DIGIarena.e15.cz

Mobilní fotografie pohledem profesionála – Alžběta Jungrová

I profesionální fotografové nosí po svých kapsách mobilní telefony. Využívají jejich potenciálu? V jakých situacích po nich sáhnou? Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich mobil není úplně cizím.

Cestu Alžběty Jungrové k fotografii pravděpodobně nejvíce ovlivnila její babička, která za první republiky studovala na Státní grafické škole u legendárních učitelů Funkeho a Ehma. Alžběta svůj první aparát dostala v šesti letech.

Když se na konci základní školy rozhodla pro studium fotografie, rodinu tím překvapila. „Otec si myslel, že se jako žena nedokážu touto prací uživit. Spíš by mě raději viděl ve šťastném manželství s kupou dětí“ říká. Vystudovala Střední průmyslovou školu grafickou v Hellichově ulici v Praze.

Po škole začala pracovat jako reportérka deníku Mladá fronta DNES, později působila v tiskové agentuře CPA. Mezi roky 2000–2002 žila v USA a Mexiku a následně strávila půl roku v Londýně. Během povodní v roce 2002 navázala spolupráci s Hospodářskými novinami, později fotografovala pro Lidové noviny a deníky vydavatelství Vltava Labe Press. V současné době spolupracuje s britskou agenturou Demotix a se vznikajícím mediálním impériem PPF Media.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Jako fotografka se specializuje na náročné reportážní a dokumentaristické projekty v rozvojovém světě. V minulosti mimo jiné fotografovala překupníky heroinu v pákistánském Chajbarském průsmyku, vrakoviště lodí v Bangladéši, útulek pro HIV pozitivní děti ve Vietnamu, železniční provoz v Kambodži nebo pouliční nepokoje v Pásmu Gazy. Opakovaně byla oceněna v soutěži české novinářské fotografie Czech Press Photo.

Alžbětu a její práci můžete sledovat na sociálních sítích Instagram či Facebook.

Kdy a hlavně proč vlastně jste začala fotit mobilním telefonem?
Telefonem jsem začala fotit ve chvíli, kdy kvalita výstupu byla alespoň trochu použitelná pro tisk. Ač byl nástup fotomobilů docela rychlým, toto přeci jen chvilku trvalo. Když jdu vynést odpadky, profesionální techniku si s sebou opravdu neberu, za to mobilní telefon v kapse mám vždy. Nikdy nevíte, co uvidíte.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Má tedy smysl fotit mobilem?
Myslím, že je celkem jedno, čím byla fotografie pořízena, jestli foťákem, telefonem nebo třeba plechovkou s dírou – jeden z mých prvních pokusů dle návodu ze Studia kamarád. Důležitá je pro mě samotná fotka, jestli je schopna v nás vyvolat nějakou emoci a pocit. To je totiž to nejdůležitější měřítko.

Jakou značku a jaký model telefonu aktuálně používáte a proč?
Je jím iPhone 5. Prostě mi přirostl k srdci pro svou jednoduchost, intuitivnost a provázanost samotného systému mezi různými aplikacemi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Kolik aplikací ve svém zařízení aktivně využíváte a která je vaše nejoblíbenější?
V zásadě jsou už jen dvě, které opravdu používám dnes a denně již několik let. První je jednoznačně Snapseed (iOS, Android) kvůli jeho širokému záběru úpravy. Druhým titulem je pak Afterlight (iOS, Android, Windows Phone) díky jeho silné paletě decentních filtrů. Určitě je spousta podobných aplikací, ale na tyto jsem si zvykla, naprosto mi stačí a plně mi vyhovují.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Byla by jedna rada na editaci fotografie v nějaké aplikaci, která vždy zabere?
Nebyla. Je to totiž jedna z nejtěžších, nejzásadnějších a nejspecifičtějších věcí u fotografie, speciálně v době digitálu. Prostě každému snímku může slušet něco jiného. Já si třeba oblíbila úpravu pomocí HDR, neznamená to však, že ji aplikuji všude a bez rozmyslu.

Klepněte pro větší obrázek 
Alžběta Jungrová osobně
Další článek



Související články


celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

zajimave pocteni, diky Shoe 16. 12. 2014, 14:03
Na fotky, které skončí na netu, nebo novinov… fotič 16. 12. 2014, 11:44
Stačil jeden klik z článku a hned jsem viděl… brk 15. 12. 2014, 21:11
Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich … Dave 15. 12. 2014, 14:23

Další podobné články

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Fotografie týdne: Standing Out

Fotografie týdne: Standing Out

O snímku, který reflektuje, burcuje, angažuje. Ale také zve, mluví a nechává prostor k přemýšlení. Umění jako angažovaný projev lidského ducha bylo často předmětem jak diskusí nad samotným smyslem umělecké tvorby, tak také předmětem kritiky či vymezování se.

Takto vypadá pocta analogové fotografii

Takto vypadá pocta analogové fotografii