DIGIarena.e15.cz

Fotografujte, i když se to zdá pošetilé

Seznam kapitol
Každé počasí je pro fotografa inspirativní. Využijte i takové, o kterém se říká, že by psa nevyhnal. Právě v takových podmínkách vznikají unikátní fotografie.

Pokud se fotograf vypraví v nevlídném počasí, není to pošetilé v případě, že zná řešení specifických situací. Neobvyklý obsah, atypická nastavení fotoaparátu, improvizace a nepohodlí je pro některé fotografy výzvou i adrenalinovým zážitkem.

Snímků pořízených při špatném počasí je málo, protože mnozí lidé jsou pohodlní a také mají obavu o techniku. Je s podivem, že fotografování bývá stále spojené s počasím a rozhodnutí vzít foťák ovlivní pohled z okna. Slunce, modrou oblohu s romantickými mráčky nemůžete označit automaticky za počasí vhodné pro fotografování. Často je tomu dokonce naopak.

1.jpg 
Déšť a večerní světla jsou podstatné pro příběh na fotografii. Objektiv 135 mm přiblížil pozadí k hlavnímu motivu. Nedostatek světla při zachování atmosféry a rozostřené pozadí si vyžádalo clonu F2 a vysoké ISO 4500. Lidé v popředí byli v pohybu, proto expoziční čas 1/160 s, při kterém jsou ještě kapky dynamicky zobrazeny.

V každé situaci je rozhodující otázkou: co fotografovat a jak to fotografovat. Každý typ počasí vám nabízí nějakou výhodu z pohledu fotografa. Může to být síla příběhu nebo specifické světlo.

Nejdůležitějším parametrem pro fotografa je světlo. Oblačnost je obrovský difuzér, mezi sluncem, zdrojem světla a fotografovaným objektem. V této situaci vzniká měkké difúzní světlo, které redukuje stíny a snižuje kontrast v detailech. Charakter rozptýleného světla je ovlivněn tloušťkou mraků, jejich výškou a texturou. Je-li celá obloha pokryta silnou vrstvou mraků a není možné určit polohu slunce, je světlo téměř 100% rozptýleno. Pak je celá obloha rovnoměrným zdrojem světla, které dosáhne úhlu 180°.

2.jpg 
Balada je báseň s pochmurným dějem a taková je i tato fotografie. Důležitou roli hrálo zcela rozptýlené světlo, jemná mlha a podexpozice snímku.

Je jisté, že při pošmourném počasí bude světla méně a vlhkosti více. Z toho plynou požadavky na techniku i fotografa. Ideální jsou světelné objektivy, fotoaparáty utěsněné proti prachu a vodě s možností nastavení vyšší použitelné citlivosti, stabilní stativy a zavazadla na techniku odolávající dešti. Co se týká pomůcek, může se hodit deštník, pláštěnka na fotoaparát, utěrka na objektiv.

Samozřejmě promočený a prochladlý fotograf se těžko soustředí na fotografování a o jeho trpělivosti nemůže být řeč. Na prvním místě je tedy dobré oblečení, případně termoska s horkým čajem. Máte vše, pohled z okna je pro jiné dostatečně neutěšený a vyrážíte za melancholickými či dramatickými scénami. Živly jsou vašimi pomocníky.

3.jpg
U dynamického snímku zachycující dramatickou scénu byl podstatný čas expozice 1/15 s, zafixovaný fotoaparát a zablokování automatického ostření na středním plánu snímku.

Zataženo s těžkými mraky

Tato povětrnostní situace je charakteristická „olověnou“ oblohou. Měkké, rozptýlené světlo nevytváří téměř žádné stíny a odlesky. Barvy jsou sytější.

Měkké světlo je vhodné k fotografování portrétů, kde jsou stíny v obličeji problémem. Intenzita případných jemných stínů je závislá na síle oblačnosti. Když identifikujete na obloze pod mraky slunce, budou na snímcích více či méně jemné stíny. Některé portréty při velmi husté oblačnosti mohou postrádat „jiskru“, kterou dodáte bleskem s kompenzací záblesku -1EV.

4.jpg
Měkké portrétní světlo v ateliéru zajistí co nevětší softboxy. Ten úplně nevětší je pod souvisle zataženou oblohou.

Ploché světlo dobře prokresluje detaily s komplikovanými tvary i mnoha odstíny barev. Chybějící kontrast způsobuje měkčí přechody s větší plejádou jasů a chybějící ostré stíny neruší čitelnost detailů.

8.jpg
Pro detail kašny nedaleko Zwingeru v Drážďanech bylo příhodné měkké světlo zatažené oblohy, které dobře prokreslilo detaily a mnoho odstínů prakticky jedné barvy. Za jasného počasí by tomu tak nebylo.

Rozptýlené světlo zcela ojedinělým, jemným způsobem interpretuje pastelové, tedy málo saturované barvy. Zbarvení světla do modra eliminujte nastavením vyvážení bílé fotoaparátu nebo v případě RAW dat dodatečně vyladěním při konverzi v počítači.

21.jpg 22.jpg
Fotografie detailu tulipánů s využitím rozptýleného světla zatažené oblohy. Snímek se vyznačuje bohatostí odstínů barev. U květu na který je zaostřeno, vidíme zřetelně jemnou tónovou skladbu. Bohatost tónů a jemnost přechodů nejlépe znázorňuje histogram snímku.

Celá souvisle zatažená obloha je zdrojem světla. Proto pokud se nachází na snímku, je kontrast mezi oblohou a scénou velký. Velmi často takový rozsah jasů snímač fotoaparátu nemůže zaznamenat. Pak nastavte expozici bez ohledu na oblohu, ve prospěch lépe exponovaného popředí. Jednolitě zatažená obloha je nezajímavá a z pohledu expozice problematická.

23.jpg 24.jpg
Podobná fotografie té předchozí zaznamenaná při ostrém světle slunce z jasné oblohy. Ač se nejedná o zcela identický snímek, principiálně jsou na této fotografii potlačena pozitiva té předchozí. Srovnání obou histogramů hovoří zřetelně.

Použití přechodových filtrů k vyřešení expozice v těchto situacích nic zajímavého nevykouzlí. Snažte se, aby byla souvislá oblačnost v kompozicích snímků obsažena minimálně nebo vůbec. Je to podobné jako fotografie z ateliéru, na které je i zdroj světla, třeba softbox. Proměnlivá nebo bouřková oblaka už jsou jiným tématem.

31.jpg 32.jpg
33.jpg 34.jpg
„Plechová“ obloha nad pražskými panoramaty mnohé fotografy naštve, protože na snímcích není lichotivá a nevytváří vhodné světlo. Jsou však jiné náměty, kterým takové světlo výrazně prospívá. Jdeme jako turisté z Pražského hradu přes Malou Stranu na Staroměstské náměstí a ještě k Tančícímu domu.

Zamračené dny jsou časem pro fotografování lidí, květin, detailů architektury, námětů s mnoha detaily a záběrů z blízka. Malé kontrasty usnadňují práci s tonálním rozsahem.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Ten Týn ... dal bych za to, že se to nedalo … starej_vul 23. 12. 2012, 09:19
Je to foceno Nikonem D700 objektiv monofokál… Karel Horký 25. 11. 2012, 14:22
:) Čím je prosím focená první fotka? 5d mkII… Pavel 24. 11. 2012, 18:13
Na ty prvni fotce... Martin 23. 11. 2012, 23:48
S tou na ty fotce bych sel fotit az na kraj … Martin 23. 11. 2012, 23:48

Další podobné články

Jak vytvořit dramatický portrét s jedním světlem?

Jak vytvořit dramatický portrét s jedním světlem?

Jak ručně vyvážit blesk s okolním trvalým světlem

Jak ručně vyvážit blesk s okolním trvalým světlem

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Chcete svým fotoaparátem natáčet video, a nevíte, jak na to? Přinášíme vám několik základních tipů, jak dosáhnout dobrých výsledků – rychle a jednoduše.

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

Fotografie, podobně jako jiné služby, je závislá na komunikaci se zákazníkem. A ta může být leckdy zapeklitá, zvláště má-li váš klient mylné, zkreslené, popř. žádné představy o tom, jak toto řemeslo funguje.

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Staňte se mistrem streetfotografie

Staňte se mistrem streetfotografie

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Zkuste malování světlem – není to těžké

Zkuste malování světlem – není to těžké

Malování světlem neboli lightpainting je v poslední době stále populárnější technikou při fotografování – ovšem jak ji správně ovládnout? Přístupy a postupy jsou různé a praxi rozhodně nenahradíte.