DIGIarena.e15.cz

Jak na fotografování při svíčkách a nedostatku světla

Seznam kapitol
Lidé zapalují svíčky při emocionálně silných okamžicích a tak vytvářejí neopakovatelnou atmosféru. Dobré světlo a emoce jsou pro fotografa nejsilnějšími argumenty k akci.

Abyste vše zaznamenali na svých fotografiích, musíte zvolit správnou expozici a správný okamžik záběru. Dělal jsem reportáž na Národní třídě k 25. výročí událostí 17. listopadu 1989.

Mnoho lidí si vyfotografovalo památník 17. listopadu, místo plné emocí a zvláštní atmosféry. Po fotografické stránce to není jednoduchá scéna. Tmavý prostor osvícený svíčkami a pohybující se lidé si vyžaduje specifické nastavení expozičních parametrů a čitelný obraz scény ve fotoaparátu.

11.jpg
Poslanec Evropského parlamentu Jan Zahradil. F3,51/125 s, ISO 640korekce blesku FEC -2EV.

Zapálená svíčka je slabým zdrojem teplého světla. V této souvislosti si při fotografování opakujte, že intenzita světla ubývá s druhou mocninou vzdálenosti. To znamená, že nevelké množství fotonů (pokud je svíčka hlavním zdrojem světla) je i relativně blízko tohoto zdroje už nedostatečné.

Snímač fotoaparátu produkuje stálý elektrický náboj, který se projeví na fotografii šumem. Nedostatečné množství fotonů nezvýší elektrický náboj tak, aby byl odstup od šumu dost velký pro kvalitní identifikaci požadované světelné informace ve fotoaparátu. Zvýšení citlivosti nic neřeší, protože se znásobí informace z fotografované scény i šum.

18.jpg 19.jpg
Plamínky dostatečně osvítily tvář dítěte, která jim byla nejblíž a také obličeje dvou žen. Vše ostatní bylo příliš daleko a je podexponované. Na zdi vlevo nahoře je vidět značný šum. Z histogramu je patrné rozložení jasů. Na diagonále jsem označil shora: jas plamene svíčky, tváře dítěte, tváře ženy, tváře muže zcela vlevo, tváře stojícího muže, vzdálenějších tmavých oděvů. F3,51/125 s, ISO 800.

Expozice

Podmínky pro expozici na stálé světlo v tmavém prostotu jsou dané. Co je blízko zapálených svíček, bude dostatečně osvícené, co dále, nikoliv. V záběru budou pohybující se lidé. Co z toho plyne pro nastavení známého expozičního trojúhelníku clona, expoziční čas, hodnota ISO?

Clona

Poučka zní: nejprve nastavíte clonu podle požadované hloubky ostrosti. Je tomu tak s tím, že hloubkou ostrosti má smysl se zabývat pouze u fotoaparátů s větším snímačem. Vyšší clony jsou však při nedostatku stálého světla omezujícím faktorem. U většiny kompaktů a všech mobilů je bohužel hloubka ostrosti od popředí do pozadí.

6.jpg
Ostřil jsem při cloně F3,2 (1/125 s, ISO 640 FEC -2 1/3) a ohnisku objektivu 90 cm (FF) na obličej herce Jana Potměšila (vpravo dole). Do hloubky snímku ubývá ostrosti. Kdybych chtěl vše ostré, musel bych clonit tak na F8 a jasové poměry by byly zcela odlišné. Záměrně jsem nezobrazil invalidní vozík, aby se nestal „atrakci“ fotografie.

Při nedostatku světla se hodí malé clonové číslo, aby ho co nejvíce prošlo ke snímači fotoaparátu. K tomu jsou ideální velmi světelné objektivy (F1,4 až F2,8). Ty bývají také velmi drahé. Vyšší clonová čísla, při limitech expozičního času a ISO, zachytí jenom plameny svíček a několik centimetrů okolo. Používal jsem objektiv se světelností F2,8 v celém rozsahu zoomu a clony od F2,8 do F3,5 (výjimečně F4 a F5).

Expoziční čas

Výše uvedená úvaha o hodnotách clony platí při našich podmínkách, kdy jsou na scéně lidé v pohybu a fotografujete z ruky. Podle intenzity pohybu, vzdálenosti od aparátu, ohniska objektivu a pevné ruky je použitelný čas 1/60 s a vyšší, aniž by došlo k pohybovému rozmazání.

Potřebujete dostat na snímač stále co nejvíce fotonů a čím déle bude otevřený objektiv, tím jich tam „vlétne“ víc. Při statických scénách a delších časech je přínosem stabilizátor obrazu, který zamezuje rozmazání snímků vlivem chvění fotoaparátu, respektive rukou. Používal jsem expozičních časů 1/60, 1/80, 1/100, 1/125, 1/160 s

20.jpg
Mým úmyslem byla větší hloubka ostrosti, aby byly čitelné stuhy v popředí s květinami, svíčky ve středním plánu i lidé v pozadí. Proto jsem zvolil clonu f/5 a zaostřil na rovinu ve středu fotografie v úrovni svíček. Aby se prosadilo stálé světlo, musel jsem zvolit 1/60 s při ISO 640. Poměrně dlouhý čas expozice jsem v ruce udržel, což je vidět na popředí, ale lidé v pohybu jsou rozmazaní. Nejvíc je to patrné na chlapci vpravo. Bez blesku by bylo tmavé zejména popředí, které je mimo dosah světla svíček. Blesk odrazem FEC -2 1/3 EV. Širokoúhlým objektivem jsem dostal vše do záběru a zvětšil hloubku ostrosti.

Citlivost

Vysoké hodnoty ISO jsou pro výrobce fotoaparátů zadarmo a používají je s oblibou jako marketingový nástroj. Otázkou je jejich praktická použitelnost. Příliš vysoké ISO způsobí buď intenzivní šum, nebo při vysokém stupni potlačení šumu vyžehlení snímku a ztráty detailů. Pro mě je přijatelnější šum.

Platí, že čím větší snímač má fotoaparát, tím vyšší ISO je použitelné. U kompaktů asi do ISO 400, APS-C do 3200 a FF do 12800. Dost záleží, k čemu budou použité. Jiné jsou požadavky na selfie pro kámoše a jiné na snímek pro prestižní magazín. Používal jsem hodnoty ISO od 400 do 1600.

Další kapitola
Seznam kapitol

celkem 6 komentářů

Poslední komentáře

Tak jestli už si je někdo jistý a ovládá tec… Lucie 1. 7. 2015, 17:21
Hodně poučné. Konečně článek o fotografování… Jirka 27. 12. 2014, 15:37
Je to dost těžké interpretovat. U vašeho tvr… Karel Horký 17. 12. 2014, 17:14
V článku je pasáž o WB korekci a je tam přes… Milans 17. 12. 2014, 11:27
Souhlasím. Tento článek je o expozici nikoli… Karel Horký 16. 12. 2014, 11:59

Další podobné články

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Staňte se mistrem streetfotografie

Staňte se mistrem streetfotografie

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Zkuste malování světlem – není to těžké

Zkuste malování světlem – není to těžké

Malování světlem neboli lightpainting je v poslední době stále populárnější technikou při fotografování – ovšem jak ji správně ovládnout? Přístupy a postupy jsou různé a praxi rozhodně nenahradíte.

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Za prvé proto, aby mohli zabavit děti a provozovat bezpečný sex. Zadruhé proto, aby si mohli nafouknout difuzér anebo vyrobit jednoduchý stativ pro dlouhou expozici. Nevěříte?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Podívejte se na vylidněnou Paříž

Podívejte se na vylidněnou Paříž

Klávesnice plná maker – ideální nástroj pro grafiky a videoeditory

Klávesnice plná maker – ideální nástroj pro grafiky a videoeditory