DIGIarena.e15.cz

Odškodné 1,2 milionu dolarů za ukradené snímky

Daniel Morel vyhrál soud se zpravodajskou agenturou AFP a fotobankou Getty Images. Za použití ukradených fotografií teď musí společnosti zaplatit autorovi náhradu v celkové výši 1,2 milionu dolarů.

Těsně po hrozivém zemětřesení v roce 2010 na Haiti pořídil tamní fotožurnalista Daniel Morel snímek ženy uvězněné v sutinách budovy a následně jej publikoval na Twitteru. Obrázek další den díky novinám obletěl celý svět, autorovi byl však ukraden.

Fotografie si na Twitteru totiž všiml jeden z editorů francouzské zpravodajské agentury Agence France-Presse a bez svolení Morela ji použil. A co hůř, nahrál ji poté i do fotobanky Getty Images. Pozici na titulních stranách většiny francouzských deníků následující den tak zabral právě tento obrázek. A od Getty jej koupil například i americký Washington Post.

Klepněte pro větší obrázek 
Soud rozhodl po dvou letech ve prospěch Morela (Zdroj obrázku: Kittisak / FreeDigitalPhotos.net)

Danielovi Morelovi se chování zpravodajské agentury samozřejmě nelíbilo a požadoval náhradu vzniklé škody za porušení copyrightu. Společnosti AFP a Getty Images odpověděly protižalobou pro pomluvu, jelikož Morelovi nechtěly dát ani cent a tvrdily, že obrázky z Twitteru může použít kde kdo. Pro obě společnosti však v lednu soud přišel s překvapujícím verdiktem. Porota smetla absurdní argumenty AFP i Getty Images ze stolu, a shledala je obě vinnými z porušení autorského zákona. Morelův právník navíc prokázal, že při krádeži fotografie šlo o vědomý úmysl.

Až dosud ale nebylo jasné, jak vysoké odškodnění fotograf dostane. Federální soudce rozhodl o výši odškodného teprve minulý pátek. Stanovil ji na 1,2 milionu dolarů, nejvyšší možnou hodnotu jakou umožňují americké zákony, a zároveň napařil oběma společnostem pokutu ve výši 400 tisíc dolarů za porušování zákonů. Agentura AFP přitom v lednu navrhovala odměnu ve výši pouhých 120 tisíc dolarů.

Obě společnosti tak na své chování tvrdě doplatily. Zejména fotobanka Getty Images se pak ocitla v neobvyklé pozici. Běžně to totiž bývá právě ona, kdo získává peněžní náhrady za ukradené obrázky.

Jde proto o přelomový případ, který bude mít dlouhodobý dopad na používání obrázků v médiích, což zmiňuje i Morelův právník v emailu pro agenturu Reuters: „Myslím, že jde o první případ toho, kdy byli tito obžalovaní nebo jiní poskytovatelé licencí na fotografie shledáni vinnými z úmyslného porušení autorského zákona.

Fotoškola | Fejetony

Jak autorský zákon chrání vaše fotografie

Focení je zábava, ale pokud jej berete vážněji, hodí se vědět, jak vlastně vaše fotky a vás jako fotografy chrání právo. S námi se mezi paragrafy neztratíte.

Vydavatel amerického deníku Washington Post z celé věci vyvázl jako jediný dobře. Své pochybení zjistil již záhy po publikaci snímku a Morelovi vyplatil dosud nezveřejněnou sumu, aby předešel soudu.

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Musím s tebou nenesouhlasit. Válku ve Vietn… zemekf 1. 2. 2014, 08:09
Už něco podobného existuje v Anglii,viz: <a … Jindra 30. 11. 2013, 17:29
Parazité byli, jsou a budou. Bohužel. Daniel Wonder 30. 11. 2013, 14:06
jen tehdy Mirek_ 30. 11. 2013, 09:07
To by platilo jen proto, kdyby na něj bylo p… Mirek_ 30. 11. 2013, 09:06

Další podobné články

Fotografie týdne: Bylo jich pět a stály tam na sněhu

Fotografie týdne: Bylo jich pět a stály tam na sněhu

O pohledu na pět stromů očima Poláčka a Zahradníčka, o literatuře a focení, o vztahu a usouvztažnění. To Vše najdete nejen na fotografii týdne, ale také na dalších zajímavých snímcích uplynulého týdne.

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Nostalgie po sovětsku: archiv časopisu Sovjetskoje foto je k dispozici on-line

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

Martin Stranka: Umění a lidská tvořivost by neměly mít žádné hranice [rozhovor]

O vášni k fotografii, touze po sebevyjádření, obrazech, které se rodí v lidské mysli, ale také o té prozaičtější stránce života profesionálního uměleckého fotografa jsme si povídali s Martinem Strankou.

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Časopis Popular Photography po 80 letech končí

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Fotografie týdne ve sněhu zasazená

Snímek o sněhu, potopě světa a naději, která se skrývá pod viditelným povrchem. Asi každý zná biblický příběh po potopě světa (který má analogie v řadě okolních posvátných textech či mýtech), ve kterém je země zaplavena vodou a Noe, který je na své arše a nevidí žádné míso, kde by bylo možné přistát.

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií

Video mapující 166 let titulních stran New York Times ukazuje prosazování fotografií