DIGIarena.e15.cz

Test Sony SLT–A37: Chytrá horákyně

Seznam kapitol
Začátečnická (ne)zrcadlovka Sony SLT–A37 s elektronickým hledáčkem může úspěšně soupeřit s opravdovými zrcadlovkami stejné kategorie, které nabízí konkurence.

Vzhledem k tomu, že se zrcátko nesklápí, odpadá největší zdroj hluku při expozici. Závěrka samozřejmě slyšitelně cvakne, ale podobně jako u bezzrcadlovek. Fotoaparát je tedy velmi tichý.

Z koncepce SLT ale plyne také jedna špatná vlastnost: snímač odebírá energii nejen při samotné expozici, ale také během komponování, vlastně pořád, když je fotoaparát zapnutý.

Akumulátor by měl dle standardu CIPA vydržet 450 záběrů, já jsem se při testu dostal na průměr 250 snímků na jedno nabití – pravda, bylo to v téměř extrémních podmínkách za vysoké vzdušné vlhkosti, s opravdovou zrcadlovkou bych ale jistě dosáhl většího počtu snímků. Vzhledem k zaměření na začátečníky nemusí nízký počet snímků na jedno nabití vadit, pokud si ale chcete pořídit fotoaparát na cesty do míst, kde není každý den k dispozici elektřina, zvažte dostatečný počet náhradních akumulátorů.

Další výhody nesklopného zrcátka

Autofokus má patnáct zaostřovacích bodů, z toho tři křížové. Dlouho jsem si lámal hlavu, jak se vlastně body vybírají, obvyklá cesta stisknutím tlačítka AF na zadní straně vedla k aktivaci sledování pohybu. Už jsem si myslel, že jediná cesta je pomalý přístup přes zjednodušené menu, pak se ale ukázalo, že stačí deaktivovat funkci sledování pohybu a tlačítko AF se najednou přepne právě na výběr bodů. V praxi se tak musíte před fotografováním rychlejších dějů rozhodnout, zda chcete využít sledování pohybu, nebo si raději ručně vyberete bod, a podle toho fotoaparát nastavíte.

První snímek je možné pořídit 1,1 s od zapnutí fotoaparátu. To sice není moc dobrá hodnota, v praxi ale stačí. Naopak rychlé je sériové snímání – 5,5 snímku za sekundu není v této kategorii běžné, nesklápějící se zrcátko ukazuje svou další výhodu. Ovšem v praxi tuto rychlost spíše nevyužijete, protože v hledáčku během snímání vidíte vždy předchozí vyfotografovaný snímek, nikoliv živý náhled. Sledovat pohybující se objekty je tak dosti obtížné.

Měření expozice funguje za běžných podmínek bezproblémově. Automatika si ale správně neporadí se záběry, na kterých je větší plocha oblohy nebo dokonce sníh, výsledné snímky jsou pak tmavé. Zkušený fotograf s tím samozřejmě počítá a nastaví korekci, začátečníci ale mohou mít problém – a automatika některých konkurentů (spíše z řad bezzrcadlovek a kompaktů) si s podobnými situacemi poradí.

sonyA37_k01.JPG
Kompenzace expozice +0,7 EV

Kvalita obrazu

Snímače značky Sony jsou v posledních letech výborné. Jedním takovým šestnáctimegapixelovým je vybavena i SLT-A37. Získáte tak snímky, které jsou při základní citlivosti plné detailů – i když pro plné využití schopností čipu musíte snímat do RAWu, fotografie v JPEG jsou i při ISO 100 zřetelně poznamenány vlivem odšumovacích algoritmů.

sonyA37_k02.JPG   sonyA37_k03.jpg
Obrazová kvalita při ISO 100 – vlevo JPEG, vpravo export z RAWu

Sony SLT-A37 umožňuje nastavit citlivost až ISO 16 000. Snímky v JPEG jsou pak odšumováním už velmi silně poznamenány, ale při použití RAWu se jich na vyšších citlivostí nemusíte příliš obávat, ve výjimečných případech se možná spokojíte i s kvalitou získanou při ISO 12 800. Výsledky při vyšších citlivostech ale nejsou úplně špičkové – zdá se, že Sony ze svých snímačů nedokáže vytěžit tolik, kolik konkurence.

sonyA37_k04.JPG   sonyA37_k05.jpg
ISO 800, 1/20 s, F3,5 (vlevo JPEG, vpravo export z RAWu)
sonyA37_k06.JPG   sonyA37_k07.jpg
ISO 1 600, 1/50 s, F3,5 (vlevo JPEG, vpravo export z RAWu)
sonyA37_k08.JPG   sonyA37_k09.jpg
ISO 3 200, 1/100 s, F3,5 (vlevo JPEG, vpravo export z RAWu)
sonyA37_k10.JPG   sonyA37_k11.jpg
ISO 6 400, 1/100 s, F5 (vlevo JPEG, vpravo export z RAWu)
sonyA37_k12.JPG   sonyA37_k13.jpg
ISO 12 800, 1/200 s, F5 (vlevo JPEG, vpravo export z RAWu)
sonyA37_k14.JPG   sonyA37_k15.jpg
ISO 16 000, 1/320 s, F5 (vlevo JPEG, vpravo export z RAWu)

Snímač má dobrý dynamický rozsah, výborně si dokáže poradit s přeexpozicí – následující ukázka byla dokonce pořízena na extrémní citlivost ISO 6 400 a při vyvolání z RAWu kompenzována o 2 expoziční stupně:

sonyA37_k16.JPG   sonyA37_k17.jpg
ISO 6 400, 1/4 000 s, F5 (vlevo JPEG, vpravo export z RAWu s kompenzací expozice o 2 EV)
Předchozí kapitola Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 43 komentářů

Nejnovější komentáře

Když při sériovém snímání potřebujete sledov… Jiří Horák 21. 8. 2012, 19:29
Protože o baterkách si každý myslí, že jim r… Karel Kahovec 17. 8. 2012, 23:09
Sorry, opat ta sklamem. Nevies. Na zaklade n… MM 17. 8. 2012, 18:04
Tak te uz vim vsechno, dik. R. 17. 8. 2012, 16:11
Ci sa vyplatia spolocne stravene chvile s ro… MM 17. 8. 2012, 11:28

Další podobné články

Full Frame objektiv DCKina aplikujete vašemu telefonu během jediné sekundy

Full Frame objektiv DCKina aplikujete vašemu telefonu během jediné sekundy

Sférická kamera 360fly 4K je konečně na českém trhu

Sférická kamera 360fly 4K je konečně na českém trhu

SanDisk představil voděodolné microSD karty s obří kapacitou

SanDisk představil voděodolné microSD karty s obří kapacitou

Sony bude nadále pokračovat ve vývoji SLT zrcadlovek s bajonetem A

Sony bude nadále pokračovat ve vývoji SLT zrcadlovek s bajonetem A

Instax Square – novinka pro okamžitou fotografii čtvercového formátu

Instax Square – novinka pro okamžitou fotografii čtvercového formátu

Instantní fotografie zažívá v posledních letech své znovuzrození, důkazem toho je i snaha tradičních výrobců o kousek místa na trhu. Neoficiální prvenství moderní instantní fotografie však patří Fujifilmu.

Které funkce musíte oželet při kombinaci Canon a Sigma?

Které funkce musíte oželet při kombinaci Canon a Sigma?

Nikon si patentoval objektiv pro 1" bezzrcadlovku

Nikon si patentoval objektiv pro 1" bezzrcadlovku

Středoformátové bezzrcadlovky Fujifilm nesou označení „GFX“

Středoformátové bezzrcadlovky Fujifilm nesou označení „GFX“

Již dříve se vědělo, že Fujifilm chystá něco velkého, nejdivočejší očekávání však končila u full-framu. Skutečnost je však jiná – přichází „středoformát“ Fujifilm GFX 50S se 6 systémovými GF objektivy.