DIGIarena.e15.cz

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Seznam kapitol
Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

V prvním díle miniseriálu Jak vybrat objektiv jsme se věnovali výběru správného objektivu podle technických parametrů. Následující text na něj logicky navazuje a věnuje se optické kvalitě objektivů.

Poté, co si zvolíte objektiv podle technických parametrů, pravděpodobně se setkáte s tím, že vašim požadavkům bude vyhovovat více objektivů konkurenčních značek. Zcela jistě si budete chtít vybrat ten opticky nejlepší.

Technika | Fotoškola | Objektivy

Jak vybrat objektiv: Technické parametry a jejich význam

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Kvalitu objektivu nejlépe prověří praxe čili osobní vyzkoušení. Málokdo má ale možnost sklo před koupí důkladně otestovat. Při výběru se proto musíme spoléhat na informace z druhé ruky, a věřte, že v dnešní internetové době jich lze nalézt opravdu dost. Nejspolehlivějším zdrojem jsou specializované weby zabývající se exaktním testováním fotoaparátů a/nebo objektivů. Najdeme na nich jak demosnímky v plném rozlišení, které jsou primárním materiálem při „domácím“ hodnocení kvality objektivu, tak výsledky laboratorních testů zanesené do grafů.

DxOMark – asi nejznámější web zaměřený na testování fotoaparátů, smartphonů a objektivů. V nedávné době prodělal plastiku uživatelského rozhraní, dle mého soudu nikoli dobrým směrem. Přesto se jedná o jeden z nejkomplexnějších nástrojů pro porovnání kvality nejen objektivů.

Photozone – jednoduché uživatelské rozhraní, testované objektivy lze vyhledávat podle typu bajenotu, v grafech jsou zaneseny informace o míře optických vad, nechybí MTF graf, demosnímky (v plném rozlišení) a na závěr jednoduché hodnocení v bodech (optická kvalita, mechanické zpracování, poměr cena/výkon).

LensTip – jeden z mých nejoblíbenějších „testovacích“ webu nabízí velmi příjemné a uživatelsky vstřícné rozhraní, velmi podrobné testy, včetně poznatků z terénu – chování objektivu v protisvětle, široká nabídka demosnímků.

SLRGear – poněkud méně přehledné, ale i zde najdeme všechny potřebné informace týkající se optické kvaility objektivů – grafy s měřením optických vad, testovací obrazec, vše doprovozeno slovním hodnocením.

LensBuyersGuide – rozcestník s českou lokalizací nabízí odkazy na recenze a testy jednotlivých objektivů.

Další specializované weby: DPreview,  CameraLabs

 

Při zkoumání optické kvality objektivu se nejprve musíte naučit v obraze „číst", předevšim odhalit optické nedostatky. Jediné co k tomu potřebujete jsou vaše oči a snímek pořízený daným objektivem v plném rozlišení, jehož kvalitu je nejlépe posuzovat při 100% přiblížení. A co máte v obraze hledat? Vady, které způsobuje nedokonalá (bezchybný objektiv neexistuje) konstrukce objektivu. 

Cílem článku není vysvětlovat, jak která vada vzniká a proč, pro výběr objektivu je důležité vědět, jak se vada projevuje a je-li ji možné odstranit při úpravách ve fotoeditoru. 

Sférické zkreslení

Ano, to jsou ty soudky a podušky, které se objevují zejména u zoomů s velkým ohniskovým rozsahem, ale i u objektivů s pevným ohniskem. Na širokém ohnisku dochází k vydutí obrazu (soudkovitosti), na dlouhém naopak k jeho vdutí (poduškovitosti). Ale pozor, u některých objektivů je zkreslení záměrné, a to u tzv. rybích ok, kde je vydutí obrazu žádoucím efektem.

Sférické zkreslení bývá eliminováno softwarově už ve fotoaparátu (v JPEGu), ale poměrně jednoduchá je i jeho náprava ve fotoeditoru, kam si můžete stáhnout profil objektivu, podle něhož bude úprava provedena automaticky. Ale! Je nutné počítat s tím, že při narovnávání obrazu dojde k jeho ořezu, čili že na snímku nebude přesně to, co jste viděli v hledáčku nebo na LCD.

1024px-Barrel_distortion.svg.png768px-Pincushion_distortion.svg.png
Soudkovitost vs. poduškovitost

Odlesky

Odlesky jakož i celková ztráta kontrastu jsou obvyklým neduhem při fotografování v protisvětle. Výrobce objektivů je řeší povrchovou antireflexní úpravou předního optického členu. Nejlepších výsledků ovšem dosáhnete při fotografování se sluneční clonou.

antireflex.jpgodlesky.jpg
Čočka s antireflexní úpravou, ukázka odlesků objektivu

Vinětace

Vinětace se nejčastěji objevuje u širokoúhlých objektivů. V důsledku poklesu množství světla, které objektiv propustí na okraje snímače dochází k tmavnutí obrazu v rozích snímků. Do jaké míry objektiv vinětuje, poznáte z testovacích snímků, mnohé však může napovědět i tzv. MTF křivka, o níž si povíme v další kapitole.

vinětace.jpgvinětace1.jpg

Barevná vada

Barevná vada neboli chromatická aberace (CA) se projevuje barevnými konturami na kontrastních přechodech ve snímku. Nejsilnější bývá při maximálním odclonění objektivu (nastavení nejnižšího clonového čísla) a také v rozích snímku. Touto vadou nejvíce trpí teleobjektivy.

Chromatická aberace je v konstrukci objektivu potlačována použitím speciálních čoček nebo skupinou čoček. U levnějších skel je vada odstraňována ve dvou vlnových délkách; označuji se jako achromatické. U dražších poloprofesionálních a profesionálních objektivů bývá CA korigována ve třech vlnových délkách; takové objektivy se nazývají apochromatické (APO).

Odstraňování barevné vady v počítači je poměrně složitý úkon. Snad každý fotoeditor sice disponuje funkcí automatické korekce, velmi často však dochází k potlačení barev (typicky fialové) i tam, kde je to nežádoucí. Nejlepším pomocníkem je v tomto směru Photoshop a práce ve vrstvách s použitím maskování. Těmto peripetiím lze předejít pouze při focení mírným zacloněním objektivu čili nastavením vyššího clonového čísla.

CA.jpg
Ukázka CA v rozích snímku

Difrakce

Difrakce se objevuje při vyšším zaclonění objektivu. Po nastavení vyššího clonového čísla se světlo se na hranách clonového otvoru rozptyluje a jakoby září, v důsledku čehož dochází k rozostření obrazu. Mezní hodnota zaclonění, kdy se difrakce začne objevovat, se liší objektiv od objektivu, u těch nejhorších kousků počítejte s hodnotou kolem F8. S difrakcí se ve větší či menší míře setkáme u všech objektivů. Pro posouzení míry vady jsou opět ideální testovací, ukázkové snímky v plném rozlišení.

Snímek obrazovky 2015-07-06 v 21.58.25.png
Vliv difrakce na ostrost obrazu při vyšším zaclonění: vlevo F5,6, vpravo F22

Tajemný bokeh

Zvláštní, víceméně subjektivní kategorií, je tzv. bokeh čili vzhled rozostřených oblastí snímků nacházejících se mimo hloubku ostrosti (zaostřené části obrazu). Hlavní roli v charakteru a podání rozostřeného pozadí hraje tvar a konstrukce clony, která se skládá z určitého počtu lamel různého tvaru – údaj o počtu lamel je uveden v technickém popisu objektivu.

Obecně platí, že čím jsou lamely více od sebe, čehož dosáhneme nastavením nižšího clonového čísla, otevřením clony, tím více se otvor podobá kruhu a tím plynulejší a kompaktnější je bokeh. A také to, že větší počet lamel dokáže vykreslit tvar co nejvíce podobný kruhu.

Kvalitu bokehu nelze exaktně změřit, jedná se o estetický parametr, jehož hodnocení závisí na vkusu jednotlivce.

 

Další kapitola
Seznam kapitol

celkem 13 komentářů

Poslední komentáře

Chci jen poděkovat autorovi - konečně mi vys… Beda 16. 8. 2015, 12:55
Objektivů mám víc. Ale také tuším, že je roz… Max 13. 7. 2015, 10:57
Dle vašeho příspěvku předpokládám, že máte o… KV 10. 7. 2015, 13:14
to je uchylka sucasnej doby, podobne ako vyl… IO 10. 7. 2015, 11:32
Výběr objektivů je velmi jednoduchý, stačí s… jmatus 9. 7. 2015, 22:29

Další podobné články

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Chcete svým fotoaparátem natáčet video, a nevíte, jak na to? Přinášíme vám několik základních tipů, jak dosáhnout dobrých výsledků – rychle a jednoduše.

První objektiv Samyang s autofokusem bude dostupný už v srpnu

První objektiv Samyang s autofokusem bude dostupný už v srpnu

Leica představila stříbrnou verzi objektivu APO-SUMMICRON-M 50mm F2 ASPH

Leica představila stříbrnou verzi objektivu APO-SUMMICRON-M 50mm F2 ASPH

Řada objektivů Rokinon Xeen se rozšiřuje

Řada objektivů Rokinon Xeen se rozšiřuje

Canon si patentoval objektiv 40–800 mm

Canon si patentoval objektiv 40–800 mm

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

Fotografie, podobně jako jiné služby, je závislá na komunikaci se zákazníkem. A ta může být leckdy zapeklitá, zvláště má-li váš klient mylné, zkreslené, popř. žádné představy o tom, jak toto řemeslo funguje.

Sony aktualizuje své objektivy

Sony aktualizuje své objektivy

Tamron připravuje plnoformátový 60mm objektiv

Tamron připravuje plnoformátový 60mm objektiv