DIGIarena.e15.cz

Jen a Rob Lewisovi: Krása v krvi menstruační…

Název projektu Beauty in Blood (v překladu Krása v krvi) poměrně dobře specifikuje tvůrčí záměr manželů Lewisových: uchopit menstruační krev jako estetický objekt, a otevřít tak společenské tabu.

Beauty in Blood je dlouhodobý projekt denverského manželského páru Jen a Roba Lewisových, jehož výsledkem jsou abstraktní makrofotografie menstruační krve.

haze.jpg
Haze

Nápad se zrodil v hlavě ženské polovičky uměleckého dua, Jen Lewisové, poté co ji v roce 2012 gynekolog doporučil, aby místo vložek a tampónů používala menstruační kalíšky. Získala tak dle svých slov intimnější vztah se svým tělem, což ji dovedlo k zamyšlení, proč společnost chápe menstruaci jako něco nechutného.

Menstruace, věc veřejná

Projekt, který lze na jedné straně označit za odvážný, a na druhé straně jako zvrhlý, dekadentní nebo i samoúčelný, má otevřít jedno ze společenských tabu aneb témat, o nichž se běžně nemluví. Umělecký pár vychází z premisy, že menstruace je chápána jako něco, co snižuje ženské tělo ve srovnáním s mužským.

a-star-is-born.jpgcobra1024x682.jpg
Vlevo: A Star is Born, vpravo: Cobra

Jen Lewisová poukazuje na miliony, které různé korporace investují do snahy prostřednictvím hormonální antikoncepce potlačit přirozený ženský cyklus tak, aby byl v souladu s mužskou normou. Jako něco nečistého je dle jejích slov menstruace prezentovaná i v reklamách – menstruační pomůcky jsou ukryté v lákavých obalech, aby tak zakryly podstatu svého použití.

 

„Svou prací boříme tabu ženské menstruace, uvolňujeme ženskou sílu a stavíme toto téma na piedestal, kam odjakživa patří.“

 

Společnost, která je zvyklá na obrazy krve a násilí, je znepokojena pohledem na menstruační krev natolik, že se uchyluje k cenzuře. Známým příkladem budiž snímek Rupi Kaur ležící na posteli v teplákách se skvrnami od menstruační krve, který se nedávno objevil na Instagramu a následně byl velmi rychle odstraněn.

Obrázek 1.jpg

Paradoxem je fakt, že nyní visí na Facebooku, sociální síti, která důsledně dbá na důkladné vykostičkování intimních partií lidského těla.

 

„Obrázky, které jsme zachytili, donutí diváka přemýšlet o menstruaci ze zcela nového úhlu.“

 

Ano, projekt manželů Lewisových je jiný, bez znalosti kontextu není zřejmé, co vlastně je zachyceno na snímcích. Právě proto nelze obrazy samy o sobě označit za kontroverzní, neboť se jedná o shluk náhodných obrazů, které je schopna vykreslit nějaká tekutina, a jen z popisku je patrné, že se jedná o menstruační krev. Je už jen na divákovi, jestli snímky dokáže vnímat (ocenit) jako estetický objekt, nebo jen jako feministickou „společenskou hru“ na odkrývání tabu.

Postup tvorby snímků

seq3.jpg

Během menstruace Jen Lewisová po 2-4 dny shromažďuje do kalíšku krev. V prvotních fázích projektů byly snímky pořizovány v koupelně: zatímco Jen nalévala/odkapávala tekutinu do záchodové mísy, její manžel zaznamenával proudění krve fotoaparátem Canon 5D Mark II s objektivem 100 mm F2,8L, za použití zábleskových světel. Později začal manželský pár „krevní instalace“ tvořit v akváriu. Podle objemu krve a její konsistence (rozpouštění krevních sraženin) trvalo focení od 1 minuty po půl hodinu. Poté následovala společná selekce zdařilých snímků v počítači, přičemž byl kladen důraz na zajímavé vzory a kompozici.

Galerie snímků

Blood & Bubbles, 2013.jpgburstingthrough1021x680.jpg
Blood & Bubbles; Bursting Through
thecrimsonwave983x655.jpgthe-perfect-cell.jpg
The Crimson Wave; The Perfect Cell
cotton-candy.jpgFire & Brimstone, 2013.jpgThe Ribbon Rose, 2013.jpg
Cotton Candy; Fire & Brimstone; The Ribbon Rose

[Foto: Jen a Rob Lewisovi]

 
Další článek




celkem 34 komentářů

Poslední komentáře

Re: Jsem zvědav, kdo první použije k podobné… Květoslav 9. 8. 2015, 20:52
Jsem zvědav, kdo první použije k podobnému "… Johny HD 9. 8. 2015, 16:23
Lidstvo s vývojem všestranně degeneruje, to … Johny HD 9. 8. 2015, 16:21
Všechno se moc nafukuje a dělá se z toho kdo… Johny HD 9. 8. 2015, 16:20
Ano, to jsou přesně ta zasutá společenská ta… Pavel 8. 8. 2015, 22:18

Další podobné články

Fotografie týdne: Fták

Fotografie týdne: Fták

Jednou z věcí, která se satelitním městečkům kolem metropolí vyčítá, jsou vysoké ploty, za které není vidět a často si bez nich obyvatelé nedokáží dům představit. Snaží se izolovat se od vnějšího světa, postavit mezi sebou a ním zeď.

Fotografie týdne: Lidé v liniích

Fotografie týdne: Lidé v liniích

O tenké lince mezi svobodou a totalitou v linkování světa – Poněkud vulgární heslo „držet hubu a krok“ případně slovy kapely Chinaski „nehasit co tě nepálí“ a „nebojovat sám“ jsou něčím, s čím dnešní člověk akcentující svobodu, rozdílnost, alternativy může jen těžko souhlasit.

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Letní měsíce jsou obdobím, které přímo vybízí k procházkám nejen krajinou, ale také městem a jeho zákoutími. Streetfotografie je přesně tím žánrem, který je pro městské procházky ideální – jak na ni?

5 nejdůležitějších fotoaparátů v historii fotožurnalistiky

5 nejdůležitějších fotoaparátů v historii fotožurnalistiky

Jaké přístroje byly „prodlouženým okem“ slavných fotografů minulého století a pomohly na svět neznámějším fotografickým dílům? Podíváme se na pětici nej fotoaparátů a jejich slavné majitele.

Fotografická soutěž Nikon Kalendář je v polovině

Fotografická soutěž Nikon Kalendář je v polovině

Fotografie týdne: Komplementarita

Fotografie týdne: Komplementarita

Lidé rádi uvažují o světě tak, aby byl pro ně co nejjednodušší a nejpochopitelnější. Jistě se najdou výjimky, které tu či onu jeho část problematizují, ale mít ve svém bytí jistotu a schopnost porozumět světu kolem sebe je zřejmě něčím, co je pro život nezbytné.

Jak by vypadala závislost na sdílení obrázků v 18. století? Poradí IKEA

Jak by vypadala závislost na sdílení obrázků v 18. století? Poradí IKEA

Olympijské hry v Riu – spousta techniky i zlodějů

Olympijské hry v Riu – spousta techniky i zlodějů

Letní olympijské hry začaly koncem minulého týdne a s nimi také nekonečný maraton sportovních disciplín a jejich dokumentace. Na tu je však většina fotografů připravena podobně jako naposledy.