DIGIarena.e15.cz

Photoshop: obecné zásady nedestruktivní práce


babca  |  25. 07. 2007 08:11

konecne neco takovyho...

Na tento clanek budu urcite casto odkazovat svy kamarady...

Odpovědět  |   | 
Irmo  |  25. 07. 2007 08:33  |  [212.5.211.xxx]

bod 10) ma docela zaujal :). Hmm ale jpg je 8 bitove kodovanie takze uz len samotny prevod je deskrutivna operacia a to velmi znacna ..., tiff podporuje aj viac bitove kodovanie farieb.

Ale co som sa chcel spitat je, jpg a tiff maju priestor na poznamky ... tzv mozez si tam napisat co chces, je toto ten priestor co vyuziva adobe cs3 na zapametanie uprav????? Dokazu ine prehliadace zobrazit takot uprave fotky?????? (asi nie :(), pri kazdom zobrazeny sa musia preratavat vsetky upravy :(, a kde sa da stiahnut ten plug-in? :)

Odpovědět  |   | 
mk  |  25. 07. 2007 15:22  |  [195.22.54.xxx]

Jestli myslíš poznámky File info z Photoshopu, tak fotku to nedeformuje a třeba ACDSee je v pohodě přečte.

Odpovědět  |   | 
Pavel  |  25. 07. 2007 10:02  |  [213.151.81.xxx]

Kanaly, zvlastne pri uprave pro tisk, jsou to nejdulezitejsi co je... Tezko upravite fotku pro komercni tisk bez upravy kanalu a tezko poznate jemne nyance barevnych slozek bez pouziti kanalu...

Odpovědět  |   | 
PrintMan  |  25. 07. 2007 10:37  |  [88.101.156.xxx]

Kanaly upravujes prece pres funkce ne? Nebo des primo do kanalu R nebo C nebo ktereho, vsechnz ostani vypnes a v nem ladis ty nyance? Zkus si to - osobne bzch do kanalu nesahall, Snad jen pri Multichannel prevodech, kdyz je rec o komercnim tisku. PrintMan

Odpovědět  |   | 
Pavol Mitner  |  25. 07. 2007 10:20  |  [88.101.156.xxx]

odporucam clanky a knihy P. Debeveca ci B Frazera / hadam ich mena pisem spravne, mozno aj adobe ma dajake, , prevod z 8 bitow na 16bit nie je destuktivne. len sa umelo navysi rezervy pre nasledne upravz, co nie je veru malo, vyborne tutorialz na tuto temu ma server Lynda.com, za nevelku sumu tam ziskate pristup do knihovien, a pisu tam autori spolupracujuci priam s adobe - no autorka tochto clanku mohla tuto temu mozno viac podrobnejsie vysvetlit, aby to bolo viac jasne aj tem, ktori nie su na prevody zvyknuti - no uz i tak je clanek dost dlhy :-]. Iinak som rad za take clanky na digiarene, niekolko serverou a autorov tu sledujem rad a digiarene fandim, Pavol M.

Odpovědět  |   | 
Irmo  |  25. 07. 2007 12:53  |  [212.5.211.xxx]

ak to chcelo bit namna, tak ... RAW- 12bit (vacsina) -> 8 bit JPG je stratove ... a to je najvacsi problem s jpg ....

Odpovědět  |   | 
pito  |  25. 07. 2007 10:27  |  [192.108.125.xxx]

Konecne po dlhej dobe clanok o upravach fotografii, ktory som cital s otvorenymi ustami, ocami na monitore a zatajenym dychom, od zaciatku az do konca! Len tak dalej! A ako uz bolo spomenute na tento clanok budem odkazovat aj ja svojich znamych - sup s nim do bookmrakov ;)

Odpovědět  |   | 
PP  |  25. 07. 2007 10:44  |  [88.101.156.xxx]

Dík za článek, jasný, vecný, prehledný, dobré ilustrační obrázky (autorka je jasne i graficka, ze?, celkem jsem nadšený.

Odpovědět  |   | 
Rider  |  25. 07. 2007 11:11  |  [81.19.2.xxx]

Dobry den, sice neni muj prispevek primo k clanku, ale pri jeho cteni se mi tato otazka vybavila. Pokud budu fotku ve photoshopu upravovat ruznymi operacemi, plati obecne nejaka priorita postupnosti jednotlivych operaci, prave z duvodu co nejmensiho ovlivneni pro dalsi operaci? Ktere operace je dobre delat ze zacatku a ktere az na uplny zaver? Diky.

Odpovědět  |   | 
Irmo  |  25. 07. 2007 13:02  |  [212.5.211.xxx]

je, na poradi uprav vzdy zalezi ...., konkretny postup ale sylne ovplivnuje to co chces dosiahnut a preto sa to neda jednoznacne urcit.

Priklad. Chcem vytiahnut jas a stiahnut kontrast. 1) postup vytiahnem jas a potom stiahnem kontrast 2) postup naopak najprv stiahnem kontrast potom vytiahnem jas.

1) postup mi lachsie sposoby prepali, 2) postup mi zase viace zhovadi dinamiku .... neda sa povedat co je lepsie vseobecne. Nastastie prave preto maju uz asi vsetky programi jas aj kontrast v jednom toole :).

Odpovědět  |   | 
alena hovorková  |  26. 07. 2007 12:52  |  [84.42.229.xxx]

S obecnými prioritami nebo návody je to složité, protože žádné takové stoprocentně fungující univerzální řešení neexistuje - vždy je nutné brát v úvahu víc věcí: kvalitu a charakter obrazu (světle vypadající obraz potřebuje jiné zacházení se světly než tmavý obraz; 8bitový obraz snese nesrovnatelně méně než 16bitový atd.), druh a míru prováděných úprav (přiměřená modifikace v jasech či barvě je pro obraz únosnější, než např. filtrování apod.) nebo taky např. jestli se jedná o finální úpravy, nebo třeba jen o úpravy při přípravě najakých mezikroků, se kterými pak ještě budete dál pracovat ..

Obecně snad platí jen zásada, že fotografii je dobré nejprve "korigovat", a teprve pak případně nějak "kreativně" vylepšovat. Jinými slovy: - nejprve je dobré provést nejzákladnější celkové/globální korekční úpravy (korekce expozice, příp. mechanických nečistot, úprava barevnosti/jasu, neutralizace barevných nádechů apod.) - pak je dobré tyto základní úpravy ještě dotáhnout lokálně, pokud to fotografie potřebuje (např. desaturace nějaké konkrétní převažující barvy; desaturace aplikovaná na celý obraz by způsobila odbarvení i tam, kde o to nestojíte, a místo vzájemného barevného vážení by došlo k celkovému posunu ve všech složkách, což by bylo dobré pro převažující barvu, ne ale už pro ostatní - proto je nutné úpravu provést se zacílením na pouze konkrétní převažující složku/vlastnost) - a teprve s takto jasově/barevně vyváženým obrazem pak dál provádět další případné "kreativní" vylepšovací korekce (doostřování nebo jiné filtrování, prokreslení černé, vyhlazení linií aj.)

Takže v praxi bude určitě jinak vypadat konkrétní postup při retušování portrétu modelky a jinak korekce např. louky plné květů, v obou případech bude ale dobré fotografii nejprve "vyvážit" (pokud to potřebuje) - tj. zajistit, aby informace, které fotografie sama obsahuje, byly co nejlépe využity - a teprve potom aplikovat nějaká vlastní doplňující pomocná řešení v podobě různých vylepšení (zaostřování, zvýrazňování, vyhlazování apod. )

S pozdravem alena hovorková

Odpovědět  |   | 
Rider  |  26. 07. 2007 14:27  |  [81.19.2.xxx]

Dekuji za vycerpajici odpoved. Jeste bych mel otazku ktera se tyka rozmerovych vlastnosti obrazku. Kdy aplikovat ruzne orezy, natoceni, zmeny perspektivy? Pokud budu treba menit jas a nasledne perspetivu napr. u kacejicich se budov, budou nove dotvorene body zkresleny predchozi upravou, nebo zde uz tolik na poradi nezalezi. A jak je to s resamlovanim?

Odpovědět  |   | 
Michal  |  25. 07. 2007 11:32  |  [83.240.31.xxx]

Přidávám se, dobré, dík

Odpovědět  |   | 
Gh  |  25. 07. 2007 23:37  |  [86.49.106.xxx]

Pokud na zdrojová data aplikuji například rozostření a zvýšení konstrastu, výsledek bude úplně stejný, jako při použití vrstev úprav. U vrstev úprav se totiž chyby samozřejmě také sčítají. Když mám nad sebou rozostření a zvýšení kontrastu, tak se rozostří originální obraz, a na výsledek se aplikuje zvýšení kontrastu. Rozdíl oproti přímým úpravám veškerý žádný.

Samozřejmě používání vrstev má jiné výhody. Zachování originálu, a možnost snadných změn výsledku (třeba maska se dá dodatečně upravit; smazání části snímku nikoliv).

Odpovědět  |   | 
alena hovorková  |  26. 07. 2007 09:05  |  [84.42.229.xxx]

Díky za připomínku, pokud ale jde o "žádný rozdíl", o kterém píšete, nemáte tak úplně pravdu ..

1) Pokud aplikujete úpravy přímo na zdrojová data, potom nemůžete první provedenou úpravu (ve vašem případě rozostření) už zpětně editovat (např. zmírnit), aniž byste současně nemusel zrušit následně provedenou úpravu (tj. zvýšení kontrastu). Vrstvy úprav tuto možnost samozřejmě zachovávají. Rozdíl je teda hlavně ve flexibilitě práce a možnosti nezávislého návratu a korekcí.

Konkrétně ve vašem případě (tj. dva provedené korekční kroky), se zásah přímo do zdrojových dat dá ustát, jsou-li úpravy mírné (o tom jsem psala), ale ve chvíli, kdy svoje zdrojová data takhle "proženete" např. dvaceti postupně za sebou provedenými úpravami (a může jít i o drobnosti, např. mírné posunutí hodnot ve světlech, mírné zvýšení kontrastu ve středních tónech, neutralizace některé dílčí přesycené barvy aj.), tak možnost korigovat např. úpravu, kterou jste provedl jako třetí v pořadí, už prostě nemáte, nepracujete-li s vrstvami úprav nebo jinými nezávislými vrstvami; musel byste zrušit všechny následně provedné úpravy, tj. od čtvrté po dvacátou - v tomto případě už podobné dodatečné korekce "bolí" nesrovnatelně víc.

2) Druhým rozdílem je právě možnost zmírnění případných kvalitativních ztrát: Chyby se ve vrstvách úprav samozřejmě také sčítají, pokud je uděláte - jde ale právě o to, aby uživatel mohl co nejdéle udržet možnost tyto případné chyby zpětně korigovat ..

Potřeba zpětně korigovat některé úpravy často totiž přichází právě až v průběhu práce, kdy některá z posledních úprav, o kterou přesto stojíte, posune některé dílčí vlastnosti obrazu (např. světla) výrazněji, než je přípustné .. (tj. po poslední úpravě se objeví např. přepaly) -- pokud jste celou dobu modifikoval přímo zdrojová data, máte v tomto případě smůlu a můžete buď začít znovu a nebo začít "záplatovat" dalšími úpravami. Pokud ale celou dobu pracujete s vrstvami úprav, tj. nad původními daty, můžete vzniklému nežádoucímu "efektu" zabránit, aniž byste se poslední úpravy musel přitom vzdát - často stačí jen korigovat některou/é z dříve provedených úprav (v tomto případě těch, které se nějak týkaly světel), u které/kterých např. jen zmírníte krytí (tím pádem i účinek) nebo aplikovanou funkci prostě jen přepnete do šetrnějšího režimu (např. z režimu Překrýt do šetrnějšího režimu Měkké světlo apod, protože zjistíte, že "drsnější" režim Překrýt už vlastně není nutný).

Na konci svého příspěvku určité výhody práce s vrstvami vlastně sám připouštíte - a právě tato možnost "snadných změn", jak píšete, vám jako uživateli dává možnost svou práci i případné ztráty udržet celou dobu pod kontrolou. Jestli tuto možnost jako uživatel skutečně využijete nebo ne, to už je na vás, ta možnost tady ale každopádně je. S pozdravem alena hovorková

Odpovědět  |   | 
bárt  |  26. 07. 2007 00:15  |  [212.96.178.xxx]

Velmi děkuji autorce tohoto článku, neboť jako amatér jsem některé věci dělal špatně a pak jsem se divil...

...i když v současnosti se snažím vytvářet webovky a při přípravě grafiky spíše pracuji s optimalizovamými formáty...ještě jednou díky!

Odpovědět  |   | 
smudla  |  26. 07. 2007 21:03  |  [84.242.65.xxx]

Hmm, používám nejjednodušší způsob, jak neublížit fotkám - prostě mám od nich zálohy.

Odpovědět  |   | 
Marián  |  06. 08. 2007 09:33  |  [84.245.81.xxx]

Nikdy neupravujem rovno originály, ale vždy si zhotovím kópiu originálu fotografie, s ktorou ´dalej pracujem, v archíve mám uložené oroginály, i uravené fotografie...je to náročné na veľkosť harddisku, prípadne zálohovanie na DVD, ale originál je originál...Le by ma zaujímalo,i keď robím kópiu z originálu, či aj vtedy dochádza k strate informácii?

Odpovědět  |   | 


Posílat příspěvky e-mailem na adresu: Přihlásit k odběru