dějinné fázi vývoje lidského myšlení podstatná. Naopak se budou rozcházet v tom, zda všichni pozorovatelé vidí totéž nebo zda každý vidí něco trochu jiného.

Snímek S holubem na cestách je pozoruhodný tím, že nabízí velice zajímavý pohled na svět. Místo stojícího muže a holuba na ulici, což je obraz zcela běžný a nezajímavý, ukazuje zcela jiný příběh – oběma objektům dává smysl a do celkového výtvarného pojetí postupně zasazuje další prvky. Holub to má – slovy jednoho diskutujícího nahnuté – zvláštně zvolená perspektiva bez potřeby vyrovnávání dává vztahu mezi subjektem a objektem ještě těsnější charakter. Jednotlivé kostky na chodníku jako by představovaly stavební kameny mysli toho, kdo vše pozoruje a sleduje.

Klepněte pro větší obrázek
s holubem na cestách, foto: jokr7

Tímto způsobem koncipovaná fotografie také dává ještě jednu významnou otázku. Totiž – s kým holub vlastně cestuje. Je sám? Doprovází člověka, o kterém nic nevíme a jen vidíme jeho stín? Anebo je to jinak a tím, kdo má holuba jako průvodce je sám fotograf a tajemná postava je jen dokreslením příběhu? V tomto kontextu lze jistě ocenit také to, že Jokr7 nesahá k ořezu okolních zdí, které nechává popsané, narativní, dotvářející možná sadu vzpomínek a asociací kterými se divák může na snímek dívat.

Mohlo by se skoro zdát, že symbolická lampa má být tím objektem, který do celého kontextu vnese světlo. Ale tak tomu opět není – o lampě víme jen proto, že vrhá stín, svítilna se tak zjevuje jako negace světla, jako jisté popření sebe samotné.

Divák je tak doslova vyzván k tomu, aby sám sebe do situace sociálního experimentu ulice projektoval, umístil se dovnitř snímku a nechal na sebe působit nejen zachycenou scénu, ale především její interakci s jeho vnitřním světem.

Gratuluji autorovi zajímavého snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Pro milovníky organických tvarů, plotů a abstraktních děl je určený snímek, který se snad inspiroval brněnskými žárovkami, tedy sochou Pocta Edisonovi od brněnského sochaře Tomáše Medka, nese název Pletivovka a jeho autorem je Uhler.

Klepněte pro větší obrázek
Pletivovka, foto: Uhler

Lukáš Pecháček ukazuje, že moderní umění nemusí být vždy aktivním výtvorem člověka, jako záměrný a chtěný projekt, ale že může být spojené se sociálním experimentem, kontextem, přírodními vlivy. A něco zajímavého a uměleckého z něj učiní až autorská percepce, tak jako se to událo na snímku Vrstvení.

Klepněte pro větší obrázek
Vrstvení, foto: Lukáš Pecháček

Originální pohled na zpěvného ptáka v poněkud ponuré a emočně nesmírně zajímavé situaci nabízí Shimmell a jeho pip, který je pozoruhodný prací s barvami, ostrostí i celkovou atmosférou a kompozicí snímku.

Klepněte pro větší obrázek
pip, foto: shimmell

Na závěr pak ještě poetické Zimní intermezzo..., v jehož provedení hrají důležitou roli odrazy, obrazy, změny skupenství i ostrosti. Autorem je No21.

Klepněte pro větší obrázek
Zimní intermezzo, foto: No21 
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii