DIGIarena.e15.cz

Mobilní fotografie pohledem profesionála – Alžběta Jungrová

I profesionální fotografové nosí po svých kapsách mobilní telefony. Využívají jejich potenciálu? V jakých situacích po nich sáhnou? Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich mobil není úplně cizím.

Cestu Alžběty Jungrové k fotografii pravděpodobně nejvíce ovlivnila její babička, která za první republiky studovala na Státní grafické škole u legendárních učitelů Funkeho a Ehma. Alžběta svůj první aparát dostala v šesti letech.

Když se na konci základní školy rozhodla pro studium fotografie, rodinu tím překvapila. „Otec si myslel, že se jako žena nedokážu touto prací uživit. Spíš by mě raději viděl ve šťastném manželství s kupou dětí“ říká. Vystudovala Střední průmyslovou školu grafickou v Hellichově ulici v Praze.

Po škole začala pracovat jako reportérka deníku Mladá fronta DNES, později působila v tiskové agentuře CPA. Mezi roky 2000–2002 žila v USA a Mexiku a následně strávila půl roku v Londýně. Během povodní v roce 2002 navázala spolupráci s Hospodářskými novinami, později fotografovala pro Lidové noviny a deníky vydavatelství Vltava Labe Press. V současné době spolupracuje s britskou agenturou Demotix a se vznikajícím mediálním impériem PPF Media.

1.jpg 39.jpg
 

Jako fotografka se specializuje na náročné reportážní a dokumentaristické projekty v rozvojovém světě. V minulosti mimo jiné fotografovala překupníky heroinu v pákistánském Chajbarském průsmyku, vrakoviště lodí v Bangladéši, útulek pro HIV pozitivní děti ve Vietnamu, železniční provoz v Kambodži nebo pouliční nepokoje v Pásmu Gazy. Opakovaně byla oceněna v soutěži české novinářské fotografie Czech Press Photo.

Alžbětu a její práci můžete sledovat na sociálních sítích Instagram či Facebook.

Kdy a hlavně proč vlastně jste začala fotit mobilním telefonem?
Telefonem jsem začala fotit ve chvíli, kdy kvalita výstupu byla alespoň trochu použitelná pro tisk. Ač byl nástup fotomobilů docela rychlým, toto přeci jen chvilku trvalo. Když jdu vynést odpadky, profesionální techniku si s sebou opravdu neberu, za to mobilní telefon v kapse mám vždy. Nikdy nevíte, co uvidíte.

0016.jpg 0026.jpg
 

Má tedy smysl fotit mobilem?
Myslím, že je celkem jedno, čím byla fotografie pořízena, jestli foťákem, telefonem nebo třeba plechovkou s dírou – jeden z mých prvních pokusů dle návodu ze Studia kamarád. Důležitá je pro mě samotná fotka, jestli je schopna v nás vyvolat nějakou emoci a pocit. To je totiž to nejdůležitější měřítko.

Jakou značku a jaký model telefonu aktuálně používáte a proč?
Je jím iPhone 5. Prostě mi přirostl k srdci pro svou jednoduchost, intuitivnost a provázanost samotného systému mezi různými aplikacemi.

IMG_3863.jpg IMG_9032.jpg
 

Kolik aplikací ve svém zařízení aktivně využíváte a která je vaše nejoblíbenější?
V zásadě jsou už jen dvě, které opravdu používám dnes a denně již několik let. První je jednoznačně Snapseed (iOS, Android) kvůli jeho širokému záběru úpravy. Druhým titulem je pak Afterlight (iOS, Android, Windows Phone) díky jeho silné paletě decentních filtrů. Určitě je spousta podobných aplikací, ale na tyto jsem si zvykla, naprosto mi stačí a plně mi vyhovují.

15.jpg IMG_1432.jpg
 

Byla by jedna rada na editaci fotografie v nějaké aplikaci, která vždy zabere?
Nebyla. Je to totiž jedna z nejtěžších, nejzásadnějších a nejspecifičtějších věcí u fotografie, speciálně v době digitálu. Prostě každému snímku může slušet něco jiného. Já si třeba oblíbila úpravu pomocí HDR, neznamená to však, že ji aplikuji všude a bez rozmyslu.

Alz╠îbe╠îta Jungrova╠ü profil.jpg 
Alžběta Jungrová osobně
Další článek


Související články


celkem 4 komentáře

Poslední komentáře

zajimave pocteni, diky Shoe 16. 12. 2014, 14:03
Na fotky, které skončí na netu, nebo novinov… fotič 16. 12. 2014, 11:44
Stačil jeden klik z článku a hned jsem viděl… brk 15. 12. 2014, 21:11
Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich … Dave 15. 12. 2014, 14:23

Další podobné články

Další selfie příčinou smrti – tentokrát dvojnásobné

Další selfie příčinou smrti – tentokrát dvojnásobné

Foografie týdne: Toto mesto sa dusí...

Foografie týdne: Toto mesto sa dusí...

Dech je vnímaný jako základní charakteristika lidského života. Když uvidíte někoho na ulici ležet, napřed zkontrolujte, zda dýchá, říkají příručky první pomoci. Bez dechu není život, přichází pozvolná smrt.

Ruská aplikace dokáže identifikovat osoby na fotografiích

Ruská aplikace dokáže identifikovat osoby na fotografiích

Na faktu, že umí aplikace identifikovat osoby na fotografiích podle tváře, by nebylo nic až tak zvláštního. Velmi zajímavá je však úspěšnost této aplikace, která se pohybuje až kolem 70 %.

Facebook: intimní fotografie otce s nemocným synem je urážlivá

Facebook: intimní fotografie otce s nemocným synem je urážlivá

Fotografie týdne: Milkiller aneb co vše můžeme najít ve sklenici mléka

Fotografie týdne: Milkiller aneb co vše můžeme najít ve sklenici mléka

Země oplývající mlékem a medem je synonymum pro ideální životní prostor téměř libovolného národa napříč kulturami a časem – od Izraelitů po Čechy.

Steve McCurry – Photographer: Vše, co jste chtěli vidět

Steve McCurry – Photographer: Vše, co jste chtěli vidět

Na brněnském hradu Špilberku je od čtvrtka 12. 5. 2016 k vidění početný soubor fotografií světoznámého reportážního fotografa Steva McCurryho. Představen je unikátní průřez celým autorovým dílem.

SHOOTER, EyeEm, Snap – Magazíny o mobilní fotografii

SHOOTER, EyeEm, Snap – Magazíny o mobilní fotografii

Magazínů o fotografování je na trhu celá řada, většinou zaměřených na klasickou anebo digitální fotografii. Co když se ale chcete přiučit něco z oblasti mobilní fotografie?

Fotografie týdne: Environmentální riziko

Fotografie týdne: Environmentální riziko

Moderní věda byla od sedmnáctého do začátku dvacátého století založena na neoblomném přesvědčení, že existuje jasná diference mezi poznávajícím a poznávaným, mezi subjektem a objektem.

Toto mesto sa dusí... Autor: promart