DIGIarena.e15.cz

Živá žena jako součást expozice? V Rusku ano.

Díla dotvořená jeho ochránci. Těžko uvěřit, že tito lidé se ocitli na svém místě náhodou. Newyorský fotograf Andy Freeberg

Ruská žena s rukama složenýma v klíně a šálou přehozenou kolem krku, tajemně napodobující skupinku žen z obrazu, který vytvořil ruský realista Jurij Kugacha.

To je jen jedna fotografie ze série s názvem "Guardians" od newyorského umělce Andyho Freeberga. Obrazy dotvořené strážkyněmi, jež mají nad díly držet ochrannou ruku. Ženy na správném místě. Jakoby tyto postavy do svého díla namaloval vlastním štětcem sám malíř.

3.jpg 5.jpg

Možná už se vám také stalo, že vás při výstavě zaujal více člověk nenápadně sedící v rohu a čtoucí si nenuceně noviny, než vystavěné umělecké objekty. Mě ano. Kolikrát jsem v této nehybně sedící postavě našla dokonce víc živoucího, než v obrazu visícím vedle ní. Jaký je vlastně účel těchto lidí v galeriích? Občas mě přivedou k šílenství svým striktním přístupem. Nenávidím je, když mě vyhazují minutu před zavíračkou. Když ale sedí klidně na židli v rohu místnosti, pak tyto strážkyně – často důchodkyně – dokážu přijmout i jako součást výstavy.

6.jpg 7.jpg

Žen hlídající galerijní expozice si povšimnul také Andy Freeberg. Když přiletěl do Ruska, vůbec netušil, jaký zajímavý projekt tam pro svou práci najde. Původně přijel do Ruska s jinými úmysly. Jeho plán však nevyšel, a tak se frustrovaný vydal hledat inspiraci do ruské státní galerie. To, co tam našel, ho nakonec zaujalo natolik, že se rozhodl udělat svůj projekt právě tady. Takže zatímco ostatní návštěvníci svými kompakty zaznamenávali tamní obrazy z 19. století, Andy mířil svým fotoaparátem na ženy, které až nápadně zapadaly do kompozice díla, které měly střežit. Anebo, že by kurátor výstavy přistupoval k práci s takovou precizností?

8.jpg 9.jpg

„Když jsem poprvé viděl tyto ženy, byl jsem nadšen. Wow, to je neuvěřitelné, říkal jsem si," vypráví čtyřiapadesátiletý Freeberg, který svou první návštěvu ruské galerie absolvoval v roce 2008. Udělal tam pár snímků, které později představil na fotografickém festivalu v Houstonu. Náhodou si této série všiml i jeden z členů ministerstva kultury Ruské federace Evgeny Berezner. Ten z ní byl natolik ohromen, že Freeberga vyzval k tomu, aby v této sérii pokračoval a pozval ho oficiálně do Ruska.

12.jpg 13.jpg

Andy fotil v galerii celý rok. „V létě je lepší světlo, ale v zimě jsou ženy lépe oblečeny,“ říká fotograf. Oblečení přitom na jeho fotografiích hraje zásadní roli, to ono dotváří dílo do dokonalé podoby. Zároveň je to však i jakási nezaujatost žen, jakoby tam postavy takto usedaly každého dne. Jeden úsměv do kamery a celá fotografie by byla zmařena.

2.jpg

Když Andy do Ruska přijel podruhé, už si s sebou přizval i rusky hovořícího tlumočníka. Takže zatímco první focení v galerii se odehrávalo v momentkách, druhé už byla přesně stylizované podle přání amerického fotografa. „V Rusku je úsměv příliš intimním gestem. Rusky si o amerických ženách myslí, že jsou divné. Na jejich vkus se příliš se smějí,“ říká Andy.

1.jpg 10.jpg

Vystudovaný fotograf a teoretik umění vyhrál se sérií Guardians již několik cen. V budoucnu by rád tyto snímky vystavil v Moskvě nebo v Petrohradu, aby je mohli vidět i ženy, které se na fotografiích objevují. „Myslím, že by se rády viděly, jak střeží umění, protože jsou na svou práci hrdé. Práce je součástí jich samotných," říká Andy Freeberg.

Více fotografií najdete na webu Andy Freeberga.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Na jednu stranu ty fotky mají něco do sebe, … Z. 5. 4. 2013, 09:18

Další podobné články

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

170 let fotografie je za námi. Jak se změnila?

Technika fotografování a fotografie jako taková ušla od dob prvních snímků dlouhou cestu. Samotné fotografické zařízení už nemá s tím původním příliš společného. Jaká byla fotografie dříve a jaká je dnes?

Fotografie týdne: Fták

Fotografie týdne: Fták

Jednou z věcí, která se satelitním městečkům kolem metropolí vyčítá, jsou vysoké ploty, za které není vidět a často si bez nich obyvatelé nedokáží dům představit. Snaží se izolovat se od vnějšího světa, postavit mezi sebou a ním zeď.

Fotografie týdne: Lidé v liniích

Fotografie týdne: Lidé v liniích

O tenké lince mezi svobodou a totalitou v linkování světa – Poněkud vulgární heslo „držet hubu a krok“ případně slovy kapely Chinaski „nehasit co tě nepálí“ a „nebojovat sám“ jsou něčím, s čím dnešní člověk akcentující svobodu, rozdílnost, alternativy může jen těžko souhlasit.

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Letní měsíce jsou obdobím, které přímo vybízí k procházkám nejen krajinou, ale také městem a jeho zákoutími. Streetfotografie je přesně tím žánrem, který je pro městské procházky ideální – jak na ni?

5 nejdůležitějších fotoaparátů v historii fotožurnalistiky

5 nejdůležitějších fotoaparátů v historii fotožurnalistiky

Jaké přístroje byly „prodlouženým okem“ slavných fotografů minulého století a pomohly na svět neznámějším fotografickým dílům? Podíváme se na pětici nej fotoaparátů a jejich slavné majitele.

Fotografická soutěž Nikon Kalendář je v polovině

Fotografická soutěž Nikon Kalendář je v polovině

Fotografie týdne: Komplementarita

Fotografie týdne: Komplementarita

Lidé rádi uvažují o světě tak, aby byl pro ně co nejjednodušší a nejpochopitelnější. Jistě se najdou výjimky, které tu či onu jeho část problematizují, ale mít ve svém bytí jistotu a schopnost porozumět světu kolem sebe je zřejmě něčím, co je pro život nezbytné.

Jak by vypadala závislost na sdílení obrázků v 18. století? Poradí IKEA

Jak by vypadala závislost na sdílení obrázků v 18. století? Poradí IKEA