DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Tajuplná noční linka 22

Dnes to bude o pulsujícím městě po setmění, kde nás čeká nejedno tajemné zákoutí a také o pravidelném řádu, který nás udržuje při životě. To všechno můžeme najít na fotografii týdne s linkou 22

Jestliže se použije slovní spojení o pulsujícím velkoměstě, máme na mysli zřejmě takovou aglomeraci, která je plná lidí, jež se mohou přesouvat z místa na místo, trávit čas spolu, využívat veřejný prostor a přitom nejsou fixování na jedno místo.

Když před sto lety začala vznikat velká města, bylo potřeba, aby se lidé mohli snadno a rychle dopravit z jednoho konce na druhý. Malá městečka měla své výhody – radnice, kostel, pošta i škola byly jen pár korků od domu a člověk většinou nemusel nikam daleko jezdit. Do větších měst se dojíždělo jednou za čas za obchodem, případně v nich lidé spali přes pracovní týden, pokud tam byly továrny. Aby velké město mohlo fungovat, tak potřebuje dopravní infrastrukturu. Nejde jen o silnice pro osobní automobily, ale především o hromadnou dopravu.

Je třeba mít možnost přepravit každého, pokud možno rychle, pohodlně a levně. Z dopravních prostředků se současně stává forma veřejného prostoru. Kolik času průměrný člověk prosedí v metru či tramvaji a kolik na náměstí? Také s touto funkcí se musí veřejná doprava vypořádat, i když se jí to většinou příliš nedaří. Tato doprava musí mít ještě jednu důležitou vlastnost – totiž řád. Obyvatel města musí vědět, jak se z jednoho místa dostane na jiné a jaký čas mu to zabere. Tento řád vlastně drží celou městskou soudržnost pohromadě.

01.jpg 
Linka 22, foto: Lužin

Autor snímku Linka 22, kterým je Lužin, nabízí pohled na tramvaj jedoucí již po setmění. Přesto se člověk může spolehnout na to, že ho dopraví tam, kam potřebuje. Snímek akcentuje jak onu přepravní rychlost, tak také (zaostřením na řidiče a informační panel) bezpečí a zmíněný řád.

Lužin tak na jednom snímku buduje celou sociologii městské dopravy, jednoho z fenoménů, který udržuje město při životě, ale na který se často díváme jen ekonomickou či technickou optikou. Autor snímku nás usvědčuje z toho, že se této fragmentace máme vyvarovat. Uvidíme a pocítíme pak mnohem zajímavější věci, než je prostý kalkul příjmů a nákladů.

Gratuluji Lužinovi k podařené fotografii tramvaje v černobílém provedení a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Dovolená ve Vlnicích je mimořádně zdařilý kolážový projekt. Veškerá „krajina“ i „obloha“ jsou tvořené kousky vlny, připravenými k pletení. Paní s jehlicemi v rukou se pak do procesu zpracování pouští radostně a energicky, možná v protikladu s obvyklou představou starší dámy u televizní obrazovky. To vše belrok barevně zasazuje do sedmdesátých let.

02.jpg
Dovolená ve Vlnicích, foto: belrok

Shimmell nabízí pohled na krásu architektury, která využívá dokonalost geometrie na snímku vyšinutý šnek. Zaujme nejen zobrazeným pohledem, ale kvalitním řemeslným zpracováním.

03.jpg 
vyšinutý šnek, foto: shimmell

Pro všechny milovníky slunce, světla a skla je připravený snímek, který je doslova koncertem barev a přitom zapadá do širšího tvůrčího celku autora, kterým je No21 – Přijela k nám pouť… tentokráte symbolicky, čistě a nápaditě.

04.jpg 
Přijela k nám pouť, foto: No21

A na závěr ještě rozloučení s letními dny v městském provedení. Net2 nabízí pohled na fontánu Letní staccato, která ochlazuje vzduch, vytváří přejemné prostředí a ještě potěší šelestem vodních pramínků.

05.jpg 
Letní staccato, foto: net2
Další článek



Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotograf havaroval s Lamborghini během focení

Fotograf havaroval s Lamborghini během focení

Fotografie týdne: Good bye, my love, good bye…

Fotografie týdne: Good bye, my love, good bye…

Hudba má oproti jiným formám umění mnohem větší emocionální pronikavost. Možná nemůže tak snadno vyprávět příběhy, odhalovat struktury nebo být prostředkem pro předávání filozofických myšlenek.

Tamron vydal první číslo vlastního magazínu a patentoval si objektiv

Tamron vydal první číslo vlastního magazínu a patentoval si objektiv

IPPAWARDS: Nejlepší fotografie z iPhonu za rok 2016

IPPAWARDS: Nejlepší fotografie z iPhonu za rok 2016

Prestižní soutěž fotografů fotících mobilními telefony Apple – iPhone Photography Awards (IPPAWARDS) – zná vítěze 9. ročníku. Z tisíců zaslaných fotografií byly vybráni vítězové ve dvaceti kategoriích.

Podívejte se do temné komory Ansela Adamse

Podívejte se do temné komory Ansela Adamse

Fotografie týdne: Paranoia – o trojím strachu

Fotografie týdne: Paranoia – o trojím strachu

Strach bychom mohli vnímat skoro jako něco negativního – ostatně, kdo se bojí, nesmí do lesa, je strašpytlem a celkově působí jako nepříliš racionální bytost, se kterou se nemá cenu o něčem bavit.

Každý den před objektivem: Jakou proměnou projde člověk za 16 let?

Každý den před objektivem: Jakou proměnou projde člověk za 16 let?

Fotografie týdne: Frankfurt ve zpětném pohledu

Fotografie týdne: Frankfurt ve zpětném pohledu

Zpětné zrcátko je v automobilech velice důležitou komponentou. Každý, kdo si vyzkoušel jízdu bez něj, ví, že je sice možná, ale není bezpečná ani pohodlná.