DIGIarena.e15.cz

Tiskneme fotografie ve fotolabu

Využít služeb fotolabu je většinou levnější, než tisknout snímky doma. I fotolab však má svá úskalí.

Pokud si tisknete fotografie doma, na vlastní tiskárně, pak už jste pravděpodobně odstranili všechny mouchy a vaše fotografie vypadají tak, jak mají. Ne všichni však mají takové štěstí a pokud chtějí mít fotografii fyzicky v ruce, musí využít služeb fotolabu.

O úpravách fotografií před tiskem již bylo popsáno mnoho stran, velké množství informací naleznete i na našich webových stránkách v sekci fotoškola, a také v diskuzním fóru. Mezi základní úpravy patří vylepšení kontrastu snímku, doostření, případně nastavení barevnosti a ořez. Málokdo se však zmiňuje o tom, jak bude fotografie vypadat po zhotovení.

Ladíme barvy

Plánujete-li tisknout fotografie v některém z mnoha fotolabů, pak je dobré předem zjistit v jaké podobě má být obrázek určený ke zhotovení dodán. Prvním problémem, se kterým se většina "prvozákazníků" setká, je odlišná barevnost fotografie, než jakou si představovali. Bez barevné kalibrace monitoru je prakticky nemožné vytisknout ve fotolabu fotografii s takovým barevným podáním, jaké jsme si nastavili.

Pokud máte vyhlédnutý nějaký fotolab v blízkém okolí, nebo vám byl doporučen, pak je dobré poptat se po kalibračním snímku. Obsluha by vám měla vydat kalibrační fotografii a stejný snímek poslat i v elektronické podobě, vy pak doma nastavíte monitor tak, aby byly barvy na obou snímcích co nejvíce podobné. Pokud vámi vybraný fotolab tuto službu nenabízí, pak nezbývá než experimentovat. Nejjednodušší je upravit fotografii podle vlastních představ, poté ji vytisknout a následně opět nastavit monitor tak, aby byly oba snímky stejně barevné. Pokud budete s takto nastaveným monitorem upravovat fotografie podle svých požadavků, měl by být problém s nesprávnou barevností ve většině případů vyřešen.

Fron_350_800x600.jpg
Kalibrační snímek pro fotolab Fujifilm

Nutno dodat, že barevná kalibrace monitoru v domácích podmínkách je spíše pseudokalibrací. Aby byl monitor správně zkalibrován, je třeba pracovat ve stálém okolním osvětlení, což je pro většinu běžných uživatelů těžko proveditelné. Poměrně dobře se dá tento handicap vyřešit tím, že budete fotografie upravovat vždy za stejných světelných podmínek – například večer při světle lampy nebo jiného zdroje světla, které bude stále stejné, bez příměsi denního světla.

Pokud si monitor barevně zkalibrujete se "svým" fotolabem, pak budou vaše fotografie minimálně o třídu lepší než u těch, kdo to neudělají.

Ořezáváme a zmenšujeme

Dalším úskalím při zhotovení fotografií ve fotolabu je nutnost ořezu, respektive "vsazení" obrázku do formátu fotografie. Většina nejpoužívanějších velikostí fotografií je ve formátu 3:2 (typicky rozměr 10 × 15 cm), který se odvíjí od formátu kinofilmového políčka (jeho poměr stran je také 3:2). Valná většina snímků z digitálních fotoaparátů je však ve formátu 4:3, a proto je nutné změnit velikost snímku.

Při zadávání zakázky do fotolabu máte většinou na výběr z několika možností, jak by měla výsledná fotografie vypadat. Nejčastěji je na výběr ze tří možností: na fotografii budou bílé okraje na kratší straně; fotografie bude oříznuta na delší straně tak, aby se vešla na fotopapír; bílé okraje budou oříznuty, fotografie však bude mít atypický rozměr.

ořez.jpg 
Růžově jsou vyznačeny části snímku, které budou odříznuty při volbě "ořez"
okraje.jpg
Bílé okraje na krajích fotografie při volbě "vsadit"

Řešením tohoto problému je dodat fotografii, která má přesné rozměry potřebné pro tisk na plný formát bez ořezu. To lze udělat jednak roztáhnutím snímku, což nevypadá ve výsledku přirozeně. Druhou možností je provést ořez na formát 3:2 podobně jako ve fotolabu, výhodou však je, že můžete sami přesně specifikovat jak bude fotografie oříznuta a co na ní zůstane.

V tomto případě je dobré navštívit webové stránky nebo přímo zvolený fotolab a zjistit, jaké jsou přesné rozměry snímku pro konkrétní formát. Jelikož při expozici fotografie dochází k mírné rotaci fotopapíru a ke zpomalení či zrychlení jeho posunu, je potřeba mít snímek upravený tzv. na spad. To znamená udělat výsledný snímek o něco větší než ve skutečnosti. Pro rozměr 10 × 15 cm to například je 10,5 × 15,5 cm (v závislosti na tiskovém zařízení). Pokud by byl snímek "na pixel" přesně velký, může se stát, že bude některý kraj fotografie vlivem posunu a rotace bílý.

fit.jpg
Plný formát snímku bez ořezu a bílých okrajů, velikost nastavena "na spad"

Pokud máte snímek ve finální velikosti, zbývá už jen dořešit formát souboru. Nejčastějším, a po pravdě i bezproblémovým, formátem je JPEG. Fotografie z tohoto typu souborů vám vytisknou všude. V některých fotolabech je možné tisknout i z formátu TIFF a jiných, zde je však nutné dodržet pravidla daná konkrétním fotolabem.

Pokud nejste s výsledným snímkem spokojeni, nebojte se zakázku reklamovat. Ze zákona na to máte právo a obsluha fotolabu je povinna vaší žádosti vyhovět. Mnozí z vás jistě mají svůj osvědčený fotolab, se kterým jsou zkalibrovaní, věříme však, že prvozákazníkům a také těm, kteří stále nesjou spokojeni s výslednými fotografiemi dnešní malé připomenutí zažitých standardů pomůže k lepším výsledkům.

Další článek


Další podobné články

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Staňte se mistrem streetfotografie

Staňte se mistrem streetfotografie

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Zkuste malování světlem – není to těžké

Zkuste malování světlem – není to těžké

Malování světlem neboli lightpainting je v poslední době stále populárnější technikou při fotografování – ovšem jak ji správně ovládnout? Přístupy a postupy jsou různé a praxi rozhodně nenahradíte.

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Za prvé proto, aby mohli zabavit děti a provozovat bezpečný sex. Zadruhé proto, aby si mohli nafouknout difuzér anebo vyrobit jednoduchý stativ pro dlouhou expozici. Nevěříte?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Podívejte se na vylidněnou Paříž

Podívejte se na vylidněnou Paříž

Klávesnice plná maker – ideální nástroj pro grafiky a videoeditory

Klávesnice plná maker – ideální nástroj pro grafiky a videoeditory