DIGIarena.e15.cz

Sony A350: Nejlepší z dvou světů

Seznam kapitol
Sony A350 posouvá třídu zrcadlovek s živým náhledem do nových dimenzí. Testu se účastnila s objektivem 50 mm F1,4. (SK)

Hľadáčik zrkadlovky je pre fotografa najspoľahlivejším pohľadom na fotografovanú scénu. Zobrazenie náhľadu fotografovanej scény na displeji, podobné digitálnym kompaktom či aparátom s elektronickým hľadáčikom, sa poprvýkrát objavilo na zrkadlovke Fujifilm S3 Pro. Mal ju aj Canon EOS 20D vo verzii určenej pre astrofotografiu. Obom chýbala možnosť automatického zaostrovania, S3 Pro dokonca nemohol v tomto režime snímať vôbec.

Priekopníkom snímania so živým náhľadom sa stal až Olympus so zrkadlovkou E-330, ktorá mala dva režimy zobrazenia živého náhľadu. Režim A s obmedzeným zobrazením 92 % snímanej scény umožňoval zaostrovať a snímať okamžite. Pre presné meranie expozície bolo potrebné zakryť hľadáčik, keďže parazitné svetlo môže viesť k nepresnému meraniu expozície. Obraz na displeji bol v tomto prípade tvorený doplnkovým CCD snímačom.

Režim B nazvaný tiež macro live view zobrazoval snímanú scénu so 100% pokrytím a lepšou kvalitou zobrazenia, nový firmvér pridal aj automatické ostrenie. To všetko je ale sprevádzané približne sekundovým výpadkom obrazu, počas ktorého aparát ostrí a meria expozíciu. V tomto režime E-330 ponúkal kvalitnejší obraz na displeji než v režime A, pretože na jeho vykreslenie sa nevyužíval malý doplnkový CCD snímač, ale hlavný NMOS senzor.

Druhú generáciu zrkadloviek so živým náhľadom predstavujú Canon 1D/1Ds Mark III a 40D a Nikony D3, D300, všetky uvedené na trh v roku 2007. Nikon má, podobne ako vtedy Olympus, dva režimy ostrenia a merania pri živom náhľade. Pri oboch ale používa iba jeden, hlavný obrazový senzor, na ktorom prebieha aj ostrenie metódou merania kontrastu. Canon EOS 40D využíva iba spôsob podobný typu B pri E-330, totiž sklopenie zrkadla spojené so zaostrením a meraním expozície. Ostrenie meraním kontrastu ako pri kompaktoch je pri oboch Nikonoch pomalšie ako režim so sklopením zrkadla.

Tretia generácia Canonov so živým náhľadom, reprezentovaná modelom EOS 450D už dokáže ostriť pomocou sklopenia zrkadla i metódou merania kontrastu. Na tento účel, podobne ako Nikon, využíva hlavný snímač. Kontrastové ostrenie takisto trvá dlhšie než „pasívne“ ostrenie so sklopením zrkadla.

Na rozdiel od kolekcie zrkadloviek od Canonu a Nikonu z konca augusta, najvyššia trieda zrkadloviek od Sony reprezentovaná modelom DSLR A700 živý náhľad neumožňuje. Po nasledovníkovi prvej „Alfy“ A100, nazvanom A200 zo začiatku roka, prichádzajú koncom januára modely A300 a A350 vybavené živým náhľadom. Štrnásťmegapixlová A350 je predmetom tohoto testu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Schématické znázornenie riešenia živého náhľadu v DSLR-A350. Vľavo snímanie prostredníctvom hľadáčika, vpravo zobrazenie na displeji prostredníctvom CCD snímača a nakloneného zrkadla

Na oboch modeloch je živý náhľad riešený výhradne využitím doplnkového CCD snímača, umiestneného nad priezorom. Naň je premietaný obraz prostredníctvom nakloneného zrkadla. Použitie živého náhľadu vylučuje náhľad na snímanú scénu prostredníctvom hľadáčika, ktorý sa uzavrie dvomi lamelami, podobnými lamelám objektívu na kompaktnom aparáte. Zamedzí tak prístupu svetla, ktoré by mohlo narušiť presnosť merania expozície.

Klepněte pro větší obrázek
Trojrozmerné znázornenie konštrukcie živého náhľadu na Sony DSLR-A350
Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 24 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: A300 Pepa 5. 5. 2008, 10:14
Re: hladacik Paja 5. 5. 2008, 10:05
Re: hladacik Karel Kahovec 5. 5. 2008, 08:02
Re: A300 Karel Kahovec 4. 5. 2008, 11:43
hladacik mumintroll 3. 5. 2008, 17:52

Další podobné články

Dočkáme se Sony A9? A čím překvapí?

Dočkáme se Sony A9? A čím překvapí?

Novinky od Sony: 100 mm F2,8 STF GM, prémiová 85 mm F1,8 a kompaktní blesk

Novinky od Sony: 100 mm F2,8 STF GM, prémiová 85 mm F1,8 a kompaktní blesk

Sony rozšiřuje portfolio FE objektivů o dvě světelná skla s pevným ohniskem. U „stovky“ se můžeme těšit zejména na perfektní bokeh, zatímco FE 85 mm F1,8 nabídne dobrou obrazovou kvalitu v kompaktním a lehkém provedení.

Canon EOS M5 – Berte mě vážně [test]

Canon EOS M5 – Berte mě vážně [test]

Po několika spíše nesmělých pokusech vkročil Canon na pole bezzrcadlovek modelem, který k sobě může připoutat pozornost zkušenějších fotografů i příležitostných videoamatérů. Jak se podařilo odladit další generaci EOSu M jsme vyzkoušeli hned s několika objektivy.

Panasonic Lumix LX15: Klasika, která nezklame [test]

Panasonic Lumix LX15: Klasika, která nezklame [test]

Loni na podzim představil Panasonic nový model profi kompaktu a rozšířil tak řadu kapesních fotoaparátů se snímačem velikosti 1" a světelnou optikou. Jak si Lumix LX15 vedl v našem testu?

První film natočený kompletně bezzrcadlovkou půjde letos do kin

První film natočený kompletně bezzrcadlovkou půjde letos do kin

YI-M1: módní vlnka made in china formátu micro 4/3 [test]

YI-M1: módní vlnka made in china formátu micro 4/3 [test]

Minulý rok se mezi řadou systémových kompaktů od zavedených výrobců objevila zajímavá novinka z produkce čínského Xiaomi. YI-M1 zaujala nejen svou cenou, ale i slušnými technickými parametry. Jak tato bezzrcadlovka obstála v praxi?

Panasonic Lumix DMC-G80: Pro fotografy i filmaře

Panasonic Lumix DMC-G80: Pro fotografy i filmaře

V dnešním testu se budeme věnovat novému systémovému kompaktu značky Panasonic. Parametry přístroje, zahrnující přepracovaný snímač, rychlý AF, 4K video a s ním související funkce, vypadají velmi slibně. Jak si ale „G80“ vedla v terénu?

I sto let staré sklo může ostřit automaticky. Jak na to?

I sto let staré sklo může ostřit automaticky. Jak na to?