DIGIarena.e15.cz

Jen a Rob Lewisovi: Krása v krvi menstruační…

Název projektu Beauty in Blood (v překladu Krása v krvi) poměrně dobře specifikuje tvůrčí záměr manželů Lewisových: uchopit menstruační krev jako estetický objekt, a otevřít tak společenské tabu.

Beauty in Blood je dlouhodobý projekt denverského manželského páru Jen a Roba Lewisových, jehož výsledkem jsou abstraktní makrofotografie menstruační krve.

Klepněte pro větší obrázek
Haze

Nápad se zrodil v hlavě ženské polovičky uměleckého dua, Jen Lewisové, poté co ji v roce 2012 gynekolog doporučil, aby místo vložek a tampónů používala menstruační kalíšky. Získala tak dle svých slov intimnější vztah se svým tělem, což ji dovedlo k zamyšlení, proč společnost chápe menstruaci jako něco nechutného.

Menstruace, věc veřejná

Projekt, který lze na jedné straně označit za odvážný, a na druhé straně jako zvrhlý, dekadentní nebo i samoúčelný, má otevřít jedno ze společenských tabu aneb témat, o nichž se běžně nemluví. Umělecký pár vychází z premisy, že menstruace je chápána jako něco, co snižuje ženské tělo ve srovnáním s mužským.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: A Star is Born, vpravo: Cobra

Jen Lewisová poukazuje na miliony, které různé korporace investují do snahy prostřednictvím hormonální antikoncepce potlačit přirozený ženský cyklus tak, aby byl v souladu s mužskou normou. Jako něco nečistého je dle jejích slov menstruace prezentovaná i v reklamách – menstruační pomůcky jsou ukryté v lákavých obalech, aby tak zakryly podstatu svého použití.

 

„Svou prací boříme tabu ženské menstruace, uvolňujeme ženskou sílu a stavíme toto téma na piedestal, kam odjakživa patří.“

 

Společnost, která je zvyklá na obrazy krve a násilí, je znepokojena pohledem na menstruační krev natolik, že se uchyluje k cenzuře. Známým příkladem budiž snímek Rupi Kaur ležící na posteli v teplákách se skvrnami od menstruační krve, který se nedávno objevil na Instagramu a následně byl velmi rychle odstraněn.

Klepněte pro větší obrázek

Paradoxem je fakt, že nyní visí na Facebooku, sociální síti, která důsledně dbá na důkladné vykostičkování intimních partií lidského těla.

 

„Obrázky, které jsme zachytili, donutí diváka přemýšlet o menstruaci ze zcela nového úhlu.“

 

Ano, projekt manželů Lewisových je jiný, bez znalosti kontextu není zřejmé, co vlastně je zachyceno na snímcích. Právě proto nelze obrazy samy o sobě označit za kontroverzní, neboť se jedná o shluk náhodných obrazů, které je schopna vykreslit nějaká tekutina, a jen z popisku je patrné, že se jedná o menstruační krev. Je už jen na divákovi, jestli snímky dokáže vnímat (ocenit) jako estetický objekt, nebo jen jako feministickou „společenskou hru“ na odkrývání tabu.

Postup tvorby snímků

Klepněte pro větší obrázek

Během menstruace Jen Lewisová po 2-4 dny shromažďuje do kalíšku krev. V prvotních fázích projektů byly snímky pořizovány v koupelně: zatímco Jen nalévala/odkapávala tekutinu do záchodové mísy, její manžel zaznamenával proudění krve fotoaparátem Canon 5D Mark II s objektivem 100 mm F2,8L, za použití zábleskových světel. Později začal manželský pár „krevní instalace“ tvořit v akváriu. Podle objemu krve a její konsistence (rozpouštění krevních sraženin) trvalo focení od 1 minuty po půl hodinu. Poté následovala společná selekce zdařilých snímků v počítači, přičemž byl kladen důraz na zajímavé vzory a kompozici.

Galerie snímků

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Blood & Bubbles; Bursting Through
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
The Crimson Wave; The Perfect Cell
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cotton Candy; Fire & Brimstone; The Ribbon Rose

[Foto: Jen a Rob Lewisovi]

 
Další článek




celkem 34 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Jsem zvědav, kdo první použije k podobné… Květoslav 9. 8. 2015, 20:52
Jsem zvědav, kdo první použije k podobnému "… Johny HD 9. 8. 2015, 16:23
Lidstvo s vývojem všestranně degeneruje, to … Johny HD 9. 8. 2015, 16:21
Všechno se moc nafukuje a dělá se z toho kdo… Johny HD 9. 8. 2015, 16:20
Ano, to jsou přesně ta zasutá společenská ta… Pavel 8. 8. 2015, 22:18

Další podobné články

Fotografie týdne: Bylo jich pět a stály tam na sněhu

Fotografie týdne: Bylo jich pět a stály tam na sněhu

O pohledu na pět stromů očima Poláčka a Zahradníčka, o literatuře a focení, o vztahu a usouvztažnění. To Vše najdete nejen na fotografii týdne, ale také na dalších zajímavých snímcích uplynulého týdne.

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií