DIGIarena.e15.cz

Živá žena jako součást expozice? V Rusku ano.

Díla dotvořená jeho ochránci. Těžko uvěřit, že tito lidé se ocitli na svém místě náhodou. Newyorský fotograf Andy Freeberg

Ruská žena s rukama složenýma v klíně a šálou přehozenou kolem krku, tajemně napodobující skupinku žen z obrazu, který vytvořil ruský realista Jurij Kugacha.

To je jen jedna fotografie ze série s názvem "Guardians" od newyorského umělce Andyho Freeberga. Obrazy dotvořené strážkyněmi, jež mají nad díly držet ochrannou ruku. Ženy na správném místě. Jakoby tyto postavy do svého díla namaloval vlastním štětcem sám malíř.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Možná už se vám také stalo, že vás při výstavě zaujal více člověk nenápadně sedící v rohu a čtoucí si nenuceně noviny, než vystavěné umělecké objekty. Mě ano. Kolikrát jsem v této nehybně sedící postavě našla dokonce víc živoucího, než v obrazu visícím vedle ní. Jaký je vlastně účel těchto lidí v galeriích? Občas mě přivedou k šílenství svým striktním přístupem. Nenávidím je, když mě vyhazují minutu před zavíračkou. Když ale sedí klidně na židli v rohu místnosti, pak tyto strážkyně – často důchodkyně – dokážu přijmout i jako součást výstavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Žen hlídající galerijní expozice si povšimnul také Andy Freeberg. Když přiletěl do Ruska, vůbec netušil, jaký zajímavý projekt tam pro svou práci najde. Původně přijel do Ruska s jinými úmysly. Jeho plán však nevyšel, a tak se frustrovaný vydal hledat inspiraci do ruské státní galerie. To, co tam našel, ho nakonec zaujalo natolik, že se rozhodl udělat svůj projekt právě tady. Takže zatímco ostatní návštěvníci svými kompakty zaznamenávali tamní obrazy z 19. století, Andy mířil svým fotoaparátem na ženy, které až nápadně zapadaly do kompozice díla, které měly střežit. Anebo, že by kurátor výstavy přistupoval k práci s takovou precizností?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Když jsem poprvé viděl tyto ženy, byl jsem nadšen. Wow, to je neuvěřitelné, říkal jsem si," vypráví čtyřiapadesátiletý Freeberg, který svou první návštěvu ruské galerie absolvoval v roce 2008. Udělal tam pár snímků, které později představil na fotografickém festivalu v Houstonu. Náhodou si této série všiml i jeden z členů ministerstva kultury Ruské federace Evgeny Berezner. Ten z ní byl natolik ohromen, že Freeberga vyzval k tomu, aby v této sérii pokračoval a pozval ho oficiálně do Ruska.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Andy fotil v galerii celý rok. „V létě je lepší světlo, ale v zimě jsou ženy lépe oblečeny,“ říká fotograf. Oblečení přitom na jeho fotografiích hraje zásadní roli, to ono dotváří dílo do dokonalé podoby. Zároveň je to však i jakási nezaujatost žen, jakoby tam postavy takto usedaly každého dne. Jeden úsměv do kamery a celá fotografie by byla zmařena.

Klepněte pro větší obrázek

Když Andy do Ruska přijel podruhé, už si s sebou přizval i rusky hovořícího tlumočníka. Takže zatímco první focení v galerii se odehrávalo v momentkách, druhé už byla přesně stylizované podle přání amerického fotografa. „V Rusku je úsměv příliš intimním gestem. Rusky si o amerických ženách myslí, že jsou divné. Na jejich vkus se příliš se smějí,“ říká Andy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vystudovaný fotograf a teoretik umění vyhrál se sérií Guardians již několik cen. V budoucnu by rád tyto snímky vystavil v Moskvě nebo v Petrohradu, aby je mohli vidět i ženy, které se na fotografiích objevují. „Myslím, že by se rády viděly, jak střeží umění, protože jsou na svou práci hrdé. Práce je součástí jich samotných," říká Andy Freeberg.

Více fotografií najdete na webu Andy Freeberga.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Na jednu stranu ty fotky mají něco do sebe, … Z. 5. 4. 2013, 09:18

Další podobné články

15 nejlepších snímků listopadu z galerie DIGIareny

15 nejlepších snímků listopadu z galerie DIGIareny

Prohlédněte si nejlepší fotografie, které jste společně s dalšími uživateli nahráli v měsíci listopadu do galerie DIGIareny. Tentokrát především ve znamení černobílých zátiší a ukázky zimní zvířeny.

Fotografie týdne: O životě jako čekání na smrt

Fotografie týdne: O životě jako čekání na smrt

Život člověk se skládá z neustálého čekání na něco. Na to, než bude moci jít do školy, dostane vlastní klíče od domu, než dostane občanku nebo na možnost legálně si koupit pivo a cigarety.

Soutěž Nikon kalendář 2017 zná své vítěze

Soutěž Nikon kalendář 2017 zná své vítěze

Fotografie týdne: Mrazík začal cenit zoubky...

Fotografie týdne: Mrazík začal cenit zoubky...

Podzim má v našich zeměpisných podmínkách zvláštní charakter. Jako by se v něm zrcadlilo z jedné strany léto, označované jako babí, z druhé strany do něj volně vstupoval mráz a chlad zimy.

Fotografie týdne: O hledání krásy, oku a hraní si detailem

Fotografie týdne: O hledání krásy, oku a hraní si detailem

Kdo je to vlastně fotograf? Tuto otázku si musí klást každý, zejména pak každá fotografická soutěž. Pokud chce nějakým způsobem definovat kategorie, nic jiného, než právě práce s hledáním zapeklité otázky z úvodu jí nezbývá.

Časopis TIME chystá oslavy 175 let fotografie výběrem 100 nej snímků

Časopis TIME chystá oslavy 175 let fotografie výběrem 100 nej snímků

Fotografie týdne: Jdeme na přistání

Fotografie týdne: Jdeme na přistání

Snímek o setkání se sebou samým v zrcadle vlastního bytí. Obraz v zrcadle je jedním z mytologicky i literárně vděčných témat. Je zajímavé sledovat, že je často líčené téměř jako svébytná literární postava. Medusa díky němu nemůže zabít Persea.

Fotografie týdne: ~ 2073 – O domovu a různorodosti střech

Fotografie týdne: ~ 2073 – O domovu a různorodosti střech

Střecha nad hlavou vytváří základní obrys lidské sociální ukotvenosti. Jan Sokol poukazuje na to, že svůj silný prožitek dospělosti má spojený s tím, že dostal vlastní klíče od domu. Mohl přijít kdy chtěl, odejít dle své vůle, a přesto mu nehrozilo, že bude stát venku a bude mu pršet na hlavu.