DIGIarena.e15.cz

Prostor jako z gumy

Seznam kapitol
Zahuštění nebo roztažení prostoru snímku je často opomíjeným kompozičním nástrojem fotografa. Jak s tímto nástrojem pracovat?

Perspektivou nazýváme způsob zobrazení prvků na snímku s ohledem na jejich umístění v prostoru. Ovlivňuje tedy perspektivu na fotografii ohnisková vzdálenost objektivu? Na tuto otázku zní odpověď: neovlivňuje

Ohnisková vzdálenost však má vliv na stanoviště snímání a to je zásadní pro zobrazení perspektivy na snímku. Ohnisko objektivu a stanoviště snímání jsou parametry, které spolu souvisí. Proto se traduje, že širokoúhlý objektiv zdůrazní perspektivu a teleobjektiv ji potlačí. Příčinou změny perspektivy však není samotná ohnisková vzdálenost objektivu, ale odstup od fotografované scény.

Objektivy s kratší ohniskovou vzdáleností vyžadují obvykle menší odstup fotografa a menší odstup způsobí roztažení prostoru jak do hloubky (pozadí, popředí), tak do šířky (vedle sebe). Při použití delších ohnisek bude vzdálenost snímání větší a ta bude mít za následek zahuštění prostoru.

22.jpg 
Čím větší bude poměr vzdáleností A:B, tím bude na snímku výraznější perspektiva. Zarámování popředí do snímku však vyžaduje široký úhel záběru. Druhý případ znázorňuje použití teleobjektivu pro potlačení perspektivy. Menší číslo A:B (čím je dál fotograf a objekty jsou blíže u sebe) znamená slabší perspektivu na snímku. Aby nebyly objekty v dálce miniaturní, musíte použít objektiv s delším ohniskem.

Samotná ohnisková vzdálenost mění pouze výřez části scény jako ořez v editoru. Snímek pořízený kratším ohniskem, s výjimkou speciálních, v sobě skrývá zmenšené snímky, které bychom zaznamenali ze stejného místa delšími ohnisky objektivů. Rozdíl je pouze v úhlu záběru, který je nepřímo úměrný ohniskové vzdálenosti.

9.jpg 
V době psaní článku jsem byl v Karlových Varech, kde jsem udělal pár snímků k tématu. Objektiv 17–55mm, APS-C (crop 1,6×). Ohnisková vzdálenost 90 mm (ekv. kinofilmu, stejně jako u dalších fotografií).
10.jpg 
Ohnisková vzdálenost 27 mm stejný odstup. Snímek zobrazuje perspektivu stejně jako předchozí fotografie. Výřez scény je jiný.
11.jpg 
Totožný snímek jako předchozí. Fotografii jsem ořízl v editoru tak, aby odpovídala prvnímu snímku. Změnou ohniska při stejném odstupu se nemění zobrazení perspektivy, pouze výřez scény.

Kdyby místo, ze kterého fotografujeme, nemělo vliv na perspektivu, bylo by možné snímat z vybraného místa a změnou ohnisek objektivu stanovit výřez. To mnozí fotografové dělají a tím rezignují na významný nástroj kompozice. V této souvislosti se vždy divím, že nejlepší místo pro záběr je tak často místem nejpohodlnějším.

12.jpg
Když jsem zahlédl mezeru v mracích, kudy vysvitlo slunce, uháněl jsem směrem od scény přes hlavní silnici na vyvýšené místo. Nasadil jsem objektiv s 240 mm a exponoval. Milešovka je nejvyšší hora Českého středohoří a tak jsem jí chtěl zachytit. Přitáhl jsem ji k popředí a relativně na snímku zvětšil v požadovaném výřezu scény.

Zkušený fotograf správné místo záběru vidí a podle toho přizpůsobí svoje postavení. Může také měnit pozice, až snímek zahlédne v hledáčku svého fotoaparátu. Z pohledu zobrazení perspektivy je takový náhled příliš malý, pouze informativní a týká se spíše výřezu scény. Perspektivní poměry snímku si víceméně fotograf musí „domyslet“.

89.jpg 90.jpg
92.jpg 93.jpg
Měnil jsem vzdálenost fotoaparátu od sochy a ohniska tak, aby socha na snímku v popředí byla pokud možno stejně velká. Ohniska 30, 50, 105, 135 mm (ekvivalent kinofilmu).

Hlavní objekt je stejně velký, ale vzájemné prostorové vztahy objektů jsou na každém snímku jiné. Perspektiva je u prvního snímku nejvíce zdůrazněna. U posledního snímku došlo k výraznému stlačení prostoru. Perspektiva je nejvíce potlačena. Porovnejte vzdálenosti mezi sochou a první lampou za ní. Jiné jsou úhly záběru objektivu jednotlivých snímků i velikosti ostatních obrazových prvků.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Neuveritelne. Clanek o foceni. Jestli mi to … R. 8. 10. 2012, 12:56

Další podobné články

Učte se online! Stanfordský profesor nabízí svůj fotokurz zdarma

Učte se online! Stanfordský profesor nabízí svůj fotokurz zdarma

Jak vybrat toho pravého svatebního fotografa

Jak vybrat toho pravého svatebního fotografa

Svatební fotografie je často podceňovaným žánrem, na který si hrdě troufne i mnoho nezkušených amatérů. Taková cesta je však často cestou do pekla. Jak se zorientovat v nabídce profesionálů?

Jak vytvořit dramatický portrét s jedním světlem?

Jak vytvořit dramatický portrét s jedním světlem?

Jak ručně vyvážit blesk s okolním trvalým světlem

Jak ručně vyvážit blesk s okolním trvalým světlem

Samyang připravil novinku v podobě plnoformátové širočiny

Samyang připravil novinku v podobě plnoformátové širočiny

Sigma si patentovala nový širokáč pro APS-C

Sigma si patentovala nový širokáč pro APS-C

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Chcete svým fotoaparátem natáčet video, a nevíte, jak na to? Přinášíme vám několik základních tipů, jak dosáhnout dobrých výsledků – rychle a jednoduše.

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

8 vět, které fotograf nechce slyšet od svých zákazníků

Fotografie, podobně jako jiné služby, je závislá na komunikaci se zákazníkem. A ta může být leckdy zapeklitá, zvláště má-li váš klient mylné, zkreslené, popř. žádné představy o tom, jak toto řemeslo funguje.