22
Fotogalerie

Návod: Tvoříme paprsky v Photoshopu

Zkoušeli jste někdy digitálně zhmotnit světlo? Stačí k tomu zdrojová fotografie, Photoshop a špetka vlastní fantazie.

Jistě jste už někdy viděli zhmotněné světlo – sluneční paprsky, které procházejí prašným nebo zakouřeným vzduchem. Když se je povede vyfotografovat, přidávají snímkům atmosféru i prostor a takové fotografie patří mezi nejobdivovanější. Jenže co dělat, když slunce sice svítí, ale vzduch je čistý a paprsky prostě nejsou vidět? Zakouřit místnost? Někdy to možné je, ale většinou je to nerealizovatelné i nemyslitelné. Mnohem snazší bude kouřit v počítači.

Postup úprav v Adobe Photoshopu si ukážeme na příkladu fotografie chrámové klenby. Z bracketingové série jsem tentokrát záměrně vybral podexponovaný snímek. Pro vykreslení paprsků použijeme filtry a vrstvy, jejichž funkci jsem podrobně popsal v článku o opravě vypálené oblohy.

originál.jpg
max. velikost
Originální fotografie

Nedestruktivní úpravy fotografií

Fotografii máme tedy otevřenou v Photoshopu. Nejprve provedeme úpravu tonality fotografie. Pro samotné tvoření paprsků tato úprava nemá vliv, ale v závěrečné fázi nám pomůže fotografii doladit. Aby úprava, kterou budeme potřebovat až nakonec, nezměnila fotografii nenávratně, provedeme ji ve vrstvách úprav.

Vrstva úprav se od obyčejné vrstvy liší tím, že v ní není uložen obraz, ale informace o změně svázané vrstvy ve stylu, na který jsme zvyklí například z křivek, úrovní nebo odstínu a sytosti.

001.png 002.png
max. velikost | max. velikost
Založení vrstvy úprav | Projasnění fotografie

Založme tedy novou vrstvu úprav ve formě křivek a změňme kontrast fotografie. Tvar křivky půjde kdykoli změnit poklepáním na ikonu vrstvy.

Kouříme digitálně

Nyní si připravíme kouř. Založíme si novou vrstvu a přejmenujeme ji na Paprsky. Zkontrolujeme, zda máme ve spodní části panelu nástrojů nastavenou černou barvu popředí a bílou barvu pozadí. Pokud ne, provedeme reset barev klepnutím na ikonu černý čtvereček na bílém nebo stiskem klávesy D. Tato barevná příprava je důležitá pro následující úkon.

Fotografii „začudíme“ efektem oblaka, který najdeme v menu – filtr – vykreslení  – oblaka.

003.png 004.png
max. velikost | max. velikost
V nové vrstvě aplikujeme oblaka | Výsledek

Celá fotografie se nám překryla šedobílými skvrnami. Provedeme úpravu, aby oblaka víc připomínaly kouř. V křivkách (Ctrl + M) oblaka zesvětlíme a posuvníkem nastavíme krytí vrstvy Paprsky na 40 %.

005.png 006.png
- | max. velikost
Úprava kontrastu oblak | Kouř po změně krytí vrstvy; A – táhlo krytí vrstvy

Kreslíme paprsky

Nyní potřebujeme kouř redukovat pouze do míst, kde předpokládáme šíření slunečních paprsků, tedy od okna k osvícené zdi. Využijeme efektu masky vrstvy. K vrstvě Paprsky přidáme masku. Klepneme na její ikonu (bílý obdélník ve vrstvě), čímž aktivujeme editaci masky a začerníme ji. Můžeme to provést nástrojem plechovka barvy nebo elegantnějším vybráním celého plátna (Ctrl + A), prohozením barvy popředí a pozadí (X) a stiskem klávesy Delete.

007.png 
Paleta vrstev; A – založení vrstvy úprav, B – založení nové vrstvy, C – založení masky vrstvy

008.png
Paleta vrstev po začernění masky

Na monitoru opět vidíme naši původní fotografii a po kouři ani památka. Proč tomu tak je? Maska, která řídí viditelnost vrstvy Paprsky, je 100% černá a tudíž ji zcela zneviditelňuje.

Nyní paprsek po paprsku vykreslíme sluneční svit v kouři. Připravíme si nástroj štětec. Klepnutím pravým tlačítkem myši do míst na fotografii aktivujeme paletu stop. Hlavní průměr nastavíme dle rozlišení fotografie. V mém případě to bylo 15 bodů. Tvrdost ponecháme na 0 %.

009.png
max. velikost
Nastavení štětce

Klepneme do místa na stěně katedrály, kde je rozhraní světla a stínu; na obrázku označeno písmenem A. Pak přidržíme klávesu Shift a klepneme k kraji okna do míst, kde je logický zdroj světla; na obrázku označeno písmenem B. Vykreslí se nám první paprsek. Podívejte se i se na masku vrstvy a srovnejte příčinu a výsledný efekt. Lépe pochopíte funkci masky vrstvy.

010.png
max. velikost
Přímou čarou bod-bod kreslíme první paprsek

Postup několikrát zopakujeme a po vykreslení několika paprsků změníme poloměr stopy štětce a pokračujeme až do okamžiku, kdy se nám bude zdát paprsků akorát. Nezapomeňte, že první klepnutí je vždy bez klávesy Shift, druhé s přidrženým Shift.

011.png
max. velikost
Paprsky z prvního okna jsou hotové

Stejný postup jsem zopakoval i u dalších dvou barokních oken. Rozbíhavost paprsků je záměrná.

012.png
max. velikost
Kompletní paprsky

Paprsky jsou sice hotové, ale nevypadají příliš realisticky. Je potřeba zvýraznit jejich neostrost. V menu – filtr – rozostření – gaussovské otevřeme dialogové okno, které provede požadovaný efekt. Hodnota poloměru opět záleží na rozlišení zdrojové fotografie i vašem vkusu. Státe needitujeme obraz, ale pouze masku.

013.png 
max. velikost
Otevíráme gaussovské rozostření 
014.png 015.png
Původní paprsky | Rozostřené paprsky
016.png
max. velikost
Rozostřené paprsky

Máme téměř hotovo. Provedeme už jen ořezání paprsků z levého okna tak, aby končily za sloupem. Nástrojem pro výběr (Ctrl + M) vyznačím obdélníkový výběr někde na fotografii. Ten pak transformujeme pomocí kontextového menu pravého tlačítka myši. Nedokonalosti můžeme korigovat nástrojem Laso (L). Přidržená klávesa Shift k stávajícímu výběru nový výběr lasem přičítá, klávesa Alt odečítá. Nakonec ještě zjemníme účinek výběru jeho prolnutím (Ctrl + Alt + D) o dva body. Vybranou oblast smažeme stiskem klávesy Del.

017.png 018.png
max. velikost | max. velikost
Transformace výběru | Změna polohy a natočení výběru

019.png 020.png
max. velikost | max. velikost
Prolnutí výběru | Detail fotografie po ořezání

Máme hotovo. Ještě než vrstvy sloučíme klávesovou kombinací Ctrl + Alt + E a výslednou fotografii uložíme, vrátíme se k vrstvě úprav a provedeme drobné korekce dle našeho vkusu. Můžeme změnit i intenzitu světla. Změnou krytí vrstvy Paprsky můžeme efekt paprsků zvýraznit nebo potlačit.

výsledek.jpg
max. velikost
Výsledná fotografie

Určitě si přečtěte

Články odjinud