DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: uprostřed polí na rozcestí

Začátek kalendářního roku je pro většinu lidí okamžikem, kdy se snaží najít cestu k lepšímu životu. Často přitom sahají po tom, co je pro ně snadno připravitelné a do značné míry povrchní.

Lidé chtějí zhubnout nebo přestat kouřit, ale nechtějí přemýšlet nad tím, k čemu jejich život vlastně je, jakým směrem jej chtějí nasměrovat. Bulharské přísloví, že kdo neví, kam jde, dojde někam jinam, je v tomto kontextu pravdivé dvojnásobně.

Předně klesá šance na úspěšné splnění všech předsevzetí. Protože těch pár kilogramů navíc nebo cigaret vlastně není tak špatných a žít se s nim nějak dá. Druhý rozměr je také neméně důležitý. Oněmi předsevzetími člověk často maskuje mnohem složitější problém, neexistenci své vnitřní orientace v životě, ztrátu životního směru.

Martin Heidegger říká, že život je nepřetržitou sérií voleb. Ve chvíli, kdy se pro některou z možností rozhodnu, ztrácím všechny předchozí. Neexistuje rozhodnutí, krok, který by mohl člověk vzít zpět. V neúprosném čase se mění lidé i situace, ve kterých se nacházíme. A právě proto má zřejmě cenu se zastavit více a podívat se po hlubších souvislostech, popřemýšlet po směru a technické detaily řešit až jako projev tohoto hlubšího rozhodnutí, totiž vědomí životního směru.

01.jpg 
.?., foto: bacil2

Snímek . ? . zachycuje starší ženu na rozcestí. Uprostřed polí může spíše tušit směr, než přesně vědět, kam která cesta povede. Obraz postavy s holí, která má problémy s chůzí je v tomto kontextu výmluvný. Musí dávat pozor, aby neuklouzla, a nemá možnost se vrátit zpět. Cesta je na to příliš náročná. Je sama. Nemůže se spolehnout na pomoc druhých ani nějaké instituce, musí volit cestu, která – podle ní – povede k cíli.

Gratuluji autorovi fotografie, kterým je bacil2 k podařenému, kompozičně i atmosférou zajímavému černobílému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Shimmell si pěkně hraje s kontexty, které člověk pohybující se po ulici nevidí. Tyto kulisy přitom vytvářejí divadlo, ve kterém se jím fotografované objekty pohybují, jsou herci, aniž by o tom věděli. Odvíjí tak dvě roviny příběhu, jednu v mysli své a diváka, druhou v myšlení ženy sedící na lavičce. Fotografie nese příznačný název reserve.

02.jpg 
reserve, foto: shimmell

Snopa pak dává nahlédnout do atmosféry své novoroční procházky fotografií, na které je strom, domy, sníh. To vše ponořené v tichu, které jakoby zvalo k meditaci, ztišení, vážnosti, tedy činnostem, které jsou obvykle v přímém rozporu s tím, jak je oslavován začátek nového roku. Snopa svým snímkem O půlnoci zjevně preferuje krásu před veselím.

03.JPG 
O půlnoci, foto: snopa

Lednová Vysočina. je krajinářským počinem, který se snaží kombinovat rozměr dokumentaristický s uměleckým. Autorem je sokis.

04.jpg 
Lednová Vysočina, foto: sokis

Že jsou selfie záležitostí mobilních telefonů a absolutní absence umění? Snímek od Mihau se snaží nabídnout jiný pohled. Provedením profesionální, řemeslně bezchybný snímek ženy, která je dokonale připravená, nalíčená, selfie očekávající; bez momentu překvapení, spontánnosti, okamžitého nápadu.

05.jpg
..., foto: Mihau.
Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Nikoliv. Tomu se říká šlapka. bob222 11. 1. 2015, 08:24
Nikoliv. Tomu se říká šlapka. Daniel Wonder 9. 1. 2015, 21:52
Tomu se říká sexting.. tohle by mohla být ta… Daemonius 8. 1. 2015, 16:18
Říkáte, že žena na slefie fotografii je doko… Cronos 8. 1. 2015, 11:23

Další podobné články

Fotografie týdne Pozápadová – o hvězdách, hmotě a času

Fotografie týdne Pozápadová – o hvězdách, hmotě a času

„Hvězdné nebe nad hlavou a mravní zákon ve mě, to jsou dvě věci, které mne nepřestávají naplňovat údivem.“ Tato slavná Kantova věta jakoby rámovala vztah člověka ke hvězdám.

Fotografie týdne: špión

Fotografie týdne: špión

O poznání ve skrytu a hledání toho důležitého. Proč je důležité se neslyšně schovat za skálu? Ve filosofii se v posledním století rozšířilo téma autenticity lidského bytí, respektive vztahu mezi tím, jak se člověk ukazuje druhým a jakým ve skutečnosti je.

Nikon Photo Contest – soutěžte bez poplatku o zajímavé ceny

Nikon Photo Contest – soutěžte bez poplatku o zajímavé ceny

Fotografie týdne: Girl in the corner

Fotografie týdne: Girl in the corner

Pokud se podíváme do pravidel etikety, snadno nahlédneme, že žena je usazována do místnosti vždy tak, aby měla co nejlepší výhled, nebyla v koutě a nehrozilo jí žádné nebezpečí. Totéž pravidlo samozřejmě platí pro libovolnou společensky důležitou osobu.

Fotografie týdne: Malověrní

Fotografie týdne: Malověrní

Být malověrným znamenalo pro středověkého nebo starověkého člověka zásadní problém. Například z dochovaných záznamů kázání z raného středověku je zřejmé, že většina se na smrt těšila – v nebi je bezpečí, klid, jídlo, nehrozí v něm války ani hladomor.

Fotografie týdne: Dva

Fotografie týdne: Dva

Michal Altrichter, když hovoří o vztahu jednotlivce a dvojice, zdůrazňuje, že jedna a jedna nejsou dva, ale dva a záření. Slovo je více než slovo, překračuje se, vede k zážitku srůstání a překračování vlastní slabosti, omezenosti, fragmentárnosti.

Výsledky EyeEm Awards 2016

Výsledky EyeEm Awards 2016

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

Technika fotografování a fotografie jako taková ušla od dob prvních snímků dlouhou cestu. Samotné fotografické zařízení už nemá s tím původním příliš společného. Jaká byla fotografie dříve a jaká je dnes?