DIGIarena.e15.cz

Gustave Le Gray – ke slávě a (ne)úspěchu

Společenský úspěch nemusí jít vždy ruku v ruce s úspěchem komerčním. Francouzský fotograf Gustave Le Gray je právě takovým příkladem.

Jako řada jiných významných postav z počátků fotografie byl i Jean-Baptiste Gustave Le Gray (30. srpen 1820 – 30. červenec 1884) původním povoláním malíř. Po svých prvních malířských výstavách (1848, 1853) však definitivně přešel k fotografii.

Tu již několik let provozoval (v podobě daguerreotypie – od r. 1847). Ačkoliv fotografoval elitu společnosti, sám se potýkal s finančními problémy. Paradoxem je, že dnes jeho díla lámou rekordy ve sběratelských aukcích.

LeGray.jpg
Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Kromě řady portrétů fotografoval i krajinu a v rámci velké státní zakázky také francouzskou architekturu. Navzdory společenskému úspěchu (byl oficiálním fotografem Napoleona III.) jeho ateliér finančně neprosperoval a umělec byl nucen před věřiteli opustit zemi, kde zanechal ženu a děti. Poté cestoval a rozhodně si nemohl stěžovat na nezajímavý život – fotografoval mimo jiné Giuseppe Garibaldiho a budoucího krále Edwarda VII. Nakonec se usadil v Alexandrii, kde dožil v relativní chudobě jako učitel kreslení.

briga.jpg
Briga v měsíčním svitu, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Pro své inovativní přístupy ve fotografické technice a pedagogickou činnost je považován za nejvýznamnějšího francouzského fotografa 19. století. Mezi jeho fotografiemi najdeme i unikáty jako je industriální krajina v padesátých letech 19. století, fotografie přímořské krajiny vzniklé kombinací dvou negativů (kompenzoval tím nedostatky soudobých materiálů) nebo dokumenty z vojenského cvičení.

Je paradoxní, že díla umělce, který musel prchnout ze své vlasti před dluhy, se dnes v aukcích prodávají za značné sumy. Fotografie Velká vlna v roce 1999, kdy byla vydražena za 507.500 liber, obsadila první příčku žebříčku nejdražších fotografií.

velka vlna.jpg
Velká vlna, Sète, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Prej to tak bývá, většinou to ale tvrdí ti, … zamekf 18. 5. 2012, 13:14

Další podobné články

Fotografie týdne Pozápadová – o hvězdách, hmotě a času

Fotografie týdne Pozápadová – o hvězdách, hmotě a času

„Hvězdné nebe nad hlavou a mravní zákon ve mě, to jsou dvě věci, které mne nepřestávají naplňovat údivem.“ Tato slavná Kantova věta jakoby rámovala vztah člověka ke hvězdám.

Fotografie týdne: špión

Fotografie týdne: špión

O poznání ve skrytu a hledání toho důležitého. Proč je důležité se neslyšně schovat za skálu? Ve filosofii se v posledním století rozšířilo téma autenticity lidského bytí, respektive vztahu mezi tím, jak se člověk ukazuje druhým a jakým ve skutečnosti je.

Nikon Photo Contest – soutěžte bez poplatku o zajímavé ceny

Nikon Photo Contest – soutěžte bez poplatku o zajímavé ceny

Fotografie týdne: Girl in the corner

Fotografie týdne: Girl in the corner

Pokud se podíváme do pravidel etikety, snadno nahlédneme, že žena je usazována do místnosti vždy tak, aby měla co nejlepší výhled, nebyla v koutě a nehrozilo jí žádné nebezpečí. Totéž pravidlo samozřejmě platí pro libovolnou společensky důležitou osobu.

Fotografie týdne: Malověrní

Fotografie týdne: Malověrní

Být malověrným znamenalo pro středověkého nebo starověkého člověka zásadní problém. Například z dochovaných záznamů kázání z raného středověku je zřejmé, že většina se na smrt těšila – v nebi je bezpečí, klid, jídlo, nehrozí v něm války ani hladomor.

Fotografie týdne: Dva

Fotografie týdne: Dva

Michal Altrichter, když hovoří o vztahu jednotlivce a dvojice, zdůrazňuje, že jedna a jedna nejsou dva, ale dva a záření. Slovo je více než slovo, překračuje se, vede k zážitku srůstání a překračování vlastní slabosti, omezenosti, fragmentárnosti.

Výsledky EyeEm Awards 2016

Výsledky EyeEm Awards 2016

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

Technika fotografování a fotografie jako taková ušla od dob prvních snímků dlouhou cestu. Samotné fotografické zařízení už nemá s tím původním příliš společného. Jaká byla fotografie dříve a jaká je dnes?