DIGIarena.e15.cz

Gustave Le Gray – ke slávě a (ne)úspěchu

Společenský úspěch nemusí jít vždy ruku v ruce s úspěchem komerčním. Francouzský fotograf Gustave Le Gray je právě takovým příkladem.

Jako řada jiných významných postav z počátků fotografie byl i Jean-Baptiste Gustave Le Gray (30. srpen 1820 – 30. červenec 1884) původním povoláním malíř. Po svých prvních malířských výstavách (1848, 1853) však definitivně přešel k fotografii.

Tu již několik let provozoval (v podobě daguerreotypie – od r. 1847). Ačkoliv fotografoval elitu společnosti, sám se potýkal s finančními problémy. Paradoxem je, že dnes jeho díla lámou rekordy ve sběratelských aukcích.

LeGray.jpg
Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Kromě řady portrétů fotografoval i krajinu a v rámci velké státní zakázky také francouzskou architekturu. Navzdory společenskému úspěchu (byl oficiálním fotografem Napoleona III.) jeho ateliér finančně neprosperoval a umělec byl nucen před věřiteli opustit zemi, kde zanechal ženu a děti. Poté cestoval a rozhodně si nemohl stěžovat na nezajímavý život – fotografoval mimo jiné Giuseppe Garibaldiho a budoucího krále Edwarda VII. Nakonec se usadil v Alexandrii, kde dožil v relativní chudobě jako učitel kreslení.

briga.jpg
Briga v měsíčním svitu, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Pro své inovativní přístupy ve fotografické technice a pedagogickou činnost je považován za nejvýznamnějšího francouzského fotografa 19. století. Mezi jeho fotografiemi najdeme i unikáty jako je industriální krajina v padesátých letech 19. století, fotografie přímořské krajiny vzniklé kombinací dvou negativů (kompenzoval tím nedostatky soudobých materiálů) nebo dokumenty z vojenského cvičení.

Je paradoxní, že díla umělce, který musel prchnout ze své vlasti před dluhy, se dnes v aukcích prodávají za značné sumy. Fotografie Velká vlna v roce 1999, kdy byla vydražena za 507.500 liber, obsadila první příčku žebříčku nejdražších fotografií.

velka vlna.jpg
Velká vlna, Sète, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Další článek



celkem 1 komentář

Poslední komentáře

Prej to tak bývá, většinou to ale tvrdí ti, … zamekf 18. 5. 2012, 13:14

Další podobné články

Fotografie týdne: dialog v podobě dvou monologů – mono

Fotografie týdne: dialog v podobě dvou monologů – mono

Dialog je pozoruhodný proces výměny slov a vět, která vyvolávají odezvu, zájem druhého o to, co je pronášeno. Je to pravý opak monologu. Co když se ale v dialogu setkají dva solitéry

17.  12.  2014  |  Černý Michal

Mobilní fotografie pohledem profesionála – Alžběta Jungrová

Mobilní fotografie pohledem profesionála – Alžběta Jungrová

I profesionální fotografové nosí po svých kapsách mobilní telefony. Využívají jejich potenciálu? V jakých situacích po nich sáhnou? Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich mobil není úplně cizím.

15.  12.  2014  |  Kos Adam  |  4

Fotografie týdne: Můj. Můj. Můj. Můj. Můj.

Fotografie týdne: Můj. Můj. Můj. Můj. Můj.

Lidé mají často potřebu do života přírody i jednotlivých živočichů projektovat své sny a charakteristiky, identifikovat se s nimi. Ptáci jako jediní pak mají výsadní postavení v podobě možnosti létat.

10.  12.  2014  |  Černý Michal

Fotografie týdne: Čtvrt na dvanáct pohledem odjinud

Fotografie týdne: Čtvrt na dvanáct pohledem odjinud

Fotograf je člověk, který obyčejný svět pozoruje neobyčejným způsobem. Musí hledat pohledy, které běžný člověk nevidí, vést k promýšlení situací a otázek, které často ignoruje. A zvládnout řemeslo.

3.  12.  2014  |  Černý Michal  |  1

První fotografií bylo Turínské plátno

První fotografií bylo Turínské plátno

„Snad ještě nikdy v životě jsem si nepřipadal jako taková hvězda.“ Tak komentoval Joel Peter Witkin své dojmy z výstavy, kterou mu v projektu Dekadence Now! uspořádal Dům umění města Brna v roce 2010

28.  11.  2014  |  Šeborová Silvie  |  8

Mobilní fotografie pohledem profesionála – Tomáš Tesař

Mobilní fotografie pohledem profesionála – Tomáš Tesař

I profesionální fotografové nosí po svých kapsách mobilní telefony. Využívají jejich potenciálu? V jakých situacích po nich sáhnou? Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich mobil není úplně cizím.

27.  11.  2014  |  Kos Adam  |  7

Fotografie týdne: Tajemství za záclonou

Fotografie týdne: Tajemství za záclonou

Svět techniky se paradoxně stává pro většinu lidí světem tajemným až mystickým. Jsme obklopeni technikou, které často nerozumíme, ale pohled za záclonu je vzrušující a přitažlivý.

25.  11.  2014  |  Černý Michal  |  1

The Neighbours aneb pomoz svému bezdomovci

The Neighbours aneb pomoz svému bezdomovci

Na světě dnes a denně vznikají stovky fotografických projektů. Zhusta za nimi stojí snaha umělecky se realizovat nebo na sebe upoutat pozornost neotřelým nápadem, najdou se však výjimky...

24.  11.  2014  |  Vyplelová Helena  |  1