Zkoušeli jste někdy digitálně zhmotnit světlo? Stačí k tomu zdrojová fotografie, Photoshop a špetka vlastní fantazie.
Jistě jste už někdy viděli zhmotněné světlo – sluneční paprsky, které procházejí prašným nebo zakouřeným vzduchem. Když se je povede vyfotografovat, přidávají snímkům atmosféru i prostor a takové fotografie patří mezi nejobdivovanější. Jenže co dělat, když slunce sice svítí, ale vzduch je čistý a paprsky prostě nejsou vidět? Zakouřit místnost? Někdy to možné je, ale většinou je to nerealizovatelné i nemyslitelné. Mnohem snazší bude kouřit v počítači.
Postup úprav v Adobe Photoshopu si ukážeme na příkladu fotografie chrámové klenby. Z bracketingové série jsem tentokrát záměrně vybral podexponovaný snímek. Pro vykreslení paprsků použijeme filtry a vrstvy, jejichž funkci jsem podrobně popsal v článku o opravě vypálené oblohy.
Nedestruktivní úpravy fotografií
Fotografii máme tedy otevřenou v Photoshopu. Nejprve provedeme úpravu tonality fotografie. Pro samotné tvoření paprsků tato úprava nemá vliv, ale v závěrečné fázi nám pomůže fotografii doladit. Aby úprava, kterou budeme potřebovat až nakonec, nezměnila fotografii nenávratně, provedeme ji ve vrstvách úprav.
Vrstva úprav se od obyčejné vrstvy liší tím, že v ní není uložen obraz, ale informace o změně svázané vrstvy ve stylu, na který jsme zvyklí například z křivek, úrovní nebo odstínu a sytosti.
Založme tedy novou vrstvu úprav ve formě křivek a změňme kontrast fotografie. Tvar křivky půjde kdykoli změnit poklepáním na ikonu vrstvy.
Kouříme digitálně
Nyní si připravíme kouř. Založíme si novou vrstvu a přejmenujeme ji na Paprsky. Zkontrolujeme, zda máme ve spodní části panelu nástrojů nastavenou černou barvu popředí a bílou barvu pozadí. Pokud ne, provedeme reset barev klepnutím na ikonu černý čtvereček na bílém nebo stiskem klávesy D. Tato barevná příprava je důležitá pro následující úkon.
Fotografii „začudíme“ efektem oblaka, který najdeme v menu – filtr – vykreslení – oblaka.
Celá fotografie se nám překryla šedobílými skvrnami. Provedeme úpravu, aby oblaka víc připomínaly kouř. V křivkách (Ctrl + M) oblaka zesvětlíme a posuvníkem nastavíme krytí vrstvy Paprsky na 40 %.
- | max. velikost
Úprava kontrastu oblak | Kouř po změně krytí vrstvy; A – táhlo krytí vrstvy
Kreslíme paprsky
Nyní potřebujeme kouř redukovat pouze do míst, kde předpokládáme šíření slunečních paprsků, tedy od okna k osvícené zdi. Využijeme efektu masky vrstvy. K vrstvě Paprsky přidáme masku. Klepneme na její ikonu (bílý obdélník ve vrstvě), čímž aktivujeme editaci masky a začerníme ji. Můžeme to provést nástrojem plechovka barvy nebo elegantnějším vybráním celého plátna (Ctrl + A), prohozením barvy popředí a pozadí (X) a stiskem klávesy Delete.
Paleta vrstev; A – založení vrstvy úprav, B – založení nové vrstvy, C – založení masky vrstvy
Paleta vrstev po začernění masky
Na monitoru opět vidíme naši původní fotografii a po kouři ani památka. Proč tomu tak je? Maska, která řídí viditelnost vrstvy Paprsky, je 100% černá a tudíž ji zcela zneviditelňuje.
Nyní paprsek po paprsku vykreslíme sluneční svit v kouři. Připravíme si nástroj štětec. Klepnutím pravým tlačítkem myši do míst na fotografii aktivujeme paletu stop. Hlavní průměr nastavíme dle rozlišení fotografie. V mém případě to bylo 15 bodů. Tvrdost ponecháme na 0 %.
Klepneme do místa na stěně katedrály, kde je rozhraní světla a stínu; na obrázku označeno písmenem A. Pak přidržíme klávesu Shift a klepneme k kraji okna do míst, kde je logický zdroj světla; na obrázku označeno písmenem B. Vykreslí se nám první paprsek. Podívejte se i se na masku vrstvy a srovnejte příčinu a výsledný efekt. Lépe pochopíte funkci masky vrstvy.
max. velikost
Přímou čarou bod-bod kreslíme první paprsek
Postup několikrát zopakujeme a po vykreslení několika paprsků změníme poloměr stopy štětce a pokračujeme až do okamžiku, kdy se nám bude zdát paprsků akorát. Nezapomeňte, že první klepnutí je vždy bez klávesy Shift, druhé s přidrženým Shift.
max. velikost
Paprsky z prvního okna jsou hotové
Stejný postup jsem zopakoval i u dalších dvou barokních oken. Rozbíhavost paprsků je záměrná.
Paprsky jsou sice hotové, ale nevypadají příliš realisticky. Je potřeba zvýraznit jejich neostrost. V menu – filtr – rozostření – gaussovské otevřeme dialogové okno, které provede požadovaný efekt. Hodnota poloměru opět záleží na rozlišení zdrojové fotografie i vašem vkusu. Státe needitujeme obraz, ale pouze masku.
max. velikost
Otevíráme gaussovské rozostření
Původní paprsky | Rozostřené paprsky
Máme téměř hotovo. Provedeme už jen ořezání paprsků z levého okna tak, aby končily za sloupem. Nástrojem pro výběr (Ctrl + M) vyznačím obdélníkový výběr někde na fotografii. Ten pak transformujeme pomocí kontextového menu pravého tlačítka myši. Nedokonalosti můžeme korigovat nástrojem Laso (L). Přidržená klávesa Shift k stávajícímu výběru nový výběr lasem přičítá, klávesa Alt odečítá. Nakonec ještě zjemníme účinek výběru jeho prolnutím (Ctrl + Alt + D) o dva body. Vybranou oblast smažeme stiskem klávesy Del.
Máme hotovo. Ještě než vrstvy sloučíme klávesovou kombinací Ctrl + Alt + E a výslednou fotografii uložíme, vrátíme se k vrstvě úprav a provedeme drobné korekce dle našeho vkusu. Můžeme změnit i intenzitu světla. Změnou krytí vrstvy Paprsky můžeme efekt paprsků zvýraznit nebo potlačit.