DIGIarena.e15.cz

Legenda ze Sovince: Jindřich Štreit

Kulaté jubileum oslaví 5. září jeden z nejvýraznějších českých fotografů, Jindřich Štreit. Jeho černobílé fotografie dokumentují českou, slovenskou i světovou realitu už čtyřicet let. Jejich autor, sovinecký patriarcha a zároveň světoběžník se ve valašském Vsetíně narodil před šedesáti lety. Narozeniny oslaví Štreit v pražské Galerii Zdeněk Sklenář, kde se bude účastnit své jednodenní retrospektivní výstavy.

Po maturitě na rýmařovském gymnáziu (1963) vystudoval Pedagogické fakultu Univerzity Palackého v Olomouci výtvarnou výchovu. Učil ve škole v Jiříkově a Sovinci, kde i řediteloval. V roce 1971 se oženil s Agnes, ve stejném roce se jim narodila dcera Monika, dnes vystudovaná flétnistka čerstvě provdaná v Portugalsku.

V roce 1974 začal ve svém sovineckém domě pořádat výstavy československých výtvarníků. „Myslím, že tehdy bylo nesmírně důležité něco dělat. A Sovinec byl takovým místem, kde se nejednalo jen o výtvarné umění, ale bylo to hlavně o setkávání lidí jak ze Slovenska, tak z Čech, jak z vesnic, tak z měst, lidí, kteří by se jinak těžko setkali. Takže Sovinec se po letech stal velkým fenoménem,“ vzpomíná na sedmdesátá léta Štreit.


Jindřich Štreit, Foto: Jiří Bernovský

V roce 1982 vystavoval na nepovolené výstavě na pražských tenisových kurtech a jeho fotografie byly StB vyhodnoceny jako hanobitelské. Štreit byl odsouzen na deset měsíců s dvouletou podmínkou. Po propuštění měl zakázáno fotografovat. „Byl to takový nepsaný zákaz. Oni vám nemohli zakázat fotografovat nějak písemně. Ale řekli: V případě, že budete pokračovat, vyvodíme z toho důsledky. Ale to jsem samozřejmě nemohl dodržet, protože jsem velmi stál o to dokumentovat tuto dobu,“ hovoří Štreit o nejtěžším období svého života.

Po roce 1989 začal Štreit fotografovat v zahraničí – s fotoaparátem navštívil Japonsko, Čínu, Sibiř, Čečensko, ale i Francii nebo Rakousko. Nejlépe se mu ale fotografuje doma, v České republice. Proč? „Protože to tu znám a mohu se tady nejlépe dorozumívat. Když přijedete do Japonska nebo do Číny, je to pro vás exotické, ale pro ty lidi je to jejich každodennost, normální život. A zbavit se toho exotického dojmu je velmi těžké, ale potřebné. Proto to také chce hodně času.“

Jindřich Štreit používá fotoaparáty Leica M6 a Nikon FM-2 s širokoúhlými objektivy 35 a 28 mm. K digitální fotografii má výhrady. „Samozřejmě ji akceptuji, ale sám pracuji analogově. Digitální fotografování totiž svádí k takovému tomu cvakání bez přemýšlení. Má to pochopitelně i své výhody, například že se šetří materiálem. Například pro novináře je však digitální fotoaparát nepochybně nepostradatelný.“

Další článek



celkem 1 komentář

Poslední komentáře

Výstava na Slovensku Richard 6. 9. 2006, 09:04