DIGIarena.e15.cz

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Seznam kapitol
Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

V prvním díle miniseriálu Jak vybrat objektiv jsme se věnovali výběru správného objektivu podle technických parametrů. Následující text na něj logicky navazuje a věnuje se optické kvalitě objektivů.

Poté, co si zvolíte objektiv podle technických parametrů, pravděpodobně se setkáte s tím, že vašim požadavkům bude vyhovovat více objektivů konkurenčních značek. Zcela jistě si budete chtít vybrat ten opticky nejlepší.

Technika | Fotoškola | Objektivy

Jak vybrat objektiv: Technické parametry a jejich význam

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Kvalitu objektivu nejlépe prověří praxe čili osobní vyzkoušení. Málokdo má ale možnost sklo před koupí důkladně otestovat. Při výběru se proto musíme spoléhat na informace z druhé ruky, a věřte, že v dnešní internetové době jich lze nalézt opravdu dost. Nejspolehlivějším zdrojem jsou specializované weby zabývající se exaktním testováním fotoaparátů a/nebo objektivů. Najdeme na nich jak demosnímky v plném rozlišení, které jsou primárním materiálem při „domácím“ hodnocení kvality objektivu, tak výsledky laboratorních testů zanesené do grafů.

DxOMark – asi nejznámější web zaměřený na testování fotoaparátů, smartphonů a objektivů. V nedávné době prodělal plastiku uživatelského rozhraní, dle mého soudu nikoli dobrým směrem. Přesto se jedná o jeden z nejkomplexnějších nástrojů pro porovnání kvality nejen objektivů.

Photozone – jednoduché uživatelské rozhraní, testované objektivy lze vyhledávat podle typu bajenotu, v grafech jsou zaneseny informace o míře optických vad, nechybí MTF graf, demosnímky (v plném rozlišení) a na závěr jednoduché hodnocení v bodech (optická kvalita, mechanické zpracování, poměr cena/výkon).

LensTip – jeden z mých nejoblíbenějších „testovacích“ webu nabízí velmi příjemné a uživatelsky vstřícné rozhraní, velmi podrobné testy, včetně poznatků z terénu – chování objektivu v protisvětle, široká nabídka demosnímků.

SLRGear – poněkud méně přehledné, ale i zde najdeme všechny potřebné informace týkající se optické kvaility objektivů – grafy s měřením optických vad, testovací obrazec, vše doprovozeno slovním hodnocením.

LensBuyersGuide – rozcestník s českou lokalizací nabízí odkazy na recenze a testy jednotlivých objektivů.

Další specializované weby: DPreview,  CameraLabs

 

Při zkoumání optické kvality objektivu se nejprve musíte naučit v obraze „číst", předevšim odhalit optické nedostatky. Jediné co k tomu potřebujete jsou vaše oči a snímek pořízený daným objektivem v plném rozlišení, jehož kvalitu je nejlépe posuzovat při 100% přiblížení. A co máte v obraze hledat? Vady, které způsobuje nedokonalá (bezchybný objektiv neexistuje) konstrukce objektivu. 

Cílem článku není vysvětlovat, jak která vada vzniká a proč, pro výběr objektivu je důležité vědět, jak se vada projevuje a je-li ji možné odstranit při úpravách ve fotoeditoru. 

Sférické zkreslení

Ano, to jsou ty soudky a podušky, které se objevují zejména u zoomů s velkým ohniskovým rozsahem, ale i u objektivů s pevným ohniskem. Na širokém ohnisku dochází k vydutí obrazu (soudkovitosti), na dlouhém naopak k jeho vdutí (poduškovitosti). Ale pozor, u některých objektivů je zkreslení záměrné, a to u tzv. rybích ok, kde je vydutí obrazu žádoucím efektem.

Sférické zkreslení bývá eliminováno softwarově už ve fotoaparátu (v JPEGu), ale poměrně jednoduchá je i jeho náprava ve fotoeditoru, kam si můžete stáhnout profil objektivu, podle něhož bude úprava provedena automaticky. Ale! Je nutné počítat s tím, že při narovnávání obrazu dojde k jeho ořezu, čili že na snímku nebude přesně to, co jste viděli v hledáčku nebo na LCD.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Soudkovitost vs. poduškovitost

Odlesky

Odlesky jakož i celková ztráta kontrastu jsou obvyklým neduhem při fotografování v protisvětle. Výrobce objektivů je řeší povrchovou antireflexní úpravou předního optického členu. Nejlepších výsledků ovšem dosáhnete při fotografování se sluneční clonou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čočka s antireflexní úpravou, ukázka odlesků objektivu

Vinětace

Vinětace se nejčastěji objevuje u širokoúhlých objektivů. V důsledku poklesu množství světla, které objektiv propustí na okraje snímače dochází k tmavnutí obrazu v rozích snímků. Do jaké míry objektiv vinětuje, poznáte z testovacích snímků, mnohé však může napovědět i tzv. MTF křivka, o níž si povíme v další kapitole.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Barevná vada

Barevná vada neboli chromatická aberace (CA) se projevuje barevnými konturami na kontrastních přechodech ve snímku. Nejsilnější bývá při maximálním odclonění objektivu (nastavení nejnižšího clonového čísla) a také v rozích snímku. Touto vadou nejvíce trpí teleobjektivy.

Chromatická aberace je v konstrukci objektivu potlačována použitím speciálních čoček nebo skupinou čoček. U levnějších skel je vada odstraňována ve dvou vlnových délkách; označuji se jako achromatické. U dražších poloprofesionálních a profesionálních objektivů bývá CA korigována ve třech vlnových délkách; takové objektivy se nazývají apochromatické (APO).

Odstraňování barevné vady v počítači je poměrně složitý úkon. Snad každý fotoeditor sice disponuje funkcí automatické korekce, velmi často však dochází k potlačení barev (typicky fialové) i tam, kde je to nežádoucí. Nejlepším pomocníkem je v tomto směru Photoshop a práce ve vrstvách s použitím maskování. Těmto peripetiím lze předejít pouze při focení mírným zacloněním objektivu čili nastavením vyššího clonového čísla.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka CA v rozích snímku

Difrakce

Difrakce se objevuje při vyšším zaclonění objektivu. Po nastavení vyššího clonového čísla se světlo se na hranách clonového otvoru rozptyluje a jakoby září, v důsledku čehož dochází k rozostření obrazu. Mezní hodnota zaclonění, kdy se difrakce začne objevovat, se liší objektiv od objektivu, u těch nejhorších kousků počítejte s hodnotou kolem F8. S difrakcí se ve větší či menší míře setkáme u všech objektivů. Pro posouzení míry vady jsou opět ideální testovací, ukázkové snímky v plném rozlišení.

Klepněte pro větší obrázek
Vliv difrakce na ostrost obrazu při vyšším zaclonění: vlevo F5,6, vpravo F22

Tajemný bokeh

Zvláštní, víceméně subjektivní kategorií, je tzv. bokeh čili vzhled rozostřených oblastí snímků nacházejících se mimo hloubku ostrosti (zaostřené části obrazu). Hlavní roli v charakteru a podání rozostřeného pozadí hraje tvar a konstrukce clony, která se skládá z určitého počtu lamel různého tvaru – údaj o počtu lamel je uveden v technickém popisu objektivu.

Obecně platí, že čím jsou lamely více od sebe, čehož dosáhneme nastavením nižšího clonového čísla, otevřením clony, tím více se otvor podobá kruhu a tím plynulejší a kompaktnější je bokeh. A také to, že větší počet lamel dokáže vykreslit tvar co nejvíce podobný kruhu.

Kvalitu bokehu nelze exaktně změřit, jedná se o estetický parametr, jehož hodnocení závisí na vkusu jednotlivce.

 

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 13 komentářů

Nejnovější komentáře

Chci jen poděkovat autorovi - konečně mi vys… Beda 16. 8. 2015, 12:55
Objektivů mám víc. Ale také tuším, že je roz… Max 13. 7. 2015, 10:57
Dle vašeho příspěvku předpokládám, že máte o… KV 10. 7. 2015, 13:14
to je uchylka sucasnej doby, podobne ako vyl… IO 10. 7. 2015, 11:32
Výběr objektivů je velmi jednoduchý, stačí s… jmatus 9. 7. 2015, 22:29

Další podobné články

Olloclip Core Lens Set pro iPhone 7 / 7 Plus – zase o něco lepší (test)

Olloclip Core Lens Set pro iPhone 7 / 7 Plus – zase o něco lepší (test)

Olloclip kvůli změně tvaru vystupujícího fotoaparátu na zádech nových iPhonů 7 kompletně změnil systém uchycení svých předsádek, zároveň se konečně poučil z četných výtek uživatelů.

Panasonic spustil cashback na vybrané modely objektivů a digitálů Lumix G a jej

Panasonic spustil cashback na vybrané modely objektivů a digitálů Lumix G a jej

Nová Sigma 24–70 mm F2,8 už v únoru?

Nová Sigma 24–70 mm F2,8 už v únoru?

Samyang představil nový 16mm širokáč pro video

Samyang představil nový 16mm širokáč pro video

Objeví se inovovaný objektiv Canon EF 135 mm F2

Objeví se inovovaný objektiv Canon EF 135 mm F2

Co jste četli a co vás nejvíce zajímalo v uplynulém roce

Co jste četli a co vás nejvíce zajímalo v uplynulém roce

V uplynulém roce jsme vydali nemalé množství článků, které se věnovaly různým tématům. Jaké texty vás zaujaly nejvíce? Podívejte se s námi a přečtěte si ty, co jste zatím neotevřeli, některá témata jsou nadčasová.

Panasonic uvádí zoom LEICA, čtyři objektivy LUMIX G a ultrazoom FZ82

Panasonic uvádí zoom LEICA, čtyři objektivy LUMIX G a ultrazoom FZ82

Panasonic rozšiřuje porftolio svých objektivů o zbrusu nový zoom LEICA 12–60 mm F2,8–4 a navrch přidává nové verze objektivů řady LUMIX G. Přírůstku se dočkala též série ultrazoomů – Lumix FZ82 nabídne 60× optický zoom a 4K video.

Canon si patentoval nový objektiv pro 1,5" snímač

Canon si patentoval nový objektiv pro 1,5" snímač