15
Fotogalerie

Lubo Spirko: Fotograf, který se ponořil do hloubky

„Mám to stále jako hobby ,“ říká slovenský fotograf Lubo Špirko na otázku, zda není profesionální focení někdy trochu rutina. Pojďte se podívat, jak se fotí pod vodou.

Už je to více než deset let, co se Lubo Špirko – původně inženýr, poté IT manažer – rozhodl pro kariéru fotografa. Dokumentátora tance, ženského těla, krajinek, květin, dětí… je toho více. Nás zajímal jeho poslední projekt, a tím je focení pod vodou.

un3.jpg
Foto: Lubo Špirko

Jak a kdy ten nápad s focením pod vodou přišel? Máte nějaký bližší vztah k vodě?

Už dlouho před tím jsem fotografoval tanec, hlavně tanec v pohybu. Ten pohyb je velmi rychlý, těžko ho vidět, třeba ho nejprve zachytit a potom se podívat, jak to na fotografii vypadá. Ve vodě je všechno zpomalené, člověk to může víc vychutnat a hladina způsobuje nádherný efekt zrcadlení. Z vody je většina našeho organismu, svět je vytvořený z vody, je třeba mít před vodou respekt, ale zároveň obdivovat úplně jiný rozměr, který nám poskytuje, když se díváme zpod vodní hladiny.

Jaké vybavení je pro začátek potřeba?

Na začátku jsem vyzkoušel malý kompakt s podvodním pouzdrem, abych si zkusil, jaké jsou vůbec pod vodou možnosti. Výsledky byly celkem uspokojující, ale člověku se otevírají nové obzory s lepším vybavením, koupil jsem si tedy zrcadlovku a velké podvodní pouzdro s externím připojením na blesk. Záleží, jestli je záměr fotografovat se světly anebo na denní světlo. Podle toho se liší i vybavení.

A vy používáte umělá světla?

Zatím ne, ale na tento rok už jsem se vybavil technikou a budu fotit se světly. Tam je těch možností víc, jak to udělat, je ale potřeba dbát na bezpečnost.

un2.jpg   un5.jpg
Foto: Lubo Špirko, 2×

Co je podle vás na focení pod vodou nejtěžší?

Já mám pocit, že asi celá ta organizace a příprava. Když už jste pod vodou a máte tam modelku, není čas jít ještě do obchodu něco dokoupit. A máte málo času, protože světlo odchází. Příprava nejen modelky, vysvětlení, co se bude fotit, rekvizity, ale i čistota a teplota vody – to jsou všechno aspekty, které musí být včas připravené.

Máte i představu, než se ponoříte do vody, jaké fotografie ten den asi vzniknou?

Ano, představu vždy mám, protože musím vysvětlit modelce, kam se chceme dostat. Je to tak na 80 až 90 procent dopředu stanovené.

un8.jpg
Foto: Lubo Špirko

Říkal jste, že čas hraje u podvodního focení důležitou roli. Jak dlouho se dá vůbec fotit pod vodou?

Ve vodě nefotím víc než hodinu, protože je to únavné. Člověk musí být připravený, mít zvládnutou techniku a věnovat se jen fotografování, kompozici a vedení modelky. Na nic jiného není čas.

Fotografové se také potýkají s problémem kvality vody. Vy jste to vyřešil jednoduše – postavil jste si speciální bazén...

No, nebylo to tak jednoduché. První dva roky jsem chodil po různých bazénech, kde jsme zkoušeli fotit, ale většinou nesplňovaly víc kritérií. Hlavně teplota vody a barva bazénu byly velký problém. A potom ochota lidí, vám ten bazén poskytnout…

Zkuste popsat ideální bazén. Jak by měl vypadat a v jakých částkách se tak pohybujeme?

Bazén by měl být bílý, kvůli ovlivnění barvy obrázku a pohlcení světla. Měl by být vybavený dobrou filtrací a vyhříváním, protože voda by se neměla pohybovat pod 30 stupňů Celsia. A měl by být dostatečně velký na to, aby měl člověk odstup. Fotím zásadně v bazéně, ne za sklem bazénu. A samozřejmě musí být překrytý, aby tam nepadalo listí a prach. Částka je velmi pohyblivá, záleží jaký bazén chce člověk udělat, ale jsou to desetitisíce eur. Já ho mám u domu a nevyužívám ho jen na focení, byla by to hodně drahá hračka. Používáme ho i na relax v létě.

un7.jpg   un12.JPG
Foto: Lubo Špirko, 2×

Už známe podmínky na focení, ale ještě nevíme, jaký fotoaparát je na focení pod vodou nejlepší. Jaký fotoaparát používáte vy? Jste věrný konkrétní značce?

Zhruba dvacet let používám značku Canon, kromě středního formátu. Takže když jsem se rozhodoval, s čím pod vodu, volba padla na Canon 1Ds. Ale nejlepší fotoaparát je ten, který máte po ruce. (smích)

Nabízí se otázka, kolikrát vám do něj už nateklo…

Zatím mi nateklo jenom do pouzdra, ne do fotoaparátu. Občas se to stane, ale v tom případě není problém ani tak samotná voda, jako to, že se vám zamlží objektiv. Potom jediná cesta vede ven z vody, vše dosucha vytřít, případně vyfénovat, složit zpět a vrátit se k focení. Také jednou ročně posílám pouzdro na servis, kde se o něj postarají.

Mohu se zeptat, kde sídlí váš servis? Co všechno údržba obnáší?

Pouzdro mám od firmy Aqua Tech, která mi dělá i občasný servis. Sídlí v Kalifornii, ale vzhledem k tomu, že jsem často v Americe, vezmu pouzdro s sebou a pošlu ho většinou z New Yorku. V průběhu týdne se mi vrátí zpět. Pouzdro musí být vodotěsné, protože když do něj nateče, zarosí se a potom na cca hodinu je člověk mimo. Takže v rámci servisu je potřeba překontrolovat všechny spoje kvůli těsnosti.

un1.jpg   un10.jpg
Foto: Lubo Špirko, 2×

Od koho jste se učil fotit pod vodou? Navštívil jste nějaké workshopy?

Workshop tohoto druhu jsem v okolí nezaregistroval, naučil jsem se hodně věcí sám. Ale v New Yorku jsem se seznámil s pánem, který pod vodou fotografuje už asi třicet let.

A je nějaký fotograf, který je podle vás pod vodou mistr?

Já myslím, že nej v této oblasti je americký fotograf Howard Schatz, se kterým jsem měl tu čest vícekrát se setkat a pohovořit s ní o focení. Byl ochotný mi povědět i věci, které mě osobně posunuly tak o dva tři roky dopředu.

Jak moc fotografie upravujete? Děláte si retuše sám?

Snažím se fotografie neměnit. Retušuji jen věci, které mě vadí a nevím, jak je při fotografování odstranit. Knihu WaterEmotion, kterou jsem dělal, mi ale retušoval retušér z New Yorku, který měl s podobným typem fotky zkušenost. Chtěl se podívat na Slovensko, tak jsme spojili příjemné s užitečným.

un14.jpg
Foto: Lubo Špirko

Dalším problém, se kterým se fotografové potýkají, jsou modelky. Ženy na vašich fotografií ale působí ve vodě velmi přirozeně. Poraďte, kde takové najít…

Je třeba si uvědomit, kdo s vodou nemá problém. Plavci, akvarely, možná tanečnice. Je to velmi individuální, protože nestačí mít jen někoho, kdo do vody vleze, ale musí se umět i hýbat, aby to vůbec k něčemu bylo. Já už jsem k pózám velmi kritický, velmi mi pomohlo, co jsem se naučil při fotografování tance.

Držíte si od modelek pracovní odstup nebo mezi vámi vznikají i přátelské vztahy?

S každou modelkou musím vyjít hlavně jako s člověkem. A ona se musí na focení těšit a být nadšená z toho, co dělá, jenom potom může podat výkon, kterého je schopna.

Tanec, akty nebo portréty – vybíráte si témata zaměřená na vnitřní podstatu člověka. Necháváte modelku, aby se sama vyjádřila nebo ji stylizujete do své podoby?

Snažím se určit směr, ale samotné fotky jsou obrazem dané modelky. Ne každý je kreativní, tam je třeba trošku pomoci a dodat sebevědomí. Většinou se to podaří.

un15.jpg   un9.jpg
Foto: Lubo Špirko, 2×

Když jsem nahlédla do vašeho portfolia, všimla jsem si, že toho fotíte opravdu hodně – od květin a krajin, po portréty, akty, interiéry. Myslíte, že pakliže se chce člověk živit jako fotograf na volné noze, měl by umět nafotit na povel cokoliv?

Fotograf profesionál by měl vědět v čem je dobrý na sto procent. Samozřejmě, že to nebude všechno, protože každý směr je jiný. Já mám rád různorodost a rád komunikuji a střetávám se s lidmi. Někdy je potřeba zkusit i to, co mě primárně neživí, ale vyzkoušet si, zda to vůbec umím udělat. Abych sebekriticky pověděl, že toto asi nemá cenu, protože je víc lepších než já. A já se nesnažím být nejlepší, ale snažím se být první. (smích)

Vnímáte focení někdy i jako rutinu?

Někdy ano, ale velmi příjemnou. Stále rád fotím a stále to mám jako hobby.

Řekl byste, že jste ve focení svým pánem?

Ano, bez toho to asi nejde. Protože, jakmile vás někde manévruje, tam kam nechcete, už to není o vás.

un4.jpg   un6.jpg
Foto: Lubo Špirko, 2×

Ještě bych se vrátila k vašim knihám. Už jste zmínil, že v rámci série Underwater vznikla kniha WaterEmotion. Máte na kontě ještě další publikace?

Water Emotion je poslední kniha. První byla Body Look – černobílé akty sportovců a tanečníků, projekt fotografií květů byl v knize Flowers a dělal jsem ještě jeden sociální projekt – Nezakrývajme si oči.

Původně jste nukleární inženýr. Existuje něco, co z tohoto oboru můžete ve focení využít?

Určitě mi technické vzdělání pomohlo k tomu, že focení a hlavně přípravu beru dost technicky. To znamená, že si věci snažím připravit tak, abych potom mohl jen fotografovat a neřešit jiné problémy.

Jak dlouho se chcete ještě focením pod vodou bavit? Chystáte další projekty?

Asi ještě dlouho, možná ne pod vodou, ale s vodou určitě. Mám rozdělané další dva projekty, tak uvidíme, jak to celé skončí.

un11.jpg
Foto: Lubo Špirko
 

Lubo Špirko

Lubo Špirko se narodil v roce 1965 v Levoči na Slovensku. Vystudoval Slovenskou technickou univerzitu, obor jaderné inženýrství. Od roku 1991–2000 pracoval na pozici finančního ředitele a generálního ředitele v soukromé společnosti. Od roku 2000 je fotografem na volné noze.

Zaměřuje se na focení tanečníků, umělců a sportovců, v poslední době pracuje na sérii Underwater. Mimo to vede i workshopy v Bratislavě. Má na kontě knihy: Body Look, Dont cover your eyes, Flowers , Body portfolio a Water Emotion. Vystavoval v Praze, Bratislavě, Moskvě, New Yorku, Washingtonu. Kromě focení pracuje jako marketingový konzultant. Žije v Bratislavě.

IMG_8450lubospirkocbsm.jpg
Lubo Špirko

Více fotografií naleznete na jeho webových stránkách.

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud