DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Vzpomínky na modelku

Jedním ze specifik práce umělce je, že je typicky svobodný. Lidové rčení, že má někdo hlad jako spisovatel, znamená pochopitelný odkaz na bídu a nedostatek, na straně druhé je odkazem k určité svobodě tvorby.

Být dvorním malířem nebo hudebním skladatelem znamenalo, že měl člověk většinou dostatek materiálního zabezpečení, ale neměl možnost dělat jen to, co se mu líbilo a po čem toužil.

Tato svoboda dává prostor k určitému vyhranění se. Umělec je člověk, který podává výpověď o světě a světu, většinou jazykem kritickým a káravým. Není svázán konvencemi, nemusí oslavovat zadavatele, jen nabízí svůj pohled. Je sice chudý, ale může vůči sobě zůstat autentický a pravdivý.

V tomto ohledu je fotografování nejsvobodnější ze všech forem umění. Profesionálů, kteří by usilovali nejen o dobré řemeslo, ale také o umění jako takové, je málo. Nejsou zde placená divadla či hudební tělesa, ale je zde autentická svoboda tvorby. Pořídit si fotoaparát a pustit se do hledání určitého pohledu na svět, který bude překračovat zrak běžného diváka, může každý. Nemusí se ohlížet na výstavní sítě, granty, projekty, zadání.

01.jpg
Vzpomínky na modelku....(...MuMu...),-jéje ta byla ale černááá, foto: sluník

Fotograf stále může hledět na ulici a poznávat její tvář, usilovat o nezávislé a autentické sondy do života lidí, aniž by za tuto činnost čekal odměnu. Snímek Vzpomínky na modelku....(...MuMu...),-jéje ta byla ale černááá zachycuje pouličního umělce v jeho přirozeném prostředí a světě. Na nic nevázaného, pracujícího jen pro jeden každý kontrakt. Chudého, osamělého, ale svobodného.

Gratuluji autorovi, kterým je Sluník, ke snímku, který je na jedné straně obyčejný, ale současně vnímavý a citlivý pro kontext, životní příběh i konkrétní situaci a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Fotografie, jejímž autorem je Auge, přirozeně navazuje na předchozí snímek. Jde o zátiší, na kterém je zachycen džbán se sušenou květinou a nese název O malování. Pracuje přitom s technickou dokonalostí a velice přesným provedením – od kompozice po barevné provedení.

02.JPG
O malování, foto: auge

Mlhavé ráno na Ostaši... dává – opět technicky dokonale – pohlédnout do lesa, který po jarní vlhkosti nabral sílu a v sytě zeleném kabátu se odhodlává k vrcholu svého růstu, maximu aktivity, k plnosti života. Autorem je Vlastimil Pibil.

03.jpg
Mlhavé ráno na Ostaši..., foto: Vlastimil Pibil

Líbám není jen dichotomickým snímkem s obličejem, ale především synergickou symbiózou interuměleckého prožitku. Jde mu o spojení slova básně a vizuálního vjemu, který se Snopa snaží vnořit do jednoho celku, který je natolik propojený, že každý sám ztrácí svůj smysl a význam samostatné existence.

04.jpg
Líbám, foto: snopa

K výročí justiční vraždy Milady Horáková se může vztahovat snímek bez názvu, který nabízí překvapivou odpověď na oprátku. Nikoli surovou tečku a pocit, že smrtí vše končí, ale pouhou čárku. Proti tezi, že smrt je konec, za kterým nic není, staví myšlenku, že krev mučedníků se stává semenem vyznavačů, že nejde o konec, ale o předěl. Že i oprátka může být vnímána symbolicky, nenaturalisticky, snově. Že může být příležitostí pro vlastní nový začátek, určité znovu čtení příběhu života, pro axiologické zastavení. Že … Autorem snímku je db strenický.

05.jpg
,, foto: db strenický
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Šak takových modelek tu za chvíli bude :… Květoslav 1. 8. 2015, 08:42
Šak takových modelek tu za chvíli bude :-) valsoj 30. 6. 2015, 22:45
"Vzpomínky na modelku" a jako titulní foto n… mk 30. 6. 2015, 08:14
Hlad jak spisovatel? To se někde říká? Vždyc… Karel Kahovec 30. 6. 2015, 07:21
To je ale ošklivá opice... Fuj, fuj 30. 6. 2015, 07:06

Další podobné články

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

Technika fotografování a fotografie jako taková ušla od dob prvních snímků dlouhou cestu. Samotné fotografické zařízení už nemá s tím původním příliš společného. Jaká byla fotografie dříve a jaká je dnes?

Fotografie týdne: Fták

Fotografie týdne: Fták

Jednou z věcí, která se satelitním městečkům kolem metropolí vyčítá, jsou vysoké ploty, za které není vidět a často si bez nich obyvatelé nedokáží dům představit. Snaží se izolovat se od vnějšího světa, postavit mezi sebou a ním zeď.

Fotografie týdne: Lidé v liniích

Fotografie týdne: Lidé v liniích

O tenké lince mezi svobodou a totalitou v linkování světa – Poněkud vulgární heslo „držet hubu a krok“ případně slovy kapely Chinaski „nehasit co tě nepálí“ a „nebojovat sám“ jsou něčím, s čím dnešní člověk akcentující svobodu, rozdílnost, alternativy může jen těžko souhlasit.

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Letní měsíce jsou obdobím, které přímo vybízí k procházkám nejen krajinou, ale také městem a jeho zákoutími. Streetfotografie je přesně tím žánrem, který je pro městské procházky ideální – jak na ni?

5 nejdůležitějších fotoaparátů v historii fotožurnalistiky

5 nejdůležitějších fotoaparátů v historii fotožurnalistiky

Jaké přístroje byly „prodlouženým okem“ slavných fotografů minulého století a pomohly na svět neznámějším fotografickým dílům? Podíváme se na pětici nej fotoaparátů a jejich slavné majitele.

Fotografická soutěž Nikon Kalendář je v polovině

Fotografická soutěž Nikon Kalendář je v polovině

Fotografie týdne: Komplementarita

Fotografie týdne: Komplementarita

Lidé rádi uvažují o světě tak, aby byl pro ně co nejjednodušší a nejpochopitelnější. Jistě se najdou výjimky, které tu či onu jeho část problematizují, ale mít ve svém bytí jistotu a schopnost porozumět světu kolem sebe je zřejmě něčím, co je pro život nezbytné.

Jak by vypadala závislost na sdílení obrázků v 18. století? Poradí IKEA

Jak by vypadala závislost na sdílení obrázků v 18. století? Poradí IKEA