DIGIarena.e15.cz

Tvoříte své fotografie?

Seznam kapitol
Pokud zaznamenáte skutečnost kolem sebe, kterou vidí všichni, tak nic nevytváříte. Vnesením své stopy do fotografie dosáhnete toho, že se bude jevit jako záznam nové reality.

Kreativní znamená podle slovníku tvořivý. Kreativní fotograf na základě jiného vidění tvoří novou realitu. Zobrazuje osoby, věci či krajinu tak, jak je divák nevidí. Kreativní fotografie je součin nového nekonvenčního obsahu, přijatelné estetické hodnoty a technické dokonalosti. Když součin, tak pokud je jeden z činitelů nula, je výsledek opět nula.

Zaznamenání reality kolem nás, je-li děláno dobře, znamená pro diváka sdělení typu „sestřenice v podvečerním vánku u moře“ nebo „Karlštejn obklopený lesy“. Zde není krásná fotografie, ale realita na fotografii. Dobré zaznamenání nové reality bude diváka iritovat liniemi, tvary, rytmem a vzorem, strukturou, barevností, atmosférou. Divák bude zaujat vnitřním sdělením fotografie, bude u něho vyvolávat emoce. Některá fakta snímek zdůrazní a jiná potlačí.

Netvrdím, že dokumentační fotografie jsou „méněcenné“, ale jsou jiné. Při prohlížení vámi pořízených fotografií, např. ze svatby kamaráda, si vybavíte pocity, které vás provázeli. Zcela cizímu divákovi se tytéž fotky budou zdát nezajímavé. Dobře provedená kreativní fotografie vám zprostředkuje pocity i bez znalosti fotografované scény.

1.jpg
I když tento snímek pořídil cizí fotograf, splnil dokumentační úkol. U rodiny a kamarádů jistě tato fotografie vyvolá pocity i přes kompoziční nedostatky. Pro cizí diváky je tento snímek fádní a žádné emoce nevyvolá
2.jpg
Kreativně pojatý svatební okamžik vyvolá emoce i u nezúčastněného diváka. Slavnostní nervózní a starostlivá atmosféra je z fotografie znát. Krásné diagonální linie rukou a odhaleného těla nevěsty s viditelnou, lichotivou strukturou vkomponované do zlatého řezu

Jiné vidění

Autorský rukopis je věcí osobitého vidění fotografa. Velmi málo lidí má toto vidění dáno shůry. Ti ostatní mohou své fotografie ozvláštnit tím, že se naučí tvořit. Ano, v tomto případě nedokumentujete, ale tvoříte. Pozorovatel obvykle přijme a ocení novou realitu, pokud splňuje obecné estetické principy a kompoziční pravidla. Občas někteří autoři tvrdí: „Čert vem všechny pravidla a principy“, hlavně, že fotografie vzbudí emoce. Opravdu, to je prioritní u kreativní fotografie. Problém je v tom, že, až na malé výjimky, bez použití osvědčených pravidel vnesete do obrázku chaos, divák se v něm nebude orientovat a sledovaného záměru se nedoberete. Divák novou realitu nepřijme.

Jaromír Funke (1896-1945), jeden z nejvýznamnějších představitelů české fotografické avantgardy, řekl v době, kdy se polemizovalo o tom, zda je fotografie umění: „Fotografie je detail prostoru a času. Spojení skutečností v tomto detailu vytváří novou fotografickou skutečnost. Je-li toto sloučení vědomé a záměrné, podmíněné vnitřní fantasií fotografovou, která si volí výběr, záběr a kompozici, vzniká fotografický obraz, mající svojí vlastní emotivní sílu. Tehdy stává se uměním.“ Výstižný popis kreativní fotografi.

3.jpg

Jaromír Funke, Reflexy (1931). Kdyby byl snímek tak o 70 let mladší, řekl bych, že se na zhotovení podílel Photoshop. Je to tak, že se na aranžovaném snímku se podílel nápad a geniální kreativní vidění autora. Jsou zde diagonální linie, vertikální linie, struktura chladiče dokonce prolnuta se strukturou silnice. Dva reflektory na vertikále mimo strukturu jsou takto zvýrazněny jako hlavní motiv společně s rámem chladiče přes nějž je částečně vidět druhé auto a dvoukolák. Tato fotografie přímo irituje diváka.

Jak se učit vidět kreativně

Příležitost k pořízení kreativní fotografie lze nalézt všude. Podmínkou je dostatek času a schopnosti dívat se s určitou mírou představivosti. Naplánujte si kreativní fotografii a naučte se ji vidět nezávisle na celkové scéně. Malíři postupně do obrazu něco přidávají a fotografové zase něco postupně ubírají. Často je v celku „schován“ ten pravý záběr nebo vedle fotografované kompozice je ta lepší.

Schopnost kreativního vidění můžete natrénovat a stále zdokonalovat:

  • častým koukáním přes hledáček fotoaparátu
  • pozorováním světa z neobvyklých perspektiv a z jiných úhlů i pomocí různých objektivů
  • oproštěním se vžitých návyků. Lehněte si na zem, vylezte na střechu
  • kupte si místní pohlednice a pak se pokuste zachytit totéž jinak – kreativně
  • sledujte důvěrně známé prostředí (třeba cestu do práce) a snažte se najít nový pohled na realitu
  • fotografujte kompozice evokující vámi definované pocity bez osob na fotce
  • přemisťováním objektů na fotografované scéně tvořte aranžovaný snímek, zdůrazníte-li tím pocity
  • vracejte se ke stejné scéně za různých světelných podmínek i ročních období
  • nevyhýbejte se ani softwarovým úpravám a jiným technickým řešením (podexpozice, přeexpozice, rozostření), pokud nebudou samoúčelné a povedou k vzniku emocí

4.jpg

Toto není náhodná fotografie koupající se dívky. Je to kreativně pojatý portrét. Fotograf si vše naplánoval, modelka si namočila vlasy a z úrovně hladiny pořídil tento snímek. Úhel záběru, zrcadlení modelky ve vodě a struktura vodní hladiny dělá tento portrét nevšední a emotivní. Vpravo nahoře vstupujeme pohledem do snímku a tamtéž „vplouvá“ dívka do obrazu. Vodní hladina je nerušícím popředím i pozadím a dává snímku hloubku.

Další kapitola
Seznam kapitol

Související články


celkem 6 komentářů

Poslední komentáře

Super! Katka B. 12. 1. 2007, 21:02
Re:VLEVO nahore Karel Horký 11. 1. 2007, 16:47
VLEVO nahore Martin 10. 1. 2007, 17:01
Díky Karotka 5. 1. 2007, 16:29
moc dobrý Luboš 3. 1. 2007, 16:43

Další podobné články

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Canon Online Learning – vzdělávací program od Canonu

Staňte se mistrem streetfotografie

Staňte se mistrem streetfotografie

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Proč vypadá video ve vysokém rozlišení špatně a jakou roli hraje bitrate?

Zkuste malování světlem – není to těžké

Zkuste malování světlem – není to těžké

Malování světlem neboli lightpainting je v poslední době stále populárnější technikou při fotografování – ovšem jak ji správně ovládnout? Přístupy a postupy jsou různé a praxi rozhodně nenahradíte.

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Proč by u sebe měli mít fotografové balonky a kondomy

Za prvé proto, aby mohli zabavit děti a provozovat bezpečný sex. Zadruhé proto, aby si mohli nafouknout difuzér anebo vyrobit jednoduchý stativ pro dlouhou expozici. Nevěříte?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Proč nekontrolovat snímky při sportovním zápasu?

Podívejte se na vylidněnou Paříž

Podívejte se na vylidněnou Paříž

Klávesnice plná maker – ideální nástroj pro grafiky a videoeditory

Klávesnice plná maker – ideální nástroj pro grafiky a videoeditory