DIGIarena.e15.cz

Odškodné 1,2 milionu dolarů za ukradené snímky

Daniel Morel vyhrál soud se zpravodajskou agenturou AFP a fotobankou Getty Images. Za použití ukradených fotografií teď musí společnosti zaplatit autorovi náhradu v celkové výši 1,2 milionu dolarů.

Těsně po hrozivém zemětřesení v roce 2010 na Haiti pořídil tamní fotožurnalista Daniel Morel snímek ženy uvězněné v sutinách budovy a následně jej publikoval na Twitteru. Obrázek další den díky novinám obletěl celý svět, autorovi byl však ukraden.

Fotografie si na Twitteru totiž všiml jeden z editorů francouzské zpravodajské agentury Agence France-Presse a bez svolení Morela ji použil. A co hůř, nahrál ji poté i do fotobanky Getty Images. Pozici na titulních stranách většiny francouzských deníků následující den tak zabral právě tento obrázek. A od Getty jej koupil například i americký Washington Post.

1.jpg 
Soud rozhodl po dvou letech ve prospěch Morela (Zdroj obrázku: Kittisak / FreeDigitalPhotos.net)

Danielovi Morelovi se chování zpravodajské agentury samozřejmě nelíbilo a požadoval náhradu vzniklé škody za porušení copyrightu. Společnosti AFP a Getty Images odpověděly protižalobou pro pomluvu, jelikož Morelovi nechtěly dát ani cent a tvrdily, že obrázky z Twitteru může použít kde kdo. Pro obě společnosti však v lednu soud přišel s překvapujícím verdiktem. Porota smetla absurdní argumenty AFP i Getty Images ze stolu, a shledala je obě vinnými z porušení autorského zákona. Morelův právník navíc prokázal, že při krádeži fotografie šlo o vědomý úmysl.

Až dosud ale nebylo jasné, jak vysoké odškodnění fotograf dostane. Federální soudce rozhodl o výši odškodného teprve minulý pátek. Stanovil ji na 1,2 milionu dolarů, nejvyšší možnou hodnotu jakou umožňují americké zákony, a zároveň napařil oběma společnostem pokutu ve výši 400 tisíc dolarů za porušování zákonů. Agentura AFP přitom v lednu navrhovala odměnu ve výši pouhých 120 tisíc dolarů.

Obě společnosti tak na své chování tvrdě doplatily. Zejména fotobanka Getty Images se pak ocitla v neobvyklé pozici. Běžně to totiž bývá právě ona, kdo získává peněžní náhrady za ukradené obrázky.

Jde proto o přelomový případ, který bude mít dlouhodobý dopad na používání obrázků v médiích, což zmiňuje i Morelův právník v emailu pro agenturu Reuters: „Myslím, že jde o první případ toho, kdy byli tito obžalovaní nebo jiní poskytovatelé licencí na fotografie shledáni vinnými z úmyslného porušení autorského zákona.

Fotoškola | Fejetony

Jak autorský zákon chrání vaše fotografie

Focení je zábava, ale pokud jej berete vážněji, hodí se vědět, jak vlastně vaše fotky a vás jako fotografy chrání právo. S námi se mezi paragrafy neztratíte.

Vydavatel amerického deníku Washington Post z celé věci vyvázl jako jediný dobře. Své pochybení zjistil již záhy po publikaci snímku a Morelovi vyplatil dosud nezveřejněnou sumu, aby předešel soudu.

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Musím s tebou nenesouhlasit. Válku ve Vietn… zemekf 1. 2. 2014, 08:09
Už něco podobného existuje v Anglii,viz: <a … Jindra 30. 11. 2013, 17:29
Parazité byli, jsou a budou. Bohužel. Daniel Wonder 30. 11. 2013, 14:06
jen tehdy Mirek_ 30. 11. 2013, 09:07
To by platilo jen proto, kdyby na něj bylo p… Mirek_ 30. 11. 2013, 09:06

Další podobné články

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

Technika fotografování a fotografie jako taková ušla od dob prvních snímků dlouhou cestu. Samotné fotografické zařízení už nemá s tím původním příliš společného. Jaká byla fotografie dříve a jaká je dnes?

Fotografie týdne: Fták

Fotografie týdne: Fták

Jednou z věcí, která se satelitním městečkům kolem metropolí vyčítá, jsou vysoké ploty, za které není vidět a často si bez nich obyvatelé nedokáží dům představit. Snaží se izolovat se od vnějšího světa, postavit mezi sebou a ním zeď.

Fotografie týdne: Lidé v liniích

Fotografie týdne: Lidé v liniích

O tenké lince mezi svobodou a totalitou v linkování světa – Poněkud vulgární heslo „držet hubu a krok“ případně slovy kapely Chinaski „nehasit co tě nepálí“ a „nebojovat sám“ jsou něčím, s čím dnešní člověk akcentující svobodu, rozdílnost, alternativy může jen těžko souhlasit.

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Letní měsíce jsou obdobím, které přímo vybízí k procházkám nejen krajinou, ale také městem a jeho zákoutími. Streetfotografie je přesně tím žánrem, který je pro městské procházky ideální – jak na ni?

5 nejdůležitějších fotoaparátů v historii fotožurnalistiky

5 nejdůležitějších fotoaparátů v historii fotožurnalistiky

Jaké přístroje byly „prodlouženým okem“ slavných fotografů minulého století a pomohly na svět neznámějším fotografickým dílům? Podíváme se na pětici nej fotoaparátů a jejich slavné majitele.

Fotografická soutěž Nikon Kalendář je v polovině

Fotografická soutěž Nikon Kalendář je v polovině

Fotografie týdne: Komplementarita

Fotografie týdne: Komplementarita

Lidé rádi uvažují o světě tak, aby byl pro ně co nejjednodušší a nejpochopitelnější. Jistě se najdou výjimky, které tu či onu jeho část problematizují, ale mít ve svém bytí jistotu a schopnost porozumět světu kolem sebe je zřejmě něčím, co je pro život nezbytné.

Jak by vypadala závislost na sdílení obrázků v 18. století? Poradí IKEA

Jak by vypadala závislost na sdílení obrázků v 18. století? Poradí IKEA