DIGIarena.e15.cz

ND filtr: Nevíte, co to je? A možná ho potřebujete

Ve fotografii může být světla nejen nedostatek, ale v mnoha situacích také přebytek. V příliš světelných podmínkách, kde už ani clona nestačí, je jediným řešením použití neutrálního šedého filtru.

Jsou situace, kdy narazíte na minimální možné ISO, maximální použitelnou clonu a přesto fotoaparát dopočítává časy kratší, než byste si přáli. Zachycení objektu v pohybu či rozmazání horské bystřiny se za přirozených světelných podmínek stává nemožným. Právě tehdy, když je světla příliš, pomůže nenápadná pomůcka – neutrální šedý filtr.

perex.jpg 
Neutrální šedé filtry

Jak moc šedý?

Šedých filtrů je na trhu nespočetné množství. Liší se nejen rozměry, ale také svým ND faktorem. Hodnota ND udává, kolik světla daný filtr pohltí, respektive o jaký čas je filtr schopen prodloužit expoziční dobu. Přepočítává se hodnota faktoru ND vůči počtu EV čísel, které filtr přidá k optimální expoziční hodnotě. 

ND FaktorPropustnost Posun EV 
 ND 250 % - 1 EV 
 ND 425 % - 2 EV 
 ND 813 % - 3 EV 
 ND 4000,4 % - 9 EV 
 ND 1 0000,01 % - 10 EV 
 ND 10 0000,001 % - 13 EV 
Závislost propustnosti světla filtrem vůči ND faktoru

Nejen s pevným faktorem

V loňském roce se na trhu objevily kromě ND filtrů s pevnou hodnotou šedé také proměnlivé filtry neutrální. Novinku jsme testovali v samostatném článku. Nyní, aby srovnání bylo úplné, připojujeme také dva zástupce filtrů proměnlivých.

Co a jak jsme testovali?

Pro test jsme zvolili jeden z nejpoužívanějších rozměrů filtrových závitů, průměr 77 mm případně jsme redukovali filtry jiných rozměrů. K testu jsme od známých, přátel a kolegů „vybrali“ následující šedé neutrální filtry: Proměnlivé šedé filtry H4 a LCW a standardní ND filtr Hoya, Marumi, Cokin P a také jeden od exotického výrobce Tosemba.

Uvedené šedé filtry jsme testovali na digitální zrcadlovce  Canon EOS 5D Mark II s objektivem Hasselblad 100 mm F3,5 CFI Planar T. Fotografováno bylo do formátu RAW, vyvolání do JPEG proběhlo pomocí softwaru Capture One v základních hodnotách.

Snímky vznikaly v režimu automatické expozice při stálé citlivosti ISO 100, bez jakéhokoliv manuálního zásahu. Z výsledku tedy můžete vypozorovat, jak si s jednotlivými filtry poradila automatika fotoaparátu. Pod každým snímkem je uveden čas, který fotoaparát pro daný filtr, či nastavení filtru, dopočítal.

Testovací snímky

Referenční snímek

 02_bez_filtru.jpg 01_pouze_CPL.jpg
 max. velikost | max. velikost
1/15 s | 1/30 s 

Jako první se pro srovnání s následujícími fotografiemi podívejte na snímek, tak jak byl pořízen bez jakéhokoliv filtru (vlevo) a s použitím pouze polarizačního filtru (vpravo).

Standardní ND filtry

03_marumi_nd8.jpg 04_hoya_nd8-77.jpg 05_hoya_nd8-67.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
 Marumi ND8 (1/90 s) | Hoya ND8 77 mm (1/90 s) | Hoya ND8 67 mm (1/60 s)
06_cokin_nd8.jpg 07_tosemba_nd8-72mm.jpg
max. velikost | max. velikost
Cokin P ND8 (1/60 s) | Tosemba ND8 (1/60 s) 

Pro zajímavost byly použity také dva filtry menšího rozměru. Tyto byly připevněny pomocí patřičných redukcí. Velké překvapení připravily filtry Hoya, které se výsledky od sebe poměrně výrazně liší, i přesto, že se jediný rozdíl byl v jejich velikosti. 

Proměnlivý ND filtr H4

10_h4_max.jpg 11_h4_80proc.jpg 12_h4_60proc.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Proměnlivý filtr H4 nastaven na ND faktor: Max (1/10 s) | 80 % (1/20 s) | 60 % (1/30 s)
13_h4_40proc.jpg 14_h4_20proc.jpg
max. velikost | max. velikost
40 % (1/60 s) | 20 % (1/90 s) 

Tento proměnlivý filtr by dle specifikací výrobce měl dosahovat ND faktoru 2-400. Při nastavení na maximální hodnotu měla již automatika fotoaparátu problém s optimálním exponováním scény. Pokud bychom provedli manuální korekci a přepočítali výsledky, došli bychom skutečně k ND faktoru 400. Za zmínku stojí také fakt, že tento proměnlivý ND filtr jako jeden z mála téměř netrpí polarizačním efektem.

Proměnlivý ND filtr LCW 

20_lcw_max.jpg 21_lcw_80proc.jpg 22_lcq_60proc.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Proměnlivý filtr LCW nastaven na ND faktor: Max (1/10 s) | 80 % (1/15 s) | 60 % (1/30 s)
23_lcw_40proc.jpg 24_lcw_20proc.jpg
max. velikost | max. velikost
40 % (1/60 s) | 20 % (1/90 s) 

Proměnlivý šedý filtr LCW nabízí co do úbytku světla téměř totožné výsledky jako filtr H4. Poněkud problematické se u LCW ukázalo použití dvou polarizačních filtrů pro dosažení výsledku. Jak je patrno z fotografií, filtr trpí značným polarizačním efektem. V závislosti na natočení filtru se nemění jen faktor propustnosti světla, ale i míra polarizace snímku, což může být leckdy nežádoucí.

Pevný či proměnlivý?

Téměř Hamletovská otázka. Každý má své klady i zápory. Hlavní předností proměnlivých filtrů je jejich variabilita – nastavíte si přesně takový ND faktor, jaký právě potřebujete. Mezi nevýhody dříve patřil výrazný polarizační efekt, který závisel na natočení filtru, ovšem tento jev se již některým výrobcům podařilo eliminovat. Slabinou proměnlivých filtrů tedy zůstavá pouze fakt, že u naprosté většiny z nich musíte investovat do nové, druhé krytky – jen pro tento filtr. Jejich vnitřní a vnější závit nemívá stejné rozměry (např. pro objektiv s filtrovým závitem 77 mm má variabilní ND filtr vnější závit 82 nebo 86 mm).

Klasické ND filtry závitovou slabinou netrpí, ovšem pro různorodé použití je nutné mít jich v brašně více. Naopak, velkou výhodou klasických ND filtrů je jejich lepší kresba a věrnější podání barev.

Fotografie pro test pomohl vytvořit pan Jaromír Fajkus.

Další článek



Související články


celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

Test měl zjistit, jak které ND filtry ovlivň… Jaromír Fajkus 25. 11. 2011, 20:42
ok, chapem vinco 25. 11. 2011, 19:25
Jak píše pan Kozák. Nejedná se o tutoriál "… Tomáš Vrabec 25. 11. 2011, 15:12
To právě neměla být ukázka, co filtr udělá, … Martin Kozak 25. 11. 2011, 09:51
no ale toto som vobec nepredpokladal, vsak p… vinco 24. 11. 2011, 23:31

Další podobné články

Sony bude nadále pokračovat ve vývoji SLT zrcadlovek s bajonetem A

Sony bude nadále pokračovat ve vývoji SLT zrcadlovek s bajonetem A

Instax Square – novinka pro okamžitou fotografii čtvercového formátu

Instax Square – novinka pro okamžitou fotografii čtvercového formátu

Instantní fotografie zažívá v posledních letech své znovuzrození, důkazem toho je i snaha tradičních výrobců o kousek místa na trhu. Neoficiální prvenství moderní instantní fotografie však patří Fujifilmu.

Které funkce musíte oželet při kombinaci Canon a Sigma?

Které funkce musíte oželet při kombinaci Canon a Sigma?

Nikon si patentoval objektiv pro 1" bezzrcadlovku

Nikon si patentoval objektiv pro 1" bezzrcadlovku

Středoformátové bezzrcadlovky Fujifilm nesou označení „GFX“

Středoformátové bezzrcadlovky Fujifilm nesou označení „GFX“

Již dříve se vědělo, že Fujifilm chystá něco velkého, nejdivočejší očekávání však končila u full-framu. Skutečnost je však jiná – přichází „středoformát“ Fujifilm GFX 50S se 6 systémovými GF objektivy.

Podívejte se, jak fotí Apple iPhone 7 Plus

Podívejte se, jak fotí Apple iPhone 7 Plus

Nejlepší fotoaparát pro vaše dobrodružství? Apple iPhone 7 Plus! Tak alespoň hlásá titulek magazínu Outside, který přináší kolekci fotografií pořízených právě telefonem Apple iPhone 7 Plus. A není jediný.

Rollei Actioncam umí 4K video a slowmotion full HD

Rollei Actioncam umí 4K video a slowmotion full HD

Lumix FZ2000: superzoom s 1" snímačem a 4K videem

Lumix FZ2000: superzoom s 1" snímačem a 4K videem

Panasonic představil následníka oblíbeného modelu Lumix FZ1000 s velkým snímačem a ohniskovým rozsahem. Panasonic Lumix FZ2000 přichází především s vylepšenými videofunkcemi…