DIGIarena.e15.cz

Lab: Potlačení šumu a převod do černobílé

Seznam kapitol
Tentokrát se v barevném prostoru Lab již podíváme na konkrétní úpravy. Nejprve na možnosti potlačení barevného šumu a následně na mírně netradiční, ale přesto funkční převod do černobílé.

Fotografie se v digitálu ukládají vždy v prostoru RGB, ať už jeho modifikaci sRGB, nebo Adobe RGB. Jestliže chcete při jejich úpravách pracovat v jiném barevném prostoru, než v jakém je uložen obrazový soubor, musíte změnit barevný režim.

Ve Photoshopu se k dalším prostorům dostanete skrz menu Obraz | Režim, v našem případě tedy volíme Barvy Lab. Pro všechny následující úpravy je toto základní krok a už jej nebudeme v textu znovu opakovat, předpokládáme, že již máte do Labu „přepnuto“. Nezapomeňte na to, že po provedení úprav v tomto režimu byste fotografii měli navrátit do původního barevného prostoru, tedy vybrat barvy RGB. Jedině pak můžete zase snímky uložit do formátu JPEG.

Čisto ve fotografiích

Jedna z úprav, která se dá provádět v prostoru Lab, je potlačení barevného šumu. To se provádí pomocí rozostření jednotlivých barevných kanálů. Postupně vyberete kanály a a b a aplikujete na ně rozostření (v našem případě Gaussovské rozostření, menu Filtry | Rozostření | Gaussovské rozostření) s poloměrem podle míry zašumění snímku, většinou v rozsahu dvou až pěti obrazových bodů.

šum - gauss.png
K „odšumení“ stačí rozostřit barevné kanály
šum - b.png   šum - b rozostřený_web.png
Šum v barevném kanále b, před rozostřením (200% náhled) | Šum v barevném kanále b, po rozostření
šum - kanály.png 
Rozostření aplikujte na oba barevné kanály
šum - původní.png   šum - upravená.png
Rozdíl mezi původní (vlevo) a upravenou (vpravo) fotografií, výřezy.

Samozřejmě že při potlačování šumu můžete použít samostatně sofistikovanější program, máte-li jej k dispozici. Tímto postupem se ale zbavíte nejvíce nepříjemného šumu – a sice toho v barevných kanálech.

Další kapitola
Seznam kapitol

Související články


Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Průvodce fotografováním pro úplné začátečníky

Průvodce fotografováním pro úplné začátečníky

Za jeden den se sice profíkem nestanete, ale můžete se naučit řadu důležitých postupů a doporučení, jak dosáhnout dobrého snímku. A to nezávisle na fotoaparátu, který používáte!

Před 20 hodinami  |  Březina Petr  |  5

Změna barvy a dynamiky snímku v Adobe Photoshopu

Změna barvy a dynamiky snímku v Adobe Photoshopu

Stává se, že vyfotografujete skvělou fotku, které ale přesto něco chybí? Třeba u objektu v pohybu není ta správná barva. Pro šikovného editora to obvykle není problém, jen je třeba zvolit vhodné nástroje.

25.  9.  2014  |  Muška Tomáš  |  2

Hyperlapse – časosběrná aplikace od Instagramu pro iOS

Hyperlapse – časosběrná aplikace od Instagramu pro iOS

Vývojáři obrázkové sociální sítě Instagram nedávno představili aplikaci Hyperlapse, která se netočí kolem fotografií, ale doslova točí video. A to zajímavě, nevšedně, neokoukaně a hlavně použitelně.

22.  9.  2014  |  Kos Adam

Adobe aktualizuje Photoshop Mix

Adobe aktualizuje Photoshop Mix

4.  9.  2014  |  Březina Petr  |  1
Sony přidává podporu kodeku XAVC S pro RX10

Sony přidává podporu kodeku XAVC S pro RX10

3.  9.  2014  |  Kalfus Jan  |  1
Využití separátní frekvence při retuši fotografie

Využití separátní frekvence při retuši fotografie

Zřejmě nejpopulárnější technikou při retušování portrétů či glamour fotografií je v poslední době tzv. separace frekvencí. Zní to jako úprava z oblasti sci-fi, ale nejedná se o nic složitého.

3.  9.  2014  |  Muška Tomáš  |  11

7 tipů na tvorbu kreativních fotografií pomocí chytrého telefonu

7 tipů na tvorbu kreativních fotografií pomocí chytrého telefonu

1.  9.  2014  |  Kalfus Jan  |  2
Rychlá retuš portrétu v Zoner Photo Studiu

Rychlá retuš portrétu v Zoner Photo Studiu

Většina fotografů má za to, že Zoner Photo Studio je fotoeditor vhodný spíše na katalogizaci a archivaci fotografií nebo velmi jednoduché úpravy či použití speciálních a kreativních filtrů. Není to úplně pravda.

26.  8.  2014  |  Muška Tomáš  |  6