Proč je důležité správné vyvážení bílé barvy ve fotoaparátu

Proč je důležité správné vyvážení bílé barvy ve fotoaparátu

Stává se, že barvy, které vidíte, se s výslednou fotografií neshodují. Na vině je tzv. barevná teplota a její špatné nastavení ve fotoaparátu. Pomoc je velmi jednoduchá.

Barevná teplota vychází z teploty hvězd: zatímco modré hvězdy jsou nejchladnější, žluté se nachází někde ve středu spektra a bílé platí za nejteplejší. Stejně tak je to s „teplotou” barev a tím, jak se nám na fotografiích jeví bílá barva.

Důvod proč se nám bílá pořád jeví jako bílá, je lidský mozek, který barevné posuny automaticky vyvažuje. Fotoaparát ale podvědomé kalibrace nemá a tak, když není správně nastaveno vyvážení bílé barvy na fotoaparátu, mohou se fotografie zdát příliš namodralé, nažloutlé…

wb_canon.jpg
Nastavení vyvážení bílé barvy ve fotoaparátech Canon

Za vše hovoří příklad: Venku svítí slunce, obloha je bez mráčku a ve fotoaparátu máte nastaveno vyvážení bílé barvy na Blesk. Výsledné fotografie budou příliš nažloutlé. Po nastavení možnosti Sluneční světlo se ale barvy budou jevit správně – tak, jak je vidíte.

zrovnani.jpg
Příklad špatného nastavení bílé barvy v ateliéru: vlevo vyvážení na trvalé žárovkové světlo, vpravo správné nastavení na zábleskové světlo (foto: Scott Kelby)

Možnost automatického vyvažování bílé barvy je poměrně spolehlivá, hlavně u novějších fotoaparátů. Není ale všemocná, což se ukáže v případě fotografování scén s více světelnými zdroji s odlišnými barevnými teplotami (žárovky, zářivky nebo blesk). Fotoaparátu tedy musíte určit, co je vlastně bílé.

JPG vs RAW

Vyvažování bílé barvy je důležité zejména fotografujete-li do formátu JPG. Při fotografování do RAWu je to téměř zbytečné, protože při vyvolání fotografie v RAW editoru lze velice jednoduše nastavení teploty barev změnit. U JPEG snímků je totiž téměř nemožné najít správnou teplotu.

Existuje více možností jak na to. První je manuální nastavení teploty ve stupních Kelvina – možnost, kterou běžný smrtelník málokdy využije. Druhou a daleko jednodušší je použít nějakou referenci přímo na scéně. Dobře poslouží list bílého papíru nebo tzv. „šedá karta”. Stačí nastavit tuto možnost, fotoaparát se připraví na referenční fotografii, poté před objektiv postavte list papíru tak, aby zabíral co největší plochu záběru a exponujte. Tím nastavíte, co je na dané scéně bílá barva.

OREZ_pass.jpg
Vynikající pomůcka na vyvažování bílé barvy a jemné barevné posuny – ColorChecker Passport

Pozn. Článek vyšel v časopise Computer

Určitě si přečtěte

Články odjinud