DIGIarena.e15.cz

Skončí Fujifilm, Olympus a Panasonic s výrobou fotoaparátů?

Výrobci fotoaparátů, kteří realizovali své zisky v segmentu jednoduchých kompaktů a chyběla jim nabídka ve vyšších třídách, mají existenční potíže. Zdá se, že systémové kompakty je nezachrání a zrcadlovky nemají.

Vyhlídky některých výrobců fotoaparátů nevypadají vůbec dobře. Dle analytika společnosti Credit Suisse budou muset s výrobou brzy skončit firmy Fujifilm, Olympus a Panasonic. Na vině jsou prý chytré telefony a malý zájem o bezzrcadlovky.

Agentura Reuters vydala zprávu, ve které spekuluje nad budoucností výrobců fototechniky. Podle prodejních čísel z minulého roku to vypadá, že dokáží přežít pouze tři největší společnosti. Ostatní firmy jako Fujifilm, Olympus nebo Panasonic budou muset dříve či později oblast fotoaparátů opustit.

Analytik Yu Yoshida z Credit Suisse zmiňuje, že jen mezi dubnem a zářím klesly prodeje fotoaparátů Panasonic o 40 %. Fotografická divize této japonské firmy je ve značné ztrátě, a pokud nenastane brzy nějaký zázrak, skončí úplně. Panasonic totiž hodlá v březnu 2016 ukončit budoucnost všech ztrátových divizí firmy.

Olympus ani Fujifilm na tom nejsou o moc lépe. Olympus sice vévodí japonskému trhu s bezzrcadlovkami s podílem okolo 25 % a očekává slibné finanční výsledky z uplynulého roku, avšak ani to by nemuselo stačit. Ztráta firmy je totiž po odhalení účetního skandálu v roce 2011 stále značná a zájem o bezzrcadlovky stagnuje.

Fujifilm pak bojuje hlavně s mizivým tržním podílem. Přestože prodeje firmy zaznamenaly oproti roku 2012 nárůst o 300 %, tržní podíl zůstává v jednotkách procent. Na druhou stranu se firma specializuje spíše na dražší modely a tak by vše nemuselo být tak černobílé, jako naznačuje Yu Yoshida.

graf1.jpggraf1.jpg

Faktem však zůstává, že prodeje bezzrcadlovek, na kterých stojí budoucnost zmíněných třech výrobců, stále nenaplňuje očekávání. V Evropě a USA tvoří prodeje bezzrcadlovek pouhých 10 % všech prodejů fotoaparátů s výměnnými objektivy. Tento podíl má navíc v budoucnu klesat. Jediné místo, kde se bezzrcadlovkám jakžtakž daří, je Japonsko, kde je poměr prodaných bezzrcadlovek k zrcadlovkám asi 1:3.

Za malým zájmem údajně stojí nedostatečná konektivita. Lidé totiž dávají přednost chytrým telefonům, ze kterých mohou fotografie okamžitě nahrát na Facebook nebo Instagram. Takový komfort bezzrcadlovky nenabízejí a i přes horší obrazovou kvalitu tak dají amatéři přednost právě chytrým telefonům. Nikdo prostě nechce připojovat fotoaparát k telefonu a snímky složitým způsobem sdílet.

2.jpg 

Koneckonců, podobný osud již potkal kompaktní fotoaparáty. Letos mají jejich prodeje klesnout o dalších 40 % a do budoucna tato kategorie nejspíš vymizí úplně. Šanci mají pouze odolné a další specializované fotoaparáty, které telefony zatím nedokáží nahradit.

Jediní výrobci, kteří se tak nemají v nejbližších několika letech čeho obávat, jsou Canon, Nikon a Sony. Jejich tržní podíl činí okolo 60 % a dohromady mají oligopolní postavení. Prodeje zrcadlovek Canon a Nikon přitom drží stabilní úroveň, Sony zase těží z dodávek snímačů do velké řady fotoaparátů.

Náš pohled na analýzu budoucnosti

Prodeje fotoaparátů obecně klesají. Na vzestupu jsou jenom prodeje přístrojů s vyměnitelnými objektivy. Tento segment zastupují DSLR, SLT a CSC. Ve zprávě se hovoří o 40 % propadu prodeje kompaktů. CSC fotoaparáty stoupají už velmi pomalu a na ty vsadily uvedené společnosti, které mají nyní problémy. Výpadek kompaktů nemohou nahradit. Olympus a Fujifilm ohlásily, že končí s levnými kompakty a v jejich nové nabídce nejsou.

Podstatně lépe se daří výrobcům zrcadlovek. V USA mají CSC pouze 10,5 % trhu fotoaparátů s výměnnými objektivy, v Evropě 11,2 % a Japonsku slušných 36%. Z toho je patrné, že mnoho zákazníků preferuje optické hledáčky oproti elektronickým. Také je jasné, že výrobci překvapivě nepřesvědčili zákazníky o stejné kvalitě fotografií z DSLR a CSC. Canon ani Nikon se nikdy nehrnuly do mirrorless (CSC) přístrojů a to i v době, kdy se tato kategorie zdála být komerčně zajímavá. Věnovaly se naplno svým zrcadlovkám (asi věděly, proč) a vyplatilo se.

1.jpg 

Smršť, která kosí kompakty a částečně i dříve perspektivní mirrorless se jmenuje smartphone. Jejich fotoaparáty jsou stále lepší a hlavně jejich majitelům se zdá kvalita fotografií dostačující. Nevidí důvod pro nákup druhého zařízení a není divu. Sdílení fotografií přes Wi-Fi je heslem doby. Nejvíc snímků koluje na sociálních sítích. Kdo to myslí s fotografováním vážně, koupí si pravděpodobně zrcadlovku.

Na začátku minulého roku jsme vydali článek s následujícím tvrzením „Dovolím si odhad: všichni mají telefon, případně tablet u sebe, mohou fotky ihned posílat a sdílet. Fotoaparáty na nich se budou zlepšovat tak, že vytlačí klasické kompakty“. Tak se také děje.

V tomtéž článku bylo uvedeno: „Bezzrcadlovky vyřeší definitivně autofokus a hledáček. Přibude příslušenství a díky svým rozměrům budou přijatelnější pro zákazníky, kteří chtějí vyšší kvalitu fotografií. Nadšení amatéři a profesionálové dají přednost plnoformátovým zrcadlovkám. Zrcadlovky se senzorem APS-C budou nadbytečné. Zleva je pohltí DSLM a zprava FF“. Vypadá to, že DSLM (CSC) tolik bodovat nebudou a levnější plnoformátové FF zrcadlovky poněkud „zatopí“ formátu APS-C, ale ten jako ještě levnější alternativa zrcadlovek zůstane. Globálně se rýsuje osa smartphone – zrcadlovka a mezi tím drobky.

Technika | Bezzrcadlovky | Zrcadlovky

Jsou bezzrcadlovky hrozbou pro kompakty nebo zrcadlovky?

Kam se ubírá vývoj pokročilejších fotoaparátů? Nová skupina bezzrcadlovek zamíchala ustálenou kategorizací. Jak konkurují zavedeným DSLR zrcadlovkám? Jaký můžeme očekávat vývoj?

Je to poněkud chmurná představa, že bychom neslyšeli už nikdy o novém fotoaparátu takových ikon jako Pentax nebo Olympus, ale tak to chodí. Auta SAAB nebo věhlasné dvouoké zrcadlovky Rolleiflex už taky nikdo nevyrábí. Třeba to bude jinak a agentura Reuters se mýlí, nicméně má to všechno logiku.
 

Další článek



celkem 77 komentářů

Poslední komentáře

Je konec ledna, u Panasoniku je mrtvo, ale O… Karel Kahovec 30. 1. 2014, 18:51
Ne, není to jinak. Je to takto: - loni byl… emve 14. 1. 2014, 22:28
Hmm, to je jinak - loni 50% z foťáků s výměn… Karel Kahovec 14. 1. 2014, 09:30
Neřekl bych že se trefují úplně přesně, viz:… Pavel 10. 1. 2014, 06:31
A stalo se tak? Když zohledníš celkový propa… Lotrandor 8. 1. 2014, 23:21

Další podobné články

Meike uvádí čtyři nové objektivy pro bezzrcadlovky

Meike uvádí čtyři nové objektivy pro bezzrcadlovky

Světelná pevná skla šitá přímo na míru kompaktům s výměnnými objektivy od Sony, Olympusu, Panasonicu, Fujifilmu, Nikonu i Canonu rozšíří nepříliš bohatou nabídku objektivů výrobců třetích stran.

Kamera 360fly umí nově 4K video

Kamera 360fly umí nově 4K video

Sigma 85 mm F1,4 Art na podzim

Sigma 85 mm F1,4 Art na podzim

Chcete Lensbaby pro GoPro? Tak utíkejte na Kickstarter

Chcete Lensbaby pro GoPro? Tak utíkejte na Kickstarter

Nové digitály Sony již v červnu

Nové digitály Sony již v červnu

Olympus TG-Tracker: Impozantní vstup do světa akčních kamer

Olympus TG-Tracker: Impozantní vstup do světa akčních kamer

Olympus vstupuje na pole akčních kamer s velmi ambiciózním přístrojem, který v sobě spojuje malé rozměry, ultra široký objektiv, 4K video a všechny pokročilé funkce outdoorových obrazových záznamníků.

Canon chystá větší než malé množství novinek

Canon chystá větší než malé množství novinek

Společnost Canon patří mezi největší výrobce nejen fotografické techniky a to, že se snaží udržet na výsluní potvrzuje také celá řada plánovaných produktů – co na to internetová šuškanda?

Buďte VIP fotografem Colours of Ostrava

Buďte VIP fotografem Colours of Ostrava

Společnost Nikon společně s pořadateli festivalu Colours of Ostrava připravila zajímavou soutěž pro všechny, kdo mají rádi akční a reportážní fotografii – můžete totiž být VIP fotografem na ostravském festivalu.

Toto mesto sa dusí... Autor: promart