DIGIarena.e15.cz

S fotoaparátem na Aljašce

Letošní září se mi splnil jeden klukovský sen, a já se s přáteli a fotovýbavou vypravil fotografovat na Aljašku. Hlavním cílem bylo focení medvědů.

Všechno to vlastně začalo již koncem března letošního roku, kdy mi přítel telefonoval, zda bych nechtěl letět s ním a s dalšími dvěmi přáteli v září fotografovat na Aljašku. Na šest dní za medvědy do NP Katmaie, dále pak na nějaký den do NP Denali a na závěr do NP Kenai Fjords. Celý výlet by byl na patnáct dní. Rozhodnutí muselo být z důvodu zajištění letu okamžité. Ani chvíli jsem neváhal, i když datum odletu bylo 11. září, ještě ten den jsem zaplatil letenku.

Letenku jsem měl již koupenou, neměl jsem však cestovní vízum do USA. Ale to jsem také bez problémů zvládl. Před cestou jsme dále museli zaplatit pobyt v Brooks Camp v Katmai. V této ceně byla zahrnuta i letecká doprava z Anchorage do King Salmon a dále hydroplánem do výše zmiňovaného Brooks Campu. Čas plynul jako voda a večer 10. září jsme se všichni sešli v Chomutově, odkud naše cesta začínala. Odlet byl stanoven na 11. září v 11.20 z letiště ve Frankfurtu. Tam jsme odjeli v brzkých ranních hodinách, abychom byli včas na odbavení. Po několika důkladných kontrolách a čekání v mezipásmu se ocitáme v letadle. Letadlo má na odletu hodinové zpoždění, ale i to překousneme a již se odlepujeme od země.

Letíme severním směrem, přelétáváme nad Grónskem a po přibližně devíti hodinách jsme na mezipřistání v Kanadském Whitehorse. Po asi další hodině odlétáme a vzdálenost 850 km z Whitehorse do Aljaškého Anchorage překonáváme za hodinu a dvacet minut. Po vyřízení všech letištních formalit a vyzvednutí zavazadel najímáme taxi a odjíždíme do hotelu. Vzhledem tomu, že jsme celou cestu absolvovali směrem „po čase“, 11. září pro nás trvá přibližně třicet čtyři hodin. Ale vše je v naprostém pořádku a my se druhý den ráno připravujeme na další cestu za medvědy do Katmaie. NP Katmai byl založen v roce 1980 a rozkládá se na ploše 15 000 km2. V parku žije největší množství státem chráněných „nejlepších rybářů“ – 750 kusů medvědů hnědých.

Z Anchorage do King Salmon letíme malým turbovrtulovým letadlem pro třicet cestujících. Je ošklivé počasí, zataženo a prší. To je také poznat na letu. Letadlo s sebou smýká ze strany na stranu a občas se dostane do turbulencí.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Po hodině a půl letu vystupujeme na letišti v King Salmon. Z letiště nás odváží autobus k řece, odkud po nezbytném převážení nás i našich zavazadel nasedáme do hydroplánu pro osm cestujících a odlétáme do Katmaie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 17 mm; 1/500 s, F7,1; ISO 200 | Canon EOS 30D, 40 mm; 1/1 000 s; F5,6; ISO 320

Tenhle let už je daleko příjemnější než předchozí. Letíme celkem nízko nad ljaškou krajinou a sledujeme její krásy pod námi. Za pětadvacet minut se snášíme na jezero Nanken Lake a přistáváme u Brooks Campu. Počasí se zlepšilo, neprší a mezi mraky se vyhupuje sluníčko. Již z letadla vidíme první medvědy. Naše fotodobrodružství může začít.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 33 mm; 1/1 600 s, F7,1; ISO 250 | Canon EOS 30D, 22 mm; 1/100 s, F8; ISO 200

Po přistání se nás ihned ujímají pracovníci Brooks Lodge. První kroky jsou směrovány do Visitor Center, kde nám strážci parku sdělí, jak se zde chovat. Na závěr dostáváme odznaky, zřejmě jako důkaz, že jsme byli proškoleni. Pak se jdeme ubytovat do chatky, která je spartánsky zařízená – dvě palandy, záchod a sprcha. Žádná skříň na oblečení a další osobní věci. Jen jeden stůl a jedna židle. To nám však na dobré náladě neubírá. Zhruba ve dvě hodiny odpoledne vyrážíme s fotoaparáty za medvědy. Voda v řece, přes kterou přecházíme, se lososy jen červená.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Canon EOS 30D, 420 mm; 1/500 s, F6,3; ISO 400

Po krátké zastávce na první pozorovací plošině na druhé straně řeky za mostem odcházíme k necelé dva kilometry vzdáleným „vodopádům“ na Falls Platform.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Canon EOS 30D, 105 mm; 1/500 s, F8; ISO 400

Po příchodu k vodopádům zjistíme, že tam loví lososy dva medvědi. Protože je vlastně po hlavní sezóně, která je zde v červnu a červenci, není zde žádný nával. Ani medvědů, ani lidí. V letošní sezóně zde prý bylo možné vidět až dvacet sedm medvědů najednou.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Canon EOS 30D, 300 mm; 1/100 s, F8; ISO 500

Známé obrázky, jak medvědi stojí nad vodopádem a lososi jim sami skáčou do otevřených tlam tady nevidíme, ale nezoufáme. V průběhu dalších šesti dní vidíme u vodopádů až 5 medvědů najednou a fotografujeme lovící medvědy, jak jsme je nikde na obrázcích neviděli. Například když samice, která zde loví pod vodopádem vytáhne velkou samici lososa a když jí zmáčkne ve svých mohutných čelistech, v gejzíru z ní vystřikují rudé jikry.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Canon EOS 30D, 600 mm; 1/500 s, F6,3; ISO 500

Zjišťujeme, že medvědi zde používají asi čtyři způsoby lovu. Někteří loví rudě vybarvené ryby skokem a přimáčknutím této ke dnu. Pak jí vytáhnou a sežerou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 600 mm; 1/400 s, F6,3; ISO 500 | Canon EOS 30D, 600 mm; 1/800 s, F6,3; ISO 500 

Jedna samice loví tak, že se potopí pod vodu, kde vydrží skoro minutu, koukají jí jen záda. Když jí dojde dech, vynoří se. Podle toho jak dýchá, je tenhle způsob lovu těžký i pro medvědy. Když má štěstí, vytáhne v tlamě lososa. To je již poznat na jejím pohybu vyčnívajících zad. Jakoby se zavrtí, vmáčkne se kupředu ještě víc pod vodu a už tahá rybu. Když chytí rybu, která se jí nezdá „moc živá“, pouští jí zpět do vody.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 600 mm; 1/3 200 s, F6,3; ISO 400 | Canon EOS 30D, 600 mm; 1/1 250 s, F6,3; ISO 400 | Canon EOS 30D, 600 mm; 1/400 s, F6,3; ISO 500 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 600 mm; 1/400 s, F6,3; ISO 500 | Canon EOS 30D, 300 mm; 1/100 s, F8; ISO 500 

Mladí a nezkušení medvědi za rybami běhají v mělké vodě a snaží se je chytat v běhu. Ale moc jim to nejde.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Canon EOS 30D, 600 mm; 1/100 s, F6,3; ISO 500

U vtoku řeky do jezera loví ponejvíce medvědice s mláďaty, ale jsou vidět i ostatní medvědi různého věku. Zde jsou medvědi, jak jsme říkali, mrchožrouti, protože se převážně živili uhynulými rybami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 600 mm; 1/125 s, F6,3; ISO 500 | Canon EOS 30D, 600 mm; 1/1 000 s, F6,3; ISO 500

Medvědů je zde velká koncentrace na malém kusu země.Z jednoho místa jsme napočítali až dvaadvacet medvědů. Veškerý život zde je jim podřízen. Chcete-li přejít řeku z tábora na druhou stranu nebo naopak, připravte se na strážce parku, kteří s vysílačkou v ruce zastavují osoby a čekají s nimi než medvědi odejdou. Stane se, že nažraná medvědice s mláďaty ulehne do naplaveného jemného písku u cesty a podřimuje. Po dvou hodinách se probere a odejde, ale to již je nablízku jiná medvědice a celé se to opakuje. A vy klidně můžete čekat tři hodiny, než se „chlupaté panstvo“ uráčí a odkráčí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 600 mm; 1/80 s, F6,3; ISO 320 | Canon EOS 30D, 600 mm; 1/200 s, F8; ISO 400

Jen v táboře nejsou medvědi tolerováni. Výrok našeho kamaráda: „zavři dveře, ať sem nenalítají medvědi“, je docela oprávněný. Viditelně se jim zde líbí, v klidu se prochází mezi chatkami. To je hned strážci vyhání. Tleskají, houkají na ně sprejovými houkačkami, které u nás znají fotbaloví fanoušci, hází kamínky nebo bouchají dveřmi. Ale medvědi osud rozhodně nijak nechvátají, z rozvahou se odšourají do blízkých rákosin nebo po pobřeží jezera do lesa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 600 mm; 1/320 s, F6,3; ISO 320 | Canon EOS 30D, 50 mm; 1/13 s, F9; ISO 500 | Canon EOS 30D, 300 mm; 1/160 s, F6,3; ISO 250 

Na bezpečnost návštěvníků se zde opravdu dbá. Do Katmaie se nesmí vozit žádné jídlo. V táboře je jídelna, kde si můžete zajistit stravování. Snídani, oběd a večeři, ale nesmíte nic vynášet ven.

Také se stává, že jdete po cestě nebo pěšinou lesem a proti vám tři, čtyři medvědi. Opustíte pěšinu, aby o vás medvědi věděli mluvíte nebo zazpíváte nějakou písničku a až přejdou kolem vás, pokračujete dál. Je nutné, aby člověk nebyl potichu, aby medvěda nepřekvapil. Proto také nějací návštěvníci nosí rolničky, aby byli neustále slyšeni.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Canon EOS 30D, 105 mm; 1/80 s, F7,1; ISO 400 | Canon EOS 30D, 24 mm; 1/50 s, F5,6; ISO 500

Počasí se zde docela rychle mění, když ráno odcházíte z tábora a svítí sluníčko, neznamená to, že za hodinu nemůže být zataženo a pršet. Proto je dobré stále s sebou nosit i oblečení do deště. Jen jeden den nám zde celý propršel. Místy jsou zde i obtěžující komáři. Poučka dalšího kamaráda, že „to jsou komáři psí, ty na člověka nejdou“, je nepravdivá, a my jsme nuceni občas použít přes obličej ochrannou síťku.

Na fotografování jsem byl vybaven následující technikou: Těla Canon EOS 30D a stařičký Canon EOS 10D. Objektivy Canon 17–40 mm, 24–105 mm, 100–400 mm, 300 mm, konvertory Canon 1,4× a 2×. Dále polarizační filtr, který, při pěkném počasí odstraňoval odlesky vody. Protože se medvědi u vodopádů pohybovali převážně ve vzdálenosti kolem 40 m, nejvíce jsem využil EOS 30D a objektiv 300 mm spolu s oběma konvertory na stativu. Na bližší fotografování jsem měl na dřevěné pažbě domácí výroby připraven EOS 10D spolu s objektivem 100–400 mm.

Při fotografování medvědů ve vodě bylo nutné používat korekci expozice, protože tmavá těla medvědů ve zpěněné vodě byla hodně kontrastní a snímky medvědů by byly moc tmavé. Čím více bylo sluníčka, tím větší jsem nastavoval korekce do plusových hodnot. U jednotlivých snímků jsou rozepsány údaje, jak byl snímek pořízen. Aby byl snímek dobře odpíchnutý od pozadí, používal jsem malé clony – od F6,3 do F8.

V případě, že medvěd lovil, použil jsem souvislé snímání s nastaveným režimem zaostřování na Inteligentní AF-servo. Je dobré být stále ve střehu i když se relativně nic neděje. Najednou se nějaký medvěd dá do pohybu, a když není člověk připraven, přijde o výjimečné snímky, neboť medvědi jsou opravdu rychlí.

Čas rychle plyne a šest a půl dne našeho pobytu v Brooks Campu se chýlí ke konci. Je 18. září ráno a my jsme nuceni balit a připravit se na odlet. Po ránu chvílemi poprchává, ale ještě naposled procházíme tábor. Na druhou stranu řeky se nevydáváme, aby nám náhodou medvědi neznemožnili odlet.

S dnem našeho odletu zde končí letošní sezóna. Zaměstnanci tábora zatloukají okna a dveře chat silnými překližkami, aby vše přečkalo bez úhony před medvědími zuby a drápy do příštího roku.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Canon EOS 30D, 17 mm; 1/125 s, F4,5; ISO 400

Když před polednem nasedáme do hydroplánu, dá se do deště. Podzim se hlásí o svá práva. Ještě jednou se podíváme po místech, kde jsme strávili krásné a neopakovatelné chvíle a tábor, spolu s medvědy nám mizí v dáli za letadlem.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Canon EOS 30D, 31 mm; 1/50 s, F4,0; ISO 320
Další článek




celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

xxx Honza Nikodým 27. 11. 2007, 12:36
Re: Super... Ladislav Vogeltanz 5. 11. 2007, 09:10
Super... m1wx 30. 10. 2007, 17:40
Re: Naprosto super! paris 26. 10. 2007, 00:12
Re: Naprosto super! paris 26. 10. 2007, 00:11

Další podobné články

Asijský cestopis – Hong Kong za tri dni

Asijský cestopis – Hong Kong za tri dni

Hong Kong, mesto svetiel a trblietavých vitrín preplnených značkovým oblečením v ostrom kontraste s pouličnými predajcami – krajčírmi oblekov, garantujúcich výrobu na mieru do dvoch dní.

Pohádková krajina – skotský cestopis

Pohádková krajina – skotský cestopis

„Největším problémem Skotska jsou sami Skotové,“ říká král Eduard II. ve známém filmu Statečné srdce. Zatímco pro něj nejspíš problémem skutečně byli, pro nás, cestovatele, je naopak jejich odlišnost přitažlivá.

Jihoamerický deníček aneb jak se fotí Dakar rally

Jihoamerický deníček aneb jak se fotí Dakar rally

Všichni slaví Silvestra, zatímco my sedíme v letadle směr Buenos Aires. Že už je Nový rok poznáme jen podle toho, že pilot v interkomu odpočítá od pěti do nuly, načež se ozve vlažný potlesk několika lidí...

Jak vzniklo Fripito – rozhovor s tvůrcem projektu

Jak vzniklo Fripito – rozhovor s tvůrcem projektu

Fripito je vcelku ojedinělý projekt českého autora Jana Březiny. Vyzpovídali jsme ho po oficiálním představení aplikace v zahraničí, konkrétně na veletrhu PhotoPlus Expo v USA.

Pojďme na chvíli s profesionálem do divočiny!

Pojďme na chvíli s profesionálem do divočiny!

Co má v batohu skutečný profesionální fotograf divoké přírody? Jaké používá triky a vybavení? Na to nám dnes odpoví britský fotograf Will Burrard-Lucas.

Dolomity: Krásné i smutné (cestopis)

Dolomity: Krásné i smutné (cestopis)

Dolomity jsou známy především jako italské velehory. Málokdo ví, že mezi horskými masivy došlo ke katastrofě. A ne k malé katastrofě, uprostřed hor se objevila tsunami..

Na otočku do New Yorku (cestopis)

Na otočku do New Yorku (cestopis)

Cestopis z pětidenního výletu do New Yorku s dvoudenní zastávkou v Londýně aneb jak se dá s minimem prostředků navštívit maximum míst v největší metropoli USA.

Cesta za sluncem

Cesta za sluncem

Rozvadov – Mnichov – Innsbruck – Trento. Rytmus, který zněl v itineráři nejednoho Čecha. Každoročně strávíme hodiny času na cestě za sluncem. Postáváme v sobotní zácpě v okolí Mnichova s ostatními odpočinku chtivými Evropany.