DIGIarena.e15.cz

Když méně je více – minimalistická kompozice

Seznam kapitol
Čím víc prvků kompozice snímku obsahuje, tím menší váhu každý z nich má. Odstraňte obrazové prvky fotografované scény, které nesouvisí s vaším tématem.

Smyslem fotografie není prosté zaznamenání scény, ale zprostředkování emocí podle záměru fotografa. Pokud toho chcete sdělit mnoho najednou, obvykle neřeknete nic. Reálný svět kolem nás je po výtvarné stránce spíš chaotický.

Fotografie (neupravená) je specifická tím, že je obrazem vybrané, reálné situace. Fotografové nemají mnoho možností pro modifikaci obsahů a jejich interpretací. Základním nástrojem pro vnesení řádu a zjednodušení snímku je ubírání obrazových prvků. Fotograf komponuje své dílo ubíráním přebytečného. Jiní výtvarní umělci, třeba malíři, to dělají naopak. Začínají s prázdným plátnem a přidávají.

25.jpg 
Mariánský most u nás v Ústí nad Labem je dost slavný a dost fotografovaný. Zaujaly mě linie 60m pylonu.
2.jpg 
Aranžovaný portrét. Autor musí zařídit především obsah, tedy výraz novomanželů a nějakou formou jej interpretovat. Formou je zde těsné vyplnění rámečku bez dalších prvků, úhel záběru, světlo, jasové podání snímku a hloubka ostrosti.

Nerozmělňování tématu a zaměření na nejsilnější dojem z daného místa a okamžiku je účinnou metodou umocnění síly snímku. To platí ve všech fotografických disciplínách. Máte pocit, že krajina je tajemná? Pokuste se uplatnit obsah a formu tak, abyste pouze toto zdůraznili.

Aranžované portréty novomanželů musí být romantické. Uplatněte se jako koordinátor, aby tomu tak bylo. Závodník jede rychle. Zaměřte se na tento aspekt např. použitím bracketingu. Náměty (obsahy) snímků jsou: tajemno, romantika, rychlost. Eliminujte vše nepodstatné.

66.jpg 
Rozhodnutí o provedení fotografie v nízké tónině bylo zásadní pro tento snímek. Nejdůležitějším prvkem je tvář, která je díky expozici v šeru. Téměř černé pozadí zakrylo všechny rušivé prvky, které nesouvisely s tématem.
89.jpg 
Mlha v protisvětle za soumraku vizuálně oddělila popředí snímku. Siluety dívek ve středním plánu jsou součástí kompozice. Nejenom v krajinářské fotografii se dá mlhy využít k zjednodušení scény.

Od přírody jsme zvyklí sledovat realitu okolo nás jako celek s menším důrazem na detaily, protože je to pro život praktičtější. Stejně si počínáme jako fotografové, i když to není praktické.

44.jpg 
Toto zátiší jsem našel na dovolené hned vedle zbytků antické památky, kde zhusta cvakaly fotoaparáty.
51.jpg 
Snímek je v podstatě o světle, ale základem je zahlédnout tento detail v celkovém pohledu.

Každý snímek má obsahovat zásadní prvky kompozice, ale ještě důležitější je, aby ty ostatní, nedůležité, na něm nebyly. Jak je odstraníte?

  • Použitím objektivu s delší ohniskovou vzdáleností. Využijete při tom užší úhel záběru a kompresi perspektivy.
     
  • Přiblížením se k fotografované scéně tak, až záběr bude vyhovovat. V popředí také mohou být dominantní prvky, které zakryjí ty menší v pozadí.
  • Změnou pozice při záběru. Posunutím fotografické pozice, respektive nasměrováním objektivu, změníte popředí nebo pozadí (případně obojí) tak, že na snímku nebudou prvky, které nesouvisí s tématem nebo ruší hlavní motiv.
  • Vyčkáním, až se scéna změní. Na základě zkušeností může fotograf s určitým rizikem odhadnout, jak se bude scéna vyvíjet.
  • Změnou scény. Fotograf někdy může scénu aranžovat, popřípadě odstranit nežádoucí objekty.
  • Rozostřením pozadí. Hloubka ostrosti je základním kompozičním nástrojem. Můžete jej kombinovat i s výše uvedenými postupy.
  • Při zpracování snímku v editoru. Kompozici snímku stanovte při fotografování. Pokud není jiného zbytí, je řešením dodatečný ořez, případně retuš.
5.jpg 82.jpg
Nadhled je častým nástrojem pro zjednodušení scény.
4.JPG 
Je obtížné vyfotografovat známou Barcelonskou katedrálu bez všudypřítomných jeřábů. Zde jsem otočil fotoaparát vzhůru a zvolil podhled na pozadí oblohy.
50.jpg 
Dívka sedící v rozbitém okně je aranžovaným snímkem. Odstup fotografa vymezil rám okna bez rušivých prvků okolo. Společně s rozostřeným pozadím vynikne linie siluety. Mě ještě baví zbytky skla v horní části okna.

Při reportážní fotografii se „prováhané“ příležitosti neopakují. Je obtížnější soustředit se na odstranění nepodstatných obrazových prvků. Mnohdy je to nemožné ve prospěch zaznamenání důležitého momentu. Ideální situace nastane, když zaznamenáte při reportáži důležitý okamžik v nerušivé kompozici, která však nevylučuje kontext hlavního motivu. Při svatební reportáži je to povinností fotografa.

1.jpg 81.jpg
Obě fotografie (demonstrace Ústí n/L říjen 2011, Prague Pride srpen 2012) jsou z reportáží, které se vyznačovaly rychle se měnícími situacemi. Podstatným parametrem byl výraz a oddělení dominantního obrazového prvku menší hloubkou ostrosti při zachování souvislostí.
83.jpg 
Na motorkářském srazu byl v pozadí supermarket a stánek s buřty. Pomohl mi jeden účastník, který pálil zadní pneumatiku. Je to dynamické a zahalil pozadí dýmem.
Další kapitola
Seznam kapitol

celkem 1 komentář

Poslední komentáře

Moc pěkný a poučný. Děkuji Jirka 8. 2. 2013, 11:13

Další podobné články

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

Fotografie, podobně jako jiné služby, je závislá na komunikaci se zákazníkem. A ta může být leckdy zapeklitá, zvláště má-li váš klient mylné, zkreslené, popř. žádné představy o tom, jak toto řemeslo funguje.

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Staňte se mistrem streetfotografie

Staňte se mistrem streetfotografie

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Zkuste malování světlem – není to těžké

Zkuste malování světlem – není to těžké

Malování světlem neboli lightpainting je v poslední době stále populárnější technikou při fotografování – ovšem jak ji správně ovládnout? Přístupy a postupy jsou různé a praxi rozhodně nenahradíte.

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Za prvé proto, aby mohli zabavit děti a provozovat bezpečný sex. Zadruhé proto, aby si mohli nafouknout difuzér anebo vyrobit jednoduchý stativ pro dlouhou expozici. Nevěříte?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Podívejte se na vylidněnou Paříž

Podívejte se na vylidněnou Paříž